FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
fold
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:29

FIP

Bericht door fold »

hallo allemaal,

mijn kitten Caya van 4 maanden is vannacht gestorven aan natte Fip. Het was pas gisteren geconstateerd.
we hadden niet verwacht dat dit zo snel zou gaan.
Ik heb een andere kat die waarschijnlijk zwanger is, pas 3 weken en ik ben hier niet zeker van. Heb geen echo laten doen, is ook nog erg vroeg.
Heeft iemand advies wat ik nu het beste kan doen?
Het is niet zeker of moeder geinfecteerd is, kan ik hiervoor een test laten doen (bloedtest) die niet te belastend is?
Is het indien het in een tamelijk vroeg stadium is ook al via een echo te zien? Dan kan ik nl tijdens de echo zien of ze in verwachting is en of er al vocht in de buikholte is (alleen bij natte fip).

Weet iemand wanneer ze dus en zwanger is en besmet of de kittens dat dan ook met het gemuteerde virus besmet zijn of bouwen ze er dan net antistoffen tegenop?

Het duurt zolang voordat ik deze vragen aan de da kan stellen, tot maandag. Heb hem vandaag niet gebeld, moest het eerst even verwerken dat Caya er niet meer is. Het doet zo'n pijn.

alvast bedankt Nicolle
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP

Bericht door mittenslief »

pfffff...allereerst sterkte natuurlijk met dit verschrikkelijke verlies....tja je staat erbij en je kijkt erna, zo snel gaat FIP meestal vooral bij jonge katten. helaas heb ik het ook mee moeten maken, een niet te verteren iets wat je wegstopt maar altijd in je achterhoofd blijft zitten. ik zal je je vraag een beetje proberen uit te leggen.
FIP is een mutatie van het corana virus, wat de meeste katten gewoon bij zich draagt, of heeft gehad en overwonnen heeft....veelal gebeurt dat in vroeg stadium...kan dat mams het bij zich draagt of dat andere katten in huis zich bij dat dragen.
Je vraag of je andere zwangere kat FIP heeft of krijgt....weet je never te nooit, dat ze corona heeft of heeft gehad is wel met zekerheid te zeggen, want dat is nl. zeer besmettelijk. Poezen zijn minder vatbaar voor FIP zeggen de dierenartsen, maar FIP komt door verminderde weerstand of stress, en natuurlijk is de weerstand van jouw poes vaak toppie door de zwangerschapshormonen. ik vindt het zeer riskant om dit nest op de wereld te zetten, als je ze weg doet, doe je dat met in je achterhoofd dat er corona inzit en dat ze ook FIP kunnen krijgen. Ze zijn in amerika bezig met een erfelijkheids onderzoek bij FIP.......antistoffen tegen FIP kunnen ze niet opbouwen omdat het een mutatie is...
ik zal zelf bij moeder abortus laten doen en direct sterilisatie.
hoop dat je een beetje wijzer bent....maar je mag best nog meer vragen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: FIP

Bericht door Brittenbolletje »

Je kan er achterkomen of mama zwanger is, best wel simpel. Kijk naar de tepels. De haren wijken dan weg en ze zijn wat roder/rozer dan normaal. Vanaf 3 weken kan je dat zien, maar ook zou abortus dus vanwege fip. Mama hoeft het niet te hebben, maar die kittens? Dood eng lijkt me dat. Sterkte met je verlies. Ik ken dat, heb er ook 1 verloren van 4,5 maand oud.
fold
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:29

Re: FIP

Bericht door fold »

Dank jullie allebei voor je reactie, ik heb gewoon slecht geslapen vannacht van de zorgen. Ik ga morgen direct met da overleggen wat wijsheid is mbt tot Meike. Hopelijk is ze niet zwanger want ik zie nog niks aan haar tepels.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP

Bericht door mittenslief »

okee....dat zal inderdaad het beste zijn....voor de rest moet je zorgen dat ze in topconditie blijft, meer kan je niet doen...suc6
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: FIP

Bericht door Annegret »

Mijn poes van 14 en een half heeft ook fip.
Wordt optimaal behandeld en kruipt(lijkt het) weer een beetje uit dit dal.
Wordt dag en nacht door mij behandeld met speciaal voer en viyo.
Ook staat ze onder strenge behandeling van de de da ivm uitdroging koorts en geen eetlust en niet willen drinken.
Vetten beperk ik dit moment om diarree te voorkomen.
Heeft inmiddels al een aantal keer extra vocht en antbiotica gehad.
Begint alweer aardig te klagen tegen me. Sterkte en ik leef met je mee,liefs annegret
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP

Bericht door mittenslief »

ligt er natuurlijk aan welke vorm de FIP is......nat kan je echt niet zo lang rekken....met droge FIP wel, maar is het nog dragelijk voor je kat?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIP

Bericht door nellebel »

mijn fipkatje Odie is ook binnen een dag overleden. had een paar weekjes een buik die steeds verder op zwelde. laatste dagen werd het heel duidelijk en toe nwas het ook zo gebeurt. ook natte fip.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: FIP

Bericht door Annegret »

Annegret schreef:Mijn poes van 14 en een half heeft ook fip.
Wordt optimaal behandeld en kruipt(lijkt het) weer een beetje uit dit dal.
Wordt dag en nacht door mij behandeld met speciaal voer en viyo.
Ook staat ze onder strenge behandeling van de de da ivm uitdroging koorts en geen eetlust en niet willen drinken.
Vetten beperk ik dit moment om diarree te voorkomen.
Heeft inmiddels al een aantal keer extra vocht en antbiotica gehad.
Begint alweer aardig te klagen tegen me. Sterkte en ik leef met je mee,liefs annegret

Bleek toch geen fip te zijn maar wel blijvende schade aan nieren dus blijft extra zorg en medicatie voor onze runaway.....
Plaats reactie