Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Sunnetje »

Al sinds enige tijd ben ik op zoek naar een nieuwe woning, dit omdat de huur van mijn huidige woning (flatwoning, 3 hoog) erg is verhoogd het laatste jaar en dit jaar nog hoger wordt. Ook wil ik gewoon graag een benedenwoning, met een tuin. Mijn huidige woning is eigenlijk ook veel te groot voor 1 persoon. (3 slaapkamers en een zolder net zo groot als de gehele benedenwoning)

Nu ben ik vandaag gebeld dat ik in aanmerking kwam voor 2 woningen. Het gaat om 2 seniorenwoningen: 1 slaapkamer, keuken, woonkamer, badkamer, toilet en als ik het goed begreep ook een zolder. En het mooiste: een ruime tuin!

Ik vind het niet erg om kleiner te wonen, ik ben momenteel toch maar alleen en voor mijn katten is het in combinatie met de tuin voldoende ruimte. Over een jaar of 2 wil ik toch gaan samenwonen met mijn vriend, wanneer hij klaar is met zijn studie, maar dan kom ik zijn kant op.

Nu moest ik 1 woning kiezen, zonder eerst te kunnen kijken. Ik heb gekozen voor de hoekwoning omdat deze een iets grotere tuin had, verder was hij gelijk aan de tussenwoning (de woning ernaast) waarvoor ik ook in aanmerking kwam.

Vandaag ben ik meteen even gaan kijken, uit nieuwsgierigheid. Toen bleek dat de tussenwoning eigenlijk beter was geweest: woning beter onderhouden, keukenkastjes in de keuken (heeft de hoekwoning niet), nog zeil op de vloer én: de tuin is omheind.

Bij de hoekwoning lijkt de tuin momenteel meer een stuk braakliggend grond. Er loopt een tegelpad doorheen en er staat een schuurtje, aan één kant staan corniferen, maar de rest van de tuin is gewoon open, dus totaal geen privacy.

Helaas was ik al te laat om nog te kunnen ruilen van woning, dus gaan we gewoon van deze woning een paradijsje maken! :grin: áls de bezichtiging me woensdag niet ineens erg tegen gaat vallen ofzo ;-)

Nu is dus mijn vraag: Hoé kan ik het beste zo praktisch (en liefst niet al te duur) mogelijk mijn tuin inrichten voor de katten?

Hoe ik het het liefste zo willen zien: De tuin afgezet met een schutting o.i.d., iets er overheen spannen zodat de katten er niet uit kunnen. Ook wil ik graag een (overdekte) ren in de tuin, en een kattenluikje in de achterdeur. Zodat de katten in- en uit het huis kunnen wanneer ze willen, maar ze dus ook in de ren kunnen als het bijv. regent maar ze toch buiten willen blijven.


Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Materialen, manieren van bouwen, etc?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door jennli »

Als je een kattenren neemt, kun je die naderhand meenemen als je gaat samenwonen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door mittenslief »

ik heb een serre achter t huis gebouwd, die staat natuurlijk vol met krabpalen en de tuin omheind met schutting....daarop heb ik gewoon een verticale plank met bloembakken erop...en ze gaan er niet uit
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Adriana »

Sunnetje schreef:Hoe ik het het liefste zo willen zien: De tuin afgezet met een schutting o.i.d., iets er overheen spannen zodat de katten er niet uit kunnen. Ook wil ik graag een (overdekte) ren in de tuin, en een kattenluikje in de achterdeur. Zodat de katten in- en uit het huis kunnen wanneer ze willen, maar ze dus ook in de ren kunnen als het bijv. regent maar ze toch buiten willen blijven.


Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Materialen, manieren van bouwen, etc?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
leuk, dit soort meedenk+piekervragen!
hier mijn meedenksels:

+schuttingen zijn duur en goed plaatsen is een heleboel werk en waarom zou je..?
+ga eens een middagje rondlopen (als het toch hondeweer is..) bij een bouwmarkt, een grote Gamma of een echte bouwmarkt.. met in je achterhoofd gebruik en meeneembaarheid voor constructie in je tuin..
+mobiliseer je technische vriendjes/broers/neven en schotel hen deze uitdaging voor...
+marktplaats is ook een goeie voor bouwonderdelen maar dan heb je toch ook auto+aanhanger nodig denk ik;
+bij Zooplus hebben ze een type metaalversterkt net en daar zijn vrij grote formaten in te krijgen. je zou een groot formaat als basis kunnen gebruiken voor een tijdelijke constructie;
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... /kattennet - kies de duurste variant bijtsterk en metaalversterkt net van rond euro 50,-. voor deze toepassing heb je een stevig net nodig, maar dat is makkelijker en goedkoper dan gaas rondom;
+missch kun je met palen een ren maken. 6 palen in de grond met plastic paalpunten, latten onderling eraan schroeven voor stijfheid van de constructie en latten plat aan de bovenkant;
+net Zooplus eroverheen en strak met tie-ribs aan de palen en aan gaas onderin vastmaken.
+Gamma heeft gazen panelen of je kunt ook een rol stevig donkergroen tuingaas van minstens 1 meter breed gebruiken, die rol je aan de onderkant om de hele constructie, goed vastzetten met ogen of haken en daaraan kun je met tieribs het net vastmaken. een gazen onderkant staat mooier en strakker dan net tot aan de grond. je katzels zullen zeker in de onderkant gaan hangen en dat is daar tegen bestand. ze zullen ook gaan klimmen en het is mijn grijstijgers nog niet gelukt hier op het balkon dit net te mollen. soms hangen ze er met twee tegelijk in....
+aan de kopse kant moet het gaas makkelijk een stukje los te halen zijn zodat je zelf onderdoor de ren in kunt (en er weer uit..)
+daar moet ook een flip/flap luik zitten in de vorm van bijvoorbeeld opening en wat groter stukje gaas aan de binnenkant dat alleen naar binnen toe opent. aan de bovenkant met wat tieribs vastmaken aan gaas zodat het scharniert. katzels kun je van buiten de ren in schuiven maar ze kunnen dat zelf vanuit de ren niet openmaken;
+je moet wel toestemming vragen voor een kattenluik in een deur en die krijg je in een huurwoning denk ik niet...
+je kunt een kattenluik in een paneel zetten en het paneel ergens waar het wel tijdelijk bevestigd mag worden;
+ik kom regelmatig houten pallets tegen, een paar daarvan kun je rechtop in je kooi zetten als klim-/luier-/verstopplek. haal er wel schuurpapier overheen voor de splinters.

ben bang dat de toegang huis/ren lastig wordt en dat betekent dat je je katzels zelf in en uit de ren moet halen..
dus geen onbeperkte toegang tot de ren zoals bijvoorbeeld bij Dinie via een kattenluik in een raam.

+missch kun je iets met een paar gekoppelde hondenbenches (marktplaats)..

en yes, dit vereist wat handigheid, creativiteit en technisch inzicht... maar als je nooit klust dan word je nooit handig is mijn ervaring....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door castratenkoor »

Het voordeel van een ren opgebouwd met kennelplaten, is dat je die bij verhuizingen uit elkaar kunt halen en de losse delen meenemen. En dan weer aangepast aan het nieuwe huis en de nieuwe situatie de ren weer opbouwen. Ik heb de mijne al twee verhuizingen meegesleept. Ik heb nu een koopwoning en kan zelf beslissingen nemen wanneer ik aan mijn huis laat sleutelen.
Bij de vorige woningen heb ik meermalen de ren af moeten breken en opnieuw opbouwen, omdat de woningstichting dat eiste vanwege werkzaamheden.
In de ren heb ik zelf ontworpen klim en krab dingen van steigerhout. Alles los en verplaatsbaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Sunnetje »

Bedankt voor alle tips al!

Een net heb ik inderdaad al, daar heb ik hier het balkon mee afgezet. Al denk ik dat deze niet geschikt is om een hele tuin mee af te zetten.

Het liefst zou ik niet 1 grote ren van mijn tuin maken, als in: 1 'kooi' waar mensen doorheen kunnen kijken.
Er loopt namelijk een pad langs de gehele tuin waar mensen kunnen lopen en ik weet niet hoe er gereageerd gaat worden op mijn 5 katten. Dan heb ik liever een schutting/hekwerk voor wat meer privacy.

Omdat ik momenteel niet héél ruim in het geld zit, moet dit allemaal wel zo goedkoop mogelijk. Ik ben inderdaad al aan het speuren op marktplaats en wil inderdaad ook vrienden vragen om evt. te helpen bouwen.

Mijn vader heeft ooit een stal voor mijn vroegere pony gebouwd, ik denk dat we samen dan ook wel een mooie ren moeten kunnen maken :) Maar ik ga de kennelplaten zeker in gedachten houden!

Dat van dat kattenluik wist ik niet :) Dan misschien maar gewoon de deur op een kiertje zetten of ze inderdaad zelf naar binnen en buiten halen. Dat moet wel goedkomen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Ikey »

Wat betreft het kattenluik: je kan de deur verwisselen met een eigen deur. Daar kun je dan een kattenluik in zetten. Oude deur even in een schuurtje ofzo, als je dat hebt, opslaan. Wanneer je gaat verhuizen verwissel je de deuren weer en neem je je eigen deur met luik mee.

Moest wel even nadenken, seniorenwoning en je gaat samenwonen over 2 jaar? Huh? Ik vind het ook raar dat je zo moest beslissen welke woning je wilde. Had je ook geen foto's gekregen?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Sunnetje »

Klopt, precies zoals het er staat ;-) Ik zou dan voor nu in een zogenaamde seniorenwoning gaan wonen, maar het is maar voor een jaar of 2. Dan is mijn vriend klaar met zijn studie en dan kunnen we gaan samenwonen. (hij woont in Leiden, ik momenteel in Vaassen ;-) )

De huur van mijn huidige woning is zo ontzettend hoog geworden, vandaar dat ik niet die 2 jaar nog hier wil blijven zitten, maar liever verhuis naar iets goedkopers :)

Goede tip van die deur, wie weet is dat een idee! Tweedehands deurtje op de kop tikken moet niet moeilijk zijn. :grin: Er staat een schuurtje in de tuin, dus daar zou ik de originele deur kunnen bewaren, of op de zolder.


Ik heb de omschrijving van Adriana nog eens gelezen en sowieso je omschrijving van de kattenren maken lijkt me zeer haalbaar! Dank je wel! Ik moet alleen nog even een keer lezen hoe je dat nou precies bedoelde met die flip/flap opening ;) Misschien dat we tussen 2 palen in toch iets van een deur kunnen fabriceren..

Ik heb momenteel overigens al een aantal klimspullen voor de katten (oude boomstronken, planken) die pallets zijn ook een idee!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Adriana »

hihi, flip/flap.. probeer met wat meer tekst uit te leggen..
een kattenluik-deur flipt/flapt naar twee kanten omdat de deur net zo groot is als het luik.
als je in gaas een opening maakt waar katzels door kunnen dan kun je een stuk gaas dat groter is aan de bovenkant aan één kant, bijvoorbeeld binnenkant bevestigen.
met tieribs aan de bovenkant scharniert dat maar één kant op want omdat het groter is kan de 'deur' dus niet heen en weer door de opening.
dus als je een groter stuk aan de binnenkant zet dan kan er alleen een katzel van buiten naar binnen. jij moet zelf het luik van buiten uit open duwen als er een katzel van binnen naar buiten wil.
alleen een heel erg sterke, slimme kat ontdekt dat hij het luik naar zich toe moet trekken wil hij/zij van binnen uit naar buiten ontsnappen.. en eventueel voor alle zekerheid zet je de onderkant vast met een bindijzertje of touwtje..

ik heb zo ongeveer zo'n kooi op de tuin voor de frambozen. met een net alleen aan de bovenkant tegen de duiven/eksters/parkieten. ik heb zware verzinkte gaaspanelen tussen de palen om af te schermen en om de palen onderling te verbinden voor de stijfheid.
maar dat kan ook met latten aan de bovenkant (palen wel op gelijke hoogte..) waarover het net gespannen kan worden.
het zwaarste net van trixie/zplus is olijfgroen en is vrij makkelijk te hanteren, veel beter dan de lichtere soorten. ik heb er mijn balkon mee afgeschermd. het is bestand tegen bijtende en klimmende katzels en hier uitgebreid getest door de boefjesbroertjes.
je kunt het net aan de bovenkant door latten of bamboe tuinstokken rijgen, dan hangt het mooi en stevig recht naar beneden.
redelijke klus.. maar alles is herbruikbaar en verplaatsbaar en minder duur dan gaaspanelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Sunnetje »

Ah nu begrijp ik het! Dank je voor de uitleg! :grin:
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Sunnetje »

Vandaag de sleutel opgehaald! :grin:

Van het weekend willen we proberen de ren klaar te maken, zodat de katten snel kunnen oververhuizen en zowel in het huis kunnen als buiten in de ren, mochten wij dan binnen even bezig moeten.

De ren wordt ongeveer 1.80 hoog, zeker 4 meter lang en ongeveer 1.5 breed.

We hebben tweedehands schuttingen gekocht (180x180) en daar wil ik dan zo'n stuk schuin net boven bevestigen, zodat de katten er niet over kunnen :) Heeft iemand nog tips hoe deze het beste te bevestigen? Zoals ik het zag is het een kwestie van (ijzeren?) schuine stangen eraan bevestigen en daartussen een net spannen?

edit: die schuttingen zijn dus om de rest v.d. tuin mee af te zetten :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Sunnetje »

De bouw van de ren is in volle gang, maar we zitten nu met een vraagstuk voor het dak:

Ik zat zelf te denken aan golfplaat, maar dit is nog vrij prijzig en ook heb je veel kans op asbest als je tweedehands koopt (blijkbaar).

Heeft iemand een tip wat eventueel ook als dakje zou kunnen? Ik wil wel dat de katten lekker beschut in de ren kunnen zitten. (de tuin wordt ook nog afgezet, maar dat gaat nu wel even duren voordat dat helemaal klaar is)


Zo ziet de ren er nu ongeveer uit:

Afbeelding
Slechte foto, maar het werd al vrij donker en mijn lief zat te klieren toen ik de foto wilde maken :-P

Afbeelding
Een duidelijkere foto, hier is de ren in opbouw. Inmiddels zit aan de zijkanten stevig gaas en aan de rechterkant een poortje. Nu moeten we alleen nog het deel naast het poortje afzetten met gaas en het dakje afzetten met gaas, en dan moet er dus nog iets overheen (bijv. dus golfplaat of iets anders)

De ren is 4.20m lang, ongeveer 1.70 hoog en ik gok 2 meter breed, maar dat moet ik nog even opmeten.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Chiquita98 »

Owwww wat fijn voor je katten zeg!! Heb je al gegoogled op kattenrennen. Misschien staat daar een tip voor een juist dak?
Kunnen ze er via een luikje zelf in? Want dan kan je bijv wel het dak openlaten door alleen gaas en dan bijv een klein huisje/hokje voor beschutting te gebruiken
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door Adriana »

je hebt polycarbonaat in dubbelwandige plastic platen, dat zijn een soort van tunneltjes en dat is lekker koel als de zon er de hele dag op staat te branden.
die platen hebben een behoorlijk formaat en je kunt daar gaatjes in boren of smelten om ze vast te zetten. ze zijn vrij stevig en redelijk stijf en op mijn tuin lagen ze over mijn koude bak (met Enzo daarop als uitkijkplekje..)
makkelijk op marktplaats in de buurt te vinden als tweedehands!
http://www.marktplaats.nl/z/doe-het-zel ... goryId=263
jullie zijn al een heel eind zeg! neem aan dat er aan de coniferenkant ook gaas komt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe mijn tuin het beste inrichten voor de kat?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb aan de bovenkant ook kennelplaat, dus geen dak erop. Tegen de zon worden ze beschermd door eroverheen hangende struiken en droog zitten kan bij mij onder meubels. De echte buitenfiguren zitten overigens gewoon nat te worden en schudden zich binnen uit als hond.

Jullie zijn al lekker op weg met de ren, succes verder! Lekker veilig buitenplezier straks.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie