Kater poept buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Nagani
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2013 22:08

Kater poept buiten de bak

Bericht door Nagani »

Goedeavond,

Ik heb sinds een jaar een kat in huis die voorheen bij een andere familie in huis woonde samen met een hond. Toen hij net bij ons kwam wonen was hij natuurlijk even onwennig voor een tijdje en plaste zo nu en dan wel eens verkeerd maar dat was na een week ongeveer wel over. Dit ging lange tijd helemaal perfect,plassen en poepen gingen beide op de bak en de pak werd minstens 3 keer per dag schoongeschept door ons en 1/2 keer per week schoongemaakt.

Een aantal maandjes geleden begon hij ineens weer buiten zijn bak te plassen, bijvoorbeeld op de bank of een kleed. We zijn met hem naar de dierenarts geweest en die zagen verder niets bijzonders. Een aantal maanden geleden rond de tijd dat hij begon met plassen buiten de bak en ook poepen is een van ons een week of 3 ergens anders geweest en hadden we tijdelijk bezoek voor diezelfde tijd. Na het terugkeren is het eigenlijk mis gegaan. Hij begon weer buiten de bak te plassen en zoals u weet is dit erg vervelend. Na veel te proberen hebben we zijn bak verschoven en dit werkte goed voor een dag of 2. Toen begon het weer.

Zodoende hebben we voor hem een nieuwe bak aangeschaft en wat speeltjes en dergelijke om te zien of hij zich verveelde of dat hij niet blij was met zijn bak. Dit werkte weer perfect voor een dag of 3 voor het poepen maar het plassen doet hij eigenlijk nooit meer buiten de bak.

Op dit moment poept hij eigenlijk altijd buiten de bak als hij alleen is. Bijvoorbeeld als wij slapen of boven zijn. Ik kan zelf niets meer bedenken om dit op te lossen en heb ook geen flauw idee waar het aan kan liggen. Dinsdag gaan wij naar de dierenarts om te kijken of er iets mis met hem is.

Nu is mijn vraag natuurlijk: Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Of zelf ervaringen er mee? Hij is erg lief en lijkt ook totaal niet gestresst. Hij is wel vrij angstig voor nieuwe mensen maar dat is meestal na een half uurtje ook wel weer weg. Is hij gewoon niet blij waar hij is?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kater poept buiten de bak

Bericht door eveline1982 »

Heb je 2 kattenbakken nu staan? Sommige katten kunnen ineens kieskeurig worden en besluiten dat ze niet daar willen poepen waar geplast word. Een 2de bak kan dan een oplossing zijn. Goed dat je naar de da gaat, ik denk dat je het beste eerst zeker moet weten of het niet iets medisch is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater poept buiten de bak

Bericht door castratenkoor »

Probeer eens een ander soort bak als kattenbak. Waar ze hier het meeste in doen is een grote zwarte hoge cementbak. Te koop bij grote tuincentra.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kater poept buiten de bak

Bericht door Ms Maaike »

Was die hond ook zijn maatje in het vorige huis? Want het kan goed zijn dat hij een maatje mist en daarom het onzindelijke gedrag vertoont.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater poept buiten de bak

Bericht door Ilone »

Ik zou toch zweren dat ik van de week op exact hetzelfde topic heb gereageerd...???
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie