Rood tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Rood tandvlees

Bericht door drie katers »

Guusje heeft rood tandvlees. Bij controle bij de da begin deze maand zei ze dat het te slecht is voor zijn leeftijd, maar dat er nog niets aan gedaan hoeft te worden. Ik heb hem sindsdien grotere brokken gegeven RC oral sensive en laat ik de katten op gedroogde kipfilet knagen, wat ze voor honden verkopen. Alleen doen ze daarmee zo eng, dat ik bang ben dat ze er een keer in stikken.

Ik heb geprobeerd of ik Guusje zijn tandjes mocht poetsen, maar dat lukt echt niet, ook alleen mijn vinger gaat tot achter in niet lukken. Omdat ik het geen trauma wil laten worden, probeer ik het nog af en toe, maar het resulaat is dat Guus het niet wil en erg gaat tegenstribbelen. Ik ga morgen proberen of ik met een gaasje om mijn vinger meer succes bij hem hebt.

Zijn er nog andere manieren om het rode tandvlees te verhelpen? Vanavond krijgen ze een eendagskuiken, benieuwd hoe ze daarop reageren.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Cerna

Re: Rood tandvlees

Bericht door Cerna »

Heeft de dierenarts het ook een naam gegeven? Stomatitis misschien of heeft Guusje ook veel tandsteen?

Indien het stomatitis is, ben ik bang dat poetsen en kuikens niet zullen helpen. Ik adviseer je in dat geval om in de zoekmachine (rechts bovenin) te zoeken op stomatitis en dan komen alle verhalen voorbij. Helaas is Guusje namelijk niet de enige.
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Rood tandvlees

Bericht door drie katers »

Nee, ze heeft geen naam genoemd, alleen dat het voor zijn leeftijd niet goed uitzag. Hij heeft mooie witte tandjes, geen tandsteen te bekennen. Het tandvlees is alleen wat rood, zonder zwelling.

Kuikentjes gaat het niet worden, die lieten ze alle drie liggen en waren totaal geen succes.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Rood tandvlees

Bericht door nellebel »

heeft mijn gijsje ook. die is er zo goed als vanaf door homeopatische behandeling. zoek maar even in de zoekfunctie zoals annet ook al schreef. op haar advies ben ik toen naar die DA geweest.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Rood tandvlees

Bericht door eveline1982 »

Hier 2 katten met tandvlees problemen. Bij mijn poes was het zo heftig geworden, na een gebitsreiniging en extractie dat ze met spoed al haar kiesjes moesten trekken. Mijn kater heeft het vanaf dat hij 4 maanden oud is. Ik heb een poosje met een dierhomeopaat gewerkt, waar ik dik tevreden over ben. Hij is nu ruim 1 1/2 jaar oud en het ziet er behoorlijk netjes uit, hoef zelfs niks meer te geven. Op sommige plekjes nog een dun rood/roze randje, maar daar ga ik geen kiezen voor laten trekken. Dus raad je aan opzoek te gaan naar een goede dierhomeopaat.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Rood tandvlees

Bericht door drie katers »

Guusje heeft ook een dun rood randje, meer gelukkig (nog) niet.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Rennie90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 sep 2013 14:15

Re: Rood tandvlees

Bericht door Rennie90 »

is inderdaad tandvleesontsteking,

JE hoeft niet in 1x te gaan poetsen, ik heb het ze aangeleerd in de loop van ruim een maand maar zonder trauma en zelfs met plezier bijna.
eerst zak kleine! snoepjes gehaald. elke avond voor het slapen gaan begonnen met ze roepen, en lip aan beide kanten omhoog, kiezen kort bekijken en dan snoepje geven dit twee weken herhaald waarna ik verder ben gegaan met aan beide kanten zachtjes met mn vinger over zn kies (eerst alleen voortand) en dan ook kies wrijven, ook kort en dan weer snoepje,
daarna laten wennen aan de tandpasta zonder wrijven of wat dan ook (laten proeven) en weer snoepje, daarna een week later tandpasta met mn vinger, en om de dag afwisselen met allen de borstel en daarna na twee weken overgegaan op de borstel met tandpasta.
je zult zien (als je dit überhaupt wil hoor ;)) dat het wrijven ook al helpt, en ze op deze manier het associeren met iets leuks. mijn Stitch wilde namelijk ook nooit dat ik überhaupt aan zn lip zat maar laat het nu toe zonder protesteren :)

in ieder geval succes wat je ook gaat proberen ;)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Rood tandvlees

Bericht door G+S »

T topic is van november xD
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Plaats reactie