Kap of rompertje?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Freya13 »

onze katten hebben na castratie / sterilisatie nooit een rompertje of kap gedragen. En we hebben daar ook nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Sifra »

Het hangt er ook vanaf hoe de wond gehecht is. Bij Sifra was de wond zo gehecht (inwendig) dat er geen draadjes waren om aan te peuteren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Ms Maaike »

Bij Pippi is het ook onderhuids gehecht, en toch heeft ze een onderliggend draadje te pakken gekregen. Ze heeft net zo lang lopen groomen totdat ze het open had. Dus dat het onderhuids gehecht is zegt ook niet alles.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Cerna »

Ik snap dat niet van die rompertjes/kragen. Ik heb in mijn leven nu (even tellen) 11 poezen laten castreren en nog nooit heeft een dierenarts het gehad over zo'n onding en ook nog nooit heb ik zoiets nodig gehad.

Ik zou haar bevrijden (niet nu, maar overdag zodat je kunt zien wat ze gaat doen) en afwachten wat ze gaat doen. Misschien een beetje likken, maar dat is helemaal geen ramp.
Vind het erg zielig!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kap of rompertje?

Bericht door mittenslief »

nee hier ook nooit problemen.....ja als ik die kap opdeed wel natuurlijk
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Cari »

Ik heb Yuki afgelopen maandag laten castreren. Piepklein wondje en keurig inwendig gehecht, maar ik heb haar 2 dagen een mooncollar omgedaan, puur om haar nét even iets rustiger te houden. Ze is een roekeloos ongeleid projectiel en dat leek me even niet zo handig. Ze heeft in haar nog maar korte leventje al bijna een maand rond gelopen met een megagrote kap, omdat een wondje aan haar voet niet wilde helen en ze superlenig is en er altijd weer bij bleek te kunnen. Pootje is weer prima in orde en Yuki krijg je niet meer klein met kap of kraag. Ze is een stoer meisje :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Ms Maaike »

Tja, wat is erger Annet; een week met een kraag of een ontsteking die naar binnen slaat? Enorm fijn dat jij geen plukkende katten hebt hoor.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:..heb in mijn leven nu (even tellen) 11 poezen laten castreren en nog nooit heeft een dierenarts het gehad over zo'n onding en ook nog nooit heb ik zoiets nodig gehad. !
zal wel in het ras zitten, britse braverikjes ondernemen dat soort acties blijkbaar helemaal niet/nooit....
hier zou dat zonder collar ook niet werken maar ik wil nooit meer een poes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kap of rompertje?

Bericht door G+S »

Nou de dierenarts heeft mij toch duidelijk geïnformeerd het wel! Te doen.. Vooral omdat t een jonge schildpad is en die staan bekend om het pittige karakter en gedrag. Vooral de eerste paar dagen.. Kijk er ook echt tegenop want ze vind het al verschrikkelijk om een tuigje om te hebben.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Kap of rompertje?

Bericht door drie katers »

Ik heb ook nooit kappen of rompertjes bij de dieren omgedaan. De da had het er ook niet over. Het is altijd goed gegaan. Kijk hoe het gaat en als Mona geen hele rare toeren gaat uithalen om de hechtingen te verwijderen, kan je het aflaten. En 10 dagen vind ik wel erg lang om met een kap op te laten.

Ik zou echt kijken hoe het gaat zonder.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kap of rompertje?

Bericht door nellebel »

tja en als je het rompertje uit doet is het logisch dat ze even gaan likken, ook omdat ze dat ding hebben aangehad. ik zou hem niet aandoen en even aanzien wat er gebeurt. je kunt het nog altijd aandoen als ze eraan blijft likken of knagen.
hier werd ook wel even gelikt maar dat is niet erg, ze houden zelf hun wondjes ook wel bij denk ik. nooit problemen gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kap of rompertje?

Bericht door eveline1982 »

Minoes heeft ook de hele boel open getrokken. Volgens mij moet het nog verschrikkelijk pijnlijk zijn geweest ook! Ze heeft nu dan ook een enorm litteken, wat je uiteraard niet ziet maar wel voelt. Zelf heb ik ook een litteken op me onderbuik van een keizersnede en des te groter het litteken des te meer last je ervan houdt! Mocht er ooit weer een poes komen, dan zal ik toch een romper gebruiken. Banjer heeft helemaal niet lopen pielen na zowel de sterilisatie als na de ingreep waarbij haar baarmoeder en eilijders compleet werden verwijderd. Toch ga ik na Minoes niet meer het risico lopen (of beter gezegt de poes het risico laten lopen). Bij haar is het gelukkig geen naar binnen geslagen ontsteking geworden, maar waarom het risico lopen?!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Caya is htk ook geen kap of dergelijks gehad
Ook niet aan zitten knagen!
Wel gelikt soms maar Niks ergs
Dus niet alleen Britten doen t niet;)
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Anne87 »

Flo* heeft toentertijd een kap gedragen, dat vond ze afgrijselijk maar als we hem even afzetten, zat ze meteen aan de wond te peuteren.
Noodle en Milo hebben alletwee geen kap gedragen. De dierenarts zei wel dat het moest, maar ze vonden het afschuwelijk. Dus geprobeerd hoe het ging zonder kap en ze zijn niet in de buurt van de (heel kleine) castratie-wond geweest. Dus die hebben geen kap meer opgehad van mij.
Ik heb er overigens nog wel één liggen in de kast, die oude van Flo*. Toen ze geopereerd werd dit voorjaar, heeft ze hem wel gedragen.
Rompertjes ben ik geen voorstander van. Die heeft Flo* dit voorjaar ook even geprobeerd, maar ze werd helemaal stijf en liet zich omvallen. Daar begin ik dus niet meer aan.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kap of rompertje?

Bericht door BloemTetsu »

Door jullie verhalen wordt ik heel nieuwsgierig naar hoe ze Bloem van de wond hebben afgehouden in het asiel. Ze was toen veels te wild om iets om haar nek te hebben. Nu nog steeds, maar ik krijg het wel om...voor even. Er aan zitten zo ze ook geheid doen. Het zal een mysterie blijven.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie