Kap of rompertje?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Huib
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2013 21:44
Locatie: Maassluis

Kap of rompertje?

Bericht door Huib »

Ik hoop niet dat ik een vraag stel waarvan het antwoord al ergens op het forum staat. Ik kon er niks over vinden. Onze Mona is gisteren gesterilliseerd en gelijk ook aan een navelbreukje geholpen. Ze heeft nu een erg blote buik met twee hechtingen. DA heeft haar een rompertje aangedaan. Thuis gekomen kon ze zich in dat ding niet bewegen, ze rolde eigenlijk steeds op haar rug. Is dat een kwestie van gewenning ofzo? Vond het sowieso lastig, want als ze een plas of poep moet doen , moet je dat ding aan de achterkant loshalen. Dus terug naar de DA en een kapje gehaald. Ze loopt nu met die omgekeerde trechter rond en bonkt overal tegenaan. Ze moet er 10 dagen mee rondhobbelen. Ik vind dat wel wat lang. Hebben jullie enige ervaring of dat ding er eerder afkan? Mona is nu bijna 7 maanden dus kan je nagaan wat een impact zo`n ding op je kop is voor zo`n speels beest.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Dinky »

Het belangrijkste is dat de poes niet bij de hechtingen kan komen.
Wanneer ze niet heel erg die neiging heeft zou je de kap/rompertje af kunnen doen wanneer je erbij bent om haar toch wat vrijheid te geven (waarbij je in de gaten kan houden dat ze niet aan de hechtingen zit maar zich voor de rest bijvoorbeeld wel eventjes kan wassen).

Rompertje kan inderdaad zorgen voor een beklemd gevoel waarna ze zich stil houden (typ maar eens bij de zoekfunctie thundershirt in). Zou dus vooral kijken wat voor jou en haar het meest acceptabel is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kap of rompertje?

Bericht door mittenslief »

nou hier de ervaring dat ze vrijwel nooit aan de hechtingen knapen oid.....een kap is ook een verschrikking....moch ze nu wel gaan knagen kan je ook een wijdere sok de neus afknippen en om haar middel doen....dat zit iets prettiger, maar ik zal het eerst gewoon zo aankijken met romper uit...niet schrikken want ze zal dr eigen eerst heftig gaan wassen en dat mag...alleen niet aan de hechtingen trekken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Ms Maaike »

Nadat Pippi gecastreerd was heeft ze meteen een dikke infectie opgelopen omdat mijn vorige dierenarts zei dat er geen kap of rompertje nodig was, zelfs niet op mijn aandringen. Het hangt helemaal van de kat af of ze aan de hechtingen gaat trekken. Of ze onderhuids zijn of niet maakt ook niet uit (in Pippi's geval). Er steekt toch altijd één draadje uit en ze heeft het gepresteerd alle hechtingen eruit te krijgen.

Ze wennen doorgaans binnen twee/drie dagen aan zo'n kraag. Dat ze zich niet kan wassen is vervelend, maar geloof me, van een infectie word je ook niet blij. Ik zou gewoon die kap er helemaal niet afhalen, dan wordt ze steeds opnieuw 'gestraft' als het ding weer om haar kopje moet. Zeker als er ook een navelbreuk hersteld is wil je absoluut geen infecties. Dat kan bij jouw poes heel snel naar binnen slaan en dan ben je pas echt ver van huis. Als er niet gewend kan worden aan de kraag zou je ook eens op 'mooncollar' kunnen googlen; dat is een soort dikke kraag waarmee ze net iets meer vrijheid hebben. Wel prijzig.

Van rompertjes ben ik niet zo'n fan, precies om de reden die je al noemt; ze kunnen er heel immobiel van worden. Bovendien kan er geen lucht bij de wond komen en wonden die aan de lucht blootgesteld worden genezen altijd sneller. Overigens kon Pippi gewoon plassen en poepen met een rompertje, misschien zijn er verschillende op de markt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kap of rompertje?

Bericht door eveline1982 »

Bij mijn poes Minoes kon het ook zonder romper of kap, zei de dierenarts. Na een paar dagen prutsen, als ik er natuurlijk niet bij was, had ze haar wond in het midden helemaal open gekregen en hing er een flink draad uit. Raad je dus ook aan het bij de kap te houden, of toch een (ruimere) romper om te doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kap of rompertje?

Bericht door nellebel »

hier ook nooit gebruikt. wel voor kat nellie die een lik tic had om dit te doorbreken. ik gebruikte babyrompertjes van de zeeman. dan kun je de onderkant met 1 clipje vastzetten tussen de benen en de rest naar binnen vouwen. het rompertje blijft goed aan zitten en ze kunnen gewoon op de bak plassen en poepen want dat gedeelte is vrij. buikje is wel bedekt.
als ze er niet aan komt zou ik het niet gebruiken.
kap is hier ook geen succes, gebruik ik niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Shimbalaya

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Shimbalaya »

Toen onze poes gecastreerd was ging ze helaas wel aan de wond zitten bijten en trekken.We hadden van de DA een rompertje gekregen maar dat ding had ze binnen een half uur uit, vraag me niet hoe want het zat superstrak.Ongelofelijk dat ze zich daar heeft uitgewurmd.

Dus toch maar een kapje om,wat nog meer ellende betekende.Want ze schuurde telkens tijdens het wassen met de rand van het kapje over de wond heen waardoor de wond weer open was gegaan.
Al met al heeft het 4 weken geduurd voordat de wond goed geheeld was en arme poes heeft meer dan 4 weken met een kapje om gelopen.
's Nachts op de slaapkamer knalde ze overal tegenaan met dat kapje, mijn man kon niet slapen van de herrie en is van ellende op een andere kamer gaan liggen. ;-)
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Natascha001 »

Onze kat kreeg na de operatie aan zijn navelbreuk ook een rompertje. Na 2 dagen hebben wij dit uit gedaan, hij was zo zielig (wel gezellig, hij lag de hele tijd op schoot :grin: ). Hij had een gaasje over het wondje en dat is netjes de 10 dagen blijven zitten. Dus hij kon niet bij de hechtingen.

Roady, Pepper, Odie en Peewee
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Adriana »

er zijn soort van dikke halsbanden/kragen die om de kattennek kunnen. dat is al minder belastend, denk ik dan zo'n kap.
dat zou je zelf ook wel kunnen maken van heel licht materiaal, fleece bv en dan aantal malen opvouwen, missch in een afgeknipt kniekousje en dan met een veiligheidsspeld aan de binnenkant vast.
het voordeel is dat ze dan toch met haar bekje niet bij die operatiewond kan komen, maar verder nergens tegenaanstoot. is ook veel kleiner.
ze zijn ook te koop maar ik weet niet hoe ze heten.

gevonden maar wel erg duur....
http://www.medpets.nl/mooncollar/#product-description
Laatst gewijzigd door Adriana op 27 nov 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Ms Maaike »

Dat is de mooncollar dus. ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Adriana »

sorry! had je bericht niet goed gelezen want jij wist dus wel wat het was en hoe het heette.
maar ik denk dat je die dingen zelf ook heel makkelijk kunt maken...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kap of rompertje?

Bericht door mittenslief »

ook daar kan je een sok voor gebruiken.....vol proppen met watten en op maat maken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Rennie90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 sep 2013 14:15

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Rennie90 »

@nellebel:
je zegt een rompertje, daar zat ik ok aan te denken maar hoe weet je welke maat je nodig hebt? :$
Gebruikersavatar
Huib
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2013 21:44
Locatie: Maassluis

Re: Kap of rompertje?

Bericht door Huib »

Bedankt allemaal voor de tips, maar ik vrees dat ik een wat eigenwijze poes heb. ik heb rompertjes, kragen, zelfs mijn vrouw is creatief bezig geweest met een sok waarvan de voet was afgeknipt. Ook heeft ze nog iets met watten in een sok gemaakt en dat om haar nek heen gedaan. Een soort van Mooncollar dus. Zo gauw Mona iets op de rug voelt, valt ze op haar zij, soms rolt ze door op haar rug en verrekt het om te lopen. We geven het op en gaan gewoon voor de omgekeerde trechter, ook wel lampekap genoemd.. :grin:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kap of rompertje?

Bericht door nellebel »

als je je kat opmeet van kop tot staart (dus staart zelf niet meerekenen) heb je volgens mij de babymaat. nellie was een forse kat en die had al een klein maatje. dus 56 cm is maatje 56. ik heb toen een paar maten meegenomen. zij had een fluoricerende roze en een paar witte. die roze was van badstof. dat rekt wel meer mee maar krijgen ze makkelijker uit als ze echt niet willen. de buurtkinderen vonden die het mooist. nellie liet hem vrij goed zitten en omdat hij wat meebeweegt knelt het nergens af. die falp die dan over blijft vouwde ik naar binnen. ik zette dus alleen 1 van de buitenste drukkertjes vast. je kunt de rest ook afknippen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie