Kaarsenvet in vacht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Kaarsenvet in vacht

Bericht door Erjerola »

Hallo allemaal,

Met Speedy gaat het op dit moment heel erg goed, ze eet weer prima, ziet er goed uit, maar ik heb nu heel wat anders:
Ze heeft kaarsenvet in haar vacht gekregen. Vraag niet hoe, maar ze flipte op zeker moment zo erg, dat ik meteen wist dat er wat was. Dacht eerst aan vlooien, maar zag later een flinke klont in haar vacht. Ik dacht eerst dat het een natte plek was, maar toen ik er aan voelde was het hard..
Hoe krijg ik dat er uit? Zelf heb ik al wat haar weggeknipt (kostte veel moeite!!). Ze likt er aan, maar krijgt het dus niet weg.
Wat moet ik doen??? Graag advies.

Voordat iemand valt over kaarsen en katten; ik heb een potje met gesmolten kaarsenvet als geurtje op tafel staan. Daar ging ze waarschijnlijk per ongeluk op liggen.
Ik ben altijd heel attent als ik kaarsen aansteek, en laat ook niks branden als ik ook maar even de kamer uit ga.
Nu was ik er gewoon bij...

Groeten, Marja en een Speedy met kaarsenvet
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat kwam een keer thuis met een stuk teer in haar staart. Het uitknippen lukte niet en ze bleef likken.
De dag erna toen ze was gekalmeerd en aan het eten was, heb ik het stuk snel te pakken en in een haal eruit geknipt. Gelukkig net zonder schade.
Mijn tip: wacht tot ze niet of veel minder flipt. Zet wat lekker voer neer en knippen maar. Wel een scherpe schaar. Kattenvacht is best robuust.

Grootmoederstip mag niet dat moet je met een wc papier gaan strijken.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door BloemTetsu »

Het resultaat staat hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... er#p584599 op pagina 37
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door Erjerola »

Dat Speedy zo flipte zal wel als reden hebben dat ze zich toch wat heeft gebrand aan dat kaarsvet.
Na de eerste knipbeurt was ze érg boos op mij. Ik zal dus geduld moeten hebben.
Nu ligt ze in een hoekje van de kamer, de eigenwijze dame, en ik zit op de bank met wondjes van het krabben op mijn hand...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door BloemTetsu »

Bloem vond het ook helemaal niet leuk. Niet omdat het pijn deed. Ik mag gewoon niet met 2 handen tegelijk aan haar zitten. Het is een ex-verwilderde beestje.
Een dag later en vol bezig met voer, had ze het niet door en waren we weer vriendjes.

Hoe groot is de plek en waar zit het?

Succes met de krabwonden.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door Erjerola »

De plek bij Speedy zit op de zijkant, ze kan er dus bij en ze likt er voortdurend aan en bijt/trekt stukjes harde vacht weg waar het kaarsvet zit.
Het is nu een kale plek.
Moet ik dat zo laten of toch maar even de da bellen
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door Erjerola »

Ik heb net toch maar even de da gebeld.
Op de plek waar Speedy zelf heeft zitten likken/haar wegtrekken met de tanden zit een klein beetje bloed, maar dat was volgens de da geen probleem. Wel een raar gezicht hoor, zo'n kale plek op de zijkant van haar lijfje, maar het is nu even niet anders. Het haar groeit wel weer aan, zei de da. Ik hoef verder niks te doen.
Ik ga nu nog beter uitkijken met kaarsen als Speedy in de buurt is. Dit overkomt me geen tweede keer.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door Erjerola »

De kale plek wordt wat groter, omdat Speedy steeds nog haar weg likt waar kaarsvet zit.
Ik zie wel een rood plekje, maar ik kan daar wel aankomen, ze trekt niet terug. Is dus geen erge brandplek, geen open wond.
Dat het kaarsvet heet was, blijkt dus wel uit het plekje rode huid. Dus wel een klein brandplekje, maar ze heeft er geen last van.
Echt een gek gezicht. Speedy heeft een dikke vacht en nu valt die kale plek erg op...
Hoe lang duurt het voordat het haar weer aangroeit?
Heeft iemand daar een idee van?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door Ms Maaike »

Na een maand zal er weer dons te zien zijn, maar als ze blijft likken omdat het pijn doet kan het langer duren. Hoop niet dat het een litteken wordt (dan groeit er ook geen haar meer op). Heeft de dierenarts nog zalf voor brandwonden aangeraden? Pas op dat het niet gaat ontsteken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaarsenvet in vacht

Bericht door Erjerola »

Ik houd het goed in de gaten.
Plaats reactie