Mystic gedraagt zich "anders"

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Sunnetje »

Afgelopen donderdag moest ik weer met spoed naar de dierenarts met Mystic, omdat hij ondanks zijn penisamputatie van 3 jaar geleden, nu ineens tóch weer verstopt zat.

Bij mijn DA bleek dat de opening die destijds is gemaakt dichtgegroeid leek, dus we moesten terug naar de kliniek in Putten waar hij destijds is geopereerd.
Daar aangekomen werd Mystic snel nagekeken en toen zat ie al een beetje te brommen, maar ja.. hij had natuurlijk pijn. Ze herinnerden zich hem daar nog wel, vanwege het hele bijzondere gebeuren 3 jaar terug. (verstopt, penisamputatie, spastische blaas, gescheurde blaas, strictuur in de urinebuis... )

Mystic is daar meteen geopereerd, het bleek dat de opening inderdaad kleiner was geworden maar er was ook huid overheen gegroeid, en hierdoor bleef het gruis zich opstapelen.

Mystic moest eigenlijk een paar dagen blijven maar omdat het allemaal zo goed was gegaan en hij al snel weer zelf plaste, mocht ie gisteren meteen alweer naar huis. Joepie!

Daar aangekomen verwachtte ik eigenlijk een vrolijke, misschien een ietwat zielige, Mystic. Net zoals 3 jaar geleden, toen werd mij verteld dat hij zó lief was geweest tegen iedereen, een echte knuffelkat. Dat is inderdaad de Mystic die ik ken. Hij was toen ook enorm blij toen ik aankwam.

Echter toen ik met de assistente naar de verblijfhokken liep en we naar Mystic toeliepen, trof ik een bange en zéér boze kat aan. Mystic blies en gromde naar de assistente, ze heeft hem uiteindelijk met een handdoek uit het kooitje gehaald.

Ik heb hem snel van haar overgenomen en hij werd al snel rustiger.

In de auto zat ie veel te brommen, totdat ik hem uiteindelijk uit het reismandje haalde en begon te aaien. Dit leek ie een stuk meer te waarderen en hij werd al snel wat meer ontspannen.
Toen we even moesten stoppen bij een benzinepomp, liepen er af en toe mensen langs de auto en Mystic dook meteen in elkaar en gromde en blies naar iedereen. Ook naar mijn moeder toen zij terug kwam naar de auto.

Thuis aangekomen was hij meteen weer super aanhankelijk, hij wilde knuffelen en leek eigenlijk gewoon weer Mystic zoals ik hem ken.
Hij viel meteen aan op het eten (waardoor ik me wel even afvroeg of hij daar wel te eten had gehad) en hij dronk goed en plaste ook. (langzaam, kleine plasjes, maar toch echt plasjes)

Echter liep ie soms wat rond en zat dan wat te brommen. Toen ik hem zijn medicatie moest geven heb ik echt moeten vechten en het is me ook niet gelukt. zelfs de vloeibare pijnstiller heb ik er bijna niet ingekregen, terwijl ik daar nooit zo enorm veel moeite mee had.

Toen ik hem wisselde van kraagje omdat ie had overgegeven, dook ie meteen weer enorm in elkaar en begon weer te grommen. Een kraagje heeft ie nooit leuk gevonden natuurlijk, maar ik vond hem nu wel heel heftig reageren.

Ik vind hem ook wat schrikachtig overkomen (maar misschien omdat ie minder ziet door het kraagje). Hij zat net bij de waterfontein, leek te willen drinken, bedacht zich en ging er gewoon bij zitten staren.


Hij eet verder gewoon goed, hij drinkt prima, hij plast dus ook gewoon. Hij loopt gewoon rond, kijkt helder uit zijn ogen, ik mag hem aaien en kroelen.
En toch vind ik dat ie zich wat anders gedraagt dan anders. Het klinkt misschien wat onterecht, maar ik heb echt het idee dat er misschien iets is gebeurd bij die kliniek. Dat ze hem hardhandig een medicatie hebben gegeven of hem ruw hebben behandeld toen hij bang was ofzo.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Moet ik de kliniek maandag bellen om te vragen of er iets is voorgevallen? moet ik afwachten, of zou Bach Resque een idee zijn zodat ie zich wat fijner voelt?

En heeft iemand een idee hoe ik hem toch zijn medicatie kan geven? hij krijgt een vloeibare pijnstiller (1 maal daags) wat nog nét gaat (ik moet het in zijn bekje spuiten want het voer eet ie dan gewoon niet meer op) en de pilletjes AB krijg ik gewoon echt niet naar binnen. niet over het voer, niet verstopt in iets lekkers, niet gewoon in zijn bekje, niet met een pillenschieter..

Ik zit te denken om maandag aan de DA te vragen of Mystic niet gewoon een injectie kan krijgen met een AB, dat scheelt toch weer. Alleen zou ik dan wéér met hem naar de DA moeten..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Roest »

Doet je DA geen huisbezoek? Of misschien een andere DA in de buurt die dat doet? Dat scheelt toch weer nog een traumatische reis.

Er hoeft niks te zijn gebeurd bij de kliniek. Niks aanwijsbaars in ieder geval. Het kan puur een samenloop van omstandigheden zijn dat een kat een angstreactie heeft. En dan in een vreemde omgeving is er ook niks om het te remmen. Dan krijg je een soort kettingreactie. Dat hij gromt en blaast is ook allemaal angst. Aanvallen of vluchten. Rustig en geruststellend tegen hem praten als hij het even moeilijk heeft, het helpt echt.

Over medicijnen kan ik niks zeggen maar voor de kat zou ik aanraden om hem vooral rust te geven. Net alsof wanneer een huisgenoot met griep in bed ligt, probeer je ook wat op geluiden en lawaai te letten.

Het is allemaal niet niks voor zo'n kater en het is heel begrijpelijk dat hij zo uit zijn doen is. Hij heeft even tijd nodig. Belangrijk is ook dat je zelf niet gaat stressen. Hoe meer rust en kalmte je uitstraalt hoe beter je hem kunt geruststellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Adriana »

pillenschieters zijn ondingen en menige katzel is daarvan al helemaal over de rooie gegaan.

als je gehakt, vitakraft, easypil, tartaar, verstoppen in lege capsule (apotheker) al hebt geprobeerd en het werkt niet, dan zit er niks anders op dan in handdoek rollen, bekje open en achter op tong leggen.
missch daarbij eerst met wat valeriaan op een wattenschijfje door de lucht wapperen om de sfeer wat te ontspannen en het helpt als je zelf vrolijk en ontspannen blijft en zachtjes tegen hem praat.

hij zal in de kliniek tegen zijn zin pillen hebben moeten slikken en daar nog heel erg bozig over zijn...

om hem nu wat minder angstig, boos, gestresst te laten zijn kun je denken aan de middelen telizen, zylkene (medpets/da of destress (huisdierendokter) of feliway verstuiver of verdamper en kijk via de zoekfunctie even naar de ervaringen op het forum. niet alle middelen werken bij alle katzels en het is even zoeken wat specifiek werkt.
begin in dit stadium niet met clomicalm, dat is een paardenmiddel, ontwikkeld voor honden en kan een eetstaking opleveren.

ik begrijp die ab niet helemaal, heeft hij een ontsteking?
preventief antibiotica toedienen is een extra belasting en lijkt mij redelijk zinloos en als je die pillen er toch al niet in krijgt dan zou je ze ook niet kunnen toedienen...!
goed in de gaten houden dan, maar tempen zal ook wel lastig zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door castratenkoor »

Een kat kan door een verkeerd gevallen narcose enorm veranderen. Dat heb ik meegemaakt met een poes na de sterilisatie. Ze is nooit meer normaal geworden helaas.

Dit zeg ik uiteraard niet om je bang te maken. Maar de redenatie dat hij te hard aangepakt zou kunnen zijn hoeft echt niet te kloppen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Sunnetje »

Aan die narcose zat ik ook te denken inderdaad, hij heeft toch 2 x in korte tijd een narcose gehad. Eerst bij mijn eigen DA in Vaassen omdat ie gekatheteriseerd zou worden, en toen dat niet lukte en we dus naar Putten moesten voor de operatie heeft ie daar ook weer narcose gehad.
Gelukkig komt Mystic ook nog wel gewoon bij me knuffelen dus ik hoop dat het naweeën zijn van de operatie...

De pillenschieter heb ik deze keer overigens ook niet gebruikt. Dit heb ik 3 jaar terug eens als laatste redmiddel geprobeerd en dat was me ook een ellende, sowieso vond ik het maar naar dat dat ding dus echt die pil in de keel schiét wanneer het wel lukte, dus dus heb ik daarna ook nooit meer gebruikt.

Ja, hij krijgt deze pillen om infectie tegen te gaan. Het heet Clavubactin, wat dus gebruikt wordt bij urineweg infecties.

Dat van die valeriaan is misschien ook nog wel een idee, en ik zal morgen om easypill vragen. (easypill hadden ze de vorige keer niet bij mijn DA maar toen heb ik laxapast geprobeerd en dat vonden ze hier wel heerlijk, maar dat truukje werkte ook maar 2 keer helaas. Ze worden er zo slim in.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Adriana »

Sunnetje schreef:Ja, hij krijgt deze pillen om infectie tegen te gaan. Het heet Clavubactin, wat dus gebruikt wordt bij urineweg infecties. .
heeft Mystic nou wèl of geen ontsteking?
en weet je of het vloeistofnarcoses of gasnarcoses zijn geweest?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Sunnetje »

Bij mijn eigen DA was het volgens mij een vloeistof narcose, want hij kreeg een prikje in zijn bil en zou meteen daarna gekatheteriseerd worden.
Bij de kliniek weet ik het eigenlijk niet.. Dat zou ik moeten vragen.

Nu begin ik zelf ook te twijfelen, ik neem aan dat de pillen er zijn om ontsteking te voorkomen.. mij is niet verteld dat ie een ontsteking had...

Morgen ga ik toch even bellen naar de kliniek om het te bevestigen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Brittenbolletje »

clavubactin wel geven hoor zeker het is breedsspectrum, aangezien gruis/steentjes de binnenkant van de penis irriteren en dat wel gaat ontsteken. Ik zou het dus wel geven. Beterschap met je kanjer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Adriana »

Brittenbolletje schreef:.... binnenkant van de penis irriteren en dat wel gaat ontsteken. Ik zou het dus wel geven.
:eshifty: we hebben het over een tweede operatie nà een penisamputatie van 3 jr geleden ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door kansarmedieren »

De antibiotica wordt gegeven omdat net als bij mensen doordat ze met een katheter geprobeerd hebben om de verstopping te verhelpen en dat geeft een erg groot risico op ontstekingen. Bovendien is hij geopereerd nog meer kans op infectie. Ik zou een antibiotica spuit vragen kan je zelf niet spuiten of anders toch maar weer naar de DA voor een injectie die werkt 2 weken en dan ben je er vanaf. Veel succes.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Brittenbolletje »

Nou wat kansarmedieren zegt daarom dus :)
Cerna

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Cerna »

Volgens mij mag een antibioticaspuit (Convenia) niet meer.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door kansarmedieren »

Convenia mag nog wel maar niet meer zomaar als vroeger maar als er een reden is om het te geven dan kan het. Een van mijn opvangers Guusje kan niet tegen orale antibiotica ( gelijk overgeven) dus krijgt ze als het nodig is een Convenia spuit. En als een kat heel erg moeilijk is met tabletten dan lijkt het me ook geen probleem.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Brittenbolletje »

Joey kreeg als hij weer eens niet lekker werd en last kreeg van snotteren ook convenia. Hij kreeg dat ongeveer 2 keer per jaar. Werkte voor hem goed :). Nare is wel dat in die 14 dagen geen andere AB gegeven mag worden.
Cerna

Re: Mystic gedraagt zich "anders"

Bericht door Cerna »

Ik had het voor Amber ook. Afgelopen maart voor het laatst. Toen ik in augustus weer bij de da was, hoorde ik dat Convenia niet meer gegeven werd en bij Amber krijg ik er dus echt geen pillen in.
Het is een geruststelling dat in uitzonderingsgevallen Convenia dus wel mogelijk is en dat geldt dus ook voor Mystic.
Plaats reactie