Waarom ontwormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Waarom ontwormen?

Bericht door Scirocco »

Waarom hebben de kittens eigenlijk een ontwormingsmiddel nodig?
Ze maken het prima: eten en drinken goed, de ontlasting ziet er verder normaal uit.

Een maand geleden had ik mijn beide kittens een halve tablet Milbemax gegeven.
Daisy moest meerdere keren overgeven, terwijl de kleinere kitten Ginger nergens last van had.

Misschien was de dosering te hoog voor Daisy, dus wil het morgen proberen met een kwart van het tabletje.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Sifra »

Heel simpel: omdat kittens via de moedermelk besmet zijn. De larven van de spoelwormen trekken naar de tepels van de moederpoes en zo worden de kittens al heel jong besmet. Ook vlooien kunnen een wormenbesmetting overbrengen. En denk niet dat je met een keer ontwormen de wormen definitief kwijt bent. Niet alle wormeneitjes/wormenlarven komen komen tegelijk tot ontwikkeling, dus ook na een wormenkuur kan een kat/kitten van binnenuit besmet worden met wormen.
Men heeft eens een proef gedaan met een poes, die nooit buiten kwam en regelmatig ontwormd werd. Ik meen me te herinneren dat pas bij het 5e nestje van deze poes de kittens niet meer besmet waren met spoelwormen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Dinky »

En niet onbelangrijk is dat wormen niet altijd direct klachten hoeven te veroorzaken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Scirocco »

Oke ik zie het nut ervan in.

Ginger geef ik weer een halve tablet Milbemax, want dat ging helemaal goed; zij had nergens last van.
En Daisy ga ik nu voor het eerst een halve tablet Drontal Ontwormingstabletten geven.
Ik verwacht ze morgen per post te ontvangen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Brittenbolletje »

Ligt helemaal aan welke onstandigheid een kitten is geboren en groot gebracht. Want kittens worden niet besmet door moedermelk zeker niet als het bij een (goeie) fokker vandaan komt.

Aangezien ik zelf niet ontworm als ik geen wormen zie. Ik ontworm vaak maar 1 keer en tussen de 2 entingen in.

Maar dan weet je waar het katje vandaan komt. Als je niet weet hoe het met de beide ouders is gesteld bijvoorbeeld als het katje gevonden is of een heel nest, raad ik het wel aan om vaker te ontwormen.


Ontworm niet te vaak en laat er wel minimaal 2 weken tussen de ontworimngsmiddel
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Scirocco »

Waar ik beide kittens vandaan heb, laten ze geen enkele kat inenten, wel ontwormen.
Vandaar dat ik wel kies voor ontwormen, en dan 1x per maand.
En nogmaals de kittens lijken helemaal in orde en gezond, dus wil ze niet overbelasten met een ontwormingsmiddel, waarvan ze juist wel ziek kunnen worden.
Cerna

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Cerna »

Tot een half jaar is het advies iedere maand ontwormen. Tot 2 kilo Milbemax kitten geven, daarna een halve Milbemax volwassen katten.
Volgens mijn fokker geldt dit voornamelijk voor katten die buiten komen en in zandbakken komen en daarmee kinderen kunnen besmetten. Kittens die bij de fokker zijn ontwormd hoef je echt niet iedere maand te ontwormen.

Ik heb slechte ervaringen met ontwormingsmiddel en ben een keer bijna een kat hier aan verloren (Cochi). Ik ben er dus zeer spaarzaam mee.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ook. Ontworm mijn katten dus eigenlijk zelden tot nooit. Ook Kitana niet en die is 5 maandjes bijna. is voor het laatste ontwormt bij de fokster met ongeveer 11 weken.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Anne87 »

Tegenwoordig ontworm ik nog maar sporadisch. De katten zijn begin juli voor het laatst ontwormd, en nu gisteren weer. Maar dat laatste enkel omdat Milo weer aan de diarree is en het stinkt, en ik wil uitsluiten dat hij wormen heeft, voordat we weer naar de dierenarts rennen.
Ontvlooien doe ik tegenwoordig ook niet meer preventief. De mannen komen hooguit op het balkon. Ik kan ze geregeld en als ik dan iets tegenkom, kan ik er altijd nog een pipetje tegen geven. Maar niet elke maand dus, zoals aangeraden wordt door DA en ontvlooiingsfabrikanten.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik ontworm nooit meer is dat erg? Laatste x kan wel jaar geleden zijn
Ze zijn ook binnen en komen soms op balKon
ontvlooien ook nooit..,,
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Cerna »

Ontvlooien doe ik wel preventief omdat ze ook buiten op het dak komen en in de plantenbakken. Maar alleen 1x in het voorjaar en dan halverwege de zomer nog een keer. Zo voorkom ik ook dat ze wormen krijgen. Ontwormen doe ik dus nooit, maar werd me wel geadviseerd ivm de kittens.
Denk er nog even over na.........
Shimbalaya

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Shimbalaya »

Aan preventief ontvlooien doe ik zelf niet, ze is een binnenkat en heeft al 2 jaar geen vlooien meer gehad.
Toen wij haar 3 jaar geleden kregen had ze wel vlooien en naderhand had ze plotseling vlooien toen we terugkwamen van
de dierenarts. :???:
Ontwormen doe ik wel 2x per jaar.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door Brittenbolletje »

laatste keer dat ik iets gaf tegen vlooien was vlak voor mijn vakantie. Champ kwam binnen met een enkele vlo en wilde mijn ouders niet opschepen met eventuele vlooienplaag.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door mittenslief »

ontvlooi ook alleen maar als ik 1 vlo zie...nooit preventief
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Waarom ontwormen?

Bericht door BloemTetsu »

Ontwormen doe ik wel en ook best vaak. Maar dan als een diarree krijgt.
Ontvlooien hoeft amper en alleen als ik vlooien tegen kom.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie