sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door bayou »

Mijn nobootje is over een week zes maanden.
ze wil dolgraag naar buiten, maar ze mag niet van mij omdat ik niet wil dat ze zwanger terug komt.
Maar ik ben er niet zeker van of ze al gesteriliseerd kan worden aangezien ze ernstig ziek geweest is en heftige medicijnen daarvoor heeft gehad.
Ik kan dit natuurlijk aan de d.a. vragen maar omdat ik hier nog maar kort woon, heb ik daar nog geen vertrouwensrelatie mee opgebouwd.
Ik zou daarom graag jullie mening willen vragen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven.. ernstig ziek, nog niet voldoende hersteld dus geen zware castratie-operatie. dus niet naar buiten en je weet welke risico's je neemt, bovendien ook nog met zo'n jong en zich onbesuisd gedragend dier?
en verder hebben we eigenlijk weinig info want welke ziekte en welke medicijnen. bovendien zien we het dier niet en zijn we geen dierenarts...

wat doe je nu om haar aan te laten sterken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik zou het niet doen, het risico is te groot..

Onze poes heeft in haar eerste maanden een longontsteking gehad, toen ze met 6 maanden krols werd.
We hebben toen nog even gewacht om haar te laten aansterken, met 7 maanden is zij gesteriliseerd.

Wij geven onze poes; Dr. Vogel weerstand tabletten en dan de 250 mg dosering.
In een easypilletje of Vitakraftje en hoppakee, weg ermee!
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door bayou »

Ze heeft last gehad van een gemene parasiet.
Ze is behandeld met het enige daartegen werkende medicijn.
die kuur is nu een week geleden afgerond.
Het gaat nu heel goed met haar.
Shimbalaya

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Shimbalaya »

Je kat heeft dus waarschijnlijk Ronidazol gehad tegen de tritrichomonas-parasiet, een middel wat volgens mij niet eens officieel geregistreerd staat voor katten.( is dat middel niet kankerverwekkend ?)Maar het is inderdaad het enigste middel wat kan helpen.
Het nadeel van dit middel is dat de parasiet niet meteen voor 100% gedood wordt.De klachten verdwijnen dan wel maar de parasiet kan toch nog zelfs tot 2 jaar actief blijven in het lichaam.

En in de tussentijd kunnen de klachten ook weer gewoon terugkomen.Dus het is heel moelijk om te beoordelen wanneer je kat nu echt voorgoed de infectie overwonnen heeft en haar weerstand weer echt 100% op peil is.
Ik denk toch dat je hierover het beste kunt overleggen met een dierenarts.
En anders ga je gewoon voor alle zekerheid naar 2 verschillende dierenartsen om te horen of zij dezelfde mening hierover hebben.
Is er met de DA wel nog afgesproken wanneer je kat opnieuw getest wordt of heeft dat voorlopig geen zin aangezien de parasiet nog 2 jaar kan blijven leven??
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door bayou »

Ronidazol, dat klopt....
Er zijn geen verdere afspraken gemaakt.
Ik ben een keer gebeld door een vervangster om te vragen hoe het ging.
Ik heb dus maar gezocht op het net.
En ben daar ook tegengekomen dat ze er vanzelf overheen moeten groeien en dat dat meestal rond een jaar of twee is.
Wil dus eigenlijk op zoek naar een andere d.a. omdat die euthanasieafspraak me toch niet lekker zit.
Katje gaat echt goed, haalt haar groei en gewichtsachterstand goed in.
en speelt dat het een lust is.
Deze parasiet schijnt heel zeldzaam te zijn, maar jij hebt er wel van gehoord?
Shimbalaya

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Shimbalaya »

Ik ben de tritrichomonas vaker tegengekomen op andere forums, deze parasiet schijnt vaker voor te komen bij raskatten en dan vooral bij Maine Coons.
Ik heb net effe gegoogled op Ronidazol en zie tot mijn verbazing dat dit middel alleen officieel voor duiven geregistreerd staat.

Je weet dat je erg moet oppassen voor herbesmetting en dat jijzelf en je andere katten ook moeten uitkijken voor besmetting met deze parasiet ?
Ik zou ook naar een andere DA gaan in jouw geval, dat is wel een behoorlijke grove fout van de DA geweest. In zo'n DA zou ik echt geen vertrouwen meer hebben.
En fijn om te horen dat het weer wat beter gaat met je katje. :smile:
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door bayou »

Dat het voor mij besmettelijk zou kunnen zijn wist ik niet.
Van de andere katten wel.
Ik ben uiterst zorgvuldig met de kattenbakken!
Maar ik heb ook begrepen dat mijn hond het niet kan krijgen...
Klinkt raar, maar toch fijn dat er meer mensen zijn die van het bestaan afweten.
En ook goed dat het op fora genoemd wordt.
Beeld kan immers flink op Fip lijken.
En in het worst case scenario, was mijn katje niet uit zichzelf begonnen met herstellen en was de uitslag van de ontlasting niet al op vrijdag binnen gekomen, maar zoals verwacht op maandag.
Had ik braaf de instructies van d.a. gevolgd, dan zou dit hele leuke diertje niet meer hebben geleefd!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Adriana »

:oops: :cry: ja dat zijn van die bloedstollende situaties, die we vaker op het forum binnenkrijgen...
begrijp ook sommige dierenartsen niet die wel heel erg snel met het advies inslapen komen!
en we weten niet hoe veel/vaak er buiten het forum om overhaast wordt ingeslapen....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Shimbalaya

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Shimbalaya »

Op de site van Wilhelmina- park staat: Het is niet bewezen maar wel aannemelijk dat deze bacterie ook mensen kan infecteren, vooral mensen met een verminderde afweer.
Dus voor alle zekerheid zou ik maar voorzichtig zijn. ;-)

Ik heb m'n 1e bericht nog 'ns goed doorgelezen en ben bang dat ik misschien niet duidelijk genoeg ben geweest.Daarom voor alle duidelijkheid:

Net zoals Adriana en Renate ben ik ook van mening dat je beter kunt wachten met de castratie.
En omdat deze parasiet nog lang in het lichaam aanwezig kan zijn èn omdat Romidazol een zeer heftig middel is weet ik dus niet wanneer je katje dus wel gecastreerd kan worden.
Daarom zei ik dat je dit het beste kunt overleggen met een dierenarts.
Maar helaas hebben de meeste DA's nauwelijks ervaring met deze parasiet en met Romidazol.

Misschien zou je 'ns kunnen gaan googlen op Amerikaanse forums want in Amerika komt tritrichomonas veel vaker voor dan hier.

En nog effe wat anders: Heb je je Boskatje bij een fokker gekocht?
Omdat je katje nog zo jong is, is het aannemelijk dat je katje al besmet was toen je haar kocht,
maar misschien had ze toen nog geen symptomen.
Ik weet niet of je de fokker hiervan op de hoogte hebt gebracht, want de kans is groot dat er meerdere katten in de cattery besmet zijn.En ik zou de fokker zeker hierop aanspreken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Dinky »

Ik begrijp dat het om een poes gaat en niet om een kater. Omdat castratie bij een poes een flinke ingreep is (in verhouding tot castratie bij een kater waar vaak niet eens een hechting aan te pas komt) zou ik haar eerst goed laten aansterken, eventueel met als ondersteuning een weerstandsverhoger zoals Renate aangeeft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door bayou »

Shimbalaya schreef:Op de site van Wilhelmina- park staat: Het is niet bewezen maar wel aannemelijk dat deze bacterie ook mensen kan infecteren, vooral mensen met een verminderde afweer.
Dus voor alle zekerheid zou ik maar voorzichtig zijn. ;-)

Ik heb m'n 1e bericht nog 'ns goed doorgelezen en ben bang dat ik misschien niet duidelijk genoeg ben geweest.Daarom voor alle duidelijkheid:

Net zoals Adriana en Renate ben ik ook van mening dat je beter kunt wachten met de castratie.
En omdat deze parasiet nog lang in het lichaam aanwezig kan zijn èn omdat Romidazol een zeer heftig middel is weet ik dus niet wanneer je katje dus wel gecastreerd kan worden.
Daarom zei ik dat je dit het beste kunt overleggen met een dierenarts.
Maar helaas hebben de meeste DA's nauwelijks ervaring met deze parasiet en met Romidazol.

Misschien zou je 'ns kunnen gaan googlen op Amerikaanse forums want in Amerika komt tritrichomonas veel vaker voor dan hier.

En nog effe wat anders: Heb je je Boskatje bij een fokker gekocht?
Omdat je katje nog zo jong is, is het aannemelijk dat je katje al besmet was toen je haar kocht,
maar misschien had ze toen nog geen symptomen.
Ik weet niet of je de fokker hiervan op de hoogte hebt gebracht, want de kans is groot dat er meerdere katten in de cattery besmet zijn.En ik zou de fokker zeker hierop aanspreken.
De fokker is van mening dat ze een gezond kitten heeft geleverd en het kitten zo ziek is geworden door allerlei fouten die ik gemaakt heb.
Shimbalaya

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Shimbalaya »

En welke fouten zijn dat dan geweest?
Het is natuurlijk mogelijk dat jouw kitten het van 1 van jouw andere katten heeft opgelopen, misschien zijn zij drager van de parasiet zonder zelf symptomen te hebben.
Daar kom je alleen achter als je al jouw katten laat testen wat natuurlijk een dure grap wordt.

Maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Fokkers proberen meestal op deze manier alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
Het zou netjes zijn geweest van de fokker als je ook een tegemoetkoming had gekregen voor alle DA-kosten.
En zeker als je bedenkt wat voor risico's dat een middel als Ronidazol met zich meebrengt.
Ik las zelfs dat een kat was overleden door dit middel.Gelukkig heeft jouw kitten alles goed doorstaan.
Maar het had ook verkeerd kunnen aflopen.
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 04 okt 2013 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Ms Maaike »

Dát verhaal heb ik ook eerder gelezen op fora, bayou... Treurig. Zoals al gezegd is zou ik zelf ook contact opnemen met meerdere dierenartsen en naar hun mening vragen. Blij dat je Nobo'tje er nog is. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Re: sterilisatie na ernstig ziek geweest zijn?

Bericht door Shimbalaya »

Hier staat een soortgelijk verhaal met zeer droevige afloop.

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... nden-na-aa
Plaats reactie