beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Dinky »

Fijn dat het weer de goede kant op gaat met binkie :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door paasnini »

Ik zou Llicine + B6 geven en dan wel opgelost in water met een spuitje zodat het zo min mogelijk met eiwit in aanraking komt.
Jouw dierenarts is zeker van de oude stempel, convenia mag niet meer gegeven worden tenzij met een kweek is aangetoond dat het nog de enige werkende ab is voor de betreffende zieke kat. Bovendien zijn ab-'s in pilvorm veel effectiever dan deze breedspectrum per injectie.
Ik heb laatst een Amerikaans onderzoek onder ogen gekregen en deze geeft aan dat kittens het beste geent kunnen worden na 12 weken (tot dan werkt de maternale bescherming en botst het vaccin met deze bescherming en werkt averechts. Ons laatste coontje is met 14 weken voor het eerst geent en dan ook nog geent met chlamydia waar veel katten ziek van worden en ik ben diktevreden. Van alle katten is hij het sterkst en heeft de meeste weerstand en geen enkele reactie op de enting zelf.
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

Goed we zijn weer een dag verder en binkie heeft alweer periodes dat die even lekker druk actief is en andere momenten dat die slaapt, is ook niet gek, het kan ook niet in 1 keer beter zijn. De nies buien zijn wel wat minder maar nog niet echt beperkt.

Wel begon vandaag 1 oog wat te tranen dus zit weer in twijfel om toch weer te beginnen met die ab zalf, neem aan dat gekookt water daar niet tegen helpt?

paasnini, oke ik zal eens opzoek gaan naar Lysine + B6, maar moet ik dat dan met een spuitje in de bek spuiten of ? niet dat ze zich verslikt of dergelijke

Groetjes

Binkie lekker van zonnetje te genieten in de keuken

Afbeelding
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat ze langzaam aan opknapt. Als ze tranende ogen heeft mag je wel gaan smeren, begin dan met 2x per dag en doe wel beide ogen in dit geval. Mocht het erger worden, mag je overgaan op 3 a 4 keer per dag. Je hebt zeker cavasan gekregen? Zou nl nog geen oogzalf met zwaardere ab geven. Cavasan is en milde ab oogzalf.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

eveline, Ja ben der ook super blij om. Niesen is vandaag ook iets minder lijkt het maar ben al super blij dat het al stukje beter gaat. Verpakking staat caf maar misschien is dat wel het zelfde. Ik druppel nu 2x daags. Als het over is dan nog 2 dagen door gaan of?

Groetjes
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Ms Maaike »

Hangt van de kuur af die je hebt meegekregen, daar moet je je altijd aan houden bij antibiotica. Anders werk je resistentie van bacteriën tegen het antibioticum in de hand.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door eveline1982 »

Als je begint met zalven vanwege zere ogen moet je min 5 dagen aanhouden. Het beste kan je met je dierenarts bespreken of de kuur langer moet worden volgehouden, of 5 dagen afdoende is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

Nou zere ogen, ze tranen en komt soms wat troep uit maar ga het inderdaad wel even met hem bespreken, moet er straks heen voor controle dus. word vervolgd

groetjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Dinky »

Succes zo bij de da ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
binkie25
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2013 11:41

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door binkie25 »

Zo bij controle geweest en zag er goed uit, binkie was een stuk opgeknapt alleen die oogjes moeten we 3 a 4 keer daags zalven tot het over is en dan 2 dagen nog na zalven dan was het goed.

Hij vond het jammer dat we er niet gelijk mee door zijn gegaan dan was het waarschijnlijk tegen gegaan maar goed dat ter zijde, de lucht wegen klonken stukken beter als de vorige keer gelukkig dus zijn erg blij erom.

Groetjes
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door eveline1982 »

Ik geef de kittens met niesziekte waarvan de oogjes in orde zijn, nooit zalf en 9 van de 10 keer is de ab afdoende. Zo een kleintje krijgt al genoeg "troep" binnen, dus daarom mijn redenatie om daar mee te wachten.

Maar wel enorm fijn dat hij zo opgeknapt is :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door mittenslief »

ik spoel ook 9 van de 10 keer ...phh loop er heel de dag achter aan met watjes....vaak meegemaakt dat ze allergisch zijn voor zalf
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Helene
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2013 23:51

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Helene »

Ik sluit me bij dit topic aan. Heb een kitten van 4 maanden, die vorig weekend erg veel nieste en hoeste (is niet ingeent, omdat mijn poezen nooit buiten komen). Ben maandag naar de dierenarts gegaan. Helaas was het niesen toen over en ze kon niets ontdekken aan luchtwegen. Wel werd een erge ruis op het hart gehoord. Woensdag heb ik een echo laten maken. Bleek een gaatje in de hartwand tussen de boezems te zitten, Achteraf was Snowie wel heel rustig tijdens de echo. Vandaag ineens een erg moeizame (reutelende) ademhaling en erg tranende ogen. DA gebeld en antibiotica op kunnen halen. Die vanmiddag gegeven. Ze eet heel minimaal en drinkt niet. Over het eten doe ik wat water en ik heb een flesje waarmee ik wat druppels in de mond heb gedaan. Het lijkt alleen dat ze daardoor nog benauwder wordt. Het weekend staat voor de deur en ik weet niet goed wat ik nu nog moet doen. Kan iemand mij helpen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door mittenslief »

ten 1e is het erg dom om te denken dat je een kitten niet hoeft te enten omdat ze niet naar buiten gaan, wij nemen de virussen zo mee naar binnen en een niet geente kat is heel vatbaar voor deze virussen....nu wijze raad.....je moet zorgen dat je er eten in blijft krijgen desnoods dwangvoeren en ook water is erg belangrijk....van het virus zelf gaan ze niet dood maar vaak gaan ze in hongerstaking en dat is dus wel dodelijk als je er niets aan doet...kijk even in de buurt of er nog een praktijk open is vandaag en haal 2 zakjes covelesance op van RC dit is astronautenvoer wat je kunt aanmaken met water...het duurt even voordat de AB aanslaat...die kun je trouwens beter verdelen in 2x op de dag ivm maag en darmklachten...ik neem aan dat je doxoral hebt gekregen?.....ik heb hier dus ook een kitten met hartruis en die valt ook telkens terug in de niesziekte omdat de weerstand van die beestjes beroerd...je moet eigenlijk ook L-lysine gaan gebruiken en weerstandverhogers....je mag me ook wel een pb sturen hoor als je er niet uitkomt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Helene
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2013 23:51

Re: beginnende nies ziekte 18weken oude kitten

Bericht door Helene »

Mijn andere kat van 14 jaar is alleen maar 2 x achter elkaar ingeent toen ze naar een pension moest. Vervolgens kwam ze met niesziekte weer terug. Als ik geweten had dat die kleine toch niesziekte zou kunnen krijgen en dat hij zo zwak is had ik hem natuurlijk in laten enten. Gisteren heeft hij nauwelijks gegeten of gedronken. Met een flesje heb ik een kleine hoeveelheid water toegediend. Ook nieste hij niet. Ik moest vanmorgen helaas werken; met 2 clientjes naar Sinterklaas. Die kinderen kon ik ook niet teleurstellen. Van te voren heeft Snowie wat vleesvoer vermengd met warm water gegeten. Daarna heb ik hem op de kattenbak gezet. Toen ik thuiskwam heb ik weer een beetje eten gemaakt. Daar heeft hij ook wat van op. Na het eten begon hij een tijdlang vreselijk te niezen en tranende ogen.
Probeer om de paar uur, maar wat eten te geven. Tussendoor ligt hij alleen maar in zijn hangmatje aan de verwarming. Ben wel blij dat hij steeds een beetje eet.
Plaats reactie