Wanneer ontvlooien?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kelley-Ann
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2013 13:06
Locatie: Utrecht

Wanneer ontvlooien?

Bericht door Kelley-Ann »

Sinds augustus heb ik een kitten, Tommy is vandaag vier maanden oud en voornamelijk binnenshuis. Zo om de dag komt Tommy even in de tuin, maar niet daarbuiten. Op internet ben ik op zoek gegaan naar wanneer je een kat anti-vlooienmiddel geeft en ik krijg verschillende antwoorden. Hier op het forum lees ik voornamelijk: 'niet geven tenzij je zeker bent van vlooien, het is namelijk gif wat je geeft'. Maar op andere sites en in de dierenwinkel hoor ik: Gewoon maandelijks geven, want dat is beter dan een vlooienplaag in je huis.

Best verwarrend al die verschillende geluiden. Wat werkt bij jullie? Ik wil uiteraard geen vlooienplaag, maar ik wil ook niet maandelijks gif op mijn katje spuiten als het niet nodig is.

Kunnen jullie mij helpen?
Let God's Promises Shine On Your Problems
Renatevanderveer

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb in onze kalender staan wanneer het tijd is om te ontvlooien.
Keurig maandelijks erin gezet. Als het dan zover is, ga ik ze kammen met een vlooienkam.
Hetgeen wat uit de vacht komt, op een keukenrolletje leggen.
Liggen er zwarte puntjes? Dan even op dit zwarte puntje drukken. Kleurt dit rood/bruin, is vlooienpoep.
Dan zijn er dus vlooien in de vacht van je kat aanwezig.

Hierop gebaseerd kam ik mijn katten elke maand een keer om te kijken of ze vlooien hebben.
Ik zou geen ontvlooimiddel geven als ze geen vlooien hebben.
Niet alleen onnodig en vergif, daarbij ook beter voor je portemonnee.
Gebruikersavatar
Kelley-Ann
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2013 13:06
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door Kelley-Ann »

Dankje Renate, en je hebt tot nu toe nog nooit een 'vlooienplaag' uit moeten roeien?
Let God's Promises Shine On Your Problems
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door Dinky »

Bedenk dat een dierenarts of dierenwinkel ook graag wil verkopen ;-)
Vooral omdat Tommy niet buiten de tuin komt zou ik persoonlijk gaan voor enkel ontvlooien als er vlooien zijn (denk aan kammen met een vlooienkam om ze vroegtijdig op te sporen). De kans dat hij ze oploopt is namelijk vrij klein in mijn ogen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kelley-Ann
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2013 13:06
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door Kelley-Ann »

Tommy zal op den duur vaker naar buiten gaan, we willen hem heel goed laten wennen in het huis. Maar zodra hij een half jaar oud is willen we hem wel naar buiten laten gaan wanneer hij dat wilt, dus dan kan ik jullie advies alsnog goed gebruiken. Een vlooienkam heb ik inmiddels aangeschaft dus dat is iets waar ik hem al aan kan laten wennen..
Let God's Promises Shine On Your Problems
Renatevanderveer

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door Renatevanderveer »

Kelley-Ann schreef:Dankje Renate, en je hebt tot nu toe nog nooit een 'vlooienplaag' uit moeten roeien?
Nee, nog nooit.
Plaats reactie