Ketogeen dieet / koolhydraatarme brokjes?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Ketogeen dieet / koolhydraatarme brokjes?

Bericht door Sonnet »

Ik ben de laatste tijd zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen over alle mogelijke behandelingen voor epilepsie, aangezien bij onze 2-jarige kater Bunker met primaire epilepsie de standaard medicatie niet echt aanslaat. Hij krijgt phenobarbital (phenoral) in de hoogst mogelijke dosering, en nog zijn zijn aanvallen niet echt goed onder controle te krijgen. Phenoral werkt in ca. 20% van de gevallen niet voldoende op de epileptische aanvallen onder controle te krijgen, en helaas valt Bunker onder die 20%, en zijn er eigenlijk geen andere veilige antiepileptica voor katten...
Bunker is afgezien van de epilepsie een hele gezonde kat, heel vrolijk, speels en vol leven. Helaas beschadigt hij zichzelf flink tijdens aanvallen (en ook het personeel heeft weleens hechtingen mogen gaan halen), en is er bij iedere aanval kans op hersenschade, hoe meer aanvallen hoe groter de kans. Ik wil dus alles proberen om de aanvallen in ieder geval te verminderen, hij heeft net een periode achter de rug (hopelijk) met wekenlang dagelijkse aanvallen.

Na kwam ik pas het zogenaamde ketogeen dieet tegen, eigenlijk een zeer koolhydraatarm/loos dieet, alle energie uit eiwitten en een behoorlijk deel vetten. Bij mensen is het een bewezen methode, geen hocus-pocus verhaal, en ook bij honden en (test)muizen zijn er goede resultaten behaald. Helaas is er erg weinig onderzoek naar epilepsie bij katten gedaan omdat het erg weinig voorkomt, tenminste, primaire epilepsie, als gevolg van een onderliggende ziekte of aandoening komt het wel vaker voor.
Dit zou dus inhouden dat ik op zoek moet naar voer zonder koolhydraten, dus zonder granen of zetmeel.
Nu vraag ik me af, bestaat er eigenlijk koolhydraatvrij droogvoer? Bunker en Kobus, onze andere kater, zijn namelijk gewend om onbeperkt brokjes te kunnen eten. Zo goed als koolhydraatvrij natvoer is wel te krijgen ben ik al achter (ze krijgen nu almo, zit ook voor zover ik weet nauwelijks koolhydraten in).
Of zal ik als ik dit wil gaan doen helemaal op versvoeding moeten overgaan? En zo ja, hoe vaak voer je dan per dag?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ketogeen dieet / koolhydraatarme brokjes?

Bericht door Dinky »

Als je echt koolhydraat vrij wilt voeren kom je snel op kvv uit (of zelfs barf). Zou dan wel kiezen voor een variant zonder rijst ;-)
Sommige geven 1 keer per dag de dagelijkse portie, anderen 2 of 3 keer per dag.
Misschien dat er op barfplaats.nl ervaringen mee zijn?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ketogeen dieet / koolhydraatarme brokjes?

Bericht door Adriana »

Sonnet schreef: Nu vraag ik me af, bestaat er eigenlijk koolhydraatvrij droogvoer? Bunker en Kobus, onze andere kater, zijn namelijk gewend om onbeperkt brokjes te kunnen eten. Zo goed als koolhydraatvrij natvoer is wel te krijgen ben ik al achter (ze krijgen nu almo, zit ook voor zover ik weet nauwelijks koolhydraten in).
Of zal ik als ik dit wil gaan doen helemaal op versvoeding moeten overgaan? En zo ja, hoe vaak voer je dan per dag?
er bestaan geen koolhydraatvrije brokjs en 15% is minimum. voor absoluut vrij kh-dieet kun je beter http://www.barfplaats.nl raadplegen en of dat zou helpen tegen primaire epilepsie ben ik bij het googelen nog niet tegengekomen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie