beroerte

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
flymuri
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2013 15:14

beroerte

Bericht door flymuri »

Hallo, mijn main coon Fritz heeft zaterdag een beroerte gehad. Ik heb hem gevonden in de kelder en hij kon zijn achterpoten niet meer bewegen. Hij lag dan ook in zijn eigen uitwerpselen. We hebben hem dan naar de DA gebracht en hij heeft medicatie gekregen. Bloedverdunnende pillen en aspirine. Hij loopt alweer wat rond, maar het is echt zielig om te zien. Een achterpoot zwabbert zo wat achter hem aan. Hij kan nergens meer op springen. Hij lag dolgraag in de wasbak, maar daar kan hij niet meer op springen. Ook de zetel lukt niet meer. Gaat zijn poot op de duur niet verwond geraken met dat gesleur? Heeft hij nog een poeswaardig bestaan op die manier? Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? We gaan het zeker een tijd aanzien. Hij krijgt nu bloedverdunneners. Maar als hij zich serieus zou verwonden, kan hij doodbloeden. Pijn heeft hij niet echt, hij spint en geeft kopjes en is blij, maar zijn mobiliteit is zo gelimiteerd opeens. Hij kwam anders buiten en dat gaat nu ook niet echt meer. Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: beroerte

Bericht door eveline1982 »

De poes van mijn moeder (al een oudje) heeft ws ook een flinke beroerte gehad. Zij is weken lang verlamd aan haar achter poten geweest. Het herstel heeft, geloof ik zo een 3 maanden geduurd. Maar ze kan nu weer lopen (soms zakt ze nog wat in) en haar koppie staat weer zo goed als recht. Ze geniet ook weer van het leven. Zou het dus zeker de tijd geven!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: beroerte

Bericht door castratenkoor »

Waar je voor uit moet kijken is of de zwabberende poot wel goed doorbloed blijft. Dus meermalen per dag voelen of de poot niet te koud aanvoelt. Als de poot afsterft zou hij geamputeerd moeten worden.

Het is onvoorspelbaar of er wel of niet verbetering optreedt. Sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
flymuri
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2013 15:14

Re: beroerte

Bericht door flymuri »

Fritz is nu 10 maanden oud, dus nog te jong om al zo te sukkelen. Het is wel een hartpatientje want reeds vanaf de geboorte heeft zijn hartje ruis. En de wil om beter te worden is er dan ook nog volop. Hij wil momenteel meer dan hij kan. Hopelijk wordt hij snel beter. Het is nu al zo'n kanjer van een kat. Hij zou de schrik van de buurt kunnen zijn, maar nu is hij echt een zielepootje!
Bedankt voor de lieve hoopgevende reacties!
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: beroerte

Bericht door Sonnet »

Wat sneu zeg, beterschap gewenst voor Fritz!

Wij hebben ook een katje gehad met een verlamde achterpoot, deze sleepte ze ook achter zich aan en is dit haar hele leven blijven doen. In haar geval door een gebroken rug overigens, ze was gegrepen door de loslopende hond van de overburen, overigens in onze eigen tuin waar we naast zaten. Ze was toen nog maar een paar maanden oud.
In eerste instantie was ze vanaf haar middel geheel verlamd, ook blaas en darmen/sluitspier, haar herstel heeft lang geduurd, maar op haar linkerachterpoot na is het goed gekomen, deze bleef geheel verlamd. Wij hebben er toen in overleg met de da voor gekozen de poot niet te laten amputeren, inderdaad wel erg goed opletten dat de poot goed doorbloed blijft, en goed opletten met wondjes etc.
Onze kat leerde na verloop van tijd alles weer, springen, rennen, stoeien en gordijnen klimmen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: beroerte

Bericht door castratenkoor »

Toevallig heette mijn kat die een beroerte kreeg ook Fritz. Maar hij was 14 jaar en dan is het een heel ander verhaal. Hij was een half Brit en zijn pootjes waren krom gegroeid. Na de beroerte stierf zijn voorpoot af. Amputeren was geen optie omdat zijn andere poten zijn gewicht niet zouden kunnen houden. Ik heb hem dus moeten laten gaan, met veel pijn in mijn hart.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie