meer drinken en meer plassen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

Hoi,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb 3 katten waarvan er 1 12 is (kater) en die plast sinds een paar weken meer en drinkt ook meer. In het begin viel het niet zo op maar ik heb nu een afspraak gemaakt voor dinsdag voor een bloedonderzoek om te kijken of er sprake is van nierproblemen of suikerziekte. Nou adviseerde ze om dit weekend eerst te proberen urine op te vangen. Ik moet hiervoor mijn kat opsluiten en dat doe ik nooit. Is het inderdaad slim om eerst urine op te vangen? De dierenarts zegt dat je dan veel kan zien en je weet in welke richting je verder moet gaan zoeken en bloed onderzoek kan dan altijd nog. Wat vinden jullie daar van? Ik vind het zo zielig om hem op te sluiten. Nou geef ik mijn kat sinds een paar maanden kattemelk en hij vind het onwijs lekker. Ik geef best veel maar alleen in het weekend maar hij drinkt het zo graag dat er soms wel 2 flesjes per weekend door heen gaan. (nou drinken mijn andere 2 ook een beetje ervan) Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben? Ik heb nu maar voor dit weekend 1 flesje gekocht en aangelengd met water. ik hoor graag jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door mittenslief »

teveel kattenmelk is natuurlijk niet goed....maar daar ligt denk ik het probleem niet en opsluiten totdat hij geplast hebt is toch niet zo erg???? er zijn veel ergere dingen hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

maar wat is teveel? tuurlijk niet erg maar hij is het niet gewend dus vindt het zielig. Als je met bloedonderzoek dat ook kan zien dan hoef ik hem niet op te sluiten toch?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door mittenslief »

maar als hij last heeft van kristallen in urine dat kan ook weer op de nieren slaan......en daarom moet ook urine getest worden...ook kan daar eiwitten in gevonden worden en misschien wel bloed....de dierenarts start altijd eerst met urine onderzoek .....of je moet heel de dag achter hem aan lopen met een soeplepel en zo urine opvangen...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door Cindy1969 »

Urine nakijken op kristallen heeft alleen maar zin als de urine niet ouder is dan 2 uur (dacht ik, correct me if i'm wrong...)
Dus als je zondag urine opvangt en dat dinsdag na laat kijken heeft dat geen zin.

Heb ook eens urine op moeten vangen, 1 keer is dat gelukt met inderdaad een pollepel, en een andere keer lukte het helemaal niet, toen hebben ze met een punctie urine afgenomen, maar dat kan alleen als de blaas vol is.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door margali »

Ik zou in ieder geval bloedonderzoek doen, en dat niet afwachten hoor. Maar daarnaast is een urineonderzoek ook belangrijk. Ik snap dat het een beetje eng lijkt de eerste keer, maar ik heb letterlijk honderden keren plasjes moeten opvangen door de jaren heen. Ik heb nog nooit m'n katten opgesloten daarvoor. Integendeel: alles wat je verandert aan de normale situatie kan er voor zorgen dat een kat het juist niet gaat doen. Ik vond het ook altijd enorm stressen want er werd erg geprotesteerd. En de beste en schoonste manier is om het op te vangen direkt tijdens het plassen, met een soeplepel of een kommetje onder de kont. Ook is het zo dat een plas maximaal 4 uur oud moet zijn anders is de uitslag onbetrouwbaar. Je moet dus het opvangen goed proberen uit te mikken.

Je kunt altijd maandag alvast urine brengen voorafgaand aan je bezoek op dinsdag, dus je hebt wat speelruimte (tenzij je moet werken natuurlijk).
Hoe ik het deed: http://home.kpn.nl/~boe00645/flutd-5.html

Mocht het niet lukken dan kun je dinsdag met je kat gaan en misschien kan je dierenarts de blaas aanprikken. Dan moet die blaas wel vol zijn anders lukt het niet. Ik hou daar zelf niet zo van, maar heb het wel een paar keer laten doen als er steriele urine voor ene kweek nodig was. Mijn katten zijn vrij makkelijk, en ze merken er eigenlijk net zoveel van als een normaal prikje. Succes!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door Kattebeest »

Komt je kater buiten of is het een binnenkat?

Hier vang ik de urine op in een plastic bakje. Nadat hij een tijdje binnen geweest is vindt Kasper het fijn om even de tuin in te lopen en zijn geur uit te zetten. Dus kuier ik rustig mee en wacht tot hij begint te sproeien. Dat is een zeer serieuze bezigheid, alle tijd om het bakje welgemikt richting straaltje te houden. Niet al te dichtbij, dat valt teveel op.

Daarna met een schoon pipetje de urine uit het bakje zuigen en in een buisje doen. Het enige wat je eraan overhoudt is een natte hand...
Daarna indd zo snel mogelijk richting da, hoe verser hoe beter. En mocht je niet meteen naar de da kunnen de urine z.s.m. in de koelkast zetten.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het klopt dat dierenartsen aan urine vrij veel kunnen zien, bv hoe de nieren functioneren..
en dat scheelt dan op dat vlak een uitgebreid bloedonderzoek.

maar als je bang bent voor diabetes dan is een glucosemeting doorgaans niet genoeg en moet je echt fructosamine meten, dus bloedonderzoek, waarbij je dan gelijk nierfunctie en lever en gal en zo mee neemt..
voor blaasontsteking/gruis heb je 'verse' urine nodig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

bedankt voor de tips. De dierenarts is vandaag open tot 13.00 dus ik heb hem nu weer opgesloten in de hoop dat hij wat doet en dan breng ik het gelijk weg en dan weet ik dat voor de afspraak van dinsdag. De afspraak gaat gewoon door maar dit was beter. De hele dag achter hem aanlopen lijkt me moeilijk haha Ik probeer eerst dit wel. We hebben nu maar de muziek harder aan gezet want hij miauwt en krabt aan de deur. Hopen dat dit lukt en anders probeer ik het daar dinsdag wel tegelijk met het prikken.
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

nou, helaas niet gelukt. Ik wacht nu maar gewoon tot dinsdag. Hij ligt nu lekker te slapen dus maar even geen stress. Ik doe dan iniedergeval het bloed en hopelijk krijgen hun wat urine eruit. Doet dat erg pijn dat aanprikken van de blaas. Het is overigens een binnen kat maar ze mogen wel naar buiten bij mooi weer en als ik de hele dag thuis ben (en dus niet weg hoef) Dank voor alle reacties.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door mittenslief »

nee hoor zo'n punctie gaat vrij goed...in ieder geval bij mijn DA
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

vanmorgen na weken kleine hompjes grind maar ik zet door want ik wil het nou weten ook. Ik hou jullie op de hoogte!
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

even aanvulling, normaal zitten er ook mega grote hompen elke ochtend bij en vanmorgen was het weer zoals het was maar ik ga toch even langs....
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door mittenslief »

hoe kan jij zien welke homp van welke kat is dan? of hebben ze ieder een eigen bak.....ik had ook een kater en die ding echt maar 2 keer per dag plassen.....nouuuu dat was altijd bijna een emmer vol...ik vind kleine hompjes juist verontrustend
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: meer drinken en meer plassen

Bericht door patries2907 »

ik heb er inderdaad 3 maar ik heb al jaren de zelfde hoeveelheden hompen erin zitten en nu de laatste tijd zitten er grote hompen klei tussen iets wat ik nooit had. Daarbij drinkt 1 van de 3 veel meer dan wat hij normaal doet dus vandaar dat ik denk dat hij het is maar in het ergste geval heb ik bloed voor de kat zijn ... gedaan en moet ik verder zoeken maar ik weet vrijwel zeker dat hij het is. Daarbij is hij al 12 dus bloedonderzoek kan sowieso geen kwaad denk ik.
Plaats reactie