Goed brokmerk voor oudere kat

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

Het volgende topic. :D

Als Poes niet meer bij mijn oma kan wonen komt ze naar mij toe (ik woon nog wel bij mijn ouders). Poes wordt dan mijn kat en ik ga dus alles voor haar kopen en doen. Ik ben nog studerende, dus echt heel breed heb ik het niet. Ik wil wel KVV gaan geven als ze dat accepteert, maar daarbij wil ik toch ook wel een goede brok hebben. Poes is al wat ouder, 13 jaar en tegen de tijd dat ik haar krijg kan het best zo zijn dat ze inmiddels al 14 jaar is.

Nu is dus mijn vraag wat een goede, maar betaalbare, brok is om te geven, of er handige sites zijn waarbij ik die kan aanschaffen en hoe ik haar het beste kan overzetten naar een ander merk. Verder zijn alle andere tips natuurlijk ook welkom! :)
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Dinky »

Ten eerste wil ik je een compliment geven over hoe jij je uitgebreid inleest en de zorgen over wil/kan nemen van poes :)

Een handige site om brokken te vergelijken/kopen is zooplus.nl ;-)
Heeft ruime keuze en de prijzen staan niet alleen per verpakking maar ook per kilo wat handig is met vergelijken op prijs :) Wanneer je een merk vervolgens door de zoekfunctie haalt op dit forum (rechtsboven) krijg je de bestaande ervaringen.

Waar ik zelf naar kijk bij het zoeken naar een brok is of er tarwe bij de grofweg eerste 5 ingrediënten staat (dat zijn de ingrediënten die er het meeste in zitten). Voor een oudere kat is het ook raadzaam dat er niet teveel eiwitten in zitten (dus minder dan 30%) omdat deze de nieren belasten die bij ouderen toch vaak wat minder worden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

Zelf zat ik te denken aan Cats Lovers Gold.
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/canalyse.html

Er zit geen graan in, wel rijst. Nu is rijst wel makkelijker verteerbaar dan graan en eerlijk is eerlijk.. dat soort "vulmiddelen" drukken nu wel eenmaal de prijs. Wiskas kost ongeveer 5 euro voor 1 kilo, dus als ik dat als richtlijn aanhoud kom ik uit op 25 euro voor 5 kilo. Zoiets kost Cats Lovers Gold ongeveer. Ik krijg wel het idee dat goede voeding en KVV en dergelijke voor de kat allemaal veel minder uitgebreid bestudeerd is dan voor honden, maar dat kan ook aan mij liggen. Als ik op www.voerwijzer.nl kijk dan staat daar nog niets over kattenbrokken. Ik weet dat ze daar nog mee bezig zijn, maar dat is de plek waar ik zo ongeveer alle informatie vandaan heb gehaald voor voeding voor de hond (buiten een hondenforum om dan).
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Dinky »

Komt omdat Maaike, die voerwijzer.com onderhoud, vooral gericht is op de hond. Daarom is het ook wel logisch dat daar veel minder voor de kat te vinden is omdat ze daar minder van weet ;) Maar ook op barfplaats.nl is maar een heel klein gedeelte voor de kat wanneer je dat vergelijkt met de hond.

Zelf geef ik porta21 adult. Op het eerste gezicht ziet de Cats Lovers Gold er qua analyse niet verkeerd uit in elk geval ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Adriana »

Seih schreef:Verder zijn alle andere tips natuurlijk ook welkom! :)
het zou heel handig zijn om binnenkort bij poes een algemeen bloedonderzoek te laten doen zodat je zicht hebt op bijvoorbeeld nierwaardes. want het zou best kunnen zijn dat poes eigenlijk al gebaat is bij nierdieet-brokjes.
ja, ik weet het, bloedonderzoek kost geld maar stel dat ze een zwakke nierfunctie heeft, dan is het beter het zo vroeg mogelijk te weten, zodat je er rekening mee kunt houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

@ Dinky: De porta 21 ziet er wel een stuk vriendelijker uit voor mijn portemonnee. :D Scheelt ook dat ze een zak van 1 kilo hebben, dan kan ik daar eerst mee proberen voordat ik meteen met 5 kilo zit.. Al vermoed ik dat de kater die hier rond loopt het wel op eet, die vind brokjes echt verschrikkelijk lekker (de gek).

De brokken die de dierenspeciaalzaak aanraad is Profine, die hebben wij ook voor de hond.
http://www.profinediervoeding.nl/katten
Ik kreeg dan de Light versie geadviseerd. Is minder belastend voor een oude kat en aangezien er toch best wat vanaf mag kan het ook geen kwaad dat het de Light versie is.
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een light versie afraden, zeker bij een oudere kat. Zitten meer afvalstoffen in om sneller een vol gevoel te geven, is een aanslag op de urinewegen en geeft meer kans op blaasgruis. En daardoor ook een risico voor de nieren. Beter een senior versie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

Ik zou een light versie afraden, zeker bij een oudere kat. Zitten meer afvalstoffen in om sneller een vol gevoel te geven, is een aanslag op de urinewegen en geeft meer kans op blaasgruis. En daardoor ook een risico voor de nieren. Beter een senior versie.
Het gekke is dus dat de light versie van Profine ook tevens de seniorversie is. Het is light omdat er in plaats van kip kalkoen in zit, dus magerder is. Ook gebruiken ze volgens mij een ander soort rijst.

Profine valt dus af, vond het ook al aan de dure kant. ;) Ik ga Porta 21 eens wat beter bekijken.
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Dinky »

Porta21 adult heeft 32% eiwit zo uit mijn hoofd, de andere varianten zitten hoger qua eiwitten en daarom wat minder geschikt voor de oudere kat ;-) wel iets om rekening mee te houden.
(Blijf de vraag wat is goed voer ook lastig vinden en is ook geen eenduidig antwoord op omdat het verschilt per kat)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

Heel basaal gezien is een goed merk iets waar het dier het beste op reageert. Goede ontlasting, goed gebit, glimmende vacht, genoeg energie, blijft mooi op gewicht, enz. maar ja, dat kan dus net zo goed de C1000 brokjes zijn die de twee exemplaren hier thuis krijgen. Hoofdbestanddeel granen met nog veel meer andere troep en ergens zal er vast nog wel een restje vlees verstopt zitten. Vooral de kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen vinden ze om van te smullen. ;)

Wat zou het maximum aan percentage eiwitten zijn voor een oudere kat denk jij/vind jij?
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Dinky »

Ik zou 32% als max aanhouden. Daarnaast zou ik tarwe vermijden omdat het moeilijk verteerbaar is ;-)
Als het kan zo natuurlijk mogelijk en zo min mogelijk kunstmatige stoffen maar dat is meer persoonlijk gevoel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

Dat gevoel heb ik ook hoor, alleen mijn ouders delen dat niet zo. ;) Hoeveel gewicht houd je trouwens aan voor brokken met lichaamsgewicht?
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Dinky »

Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet precies naar kijk. Als de voerbak leeg is komen er nieuwe brokjes in en dat doe ik heel grof met een maatbakje (eerste keer afgewogen omdat hij van royal canin is maar kwam aardig overeen) het gewicht. Wanneer het een keer wat meer is doet ze er ook wat langer over, vul meestal 1 keer per dag en dat komt aardig uit met eten :-) en als ze meer kvv heeft gehad eet ze minder brokjes ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Seih »

Aaaaah, oké. Dat deden wij ook altijd met onze poezen, maar nu hebben wij voor het eerste een kater (die hebben we nu 2 jaar) en die at gerust in een paar dagen tijd de hele voedselautomaat leeg. Daar in gaat geloof ik een zak van 2,5 kilo. Zo'n standaard Wiskas supermarkt zak. Sindsdien krijgen ze allebei afgepast eten, want hij eet ook het voer van de andere kat op als hij de kans krijgt. Echt tegen houden doe je het natuurlijk niet, maar we kunnen het wel beperken.

Op het oog voeren, komt het iedere keer weer op neer.. Scheelt dat Poes op mijn kamer te eten krijgt en die brokkenrover er dan niet bij kan. ;)

Is het trouwens bij katten ook zo dat ze goed op gewicht zijn als je de ribben kunt voelen zonder al teveel druk te zetten, maar je ze niet mag zien?
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed brokmerk voor oudere kat

Bericht door Adriana »

de stroomlijn van een katzel moet recht lopen en je moet de heupen kunnen zien.
als dat bol staat dan is er overwicht. doorgaans kun je de ribben niet zien muv de aziaten, bv de siamezen, die kunnen erg slank zijn en daar krijg je dan ook geen grammetje extra aan.
hangt allemaal ook af van de bouw van het betr dier en oudere katzels hebben de neiging al wat schraler/slanker te worden.

je hebt bij de brokjes bepaalde soorten, die veel langzamer verteren dan de soorten met vooral veel snelle koolhydraten. de goedkopere broksensoorten verteren erg snel en daar eten ze dus veel van, terwijl bijvoorbeeld almo holistic kip heel langzaam verteert.
daar vallen ze dus ook op af en als je dan over een paar maanden vergelijkt wat je aan voer hebt uitgegeven blijkt vaak dat almo zelfs goedkoper is (met kwalitatief veel beter product) dan de goedkopere soorten van bv Aldi, C1000 en andere huismerken.
daarmee is de kans op blaasgruis ook vrij groot en dat is een nare en vooral dure kwaal!

;-) missch eerst de uitslagen afwachten van de gezondheidscheck, voordat je verder over voer nadenkt. en ik denk dan aan fructosaminewaarde (bloedsuiker), nierwaardes, gal/lever, ontstekingswaardes en laat ook het gebit goed controleren!
daar zou dan nog wel eens iets uit kunnen komen dat erg bepalend is voor het 'beste' soort voer voor mw Poes...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie