Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door eveline1982 »

Sinds Nikkie hier is ( nu 12 dagen) is ze erg benauwd. Vanaf dag 1 op de doxoral gezet en ontstekingremmer. Haar oogje (zat een dikke blauwe waas over) gaat enorm goed, op foto's zie je nog wat maar in het echt is het bijna niet waarneembaar. Ze eet perfect, is 100 gr in amper een week aangekomen en haar ontlasting ziet er netjes uit. Ook is ze speels maar slaapt ze wel iets meer als de gemiddelde kitten van haar leeftijd (nu ca 7 weken, de eigenaren zeiden dat ze 8 weken was bij binnenkomst maar dat geloof zowel ik als de da niet).

Maandag bij de dierenarts geweest omdat het benauwde/volle me niet lekker zat. Dat moest na een week doxoral toch wel minstens de helft verminderd zijn! De dierenarts hoorde heel erg zachtjes, een ruisje op haar longen maar aangezien ze bij haar voorste luchtwegen zo vol zit, dacht ze eerder dat het geluid daar vandaan kwam. Ook zou ze, als ze al een longontsteking had, ook aan de doxoral moeten. Ik moest doorgaan met ontstekingremmer, doxoral en bisolvon halen om de boel een beetje los te maken. De pillen die zij hadden om de boel los te maken, was te veel voor haar gewicht (510 gr, ondertussen net over de 550 gr). Ondertussen gaat het overdag een stuk beter kwa het benauwde, maar s'avonds komt ze echt vol te zitten! Dit hinderd haar overigens niet want ze speelt dan wat af.

Ik moest het nog een week aankijken en dan terug komen, als er geen verbetering in zat. Maar ik ga een afspraak maken voor vandaag of morgen. Toch hoop ik dat 1 of meerdere van jullie dit ook hebben mee gemaakt en uit mijn verhaal weten wat ik tegen de dierenarts moet zeggen om naar te laten kijken. Of misschien wil ik gewoon te snel, en heeft Nikkie een zwaar verwaarloosde niesziekte die meer tijd nodig heeft om te herstellen?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Anne87 »

Zou het astma of een andere allergie kunnen zijn?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door eveline1982 »

Ik zou het echt niet weten, tast volkomen in het duister! Maar ik ga het doorgeven aan de dierenarts, morgen afspraak.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Ms Maaike »

He jak, klinkt wel als niesziekte... Misschien wel een hardnekkige dan. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. :) Ik had eigenlijk nog een vraagje over de Doxoral; zou je eens willen vragen wat hij vindt van de bijwerkingen van doxoral met betrekking tot de groeischijven?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door eveline1982 »

Ze lag net bij me te spelen en knauwen op me vingers, nu hoor ik weer niks van de benauwdheid, terwijl ik gisteravond intens medelijden met haar had. Er komt gelukkig geen snot meer uit haar neus en ze niest ook niet meer, maar dat volle pfff. Hoop ook dat het "gewoon" een hardnekkige niesziekte is! Heb het alleen nog niet zo heftig mee gemaakt, meestal is een ab kuur het wondermiddel en knappen ze binnen een paar dagen flink op. Kon vandaag ook heen, maar me 2 favo dierenartsen zijn er niet. Morgen is 1 van hen er wel weer, dus wacht liever even tot dan.

Als ik het niet vergeet ;) zal ik het na vragen over de doxoral.

Ze ligt zich nu uitgebreid te wassen op me borst en hoor niksnoppesnada! Zal je net zien, dat ze nu gaat opknappen hahaha.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Brittenbolletje »

een dierenarts kan wel horen waar het vandaan komt. Mijn Da doet het altijd zo: Luisterd is aan beide zijkanten en dan aan de voorkant meer bij het keeltje. Als het dus hoger zit dus voorste lucht wegen behoor je het dus voor beter te moeten horen :)


Beterschap
Renatevanderveer

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Renatevanderveer »

Ms Maaike schreef:He jak, klinkt wel als niesziekte... Misschien wel een hardnekkige dan. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. :) Ik had eigenlijk nog een vraagje over de Doxoral; zou je eens willen vragen wat hij vindt van de bijwerkingen van doxoral met betrekking tot de groeischijven?
Daar hebben ze ons destijds ook op gewezen.
Er bestaat een kans op het aantasten van de groeischijven, zeker bij het langdurige gebruik van Doxoral.
Echter was Doxoral destijds het laatste redmiddel voor Bounty.
Cerna

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Cerna »

Heb even via de zoekmachine gezocht op Bisolvon, maar kom niet verder dan "ik geef mijn kat nu Bisolvon". Dus de vraag: welke Bisolvon? Neusdruppels, stomen, tabletjes en hoe veel en hoe vaak?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door eveline1982 »

Bisolvon druppels voor kinderen, ze krijgt 1x per een halve ml maar ze mocht het 2x per dag. Durf dat toch niet zo goed. Ze klinkt al de hele dag goed! Ben benieuwd hoe het vanavond gaat :)

De dierenarts heeft ook aan de zijkanten en voorkant geluisterd, daarom dacht ze dat het toch van de voorste luchtwegen kwam.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Cerna »

Ik vraag dit ivm Amber die alweer veel te vroeg in het jaar snottert: die druppels zijn dus neusdruppels? Net zoiets als Rhinigenta (wat speciaal voor dieren is)?

Hopelijk zet het bij Nikkie door! Neusdruppels is vaak het meest efectief want dat is antibiotica die speciaal op de luchtwegen werkt.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Anne87 »

Ik zat nog even na te denken, en misschien is het gewoon een hardnekkige niesziekte? Haar weerstand is natuurlijk ook omlaag gegaan en alles. Even L-lysine proberen misschien?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door kansarmedieren »

is er al een longfoto gemaakt klinkt meer naar longontsteking of inderdaad astma of een ander longaandoening op een foto kan je veel zien.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door eveline1982 »

Het zijn druppels die je via de mond moet geven Annet, het is 1ml per kg. En dan mogen ze het max 2x per dag.

Geloof dat ik het topic voor niks heb geopend. Ze klinkt helemaal schoon! Snap er niks van, eergisteravond liep ze nog te reutelen en noem maar op, en nu helemaal niks meer! Ik ga zowiezo even naar de dierenarts, zodat hij kan luisteren of hij nog wat hoort. Heb om 5 voor half 2 de afspraak. Of kan ik het beter niet doen, nu het lijkt dat ze aan de beterende hand is? Het is toch stress, wat juist weer de boel kan triggeren?

Er is geen longfoto gemaakt, omdat het leek dat ze juist in de voorste luchtwegen zo vol zat.

Ik zal gaan kijken naar die weerstandverhoger Anne, ze wil de groene oss niet, het ruikt ook zo sterk dat spul!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door Cerna »

Bedankt! Ik denk dat ik dan toch maar bij Rhinigenta blijf. Alles wat in de mond moet, is stressen voor Amber.

Ik geef Amber ook L.lysine van de Groene Os (merk er nog niet veel van) en los een kwart lepeltje poeder op in 1,5 ml warm water en geef het haar dan (en dat vindt Amber niet leuk!). Tot nu toe wordt het snotteren echter steeds erger, dus ik vraag me af of dit ook door de stress, wat het geven van L.lysine voor Amber steeds weer is - vergergerd wordt.

Ik zou het met Nikkie even aanzien. Wanneer je zegt dat het nu goed gaat, dan kan zo'n dierenartsbezoek averechts gaan werken.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nikkie niesziekte of toch iets anders?

Bericht door eveline1982 »

Dat is lastig als ze niets wil via haar bekkie, Nikkie vind het ook allemaal niet zo fijn maar goed als ik nu stop met alle medicijnen ben ik bang dat het ala minuut terug komt. Dus ze moet het nog zeker een weekje zien door te komen ;) . Mag de L. lysine niet door het eten heen? Ik heb het nu al een aantal keer geprobeerd met de groene oss weerstand compositum. Drupje honing erdoorheen en dat door het natvoer gemixt, maar het blijft zo sterk ruiken dat ze het echt niet moet.

Dat is dus mijn angst. Ik ga de dierenarts zo bellen en vragen of het een telefonisch consult mag worden. En mocht ze toch weer gaan reutelen dan ala minuut er naar toe :) . Dankjullie wel voor het mee denken!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie