Wond bij mondhoek kitten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Wond bij mondhoek kitten

Bericht door slien »

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden voelde ik tijdens het aaien een soort korstjes in de mondhoek van mijn katertje (nu bijna 5 maanden). In vergelijking met zijn andere mondhoek is het heel rood en lijkt het alsof hij hier geen lip meer heeft (het is roze, de andere mondhoek is gewoon zwart). Hij lijkt er geen last van te hebben en ik heb hem er ook nog niet aan zien likken, maar maak me natuurlijk wel zorgen.

Na wat gezocht te hebben op internet dacht ik dat het misschien aan zijn voerbakjes kan liggen. Ik heb metalen bakjes voor de brokjes en het water, maar meen dat dit juist het meest hygiënisch is?

Ook mengde ik eerst zijn brokjes met een beetje water, omdat hij anders bleef miauwen bij zijn voerbakje en z'n brokjes niet wilde eten. Sinds hij 4 maanden is krijgt hij Royal Canin Kitten en eet hij de brokjes zonder water. Misschien kan dit er iets mee te maken hebben?

Ik heb net even een foto gemaakt om mijn verhaal te verduidelijken:

Afbeelding


Op een foto van een week geleden lijkt alles nog normaal te zijn:

Afbeelding


Weet iemand wat het kan zijn en of ik iets kan doen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wond bij mondhoek kitten

Bericht door Adriana »

het lijkt me soort van allergie en ik zou zowel met het kittenvoer als met de voerbakjes (glas/pyrex of porcelein - geen aardewerk geen plastic) wisselen om te kijken of dat verschil uitmaakt.
kan ook zijn dat hij is gestoken oid en als het niet binnen een paar dagen slinkt en mindert ..
dan dierenarts! en welkom op het forum..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wond bij mondhoek kitten

Bericht door mittenslief »

kittens van die leeftijd hebben ook nog nat voer nodig 2 x per dag.....dat wondje in de gaten houden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Iamriavdv
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2014 12:24

Re: Wond bij mondhoek kitten

Bericht door Iamriavdv »

Hoi! Hoe is dit opgelost als ik vragen mag? Mijn Noorse Boskat heeft dit nu sinds drie dagen en vandaag viel het mij op dat ze geen snoepjes opat, terwijl ze daar normaal gek op is. Gister leek ze wel gewoon brokjes te eten en te drinken.

Onze katten zitten binnen en spelen (vechten) wel eens samen, dus het kan natuurlijk dat haar zus haar heeft gekrabt, maar hoe ermee om te gaan. Als iknaar de dierenarts moet, ga ik, zo simpel is het. Wil haar natuurlijk ook geen stress bezorgen voor iets dat we zelf op kunnen lossen.

Verder doen ze geen gekke dingen; ja ravotten en soms op dingen kauwen, terwijl we de halve dag met ze aan het spelen zijn (actief ras, hehe).

Ben wel benieuwd hoe dit gegaan is?

Ze krijgen overigens Royal Canin Indoor Longhair, al ruim een jaar. Voerbakjes zijn al hetzelfde sinds ze bij ons wonen, worden regelmatig schoongemaakt. Kattengrid wisselen we elke keer met twee soorten, dus zouden ze ook gewend moeten zijn (Zooplus is soms nogal langzaam met leveren) en qua snoepjes krijgen ze Whiskas temptations. Ze zijn ruim twee jaar.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wond bij mondhoek kitten

Bericht door Dinky »

De topicstarter is sinds november 2013 niet meer online geweest, misschien is het effectiever om een pb te sturen?
Zou de wond in elk geval heel goed in de gaten houden (kan je ook in het bekje kijken of het rond de tanden niet rood is, aangezien je aangeeft dat ze geen snoepjes meer eet?).
Wanneer het binnen enkele dagen niet weg is zou ik zeker contact opnemen met de dierenarts (misschien kan je nu al foto maken en die naar de dierenarts mailen met de vraag of je het even aan kan kijken of langs moet komen?)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Iamriavdv
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2014 12:24

Re: Wond bij mondhoek kitten

Bericht door Iamriavdv »

Oh, dat is niet handig.. Ik wist niet wwns dat je dat kon zien! Ik zal zo even foto maken en mailen. Ik ga "altijd" - gelukkig alleen 1x nodig geweest omdat haar onhandige zus van het traphek gevallen was, kleine acrobaat - naar de Dierendokters in Hilversum, denk dat die daar wel even naar willen kijken. Wil haar naast de stress natuurkijk ook niet vol laten stoppen met vergif als dat niet nodig is...

Ik zal foto zo even in nieuw topic plaatsen. In ieder geval bedankt!
Iamriavdv
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2014 12:24

Re: Wond bij mondhoek kitten

Bericht door Iamriavdv »

In haar mond geen rode plekken, dus echt alleen aan de onderlip links. Ik zou niet weten hoe ik hier een foto op krijg, maar open nieuw forum als ik meer weet van DA oké?
Plaats reactie