Sjaak in crisis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Sjaak in crisis

Bericht door castratenkoor »

Ik ben een aantal dagen niet actief geweest. Ik zal de afgelopen periode omschrijven.
Donderdag kwam ik uit mijn werk en schrok me te pletter, alles lag vol bloed.
Mijn eerse indruk was dat het Sjaak niet was, want die rende voor me uit naar het aanrecht voor voer. Bloed opgedweild en alle katten bekeken, ze waren allemaal schoon van achteren, ik stond voor een raadsel. Heb de katten hun blik met Carnibest erdoor gegeven en de gewone dagelijk dingen gedaan. Uren later zat ik op de bank en keek tv. Geen baco genomen omdat ik al dat bloed niet vertrouwde.

Sjaak lag op een gegeven moment voor me op de grond en ik zag tot mijn verbijstering het bloed uit zijn plasser gutsen.
Het was inmiddels te laat voor het gewone spreekuur bij mijn ene dierenarts en ook te laat voor een afspraak bij de andere dierenarts. Dat zul je net zien met zoiets. Met trillende knietjes in het rond gebeld voor dienstdoende dierenarts en voor vervoer.
Ik kon terecht in Hoogland. Daar aangekomen bleek de dienstdoende dierenarts gelukkig een bekende en zeer geliefde dierenarts. Afijn onderhand ken ik de meesten hier wel denk ik.......

Voor wie Sjaak zijn geschiedenis niet kent: hij is 15 jaar en 7 maanden en vanaf zijn 4-de al nierpatient. Hij werd op zijn 4-de al opgegeven omdat hij tot 2 x toe in coma raakte. Ik kreeg de waarschuwing dat doorgaan veel geld zou kosten en dat hij nooit oud zou kunnen worden.
Dat is hij onderhand best wel, oud.

Bij onderzoek bleek zijn rechternier 5 x zo groot als zijn linker. Hij bleek een nierbloeding te hebben. Toen ik hem in de vervoersmand deed bleef hij als een lappenpop slap liggen. Ik vertrok dus van huis met de insteek dat dit zijn laatste rit was.
Gek genoeg was hij op de behandeltafel erg alert en nieuwsgierig. Na 45 minuten besloten we ondanks de ernst van zijn situatie hem toch nog een kans te geven. Dit leek geen kat die levensmoe was. De dierenarts waarschuwde me wel dat het goed zou kunnen dat hij die nacht zou overlijden. Maar ze verzekerde me dat het geen nare dood zou zijn en dat hij geen pijn had. Die indruk gaf hij mij ook niet. Dus twee spuiten erin o.a. Buprecare.

De volgende dag geen bloedverlies meer, wel plaste hij op de bak met zichtbaar bloed erbij. Hij at elke keer goed mee met de rest, dus we zijn er voor gegaan. Om 9 uur eigen dierenarts gebeld en die was al op de hoogte van de crisis.
Hij heeft vandaag een herhaling van de antibiotica gehad en krijgt er vrijdag nog een derde.
Vooralsnog is de crisis bedwongen, al is hij uiteraard een kat van alle dag. Behalve die opgeblazen nier, klinkt zijn hart ook alsof het op instorten staat. En hij heeft twee voelbare gezwellen links naast zijn ruggegraat. Maar zijn longen klinken goed.

Zolang hij goed eet en drinkt gaan we door. Joep is de afgelopen dagen niet van zijn zijde geweken. Hij maakt een blije indruk. Hij is overigens in 3,5 jaar tijd bijna drie kg afgevallen.
Het is echt een wonder hoe hij zich nog gedraagt. Maar Sjaak heeft er duidelijk nog zin in.
Zieke oude katten voelen vaak vies en vettig aan, Sjaak niet, die wast zich nog prima, hij is fluweelzacht.
Voorlopig nemen we het per dag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Sjaak in crisis

Bericht door mittenslief »

ohhhh wat een verhaal Dinie.....en wat een vechter die Sjaak, natuurlijk weet je niet wat de toekomst brengt maar je kan nu nog elke minuut van hem genieten en ik hoop dat dat nog heuuuul lang mag doen....sterkte met Sjaak
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Dinie wat een naar verhaal zeg!
En die sjaak wat een taaie he!
Hopen dat ie nog f meegaat!!! En zolang die zich nog oké voelt is dat prima
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Sjaak in crisis

Bericht door xdenise »

Bewonderenswaardig wat een kracht Sjaak heeft! Sterkte met de hele situatie, geniet nog maar even lekker van hem
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Renatevanderveer

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Renatevanderveer »

Jeetje Dinie.. Wat heftig zeg..
Ik ben er stil van..

Lieve Sjaak, zet hem op jongen!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Kattebeest »

Ach Sjaak, grote zwak voor hem.
Enorm schrikken als zoiets gebeurt met een van je ventjes. Duim de komende tijd hard voor jullie!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Ikey »

Toevallig dat ik vanmorgen dacht, ik heb Dinie al een paar dagen niet online gezien. Wat een verschrikkelijk naar bericht, gelukkig dat sjaak er nog zin in heeft. Veel sterkte!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Anne87 »

Oh wat een naar verhaal! Heel veel sterkte! Goed dat Sjaak zich nog wel zo gedraagt. :-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Dinky »

Ikey schreef:Toevallig dat ik vanmorgen dacht, ik heb Dinie al een paar dagen niet online gezien. Wat een verschrikkelijk naar bericht, gelukkig dat sjaak er nog zin in heeft. Veel sterkte!
Dat dacht ik in het weekend dus al en had ook gelijk gevoel dat er iets flink mis was en dat klopte dus wel :-(

Gelukkig laat Sjaak zien dat hij er nog zin in heeft en eet en drinkt hij nog gewoon goed :-) Wat lief dat Joep zich over Sjaak ontfermde ;-)

Wat je zegt over de vacht ken ik van Jopie, die waste zich ook nog zo goed toen ze al ruim 20 jaar was. Was de dierenarts toen ook zo verbaasd over, zagen ze nooit. Hoop dat Sjaak nog een tijd bij je mag zijn ook al leeft hij al 11 jaar in 'geleende' tijd!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Sjaak in crisis

Bericht door jennli »

Jemig!!!! Heb de tranen in mijn ogen staan! Zit nu nog te wachten met Jagger. Bel je straks!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Sjaak in crisis

Bericht door flower1980 »

Ach Dinie...... Wat een verhaal... Het raakt me enorm. Sterkte met Sjaak, ik hoop dat het nog wat tijd bij jullie mag zijn!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
rymcke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:19
Locatie: Steijl
Contacteer:

Re: Sjaak in crisis

Bericht door rymcke »

Ook vanaf hier heel veel sterkte voor Sjaak.
Hoop dat hij er weer bovenop komt.
En dat hij nog een paar jaartjes bij je mag zijn.
Een kopje van Sophie, Fleur, Kika, Lasse, Giz & Noa
En een stevige poot van Mars maakt mijn hele dag goed
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Sjaak in crisis

Bericht door BloemTetsu »

Nou zeg :(
Kop op taaie Sjaak.
Veel sterkte Dinie. De duimen draaien!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Ms Maaike »

Arme Dinie en Sjakie... Wat een weekend. Wat een vechtlust. Blij dat hij jou als baasje heeft. :) Geef 'm een kusje van mij (als 'ie dat kan waarderen tenminste).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Sjaak in crisis

Bericht door Catfish »

Lees het net pas........ Wat zal je geschrokken zijn!!
Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor jou en lieve Sjaak!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie