Cis heeft een wonde aan de tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door Freya13 »

Hey allemaal, ik kom nog eens een beroep doen op jullie ervaring en advies.

We zijn gisterenavond teruggekomen van vakantie, en we hebben ontdekt dat Cis een wonde heeft aan zijn tong. Hoe hij eraan komt weet ik niet (en dat is nu ook niet het belangrijkste), maar ik vraag me wel af hoe ik dit moet aanpakken. Voor alle duidelijkheid: ik ben bij de dierenarts geweest, en daar heeft hij een antibiotica-injectie gekregen, en een pijnstiller (nee, geen -cam toestanden, zoveel heb ik hier al geleerd ;-) )
Maar het probleem is nu eten, drinken en wassen. Want met een zere tong lukt dat dus niet (goed). Hij heeft honger, loopt constant naar zijn etensbakje, maar het eten lukt echt heel moeilijk. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: gewone brokjes, brokjes op een plat bordje (misschien makkelijker te pakken, dacht ik), geweekte brokjes en natvoer. En hij probeert altijd wel, hij vist als het ware brokjes op met zijn poot, om ze dan met de zijkant van zijn mond op te eten (of te proberen). Drinken doet hij nauwelijks, dus dat betekent spuitjesdrinken ... maar hoeveel? (hij weegt ongeveer 4,6 kg)

Dus alle ervaringen zijn heel erg welkom, want dit is moeilijk ...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door BloemTetsu »

Arme Cis. Sterkte ermee.

Volgens Hills zou hij 2,25 ml moeten drinken. Dit komt overeen met andere sites.
Ivm met het warme weer zou ik hem wel even helpen met afkoelen. Bij mijn kat die door artrose haarzelf niet goed kon wassen, werkte een oud washandje met lauwwater goed.
Paté ook geprobeerd? Misschien aangelengt met water?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu