Cis heeft een wonde aan de tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door Freya13 »

Hey allemaal, ik kom nog eens een beroep doen op jullie ervaring en advies.

We zijn gisterenavond teruggekomen van vakantie, en we hebben ontdekt dat Cis een wonde heeft aan zijn tong. Hoe hij eraan komt weet ik niet (en dat is nu ook niet het belangrijkste), maar ik vraag me wel af hoe ik dit moet aanpakken. Voor alle duidelijkheid: ik ben bij de dierenarts geweest, en daar heeft hij een antibiotica-injectie gekregen, en een pijnstiller (nee, geen -cam toestanden, zoveel heb ik hier al geleerd ;-) )
Maar het probleem is nu eten, drinken en wassen. Want met een zere tong lukt dat dus niet (goed). Hij heeft honger, loopt constant naar zijn etensbakje, maar het eten lukt echt heel moeilijk. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: gewone brokjes, brokjes op een plat bordje (misschien makkelijker te pakken, dacht ik), geweekte brokjes en natvoer. En hij probeert altijd wel, hij vist als het ware brokjes op met zijn poot, om ze dan met de zijkant van zijn mond op te eten (of te proberen). Drinken doet hij nauwelijks, dus dat betekent spuitjesdrinken ... maar hoeveel? (hij weegt ongeveer 4,6 kg)

Dus alle ervaringen zijn heel erg welkom, want dit is moeilijk ...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door BloemTetsu »

Arme Cis. Sterkte ermee.

Volgens Hills zou hij 2,25 ml moeten drinken. Dit komt overeen met andere sites.
Ivm met het warme weer zou ik hem wel even helpen met afkoelen. Bij mijn kat die door artrose haarzelf niet goed kon wassen, werkte een oud washandje met lauwwater goed.
Paté ook geprobeerd? Misschien aangelengt met water?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door margali »

Ik zou dit in ieder geval nog bespreken met de dierenarts.
En ik denk aan bv Hill's a/d (te koop bij de dierenarts en calorierijk voer) dat je aanlengt met water zodat het een dikke soep wordt. Als hij dat niet uit zichzelf op kan likken zul je het moeten proberen met de spuit misschien: als het eenmaal in z'n bekkie zit gaat dat misschien wat beter? Sterkte en succes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door castratenkoor »

Ik zou longfoto's laten maken. Klinkt misschien raar. Ik heb een kat gehad met een kapotte tong. Van alles geprobeerd, niks werkte. Uiteindelijk wezen longfoto's uit dat hij longkanker had, die tong was een uitzaaiing. Als je voor de zekerheid longfoto's laat maken kun je dat uitsluiten.

Voor zijn vacht zou ik ook een vochtig washandje nemen, eerst eentje met een drupje dierenshampoo en daarna met eentje met alleen water eroverheen.

Voeding en vocht zou ik ook gaan voor Hill's A/D met water en als hij dat zelf niet tot zich neemt, met spuitje toedienen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door Freya13 »

We hebben intussen meer info over de wonde, en de waarschijnlijke oorzaak. Het blijkt een bijtwonde (hij is een stukje van d etong kwijt volgens de dierenarts). Even gecheckt hoe dat in godsnaam mogelijk was ... want normaal gaan ons katten niet buiten als er niemand thuis is ... Blijkbaar heeft de kattenoppas één avond vergeten het kattenluikje te sluiten toen ze naar huis ging ... en de volgende dag kwamen wij thuis ... Ik denk niet dat iik deze kattenoppas nog ga vragen om te komen. Fouten maken ok (kan iedereen gebeuren), maar het dan niet vertellen, dat vind ik niet kunnen.
Intussen heb ik de indruk dat het een stukje beter gaat (maar dat is waarschijnlijk onder invloed van de pijnstiller): deze morgen heeft hij een soeplepel natvoer gegeten, en ik zag dat hij daarna probeerde zijn pootjes te wassen.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door artemis »

Toen wij lang geleden het huis hier nog aan het verbouwen waren heeft Piwi ooit aan een loshangende elektrische kabel geknabbeld en heeft zich geëlektrocuteerd (o wat zijn we toen onvoorzichtig geweest). Wij hebben het niet zien gebeuren en hadden eerst niet door wat er gebeurd was, we hebben haar toen enkel in een soort 'shock' gevonden (te lang verhaal).
Meteen zijn we naar de DA gegaan die dan heeft vastgesteld dat haar tong verbrand was aan de zijkant. Omdat een kattentong zo dun is zei de DA dat het verbrandde stukje er zou uitvallen en dat is ook gebeurd, dat was een perfect halfrond stukje net zoals een half perforatiegaatje, gelukkig aan de zijkant van de tong. Mettertijd is dat stukje min of meer rechtgetrokken en je ziet er nu (ze is 16) nauwelijks nog iets van. Ze heeft er gelukkig nooit last van gehad.

Ik vertel dit omdat een mens al te snel denk dat zijn huis veilig is voor de katten!
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door Freya13 »

joepie: Cis drinkt!
nog even in de gaten houden of hij voldoende drinkt, en dan kunnen we misschien met dat vervelende spuitjesdrinken stoppen!! :-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cis heeft een wonde aan de tong

Bericht door Dinky »

Fijn dat je vooruitgang blijft zien bij Cis :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie