Bo misschien natte FIP..

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Bo misschien natte FIP..

Bericht door Peej »

Net met Bo bij de dierenarts geweest. Ons kleine mannetje had diarree, gaf over en had een opgezwollen buikje.

Dierenarts heeft bloed afgenomen en gekeken of er vocht in de buik zat. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Het vocht wat de DA uit zijn buikje haalde was alleen erg helder en er zaten volgens de DA geen vlokken in.. en dat is bij FIP wel vaak zo volgens hem. Uit de bloedtesten bleek dat alles er in principe goed uitzag, lever en nieren ed ook, maar dat er wel antilichaampjes ofzo aangemaakt werden tegen een virus. Aansluitend heeft de dierenarts een FIP test gedaan en die was positief.

Nu schijnt dat katten met natte FIP meestal niet heel veel dagen meer leven, en Bo is nog redelijk actief, eet goed en drinkt goed. De dierenarts vertelde dat veel katten met natte FIP en een buikje als Bo nu heeft, al niet meer zouden leven. Dus hij vond het erg vreemd allemaal. Verder had hij vocht bij zijn longen en had hij een hartruis. Er waren symptomen die bij FIP pasten, maar ook dingen die hij daar niet goed bij kon plaatsen.

Op dit moment hebben we antibiotica mee en vochtafdrijvende medicatie, omdat het ook iets met een ontsteking van de alvleesklier te maken kon hebben ofzo.. Maar ook daar pasten niet alle symptomen bij. Het is nu dus afwachten of de medicatie z'n werk gaat doen, mocht het achteruit gaan dan moeten we gelijk terugkomen.

Onzekerheid dus.. Wij willen ons kleine mannetje niet kwijt, nog geen jaar oud, veel te jong dus. Aan de andere kant wel in het achterhoofd houden dat FIP een optie is.. Iemand nog enig idee wat voor andere dingen het zouden kunnen zijn?

Overgeven, diarree, hartruis en vocht in zijn buik en longen.. :cry:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Dinky »

Veel sterkte voor jou en Bo!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door eveline1982 »

Dat klinkt inderdaad niet best :( ik wil jou en Bo heel veel sterkte en gezondheid toe wensen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Peej »

Dankjullie :) Toch wel heel erg lastig. Hij huppelt nog lekker achter ons aan, slaapt wel wat meer dan normaal maar heeft ook een buikje vol vocht en longen en hart hebben het wat zwaarder op het moment. Moeilijk om te bedenken dat ons kereltje misschien wel heel erg ziek is, terwijl het afgezien van zijn dikke buikje niet eens eruit ziet alsof hij dat ook echt is.. :(
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Catfish »

Ik heb helaas ook twee keer een kat verloren aan natte FIP. De eerste keer heb ik nog aangemodderd met medicatie en dwangvoeding omdat ze nog best een gezonde indruk maakte maar na een paar dagen was het toch echt afgelopen. De tweede keer heb ik dezelfde dag nog de beslissing genomen om hem in te laten slapen om hem een lijdensweg te helpen voorkomen. Hij maakte ook nog een levendige indruk maar was echt ziek.

Niet om je down te praten maar zo gaat het nu eenmaal helaas met natte FIP...
Ik wil je heel veel sterkte wensen. Knuffel Bo lekker veel en geniet van hem.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Dinky »

Lijkt mij ook heel erg moeilijk :-(
Kan je alleen maar aanraden goed op het gedrag van Bo te letten of hij er nog zin in heeft en zoals het nu klinkt is dat nog het geval.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door mittenslief »

ben helaas ook een kitten verloren aan natte FIP, maar hij had echt geeldraadtrekkend vocht zoals ze dat noemen, en hij was ook echt heel ziek in 3 dagen zagen wij hem aftakelen, niet meer eten, hele hoge koorts, toen hebben we besloten om hem te laten gaan, want medicatie sloeg ook niet aan. jouw kat heeft gewoon vocht en dat heeft niets met FIP te maken, gelukkig is hij nog goed zo te lezen, maar hou hem gewoon in de gaten, meer kan je helaas niet doen aan deze verschrikkelijke rotziekte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door jennli »

Hoe gaat t met Bo?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Peej »

Het vreemde is dus dat er wel vocht in de buik en bij z'n longen zit, en dat de snap-test voor FIP wel positief was. Ook de leeftijd past erbij, hij is nu bijna een jaar oud. Verder eet en drinkt hij goed, slaapt hij wel erg veel en heeft hij niet echt hoge koorts. Eiwitten, glucose ed. waren allemaal goed, nieren en leverwaarden ook.. De dierenarts weet zo niet wat het precies is, hij heeft symptomen die bij FIP passen, maar hij is daar niet ziek genoeg voor.. (Gelukkig maar!) Hij loopt nu af en toe lekker rond, vraagt regelmatig om wat aandacht, slaapt veel en vind het helemaal niet erg dat hij medicatie krijgt ;) Hij was wel wat afgevallen maar dat viel niet op door z'n dikke buikje, dus nu krijgt hij wat extra natvoer en andere lekkere dingen aangezien de pillen erdoorheen gemalen worden ^^ Naar omstandigheden gaat het dus redelijk goed, volgens mij zitten mijn vriend en ik meer in de stress dan dat Bo er echt last van heeft ;)
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Peej »

Ik snap er nu helemaal niets meer van.. Een buikje vol vocht, een positieve FIP-test (en ja ik weet dat het ook een onschuldigere variant van het coronavirus kan zijn wat die positieve test veroorzaakt), en een Bo die lekker eet en drinkt EN vanmiddag als een gek achter een mot aan heeft lopen rennen!

Hij is ziek, iets is niet goed, maar hij gedraagt zich niet ziek.. :S Alleen maar beter, maar het maakt het wel erg lastig om er achter te komen waar het vocht ed nou vandaan komt..

Vocht in buik, afvallen, hartruis en vocht bij de longen.. Iemand een idee wat zoiets kan veroorzaken?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door Brittenbolletje »

Mijn kat had een hart probleem en kreeg je dezelfde symptomen. ook vocht hartruis afvallen enz enz.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door mittenslief »

mijn kater Buck had een tumor en dezelfde symptomen, tja de DA zal toch beter moeten zoeken denk ik
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
paasnini

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door paasnini »

Een snaptest voor FIP, ik vrees dat ik dan nieuws gemist heb, het zou dan een snaptest voor Corona moeten zijn en naar mijn weten bestaat daar alleen een regulier bloedonderzoek voor. In Utrecht zijn ze wel al ver met het ontwikkelen van een fip-test maar nog niet zover. Voor FIV/felv zijn wel snaptest maar die houden geen verband met dradentrekkend vocht. Als ik jou was zou ik voor een secondopnion gaan.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door mittenslief »

een kat met natte fip is echt doodziek en redt het zeker geen dagen, volgens mijn ervaring in ieder geval. een snaptest voor fip ken ik ook niet,
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bo misschien natte FIP..

Bericht door castratenkoor »

Jawel hoor een kat met natte FIP kan wel weken nog leven. Mijn Prins heb ik met 5,5 jaar in laten slapen. Hij was toen 6 weken ziek. is heel variabel hoe snel dat gaat.

Belangrijk is goed te observeren of het leven nog leuk is voor de kat en op tijd uit lijden verlossen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie