Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij zijn er op het forum ook wel mensen met slechte ervaring met Clomicalm, niet meer eten en volkomen apatisch ed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Cerna »

Ik heb de katerbroek gelukkig nooit hoeven te gebruiken en weet dus niet hoe de ervaringen zijn. Misschien dat je het beste contact op kunt nemen met Neocat (Fenny Rensen) en mocht zij ook geen ervaring hiermee hebben (ik weet dat ze wel dekkaters heeft), dan kan ze je zeker doorverwijzen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Brittenbolletje »

Ja hier wel katerbroekjes geprobeerd ik vond ze niks en de kater ook niet.

Nee je mag ze niet naar buiten laten gaan met broekje. Daar zie ik het nut ook niet van in daar je liever hebt dat ze binnen niet sproeien. Het is ook niet de bedoeling die broekjes de hele dag aan te doen aangezien ze dan daarin plassen.
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Bedankt voor jullie reacties.

Brittenbolletje, nee achteraf gezien had ik zelf ook willen kunnen bedenken dat ze met broekje niet naar buiten kunnen. :P Maargoed extra keer vragen kan geen kwaad. Daniek is een kat die om de 2 minuten weer van binnen en naar buiten wil en andersom. Ik weet niet of hij zo gelukkig wordt van zo'n broekje om eerlijk te zijn... Hij is zo'n kat dat als het niet gaat zoals hij wil hij volledig van de mik is en slecht kan wennen aan andere/nieuwe dingen. Het valt overigens te overwegen hoor, ik kende dit nog niet bij katten.

Castratenkoor, ik vond net een aantal topics over clomicalm, ofja waarin er gesproken werd over clomicalm. Die ben/ga ik zeker doorlezen. Ik weet dat de katten kerngezond moeten zijn (geen hart-, lever of nieraandoeningen mogen hebben), maar dat zijn de katten gelukkig ook. Eigenlijk zit er aan bijna elk geneesmiddel wel een nadeel. Wij willen dit middel graag uitproberen, mocht een kat er niet goed op reageren dan stoppen we bij die kat met clomicalm. Wel afbouwend natuurlijk. Ook had ze het over Prozac, ook daar ga ik kijken of er ervaringen van mensen op dit forum zijn. Het liefst gebruik ik geen enkel medicijn, maar in dit geval willen we het graag proberen.

Ik ben aan het uitzoeken naar een geschikt voer waar de katten dan op gezet kunnen worden in de hoop dat dat ook er aan meewerkt, of in iedergeval niet op tegen werkt. Als er nog suggesties zijn, dan hoor ik dat graag!

Mijn moeder vond het idee van die hoge opbergbakken wel een goed idee, ze gaat kijken of ze dat kan realiseren.

Note: ik ben wat topics verder aan het lezen over de clomicalm, schrik toch wel van de bijwerkingen... Toch denk ik dat we het gaan proberen, mochten ze er niet goed op reageren, dan weten we dat het niet goed voor ze is. Maar momenteel is het vooruitzicht ook niet gunstig... Ik ga sowieso nog contact opnemen met het kattengedragcentrum (alhoewel het vandaag dinsdag is...) hoe zij over de clomicalm denken en eventueel nog andere opties hebben.

Ik heb het tot nu toe niet bij vermeld, maar financieel gezien zitten mijn ouders de afgelopen tijd niet breed. Een kattengedragstherapeut inschakelen wordt voor mijn ouders helaas te duur... :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Dinky »

Weet niet precies wat clomicalm doet maar klinkt als kalmeringsmiddel. Als kalmeringsmiddel zie ik wel positieve reacties op destress (volgens mij verkrijgbaar via huisdierendokter.nl), misschien dat je daar eens naar kan kijken als alternatief?

In elk geval mijn complimenten hoe jij de tijd steekt in het vinden van oplossingen voor je ouders!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Dinky, het is inderdaad iets van een kalmeringsmiddel, wordt veel gebruikt in combinatie met gedragstherapie bij honden. De reden dat we voor de clomicalm zijn gegaan is dat eigenlijk de tijd gaat tikken. Mijn moeder heeft diverse asiels gebeld, maar het komt eigenlijk steeds op neer dat ze liever geen katten plaatsen die zo'n ernstig sproei/plasprobleem hebben. Mijn moeder is gisteren bij de dierenarts geweest met Falco. Hij had een abces op zijn poot en daar was ze mee voor controle. Ze heeft het toen ook gehad over de katten en over Clomicalm. De dierenarts had nog nooit gehoord van granen die invloed konden hebben/of meewerken tot sproeigedrag. Dat antwoord was te verwachten aangezien dierenartsen in mijn opinie te weinig over voeding mee krijgen tijdens hun studie en alleen zeggen wat de fabrikant van het voer zegt. Tevens gaan ze natuurlijk niet zeggen dat granen slecht zijn, omdat 1 van de eerste producten die veelal in dierenartsvoer zit, graan is. Ze stelde voor de katten alleen op Royal Canin Keep Calm of iets dergelijke te zetten. Zal vast (net als de rest van het voer) wel granen op de eerste plaats in staan. In iedergeval ben ik geen Royal Canin fan en heb gezegd dat we een ander voer zoeken die veel beter is voor de katten. Herplaatsing zou volgens de dierenarts onmogelijk zijn en euthanasie was voor zulke katten beter... Ik schrok nogal van de mening van deze dierenarts. Het is net alsof ze liever geld vangen voor de euthanasie dan dat ze willen meewerken aan eventueel herstel hiervan...

In iedergeval gaan wij, ondanks de risico's, de clomicalm uitproberen en hopen dat dit aanslaat. Hebben jullie eventueel nog asiels waarvan jullie weten dat ze willen meewerken aan herplaatsing van sproei/plaskatten? Mocht de clomicalm niet aanslaan na 6 weken, dan gok ik dat dit de enigste optie nog is voor euthanasie...

Cerna, ik denk dat het iets anders ligt. Wij denken dat Buster de baas van het stel is en dat Falco daar niet zo blij mee is. Daniek daarintegen ontwijkt Falco altijd en lijkt eerder bang voor Falco dan dat hij met Falco gaat vechten. Hij zal nooit uit zichzelf met Falco gaan vechten. Misschien dat ze door geurvlagen proberen op die manier de boel te bevechten, maar Falco hebben wij eigenlijk maar een aantal keer zien sproeien in de 5 jaar dat dit probleem er is. Daniek en Sandy doen het iedere dag. Daniek zie je het vooral doen als hij zijn zin niet krijgt. Zo is de regel dat ze na het eten niet meer naar buiten mogen en toch zit meneer elke avond weer te mekkeren en te zeuren bij de deur. Wij negeren dat gedrag en uit eindelijk loopt hij heel nonchalant naar het dichtsbijzijnde (prullenbak, wasmand, stoel etc.) en sproeit daar dan even de boel onder. Alsof hij wil zeggen: Zo ik mag niet naar buiten, dan krijgen jullie mijn pis!!! Hij plast ook wel gewoon op de kattenbak, dat hebben we laatst nog gezien toen mijn moeder de kattenbak net had verschoond en hij daar even in plaste. Het is dus ook niet dat hij naar buiten wil om daar te plassen.
Sandy is dan wel bang aangelegd, maar ze loopt wel gewoon in huis en alleen met vreemden zie je haar niet. Voorbeeld: Alle katten waren buiten en mijn moeder zat op de bank. ineens hoorde ze wat kletteren en keek over haard schouder over de bank. Ze zag Sandy met een enorme straal tegen de bank aan plassen. Wij hebben ook honden en hadden al eerder zulke enorme plassen tegen de bank en op de vloer bij de bank gezien en dachten dus dat één van de honden soms onzindelijk zou zijn. Maar dat doet Sandy dus! Dat noem ik niet even sproeien, maar gewoon urineren tegen de bank. Ontlasting vinden we overigens nooit buiten de kattenbak. Dat doen ze of op de bak of buiten.

Afgelopen week zag mijn moeder Daniek nog tegen de vogelkooi sproeien. Dat is traliewerk en ging er dwars door heen en kwam in de kooi terecht. Alles van stof dus een tijdje uit huis halen heeft dus geen zin aangezien ze het praktisch tegen alles doen.

Ze probeert dagelijks het huis schoon te maken, alle keukenkastjes, stoelen, tafel, vogelkooi etc. echt alles. Mensen mogen geen jassen of tassen neer leggen op stoelen, op de grond of op de tafe;, want alsof ze weten dat er iets nog niet besproeid is, ze sproeien het direct onder. Ook wasgoed wordt gewoon vakkundig ondergeplast. Reinigen met schoonmaak middel wat urine afbreekt heeft ook geen zin, want ze sproeien er gewoon weer tegen aan. Wat vroeger waarschijnlijk uit stress is voortgekomen is nu een gewoonte. Vandaar dat wij denken dat Clomicalm wat betreft medicatie één van de weinige opties is wat nog werkt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door eveline1982 »

Je zou kunnen gaan zoeken naar stichtingen die katten met problemen opvangen en daar houden. Kattenbos neemt geloof ik momenteel geen katten aan ivm een erge brand een poosje terug maar diertehuis? (weet even niet zeker of het zo heet) neemt nog steeds dieren aan zag ik. En zo zijn er meer stichtingen die permanente plekjes hebben voor "probleem" katten/dieren.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Cerna »

Ik heb in een ver verleden ook eens homeopathische druppeltjes gehad voor een stresskat, maar weet echt niet meer wat. Heb even gegoogled en kwam bij dit:
http://simicur.com/homeopathische-medic ... 3godLjwAgw

Maar er zal vast wel meer mogelijk zijn. Een hom. dierenarts kan je er veel meer over vertellen (er zit een hele goede in Dodewaard)
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Ik heb even op de site gekeken van kattenbos, maar krijg daar de indruk dat ze met name zwerfkatten opvangen. Ik had een stuk gelezen over wat je eerst moest lezen voordat je eraan dacht om de kat er naar toe te brengen. Ik schrok daar best wel van, ik snap dat sommige mensen te snel hun kat weg doen, maar ik kreeg het gevoel alsof we slechte katteneigenaren waren...
Verder heb ik contact gehad met een andere opvang, maar die gaf aan dat doordat beide katten best wel schuw en bang aangelegd zijn, ze verwachten dat het sproei/plasprobleem daar niet zal stoppen.
Een andere opvang wilde de katten wel opnemen, maar dan moesten ze de rest van hun leven in een ren wonen. Het sproei/plasprobleem was dan geen probleem. Tsja.. dat is iets wat we de katten echt niet gaan aandoen. Ze zouden dan in een ren van 2 m x 2 m komen te zitten. Dat is hetzelfde als dat we ze zouden opsluiten in onze schuur. Deze katten zijn gewend overal heen te kunnen, dus ze in een ren met een oppervlak van 4 vierkante meter is gewoon geen optie.

Wij hebben er namelijk aan gedacht een stuk van onze garage/schuur af te schermen voor de katten, dat zou dan hun slaapplek worden. Ze zouden dan niet meer in huis mogen komen. Echter kunnen de katten dan niet van elkaar ontsnappen. We zijn bang dat één van de katten dan buitengesloten wordt. Daarnaast is Buster de enigste kat die heel mensgericht is en graag bij mijn ouders in de buurt is. Als we één kat moeten weren uit huis, dan moeten ze allemaal uit huis. Ook weten wij niet hoe we dan zoiets moeten aanpakken. Ze zijn immers al 7 jaar en weten niet beter dan dat ze in huis wonen.

Maargoed, verder een kleine update van onze kant. Mijn ouders hebben de Sanabelle No Grain aangeschaft. Er was ook een Urinary variant, maar had daar meerdere slechte ervaringen over gelezen hier en aangezien de katten echt niets mankeren aan hun urinewegen/blaas/nieren hebben we gekozen voor de No Grain. De katten vinden het vooralsnog erg lekker. Ik had hun oude met hun nieuwe brokjes gemengd, maar de oude brokjes blijven toch veelal liggen. Ook zitten Daniek en Sandy sinds woensdag op de clomicalm. Hopelijk is er over 4-6 weken resultaat te zien, want het sproeien en plassen is gewoon niet te handhaven.

Ik heb nog een kattenbak erbij gehaald wat het aantal nu op 6 kattenbakken brengt. Ze gebruiken er echter nog altijd maar twee. De rest wordt niet eens naar gekeken. Sterker nog als we ze verplaatsen wordt er juist tegenaan geplast.
Gebruikersavatar
rymcke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:19
Locatie: Steijl
Contacteer:

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door rymcke »

Is het misschien mogelijk dat er een vreemde kat in huis in geweest of bij de deur.
Dan lijkt het op geur uitzetten.
En inderdaad wat er al genoemd is.
De katers 'vechten' allebei om de baas te zijn door geur sporen uit te zetten.
En de dame inderdaad doet het van angst.
Een kopje van Sophie, Fleur, Kika, Lasse, Giz & Noa
En een stevige poot van Mars maakt mijn hele dag goed
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door eveline1982 »

Had je ook gekeken bij dierenthuis? Want naar mijn weten wonen de katten met plasproblemen daar gewoon in kamers. Tja hoe je katten die altijd binnen hebben geleefd, aan een buitenleven moet laten wennen weet ik niet. Maar het is altijd het proberen waard als ze nergens terecht kunnen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door castratenkoor »

Bij mij pieste een loslopende kat tegen mijn achterdeur. En mijn katten gaven tegengas aan de binnenkant. Opgelost door een grote hoge opbergbak daar voor de deur te zetten. Ze gebruiken die bak heel veel. En nooit meer erbuiten.

Zowel achterdeur als voordeur moet ik elke dag soppen aan de buitenkant.
Ach ja, zelf de lusten en buren de lasten......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Adriana »

Casmolan schreef:Vandaar dat wij denken dat Clomicalm wat betreft medicatie één van de weinige opties is wat nog werkt.
je bent heel wat berichten/waarschuwingen over clomicalm bij katten tegengekomen (en absolute eetstaking is een ernstige bijwerking), maar jullie situatie is best wel heel ernstig.

heb zitten nadenken en je zou destress van http://www.huisdierendokter.nl kunnen proberen. dat heeft de bezwaren van clomicalm niet en zou missch in de hoge dosering wat rust in huis kunnen brengen.. het is plantaardig, niet homeopatisch en niet verslavend.
linker verticale menu bij 'gedrag/behandeling' en lees daar ook wat klantenervaringen..
we hebben een paar ervaringen op het forum en die zijn vrij goed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

rymcke, er zijn veel katten in de buurt, maar dankzij onze honden komen die niet in onze tuin of in huis.
Sandy en Buster kunnen goed opschieten met Daniek, Sandy is bang voor mensen, niet voor andere katten. Falco is de enigste kat die het eigenlijk niet op andere katten heeft, zolang je als kat uit zijn buurt blijft is het goed. Buster mept wel terug als hij kwaad wordt en Daniek is bang voor hem.
De baas in huis is Buster, wij denken dat Falco daarom vaak boos is. Hij kan er niet over dat zijn zus baas over hem is en reageert dat vaak op Daniek af. Daniek en Falco vechten nooit, Falco jaagt Daniek eerder weg. Hij pakt Daniek omdat hij weet dat die toch niets doet.

eveline1982, sorry had al wel naar de website gekeken, maar nog niet grondig gelezen. Daniek en Sandy zijn echte buitenkatten (geen binnenkatten), ze binnenhouden is voor hun de grootste straf die je ze kunt opleggen. Ze genieten enorm als ze naar buiten mogen. Ze dus opsluiten in een ren of indoor houden, is dus niet een optie waar ze gelukkig van worden ben ik bang.

Castratenkoor, er staat een kattenbak bij de achterdeur alleen die wordt nooit gebruikt. We hebben de bak al is verplaatst, maar dan juist gaan ze hem onder sproeien/plassen. Ook een andere bak zorgde er niet voor dat ze de bak gingen gebruiken. Wat de katten doen als ze buiten zijn weet ik natuurlijk niet, maar ik hoop dat ze de buren niet zo'n overlast bezorgen als dat ze in huis doen.

Adriana, ja klopt tot nu toe eten ze beide nog als voordat ze de tabletten kregen, maargoed ze zitten er nu een week op en er kan nog van alles gebeuren. Mijn ouders zijn op vakantie en ik ben hier nu twee weken en kan ze dus scherp in de gaten houden. Mijn moeder is op de hoogte van de ernstige bijwerkingen die het middel kan veroorzaken en zal ook bij thuiskomst de katten extra goed in de gaten houden. Bij twijfel bouwen we de medicijnen af.

Destress klinkt inderdaad erg goed, maar voor ons gevoel is de situatie op dit moment dermate ernstig dat we willen doorgaan met de clomicalm. Voor mijn gevoel leven mijn ouders in een grote kattenbak (op de drollen na) en mijn moeder heeft al meerdere malen met tranen in de ogen aan tafel gezeten. Ze wil de katten het liefst niet kwijt en houd van ze, maar ze vindt de situatie die er nu is ondragelijk. Mocht de clomicalm aanslaan en het sproeien stoppen (wat ik echt ontzettend hoop), zouden ze dan over kunnen op de destress?

Misschien nog info die eventueel van toepassing kan zijn. Wat ons opvalt is dat Daniek en Sandy altijd korstjes bij de overgang van hun ooghoek naar de neus hebben. Mijn ouders maken dat schoon met afgekookt water dat is afgekoeld, maar het zijn elke dag weer dikke korsten. Als je ze verwijderd hebben ze er een wondje zitten. Van de dierenarts hebben we wel eens wat meegekregen, maar daar werd het alleen maar erger van. Tevens zijn beide katten nog steeds geneigd om bij de honden te gaan zuigen, alsof ze kittens zijn. Ze doen dan de melkslag en pakken een pluk vacht in hun bek en zuigen er dan op los. Ook op dekens willen ze dat nog wel eens doen. Gedrag wat we gewoon niet kennen van onze vorige katten. Ze waren 9 weken toen ze bij ons kwamen. Falco en Buster (die bij ons aan de deur zijn gebracht) waren veelste jong, ik gok dat ze een week of 5 a 6 waren, doen dit niet. Van hun zou ik het wel verwachten, omdat ze te jong bij de moeder zijn weggehaald, maar zij doen dat dus niet.

Tot slot nog een foto van Daniek, zodat de naam Daniek hier ook een gezichtje krijgt. De rest was vandaag niet op de foto te krijgen.

Afbeelding
Plaats reactie