Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door Synemios »

Renate, ik zou inderdaad even wachten op wat de DA zegt,
Maar astma en piepen in je slaap komt wel ook vaak voor, en omdat hij het overdag ook heeft.....
Maar goed dat geldt voor mensen, heb je geen medicijnen voor hem?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

guusje heeft ook een lichte vorm van astma. ze heeft er med voor gehad, weet zo even niet meer wat. zij hefet er gelukkig amper last meer van. soms piept ze wat met ademen. ze krijgt ook dan een soort van hoestaanvallen. zal nog een keer nakijken welke med het is, staat ergens in mijn album, maar ja dat wordt spitten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Alvast bedankt voor de moeite, Wendy! Vind het erg lief van je!

Vandaag belde de vervangende collega van Dr. Wentzel.
Dr. Wentzel is deze week niet aanwezig, zul je altijd zien..
Anyhow, deze dierenarts was minstens zo begripvol en ze had mijn mailtje uitgebreid gelezen.
Het klinkt inderdaad als een verslechtering van de astma, waarschijnlijk toch door een stressreactie.
Voor mijn gemoedsrust en om niet iets over het hoofd te zien, word er vrijdag een röntgenfoto gemaakt.
Afhankelijk van de foto zal toch worden gekeken of er een behandeling moet worden gestart.

Ik heb duidelijk aangegeven dat ik mijn katten geen prednison (Prednoral) ga geven, omdat ik de bijwerkingen te heftig vind.
Er zijn, naar mijn mening, genoeg andere opties dan meteen starten met prednison.
Dat geef je een mens met Astma immers ook niet meteen.

Het is mogelijk, dat door een verslechtering van de astma, slaapapneu opspeelt.
Je ziet het niet zoveel bij katten, maar na mijn stapsgewijze verhaal, lijkt het er heel sterk op.
Het is echter wel zo, dat als de astma onder controle komt, dat waarschijnlijk ook invloed zal hebben op de aanvallen s' nachts.

De destress heb ik tijdelijk opgehoogd naar twee keer per dag.
Tot vrijdag houd ik bij wat er precies gebeurd en hoe vaak, zodat duidelijk word wat er precies speelt.

Als de röntgenfoto goed beeld laat zien, zal de behandeling grotendeels in het veraangenamen van Snickers' toestand zijn.
De dierenarts sprak over pufjes, maar ik weet niet of dat bij Snickers haalbaar is.
Ik ga er in elk geval goed over na denken.
Elke dag een pufje, onder dwang, wil ik niet voor Snickers.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Astma

Bericht door mittenslief »

er heersen op dit moment ook een tal van virussen onder de katten, kan heel goed zijn dat hij daar wat last van heeft er is vast wel iets homeo om zijn weerstand te versterken of doe je dat al?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Yep, net als Bounty krijgt hij de homeopathische weerstandverhogers van Dr. Vogel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

guusje had moderin, ook een soort prednison. ze heeft dit enkele weken gehad en toen kon ik langzaam afbouwen. wanneer ze een aanval heeft of het erger wordt mag ik het weer gebruiken. ben er ook neit zo'n voorstander van maar ze heeft het uiteindelijk niet zo lang gebruikt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, die naam komt me bekend voor.
Inderdaad, zolang het niet zo lang word gebruikt, is er (zeggen ze) niet zoveel schade.
Echter, blijf ik er niet zo'n voorstander van.

We horen het vrijdag wel, Prednoral heb ik nog wel in huis.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Astma

Bericht door flower1980 »

Ik lever een enkele keer puffers af aan mensen voor hun kat, die weten het op de een of andere manier voor elkaar te krijgen om hun kat dat te laten inhaleren zonder al te veel strijd, door na inhalatie met iets lekkers te belonen.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door Synemios »

Voor kinderen heb je van die dingen die je voor de mond doet (weet FF niet hoe ze heten)
Dan spuit je die pufjes erin en dan hoef je dat niet via de mond te doen, dan kunnen ze gewoon via dat ding ademen en dan komen die medicijnen ook daar waar het moet komen.
Misschien dat zoiets werkt?
Voor mij zelf vind ik het echt een verlichting als ik die medicijnen gebruik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Al met al, blijkt ook dit keer weer dat ik niet zonder reden ben gegaan.
De verslechtering van de astma word veroorzaakt door een irritatie van de kleine bronchiën,
de dierenarts omschreef het in normaal Nederlands als Bronchitis.
Snickers heeft een Moderin injectie gekregen.
Tevens krijgt hij nu weerstandverhoger om de irritatie te doen verhelpen.
Waarschijnlijk als deze irritatie verdwijnt, verdwijnt ook de slaapapneu en voelt Snickers zich waarschijnlijk stukken beter.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Inderdaad is, zoals al werd verwacht, de slaapapneu geheel verdwenen, de Moderin-injectie heeft zijn werk gedaan.
Sinds Vlekje's vertrek hebben wij geen aanvallen meer vernomen, met uitzondering van een flinke hoestpartij.

Het is erg fijn om te weten hoe de aanvallen en een verergering bij Snickers zich ontwikkelen.
Vaak is daar, zonder dat wij dat door hebben, een reden voor.
Voor nu is hij gelukkig stabiel, nu hopen dat dit voorlopig zo blijft.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

ik heb nu voor odie L Lysine gekregen. guusje kreeg altijd standaard weerstandverhoger als ze wat last had van haar astma. volgens de DA kan ik beter L Lysine geven, dat werkt specifiek op de luchtwegen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Luuk ook L Lysine, voor zijn ogen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

nellebel schreef:ik heb nu voor odie L Lysine gekregen. guusje kreeg altijd standaard weerstandverhoger als ze wat last had van haar astma. volgens de DA kan ik beter L Lysine geven, dat werkt specifiek op de luchtwegen.
Ja, dat advies heb ik ook gekregen, om weerstandverhoger te proberen.
Dat krijgt Snickers al, maar vooral de inname is een ramp..
Dat L Lysine, wat is dat precies? Vloeibaar toch? (Of ben ik in de war met iets anders..)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

nee ik heb het als poeder van groene os. hier ook erg moeilijke eters mbt med maar dit doe ik een klein beetje onder het natvoer en ze eten het alledrie zonder problemen.
l lysine is ook voor de weerstand maar vooral gericht op de ondersteuning v.d. luchtwegen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie