Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Screamy »

Hallo, Onlangs hier geweest voor een vraag mbt het gehoor van mijn 13 jarige kater.

Ik ben pas verhuist en de laatste weken voor de verhuizing en in mijn nieuwe huis nu, plast mijn kat in een hoek op de laminaat . Dit doet hij alleen maar als ik weg ben . Zelfs al is het maar voor een uurtje.

Ik heb een urinemonster genomen en dit bij de DA laten onderzoeken. Deze kon niks vinden en alles was op het eerste gezicht in orde. Mijn beste vriendin zei dat het bijvoorbeeld verlatingsangst kon zijn. De DA zei dat het niet door de niertjes komt en ook niet dat hij zijn plas niet kan ophouden want dat kan hij wel. En ik zou niet mijn kat hierdoor kunnen laten inslapen. Dat krijg ik nooit over mijn hart. dat er niks uit het urine onderzoek kwam moest ik ook blij mee zijn zei mijn moeder. Maar ik vind het juist moeilijker. Er is niks met hem. Het is dus psychologisch. Ik zat er doorheen bij de DA gisteren toen hij zei wat inderdaad de opties zijn als hij dat blijft doen. En dat is geen optie voor mij.. Natuurlijk heb ik liever dat hij niks mankeert , maar als er iets was lichamelijk kon ik er iets aan doen. Nu voel ik me machteloos. De kat heeft nergens last van dus zou ik hem nooit kunnen inslapen hiervoor. help.! ;(

Het is ook geen klein plasje dan. Als ik wegga doet hij zich op dezelfde plaats helemaal leegplassen. Een grote plas dus. hij is gecastreerd vroeger dus het is ook geen sproeien. Het is (gelukkig) ook geen hele penetrerende plaslucht. Maar het is wel nieuw en heel erg vervelend.

Mijn katje betekend zo veel voor me. Ik zou graag feedback willen krijgen van mensen met ervaring hiermee en alle advies is welkom.

Dank je wel alvast voor het lezen.

liefs Donny en Screamy
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Dinky »

Ik begrijp je dilemma dat je aan de ene kant blij bent dat er niets aan de hand is maar aan de andere kant wil je een plan van aanpak kunnen maken wat makkelijker is wanneer er een duidelijke oorzaak is.

Ik persoonlijk zou als volgende stap ervoor kiezen om een kattenbak op de plek te zetten waar hij elke keer plast.

Ik weet wel dat de poes van mijn schoonmoeder haar laatste jaar regelmatig achter de bank plaste 's nachts wat er in resulteerde dat de poes 's nachts vaak in het washok zat en overdag lekker in huis en buiten. Mijn schoonmoeder die weet dat aan dementie. Die poes was ruim 20 jaar toen ze thuiskwam met een gebroken pootje en is besloten haar in te laten slapen (was in de herfst en was mijn schoonmoeder ergens ook wel blij mee omdat ze de poes niet in de winter in het washok wilde hebben vanwege de kou).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door eveline1982 »

Klinkt als stress, hij zal het toch ook hebben aangevoeld voor de verhuizing, dat er veranderingen gingen plaats vinden. Je zou wat valeriaan op een doekje kunnen doen, en dit door het huis wapperen. Misschien dat hij wat relaxter word als je er dan niet bent. Heel veel succes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door nellebel »

denk dat de tips van mijn voorgangsters prima zijn
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem een knuffelbeestje geven en daar valeriaan op druppelend. Dan heeft hij een lekker ruikend vriendje. En ik zou zeker 2 extra bakken plaatsen waarvan een in de hoek waar hij plast. Liest ook eentje die geen echte kattenbak is maar een grote opgergbak van Blokker/Hema/Action ed. Van zeker 80 cm lang en 30 cm hoog. Katten plassen graag ruim zittend.

Ik heb hier 3 van die grote opbergkratten en 7 echte kattenbakken. Ze doen met zijn achten echt alles op die 3 grote bakken en zelden iets in de echte kattenbakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Screamy »

Dank jullie voor de reacties. Ik heb inderdaad al de kattenbak op de plek gezet waar de kat heeft geplast al een paar keer. Ook staat er een 2e kattenbak nu bij. Bern kleiner gaan wonen en 2 bakken is genoeg in huis. savonds zet ik er nog een afwasteiltje als 3e extra bij op de slaapkamer.

Ik ben nu aan het proberen om stapje voor stapje steeds iets langer weg te blijven. Ben met 10 minuten begonnen. Maandag zwemmen en dan is hij 2 uur alleen. Daar zie ik wel tegenop.

Ik zal zeker het advies van de valeriaan druppels gaan proberen.. Druppels kan ik vlakbij kopen. Een knuffel. mmm Hij heeft een kussentje als kitten al waar hij altijd bij ligt en op krabbelt. Zit een knuffel op gebreid. ooit gekocht toen ie heel jong was.. ik ga daar de druppeltjes opdoen..

Dank alvast en ik zal laten weten hoe het verder gaat met mijn sjatteke.
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door castratenkoor »

Ja dat is een goed idee een paar druppels op dat kussen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Screamy »

hallo,

Ik heb vandaag wat valeriaan druppeltjes gehaald. Kan altijd iets anders nog gaan proberen. Hij vind het reuze fijn ruiken volgens mij. Hij at bijna zijn knuffeltje op. kopjes ertegen aan geven. Ik vind het maar stinken. hihih

Nou, morgen zwemmen. Daarna eens kijken.

Nee, het zijn niet steeds kleine plasjes geweest. Als hij op de bak(ken) gaat nu doet hij ook steeds wel iets erop. ben wel bijna hele weekend bij hem geweest. Vandaag ban ik half uurtje weg geweest om die druppeltjes te gaan halen. En er lag geen plas. ''

Ik hou het in de gaten en zal t hier zeker laten weten hoe t verder gaat.

dank alvast. Kopje van Screamy.. miauuuw..
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door castratenkoor »

Haha nee voor jezelf is het geen parfummetje, stinkt een beetje naar zweetvoeten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Screamy »

Haha nee voor jezelf is het geen parfummetje, stinkt een beetje naar zweetvoeten.
:lol: :lol:

Zou ik het op 1 plek druppelen of op meerdere plekken als ik weg ga?
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door castratenkoor »

Kan allebei. Als er hier erg veel stress is doe ik het wel eens overal her en der druppelen.
maar als hij genoeg geniet van zijn kussentje kun je gewoon alleen daar 2-3 drupjes op doen voor je weggaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Screamy »

Kan allebei. Als er hier erg veel stress is doe ik het wel eens overal her en der druppelen.
maar als hij genoeg geniet van zijn kussentje kun je gewoon alleen daar 2-3 drupjes op doen voor je weggaat.
zullen het zo gaan zien. tx. ♥
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door Screamy »

Sorry dat mijn reactie zo lang duurde. Nieuw internet van Ziggo was niet direct een succes. Afijn,

Joepie.. <dance> . Met langzaam opbouwen in tijd, wat druppeltjes valeriaan. En hij heeft niet meer binnen geplast. Wel doet hij graag in het perkje van mijn tuin een plasje. Kort bij de tuindeur naar binnen. Wat hij ook nooit deed. Maar als het daar bij blijft ben ik tevreden. Ik denk dat hij dit doet omdat hij een andere poes/kater heeft gezien en omdat hij aan een lange lijn nog zit en niet weg kan lijkt me dit. Kan me zeker ook vergissen.

Of het daadwerkelijk ook de valeriaan druppels zijn die helpen ?. Ik denk zeker dat het wel wat goeds heeft gedaan.

Maar goed, voor nu gaat alles even zijn gangetje. Dank voor de tips en ik laat nog iets weten hoe het verder met mijn kindje gaat :)
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat de valeriaan zijn werk heeft gedaan en hij niet meer in huis plast :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Kat plast in huis als ik weg ben plotseling

Bericht door xdenise »

Zo, dat zal wel als een bom hebben ingeslagen.. Dat de DA direct al begon over inslapen :shock:
Vind ik nogal extreem om daar in zo een vroeg stadium mee te komen..

Gelukkig gaat het nu goed met je poezenkind :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Plaats reactie