Kittens kneuzen pootjes?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
ElineSophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2013 09:30

Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door ElineSophie »

Gelukkig geen vraag over "wat" het is of wat ik moet doen. Maar ik sta voor een raadsel! Het volgende:

Sinds twee weken hebben wij, naast onze volwassen kater, twee kittens in huis. Twee speelse doerakjes van 10 weken. Onze Bram vindt het prima en is zelf ook weer helemaal speels geworden.

Afgelopen maandag had ik een afspraak staan met de dierenarts voor de eerste enting. 'S ochtends bleek 1 van de kittens mank te lopen. Hij kon nauwelijks meer steunen op voorpootje. Dierenarts heeft het pootje onderzocht, niet gebroken, wel gekneusd. Wellicht van de trap gevallen concludeerde zij. Oke, prima. Dinsdag ging het weer beter, woensdag niets meer aan de hand.

Donderdagochtend had de andere kitten hetzelfde. Gisteren niet op steunen. Nu begint ze weer redelijk te strompelen. MAAR: nu heeft de eerste kitten het ook weer, alleen dan aan zijn andere pootje...

Dit is dus het derde gekneusde pootje (bij twee verschillende kittens) in 5 dagen. Het gebeurt altijd s nachts en vannacht konden ze niet bij de trap. Ik sta nu echt voor een raadsel! In mijn 35 jaar katten ervaring heb ik dit nog nooit meegemaakt!

Kunnen katten te fanatiek spelen met elkaar? Zwakke gewrichten en van de vensterbank springen (hoewel de kittens na lichamelijk onderzoek een dikke 10 kregen)? Ik heb geen idee hoe ik dit moet voorkomen, maar het is heel zielig! Iemand ervaring? Ooit ook zo iets meegemaakt?

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door Adriana »

hier ervaring met een zwaar gekneusde/vrijwel gebroken staart maal twee..
Bolle is tot twee keer toe uit zijn klimpaal gevallen, denk ik..
en ja, kittens kunnen behoorlijk ruig sjezen en springen en dus ook verkeerd springen en ongelukkig vallen.
kan zijn dat ze 's nachts ergens in klimmen - op springen en dan met naar beneden springen met een veel te grote klap weer neerkomen. en dat trekt die voorpoot dan niet..

zou maar eens op onderzoek gaan naar hoge kasten of andere klimmogelijkheden en dat voorlopig even afsluiten. want met gebroken poot en benchrust voor zo'n doerakje ben je veel verder van huis..
(staartwervels zijn weer aan elkaar gegroeid, dikke staart is lastig maar verder met de schrik vrij, hè Bolletje..)
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ElineSophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2013 09:30

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door ElineSophie »

Dank je wel! Fijn forum is dit zeg!
De twee "hoogste" dingen waar ze bij kunnen (behalve de trap, maar die was dus dicht vannacht) is het bureau en de eettafel. Geen hoge kasten en zelfs alle vensterbanken zijn vrij laag. Het valt dus niet verder veilig te maken.

De hummeltjes liggen nu met zijn tweeën op een dekentje te slapen en zielig te zijn. :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door Adriana »

maarre, ze zijn nog maar 10 weken en dus nog wel heel erg piepie jong!
k zou er inderdaad mee uitkijken want alles is nog volop in ontwikkeling en dit soort klappen voor nieren zijn ook niet zo handig..
de aanbevolen tijd om het poezennest te verlaten is minimaal 12 weken dus van de vensterbank af of van het bureau is voor deze ienie mini's al een behoorlijke dreun!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door mittenslief »

dit lijkt me erg sterk....heb hier doordat ik gastgezin ben vrijwel altijd kittens in huis en zeker ze kunnen heel fanatiek zijn, maken de gekste draaien, vallen en stoten regelmatig hun kopjes en de rest.....kunnen ze met hun pootjes tussen de kier van de deur (zowel onder als de zijkant bij scharnieren?) daar kunnen ze zich lelijk bezeren.....ik denk eigenlijk dat het een uitwerking is van de enting, je kunt kijken welke enting ze hebben gehad, want van de levende kunnen ze lelijk op het calicivirus reageren en dat geeft naast diarree (hoeft niet) ook gewrichtsonstekingen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
ElineSophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2013 09:30

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door ElineSophie »

Ten eerste te leeftijd: ik heb altijd 12 weken aangehouden. Deze kittens waren van het beste vriendinnetje van mijn dochter en haar vader vond het mooi geweest... Tja...

De eerste kneuzing was voor de enting. Maar ze hebben nobivac tricat trio gehad. Tegen kattenziekte (verzwakt) en niesziekte
ElineSophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2013 09:30

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door ElineSophie »

En qua deuren. Normaal zaten ze s nachts in woonkamer + boven (en deur naar gang is dus open).
Vannacht (nu dus met laatste kneuzing) alleen in woonkamer met alle deuren dicht.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door eveline1982 »

Was ook mijn eerste gedachte, lijkt toch op gewrichtspijnen door eventueel enting, ook met niesziekte kunnen kittens last krijgen van gewrichtsontstekingen. Zou het even goed in de gaten houden, ik vang/ving ook kittens op en heb het regelmatig mee gemaakt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door BellePippa »

Ik zou proberen ze zo veel mogelijk van het bureau en tafel af te houden en 's nachts daar iets omheen zetten zodat ze er ook niet 's nachts bij kunnen, wanneer jullie slapen. Voorkomen is beter dan genezen en stel dàt het hiermee te maken heeft.. Niet geschoten is altijd mis hè :) En misschien zijn het ook wel bijwerkingen van de inenting en dan verdwijnt dat ook wel naar loop van tijd.
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
ElineSophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2013 09:30

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door ElineSophie »

Ik had de eerste keer met de dierenarts afgesproken dat de kitten na een dag of 5 weer helemaal normaal moest lopen. Dat zal ik ook nu aanhouden. Ik houd ze in de gaten en hoop dat het hierbij blijft...
ElineSophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2013 09:30

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door ElineSophie »

En inderdaad vannacht maar alle stoelen weghalen. :-)
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door BellePippa »

Ja precies. Ik herken het namelijk ook wel hoor met mijn kitten, die is 11 weken en iedere keer als ze een soort van snoekduik maakt van het console of de eettafel dan denk ik oh jezus mens, doe normaal! Ik pak toch ook de trap, als ik van 3 hoog naar beneden wil, ipv dat ik van het balkon af spring?! Dus ik voorkom het ook zo veel mogelijk door ook overal juist opstapjes te maken, die ze dan gebruikt als ze er af springt. Werkt prima! En ik ben haar ook vaak een stap voor, wanneer ik zie dat ze op tafel zit of op dat console, dat ik dan haar er af til wanneer ik weg loop -want die troel volgt me overal-. Beetje in de gaten houden.
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb hier ruim 50 kittens in de opvang gehad, het is van al die kittens nog maar 3x gebeurt dat ze iets hebben bezeerd door een val. En dit zijn vnl kittens onder de 12 weken geweest, ze zijn zeer wendbaar op die leeftijd en kunnen wel tegen een stootje. Blijf in je achterhoofd houden dat dit ook gewrichtsontstekingen kunnen zijn, en die moet je goed in de gaten houden. Het is iets te toevallig dat beide kittens het krijgen....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door mittenslief »

ben het helemaal met eveline eens.....en als ze zich bezeren wordt jij echt wel wakker van het gekrijs dat ze dan doen (maar ja ook ik kan fout zitten hoor)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens kneuzen pootjes?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het hier 3 x meegemaakt, gewrichtsontsteking. Maar dan hadden ze ook loei-hoge koorts en waren zo ziek dat ze een week gedwangvoederd moesten worden.

Normaal gesproken zouden kittens van 10 weken prima op en af een buro of vensterbank moeten kunnen springen. Misschien hebben ze toch wat erfelijk zwakkere gewrichten of zo?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie