Katten adopteren uit het asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Hallo allemaal,

Als het goed is ga ik zaterdag bij het asiel kijken om 2 volwassen katten te adopteren. Ik heb van huis uit wel enige ervaring met katten, maar toch heb ik een paar vragen;

- Het asiel wat ik op het oog heb is ruim een uur rijden. Kunnen de katten dat aan, zo lang in de auto zitten? Hoe maak ik het ze zo aangenaam mogelijk, en waar moet ik op letten bij het vervoer? Ik ga niet alleen, neem iemand mee dus die persoon kan op de achterbank bij de katten zitten.
- Ik moet nog een bench of iets hebben om de katten te vervoeren. Is het beter om een grote te nemen zodat ze samen kunnen, of beter 2 aparte, kleinere zodat ze elk hun ruimte hebben?
- Wat is het eerste wat je moet doen als de katten bij je thuis komen? Ik hoorde dat je ze meteen op de kattenbak moet zetten. Is dit waar, of moet ik ze zelf maar alles uit laten vinden?
-Ik heb al katten op het oog, maar er zijn verschillende "gegadigden". Hoe maak ik de juiste keus? Ik hoor vaak dat de katten jou uit kiezen, maar hoe weet ik of dat voor hen en voor mij uiteindelijk de beste keus is?

Ik vind het echt reuze spannend en tegelijk heb ik er ook zoveel zin in. En ineens komen er dan die vragen bij me op. Ik wil het zo graag goed doen! Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vragen. Alvast bedankt!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door eveline1982 »

Hoi Jantine

Wat spannend :) . Ik zou gaan voor 2 kleinere reisbenches, misschien dat ze wat in paniek raken en elkaar verwonden op de reis. De katten kunnen een uurtje reizen wel aan hoor, zorg dat het niet te warm in de auto word maar laat het ook niet doortochten. Een volwassen kat hoef je niet direct op de katten bak te zetten. Bij thuiskomst zet je de deurtjes open, en laat je ze lekker hun gang gaan. Vraag aan het asiel een zakje met wat grind uit hun kattenbak, dat strooi je over jouw kattenbak en dan vinden ze die wel met hun neus :) . Ik raad je aan om lekker op de grond te gaan zitten, en goed rond te kijken. De katten die naar jou toekomen, zijn niet direct de katten die jou raken. Toen ik een poes uit het asiel haalde was het juist degene die mij compleet negeerde die ik uiteindelijk koos. Zij werd een heerlijk kroelkippie. Laat je gevoel spreken, en ga voor de kat die jij het interessants vind :) .

Gewoon alle vragen stellen die in je opkomen, geen vraag is te dom :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Adriana »

heb je berichten ondermeer uit 2010 nog eens nagelezen en je bent al een tijdje bezig hè..?
wat fijn dat je uiteindelijk voor twee volwassen maatjes asieltijgers gaat..

als ik je streepjes even naloop:

vrijwel alles is afhankelijk van het karakter van de katzels die je uiteindelijk kiest..
kies er wel twee die in het asiel ook al met elkaar optrokken, de mw's kunnen je dat haarfijn vertellen en spreek teruggeef-garantie af als het uiteindelijk toch niet matcht;
ga voor rustige binnenkatten want je hebt nog steeds een frans balkon neem ik aan..
koop wat valeriaan en wattenschijfjes voor in de auto. als ze erg onrustig zijn dan kun je met een drupje op een wattenschijfje wat door de lucht wapperen..
het allerbelangrijkste: wees zelf heel erg rustig en straal dat uit. dat bepaalt de sfeer en de katzels en die nemen dat, onder de indruk als ze zijn, wel over.. wees dus niet overmatig bezorgd en praat rustig en bevestigend.. zoiets als 'we gaan een stukje rijden en dat is leuk want we gaan naar jullie nieuwe huisje' oid..
k zou met twee benches gaan, die zou je ook kunnen openzetten als ze rustig zijn en erin blijven liggen. er zit iemand op de achterbank die gewend is met katten om te gaan?
voordat je gaat rijden zou ik eerst ongeveer 5/10 minuutjes stil met ze in de auto gaan zitten en rustig met ze praten.
en je zou een heel mild kalmeringsmiddel bij je dierenarts of asiel kunnen vragen om ze rustig te houden. let op dat het middel onmiddellijk werkt.. sommige middelen hebben een paar dagen nodig..) en neem staafje easypill mee (da of dierenwinkel) om het makkelijk in te geven;
kies een rustige weg en rijd ook heel rustig en probeer de spits te mijden..
kijk welke katten je aanspreken en ga een tijdje midden in een kattenkamer zitten en vraag advies en leg de situatie aan de mw's uit. maak een afspraak zodat ze wat tijd voor je hebben om mee te kijken en denken..
je weet neverdenooit wat 'de beste keus' is, bij sommigen moet het goed voelen en andere forumleden hebben andere criteria, dat is zo heel erg persoonlijk..

thuisgekomen moeten ze kunnen drinken (vooraf grote bak neerzetten..) en de situatie rustig kunnen verkennen (en aan elkaar wennen..).
ga zelf een poosje op de grond liggen, dan kunnen ze bij je neus en gezicht en laat ze dat besnuffelen en als je neus/neus contact hebt, dan zit het goed. ze moeten hun luchtje aan jou kunnen afsmeren en dat kan niet als je rechtop staat..
missch kun je een heel klein beetje kattenbakgrit uit het asiel meenemen en dat in hun kattenbakken leggen, dan vinden ze die bakken vrij snel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Dank jullie wel voor jullie reactie, heel erg fijn!
Ik ben inderdaad al een tijdje bezig. Sinds een week of 6 ben ik verhuisd en woon ik in een app. met een frans balkon. Ik ben zelf helemaal gesetteld en voel me goed en fijn in mijn nieuwe huis, dus een goed moment om eindelijk vriendjes te adopteren.
Misschien is het beter als ik op de achterbank bij ze ga zitten. Degene die meegaat heeft niet veel ervaring met katten. Niet dat ik een expert ben, maar ik ben wel wat meer gewend dan zij. Ik dacht ook al dat 2 kleinere benches beter zou zijn, fijn om hierin bevestigd te worden.
Ik ben sowieso van plan om een afspraak te maken. Ook wilde ik aan de telefoon al vragen naar de desbetreffende katten.
Dat idee van dat kattengrit uit het asiel vind ik een hele goeie! Ik heb overigens een open bak, dat leek me beter dan een gesloten bak met klep. Doe ik hier juist aan? De bak staat rustig in de gang.
Ik ga zo het asiel eens bellen, ben benieuwd...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door eveline1982 »

Als de katten in het asiel gewend zijn aan een open bak zou ik dat, in ieder geval de eerste periode, zo houden. Als ze gewend zijn aan een dichte bak, zou ik het klepje er wel de eerste periode afhouden, zodat ze hem goed kunnen ruiken en dus vinden :) . Je staat er versteld van hoe snel een zindelijke kat de bak weet te vinden :) . Ik heb de jongvolwassen katten die ik heb opgevangen nooit erop hoeven zetten (hij staat overigens wel in de woonkamer) ze wisten de bakken altijd te vinden. Mocht er 1 erg bang zijn en achter een kast of onder de bank gaan liggen, dan zet je daar een extra bak neer zodat ze in ieder geval hun behoeftes kunnen doen, zonder die enge nieuwe omgeving door te hoeven :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Ik heb het asiel gebeld en ze klonken al heel aardig en waren erg behulpzaam aan de telefoon. Ik heb een afspraak weten te maken voor aankomende zaterdag en de katten die mijn interesse hadden, hebben ze al gereserveerd! Ze konden me ook goed vertellen hoe ze waren in hun gedrag e.d. Nu wordt het echt nóg spannender!
Het enige is dat niet alle katten gesteriliseerd/gecastreerd waren. Wat moet ik daar nu toch weer mee? Ondanks dat ze niet naar buiten gaan, wil ik natuurlijk wel dat ze geholpen zijn/worden. Hun dierenarts kan dat doen vertelde ze me, maar dat betekent dat ik ze niet meteen mee kan nemen. Moet ik ze dan thuis bij mijn dierenarts laten helpen, of ze toch daar laten helpen en ze dus later meenemen? Ik ben bang dat ze ze niet zo lang vast willen houden, want de komende weekenden kan ik ze niet ophalen, zal pas over 3 weken worden. Wat is wijsheid hierin?

@ Eveline; ik dacht dat katten moeite hadden om in hun nieuwe huis hun bak te vinden, daarom maak ik me er een beetje zorgen over of dat allemaal goed gaat komen. Gelukkig stel jij me hierin gerust! :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Dinky »

Stelregel met kattenbakken is het aantal katten + 1 wat zou betekenen dat je 3 kattenbakken in huis zou moeten hebben.

Ik heb inderdaad ook geleerd om de katten gelijk op de kattenbak te zetten en van daaruit te laten verkennen. Mijn eerste poes kreeg ik er wel op (al had die er niets mee en ging gelijk verder verkennen om languit neer te ploffen in de deuropening, gelijk ontspannen dus) maar de andere sjeesde vanuit de reismand gelijk onder de stoel en heb ik er niet op kunnen zetten. Wel is het zo dat deze zonder problemen de kattenbak had gevonden ;)

Denk niet dat je bang moet zijn de verkeerde keuze te maken ;) Naar mijn idee nergens voor nodig. Goed overleg met de medewerkers welke katten goed of juist absoluut niet samen gaan is natuurlijk wel aan te raden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Adriana »

Jantina schreef:Het enige is dat niet alle katten gesteriliseerd/gecastreerd waren. Wat moet ik daar nu toch weer mee?
Ondanks dat ze niet naar buiten gaan, wil ik natuurlijk wel dat ze geholpen zijn/worden.
Hun dierenarts kan dat doen vertelde ze me, maar dat betekent dat ik ze niet meteen mee kan nemen.
Moet ik ze dan thuis bij mijn dierenarts laten helpen, of ze toch daar laten helpen en ze dus later meenemen? Ik ben bang dat ze ze niet zo lang vast willen houden, want de komende weekenden kan ik ze niet ophalen, zal pas over 3 weken worden. Wat is wijsheid hierin?
uitkiezen en meenemen en afspraak maken voor zsm castratie bij je eigen dierenarts.

je ging voor volwassen katzels en er lopen dus ongecastreerde m/v volwassen katzels rond in dat asiel??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Ze zitten wel apart wat ik begrepen heb. Degenen die nog niet geholpen zijn dan.
Ik vond het ook wel raar dat ze niet allemaal al geholpen zijn. Zal eens goed vragen hoe dat zit zaterdag. Misschien zijn degenen die ik kies dan wel geholpen, dat zou wel fijn zijn. Even dat afwachten en dan inderdaad maar bij eigen da laten helpen...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Adriana »

neem aan dat een niet gecastreerd dier aanmerkelijk goedkoper is,
wel even goed vragen wanneer en waarmee/tegen hij/zij/ze zijn ingeënt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door mittenslief »

raar....bij ons in het asiel gaat geen 1 poes/kater ongeholpen de deur uit, vindt dat ook van belang ivm de voortplanting, als asiel weet je ook hoeveel ongewenste kittens er binnen komen, waar haal je ze vandaan
?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door nellebel »

bij ons is het ook wel eens zonder geholpen te zijn. dat zijn meestal de katten die nog maar net binnen zijn. maar dan krijg je bij ons een kortingsbon mee voor castratie. dus meestal is dat maar een klein gedeelte, als ze ook nog apart zitten en niet in de grote ren. soms mag je die katten ook nog niet meenemen omdat ze hun wachttijd in het asiel er nog niet op hebben zitten.
ik heb 1 keer een poes uit het asiel gehaald die er al een jaar zat en niet geholpen was. bleek later FELV te hebben (kans is groot dat ze het van ons katertje, uit hetzelfde asiel, heeft gekregen. maar ze had ook chronische niesziekte heel heftig, dus waarschijnlijk hebben ze het niet aan gedurft die ingreep.) kreeg niet eens een kortingsbon mee wat ik bij het katertje wel kreeg. die overleed aan FELV binnen 1 maand na castratie.
dus inderdaad wel goed navragen waarom ze niet geholpen zijn, als dat het geval is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Sifra »

Jantina schreef: Het asiel wat ik op het oog heb is ruim een uur rijden. Kunnen de katten dat aan, zo lang in de auto zitten? Hoe maak ik het ze zo aangenaam mogelijk, en waar moet ik op letten bij het vervoer?
Het helpt als je een handdoek over de reismand doet, zodat ze niets kunnen zien. Dan zijn ze minder angstig en veel rustiger.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door AnneLore »

Adriana schreef:
ga zelf een poosje op de grond liggen, dan kunnen ze bij je neus en gezicht en laat ze dat besnuffelen en als je neus/neus contact hebt, dan zit het goed. ze moeten hun luchtje aan jou kunnen afsmeren en dat kan niet als je rechtop staat...
dit vind ik echt een onwijs goeie tip!
kan dat ook nog als het beestje er al een paar weken is?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Ik heb het ook nog nooit gehoord dat de katten in een asiel niet geholpen zijn. De mw-er vertelde mij dat ze alles uit een potje halen, en als er genoeg geld in zit ze daarmee hun katten helpen. Het is dus een geld kwestie, niet uit onwil o.i.d.
Maar dan nog, ik wil gewoon dat mijn toekomstige katten geholpen zijn. Ze vertelde wel dat ze daar wel geholpen konden worden voor 20 euro castratie, sterilisatie weet ik niet. Bij mij da is het een stuk duurder. Als ik ze niet geholpen mee ga nemen dan ga ik dus zeker niet het volle pond betalen. Ze kosten 85 euro p.k. en als ze dan nog geholpen moeten worden vind ik dat best veel geld.
En wat als ik nu een poes én een kater meeneem(waarvan de kans vrij groot is) en één van hun is niet geholpen, of erger allebei. Dan moet ik dus supersnel naar de da, of gaat dat niet zo snel?

Hoe zou ik trouwens om moeten gaan met bepaalde regels in huis? Ik wil mijn katten liever niet op mijn slaapkamer, ik slaap heel licht en heb mijn nachtrust echt nodig. Maar aan de andere kant is het wel gezellig als ze bij me komen, maar als ik ze daarna weg stuur om te gaan slapen dan snappen ze er ook geen bal meer van natuurlijk...
Is het trouwens naast droog voer belangrijk om ze ook bijvoorbeeld natvoer te geven, of hoeft dat niet persee? Onze kat vroeger at brokjes en 's avonds kreeg ze natvoer, ook kreeg ze kattensnoepjes. Kan dit allemaal wel? Moet ik constant brokjes hebben staan, of alleen een bakje neerzetten 's ochtends en 's avonds? Hoe weet ik hoeveel ze eten als ik het laat staan, misschien eet de een wel meer dan de ander. Onze kat had altijd eten tot haar beschikking, maar zij was alleen.
Sorry voor die vragenstorm hoor! ;-)
Ik heb nu overigens alles wat ik denk nodig te hebben besteld bij zooplus(geweldige site!) en dat krijg ik morgen of donderdag binnen. Het begint steeds meer te kriebelen. Het is een raar idee dat ik zaterdag eventueel 2 huisgenootjes meer heb, maar echt; ik heb er zoveel zin in!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie