Banjer en haar gebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Banjer en haar gebit

Bericht door eveline1982 »

Hallo mensen :)

Zoals de meeste van jullie weten is Banjer een aantal dagen geleden geopereerd aan haar bekkie. Er zijn 7 kiezen, een hoektand en snijtand getrokken. De dierenarts vermoed stomatitis maar ik heb nog goede hoop dat het iets anders is aangezien ze nooit last heeft gehad van een ontstoken bekkie. Ze moet nu 2 weken lang ab, synulox. Ben daar niet zo blij mee, aangezien ik er geen goede ervaringen mee heb maar volgens de da heeft ze echt deze nodig ivm dat de operatie in haar bekkie plaats vond. Ze reageert er tot nu toe overigens wel goed op!

Maar nu mijn vraag, Banjer is verschikkelijk wat betreft pillen!!! Fijn malen trapt ze bijna nooit in, zelfs niet gemengd met wat honing en vlees! Snoepjes worden keurig netjes opgegeten, het pilletje blijft liggen en ondanks dat het me nu nog lukt om de pillen in haar bekkie te doen en te wrijven weet ik dat eerdaags de gevechten met haar gaan plaats vinden, omdat ze het zat raakt. Ze moet nog ruim anderhalve week die pillen en dat 2x per dag!!!! Wie heeft er nog goede tips??? Want met zat raken, bedoel ik zat raken, en ik wil haar liever niet in houtgreep houden. Denk dat ze me dat nooit vergeeft!!

Het gaat overigens heel goed met haar :) ze eet lekker haar vlees en komt weer gezellig op de bank zitten. Alleen die pillen he :evil:
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door castratenkoor »

Lijkt een beetje op onmogelijke Sjaak. Daar krijg ik ook zonder geweld niets in. Enige optie met Banjer is vrees ik toch de houdgreep. Met Sjaak durf ik dat niet meer aan. Het is een mager kwetsbaar oud manneke. Ben veel te bang dan het middel erger in dan de kwaal en dat hij van woede/stress/frustratie dood neer zou vallen of in voedselstaking zou gaan.

Wat ik met Bram dagelijks doe is op het aanrecht zetten op een handdoek tegen het wegglijden, zodat ik zelf kan staan. Ik zet hem in de zithouding met zijn rug naar me toe. Doe mijn linker arm om hem heen en druk hem zeg maar tegen me aan met linkerarm. Doe mijn hand om zijn keel en manouvreer zijn kop omhoog. En met rechts vogel ik de medicatie erin. Hou met links zijn kop net zolang omhoog tot ik zeker weet dat alles doorgeslikt is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door AnneLore »

misschien heb je het al geprobeerd, maar met Joost heb ik toen met zijn keelontsteking de ab fijngemalen in gimpet vitaminepasta en dat op zijn pootje gesmeerd. je moet wel snel zijn, (want ook dat krijgen ze door natuurlijk ;)) maar uit instinct gaan ze er dan alles aflikken, inclusief pil.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door castratenkoor »

Mijn dochter heeft een kat die nierfalen had, 5 jaar oud. Het leek er lang op dat hij de 6 niet zou halen, weken 3 x per week infuus, toen 2 x per week en daarna stabiel met 1 x per week infuus. Ook Frietje is standje onmogelijk om pillen erin te krijgen, hij weigert hoe dan ook te slikken. Maar met zijn aandoening moet hij absoluut nierdieet in combi met dagelijks medicijnen.
De dierenarts maakt nu speciaal voor mijn dochter drankjes van de pillen. En dat krijgen ze (en als ze een weekend weg zijn ik) er wel in. Frietje is overigens nu stabiel op geen infuus meer en alleen nierdieet en het drankje. En we hebben uitbundig zijn 6-de verjaardag gevierd.

Misschien voor Banjer ook een oplossing? drankje ervan maken?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door Cerna »

Wanneer het een combi van "moeilijke" kat en Stomorgyl is, dan kun je het vergeten. Stomorgyl is echt heel erg vies en wordt ALTIJD geproefd, wat je ook voor trucjes uithaalt.
Je zou kunnen vragen om Convenia, antibiotica in injectievorm en 2 weken werkzaam. Niet zo goed als Stomorgyl wat speciaal werkt op het tandvlees, maar toch beter dan niets.

Cochi kreeg ook Stomorgyl en ondanks dat hij een gemakkelijke pillenslikker was, was Stomorgyl lastig maar gelukkig niet onmogelijk. Voor Noa heb ik het gehad nadat bij haar biopten waren afgenomen (nog ver voor de operaties), maar dat lukte dus echt niet. De da adviseerde om het in tonijn te verstoppen, maar ze trapte er niet in. Toen maar Convenia.
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door BellePippa »

De kat van mijn ouders krijgt ook iedere dag een pilletje, medicatie voor epilepsie en dat wordt keurig in een klein lepeltje paté verwerkt. Dat gaat erin als koek :P En wat ze ook nog wel eens doen is een sneetje maken in een aardbei en daar dan het pilletje in. Die kat is zó ontzettend gek op aardbeien, dat dat ding met pil en al naar binnen wordt geschrokt :P Misschien helpt dat wel? Een stukje rauwe kip bijv en dan een sneetje in het vlees maken, pilletje (beetje vermorzelen desnoods) en dan in dat sneetje stoppen. Kan Banjer er ook niet om heen eten!

Kan me helemaal voorstellen dat je met je handen in het haar zit! Hoop dat de gouden tip volgt, want in de houdgreep is inderdaad laatste noodmiddel!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door eveline1982 »

Deze pillen zijn niet fijn te malen Anne :) er zit een filmlaagje overheen om het slikken te vermakkelijken, maar maakt het dus niet handig om fijn te maken haha.

Dat is inderdaad een goede tip Dinie, maar als ik dan hoor dat het enorm vies is, denk ik dat het weer knokken word om het erin te krijgen en in te houden hahahah. Maar ik ga morgen meteen de da bellen of ze die prik kan krijgen Annet, supertip! Nu hopen dat ze het hebben liggen :)

Hahaha Banjer heeft een neus voor medicijnen, heb het inderdaad geprobeert te verstoppen in lekkere dingen maar mevrouw rent met een verontwaardigde blik weg :)

De eerste krassen opgelopen, ze raakte compleet in paniek. Daarna nog een poosje vastgehouden en kusjes op haar koppie gegeven, ze rende gelukkig niet weg en ging lekker eten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door castratenkoor »

Dat doe ik ook met Sjaak - de twee weken werkende ab - spuit. En dan na twee weken herhalen. Dus dan heeft hij een ab - boost van een maand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door eveline1982 »

Heb ze daarstraks gebeld en word tussen 4 en 5 terug gebeld door de dierenarts. Als ze het hebben, kan ik op het avond spreekuur langskomen voor de injectie. Arm meisje, ze heeft zo een hekel aan reizen, gaat dan overmatig kwijlen en word misselijk. Maar goed, hoef ik haar niet meer te treiteren met pillen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door BloemTetsu »

Oja, die pillen. Gaat er bij Tetsu ook niet in. Ondanks alle dwang of trucjes die we uithalen. Elke trucje werkt maximaal 2 keer. De krassen heb ik ook gekregen, hiervoor destijds naar de ha gegaan.
Zodra de da over die ab begint, begin ik over injectie.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door Dinky »

Tja ruim 1,5 week strijd met 2 keer pil op een dag of één keer stress naar de DA ;) Vind het wel sneu voor Banjer maar het is nog vervelender om nog 1,5 week twee keer per dag in gevecht te liggen. Hoop voor je dat ze het hebben!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door eveline1982 »

Nou precies, zo denk ik er dan ook over. Al vind ik het wel zielig, ze is zo een neuro'tje. Als zij het niet hebben dan bel ik mijn andere da, die heeft het zowiezo, maar blijf voor 1 behandeling liever bij dezelfde. Word anders zo onoverzichtelijk.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door eveline1982 »

De dierenarts die haar heeft geopereerd was vandaag afwezig. Word morgenochtend gebeld of ze een injectie kan komen halen, duimduim.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door Dinky »

Duimduim ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Banjer en haar gebit

Bericht door eveline1982 »

Sjo beetje drukke dag gehad, maar madam heeft einde van de middag haar prik gehad. Hij vond het niet heel fijn, aangezien ze 2 weken voor de operatie ook al zo een prik had gekregen en ivm resicentie (pfff ik weet dat ik het fout schrijf, maar kom er ff niet op hoe het nou ook alweer was ;) ). Maar toen ik vertelde dat ze ondertussen echt de pest aan me had, en ik nu alleen maar hoefde te wijzen ze al wegliep (ook al zo een goed onderbouwde zin, tis laat!!!) streek hij over zijn hart. Helemaal lief was dat ik de pillen die nog goed verpakt waren terug mocht geven, en die werden verekent met de injectie. Dus mijn porto hoefde niet weer naar uienleer te ruiken! Gisteren had ik de honden weer even gewassen (Jimmie stonk naar oude bezwete, natte sokken, en Diego had ook een vreemd luchtje over zich brrr) vanavond wilde ik dus iedereen weer ontvlooien, aangezien er nu toch een poosje geen kittens komen en met het oog op de ak vakantie. Iedereen bleef lief zitten, en Banjer vloog al weg toen in langsliep grrrr. Ze ligt nu onder het bed, maar ze zal toch echt (nog voor ik ga slapen) die pipet in haar nek krijgen!!! Over 2 a 3 dagen de boel ontwormen (haat ze me weer ;) ) en dan kan ik met een gerust hart op vakantie. Is het al 6 juli?????????!!!!!!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie