Milo heeft niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal!

Nou, het is dus raak. Milo (3 maanden) heeft niesziekte, bleek vandaag bij de kennismaking met de dierenarts. Ik had al het gevoel dat het niet helemaal goed zat. Hij was wat sloom, had pusoogjes, een vies neusje, en nieste af en toe.

Het dierenartsrapport is als volgt:
1.0 Injectie hond/kat
1.0 Synulox druppels 50mg/ml/15ml
Gewicht: 1.76kg
Algemeen - anamnese: Nu 4 dagen bij nieuwe eigenaresses: sloom, eet+dr+, niest af en toe
Bevindingen: KO; slvl roze, rechter neusgat iets uitvl purulent, beiderz conjunctivitis. T 39.6! abdomen soepel
Diagnose: niesziekte
Advies/therapie: inj amoxy

Hij heeft dus vanmiddag een injectie gehad en vanaf vanavond moet hij 7 dagen, 2x per dag 0,5 ml synulox hebben. Maandag moeten we terug met hem voor controle. Indien het in de tussentijd slechter gaat, moeten we uiteraard meteen terug.

Ik kreeg zelf het gevoel dat het wel ernstig was. Misschien door mijn ervaringen met Noodle, maar misschien is het ook wel echt zo. Ik ben geen dierenarts, is er iemand die hier meer van kan maken? Ik maak me vooral zorgen om dat kleine mannetje dat nu voor pampus in de krabpaal ligt sinds we thuis zijn.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door AnneLore »

dit is naar. jullie hebben net alles met Nloodle achter je gelaten en toen Flo, en nu dit.

ik kan er niet heel erg veel van maken... ik duim voor jullie!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door flower1980 »

He, wat rot. Hopelijk wordt Milo snel beter!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Dank jullie wel! Milo zit nu gelukkig lekker met Noodle samen van zijn KVV te smullen. Hij was wel gegroeid, overigens. Hij woog vorige week 1,44 kg en nu 1,76. Dat is wel positief dus. Ook het feit dat hij eet vind ik prettig. Als dat stopt moeten we ook per direct terug (net als bij diarree en braken).
Hij krijgt over een uurtje zijn eerste dosis medicijnen van mij. Ik hoop dat hij daar makkelijk in is.
Cerna

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Cerna »

Hè bah, nu dit weer. Hopelijk knapt hij snel op en het is in ieder geval positief dat hij goed eet!

Synulox is antibiotica, speciaal tegen luchtweginfecties. Heb je vloeibaar of pilletjes? Indien dat eerste, houd dan rekening met een schuimreactie. Van pillen weet ik dat niet.

Onze Amber heeft 2 jaar geleden synulox gehad en het was een ramp: ze begon zo verschrikkelijk te schuimen dat we met een rol keukenpapier in de hand achter haar aan moesten.
Wanneer je zoiets nog nooit hebt meegemaakt, zou je ervan kunnen schrikken, dus daarom waarschuw ik maar even.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Hij heeft vloeibaar. Dankjewel voor de waarschuwing! Was het bij Amber wel effectief?

De fokker reageerde overigens zeer positief. Ze schrok ervan maar betaalt de kosten, wat ik erg netjes en prettig vind. Het is natuurlijk niet het belangrijkste, dat is dat Milo snel weer gezond wordt, maar het is wel fijn na alles met Noodle en Flo de afgelopen maanden.
Cerna

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Cerna »

Nou, dat viel tegen, maar dat kwam niet door de Synulox, maar door Amber. Want wanneer Amber iets niet wil, dan moet je van heel goede huize komen, wil het lukken. Dus er zat meestal meer op Ambers rug en op de vloerbedekking dan in Amber.
Toen hebben we een Conveniaspuit gehaald en dat werkte beter al is het niet specifiek voor de luchtwegen. En omdat het bij Amber gelukkig alleen in de voorste luchtwegen zit en niet in de longen, hielpen (helpen) neusdruppels (Rhinigenta) ook heel goed.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Ah ja dat is vervelend. Ik ben benieuwd hoe dat met Milo gaat. Noodle is erg prettig met medicatie, die slikt alles, wel met tegenzin, maar het lukt altijd.

Ik hoor net weer een zielig niesje uit de krabpaal komen. Maar Noodle is een kwartier geleden ook begonnen met niezen, dus ik weet niet van wie het is. Sowieso morgen ook maar voor medicatie voor Noodle bellen. Die voelt zich volgens mij ook niet lekker nu.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Zo, fijn dat je me waarschuwde Annet! Het was inderdaad een schuimfeest in de keuken net. Ik schrok ervan, maar het scheelde dat ik het al kon verwachten. Heb het opgeruimd en zijn snoetje afgeveegd. Maar de eerste dosis zit erin!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door nellebel »

op zich goed dat de DA het nu goed aanpakt. dit ook om te voorkomen dat het chronisch gaat worden. hoop dat milo snel opknapt en noodle ook nu hij ook begint te niezen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat de fokker nu wel betrokken is en niet zoals bij Noodle dat jij de schuld krijgt!
Hoop dat het bij deze niesziekte blijft en het snel weer onder controle is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Brittenbolletje »

Vraag om een extra spuitje als ik deze AB gaf, lag er ook een spuitje met water meteen klaar die ik startklaar in mijn mond hier. dus eerst AB en heel snel andere spuit erin qua water. scheelt enorm in schuimbekken. Na gewenning aan deze AB is dat ze dan niet meer schuimbekken dat is mijn ervaring. je DA had ook clavubactin kunnen geven. dat is het zelfde als synulox alleen dan in pil vorm. geef er ook wat L-lysine bij. Verhoogt weerstand en helpt echt tegen dit soort infecties.

Pas op met rhinigenta drops. Als je dat geeft kunnen er bloedneusjes ontstaan. Bij mij nooit voorgekomen maar het kan wel.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Heb hier ook niet zulke prettige ervaring met synulox, inderdaad het schuimbekken maar ook spugen. Gebruik normaal doxoral met kittens en daar heb ik (tot nu toe) nog nooit problemen mee gehad, ze vinden het zelfs over het algemeen lekker!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Ik moet zeggen dat er hier met de synulox tot nu toe goed gegeten wordt en er niet gebraakt wordt. Als dat wel gebeurt, moest ik ook meteen terug.

L-lysine heb ik staan vanwege Noodle, dus dat kan ik ook wel geven. Spuitje water zal ik ook gaan gebruiken.

Er wordt ook nog goed gegeten en ik heb het gevoel dat Milo wat helderder uit zijn oogjes kijkt dan het afgelopen weekend. Hij is ook actiever en slaapt wat minder. Ik ben net even de deur uit geweest want mijn ouders kwamen langs, maar tot nu toe heb ik geen niesje gehoord, wat gisteravond en vannacht wel echt anders was. Vanavond ga ik hem wegen, dat moet nu elke dag gebeuren om te zien of hij nog aankomt. Ik ben erg benieuwd, maar goed, ik dwing mezelf tot vanavond te wachten.

Doxoral twijfel ik over. Dat heeft Noodle een keer gehad en die werd helemaal gek. Braken, diarree, miauwen, in zijn eigen braaksel liggen. Ik ben er geen fan van. Was echt niet prettig.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft niesziekte

Bericht door Anne87 »

Zo, om tien voor vier met Noodle naar de DA. Die snottert nu namelijk echt, piept qua adem en noem maar op. Dus die moet ook een kuurtje maar ze willen hem wel even zien van tevoren.
Plaats reactie