Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
MotsieKnor
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jun 2013 23:55

Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door MotsieKnor »

Lieve kattenliefhebbers, ik heb echt jullie mening en advies nodig. Veel mensen in mijn omgeving doen erg laconiek erover: "Het zijn maar katten, stel je niet aan"

Ik snap dat wel, maar voor ons zijn het niet 'maar' katten, het zijn dieren, levende wezens waar ik zielsveel van hou en waar ik met liefde voor zorg.

Ik, wij zitten met een dilemma. Please, lees mijn, onze situatie. Ik heb gegoogled hierop in het Nederlands en Engels maar werd er niet echt wijzer van. Kwam op dit forum terecht, er was wel een topic wat erop leek maar toch geheel niet vergelijkbaar.

Hier komt het dilemma:

Mijn partner en ik (dus nu mijn ex) zijn nu, na 5,5 jaar, twee maanden uit elkaar. We zijn wel al eerder eens een week uit elkaar geweest maar het lijkt erop dat het nu echt voorbij is. Ik acht dat voor 95% zeker.

Vijf jaar geleden hebben wij twee kittens van een boerderij gehaald, Motsie en Knor hebben wij ze genoemd. Twee broers uit hetzelfde nest. Ze zijn nog nooit uit elkaar geweest. Dat is ook echt geen optie, ze horen gewoon bij elkaar.

Ach, "het zijn maar dieren blablabla, ze wennen wel aan uit elkaar gaan etc." Dat hoor ik veel als ik mensen ernaar vraag. Ik vind het geen optie, punt. Mijn ex ook niet. Anders krijgt zij er gewoon één en ik één. Maar het zijn geen objecten die je even kan verdelen, de katten zijn Motsie EN Knor, niet los van elkaar.

Ik woon stabiel in een eigen huurhuis, verzorg ze uitermate goed en mijn katten wonen nu bijna 2 jaar hier. (Ik vind dat ik ze meer dan goed verzorg. Ik speel elke dag met ze, ze krijgen bewuste voeding, ik kam ze, ik geef ze aandacht en liefde en voer gesprekken met ze) Ik ben een Partij voor de Dieren lid en echt een katten freak, heb altijd katten gehad. Het zijn bijna mijn kinderen, ik voel me rot als ik te lang van huis ben. Een nacht slapen op een andere plek doe ik echt pas als het écht niet anders kan of wel móet. Ik ga altijd naar huis naar mijn mannetjes, en oké, ik word hier wel iets minder extreem in, maar vind het normaal en helemaal niet erg dat ik naar huis moet voor ze. Ik hou zoals ik zei zielsveel van ze, ze kunnen niet naar buiten, en al 5 jaar wonen ze binnen. Ze zijn gechipt, gezond en zonder stress. (ik laat ze, zoals veel mensen, niet op straat lopen tussen de auto's en heb echt wel onderzoek gedaan hoe je de diertjes gelukkig maakt en houdt als ze binnen blijven, veilig en wel)

Mijn ex is net zo. Namelijk ook Partij voor de Dieren stemmer, helemaal gek op dieren, het is een prachtmens, verdient de katten ook. Mijn ex woont echter in een tijdelijk huis, met een huisgenoot. Een totaal andere omgeving, met een balkon. (vreselijke gedachte dat ze op dat balkon komen mits er gaas is, ze zijn echt binnen-dieren en zijn gelukkig zo, ze hebben namelijk nooit stress vertoond van binnen zijn)

Maar ik wil ze never niet afstaan, no f%$îng way. Dat is echt een rip uit mijn hart. Maar mijn ex wil ze ook hebben, en zien, weet tevens dat ik meer dan goed voor ze ben, tussen ons is er veel begrip voor de de situatie wat betreft de katten, maar toch wil zij ze ook hebben.

Mijn ex is bij MIJ weg gegaan, dus technisch gezien is mijn ex ook bij de katten weggegaan. Nu smst mijn ex mij dat er een oplossing moet komen voor 'de katten' omdat ze ook van mijn ex zijn.

Wat zouden jullie doen?

Wat moet ik doen? Ze af gaan staan? Ik stuur jullie deze vraag omdat ik om mijn ex geef en mijn ex ook de katten echt wel gun omdat ik weet dat ze daar ook gelukkig zullen zijn...... :-(

Maar ik wil ze echt niet kwijt!!!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9351
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door castratenkoor »

Uit elkaar halen zou ik niet doen. Praat er met je ex rustig over en adviseer hem 2 nieuwe kittens te nemen. Liefst pas als hij een vast woonadres heeft. Als hij het nu doet, moet hij wel eerst het balkon catproof afschermen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door nellebel »

kennis van mij heeft het ook gehad. uiteindelijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat het voor de katten geen optie is om te wisselen van huis. katten waren in haar huis gewenden voelde zich daar goed. wel hebben ze een bezoekregeling afgesproken. dat betekend dat haar ex ieder weekend bij haar in huis komt om met de katten te spelen en te knuffelen. in het begin ging zij dan meestal de deur uit, maar nu blijft ze er ook vaker bji. ze merkt wel dat nu het al langer geleden is dat de ex minder vaak komt. valt niet mee iedere week je ex in huis, maar ook hij had recht op de katten.
probeer zoiets te bespreken met je ex. als ze echt van haar katten houdt zal ze ook inzien dat verhuizen nu naar een vreemde omgeving, tijdelijk en met anderen in huis veel te veel stress is voor de diertjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Dinky »

Wettelijk gezien worden katten hetzelfde behandelt bij de verdeling als bijvoorbeeld de tv.
Wanneer je het anders wilt zal je dus moeten overleggen over een regeling met je ex. Katten wisselen minder makkelijk van omgeving als bijvoorbeeld een hond die je in het weekend aan de ander mee kan geven.
Denk dat je dan dus inderdaad aan een bezoekregeling moet denken zoals wendy (nellebel) al voorstelt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Brittenbolletje »

Heb het hier ook wel eens over gehad met mijn man. Niet dat wij verwachten uit elkaar te gaan, maar wat met de dieren? herplaatsen delen wie krijgt wie? Dat is heel lastig deze kwestie. Ik kan je geen raad geven alleen heel veel succes met jullie beslissing.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door ayla »

wij hebben de dieren opgenomen in de verdeling bij een eventuele scheiding. Zij blijven dan bij mij.
Zijn ze gechipt? en zo ja op wiens naam? wellicht kunnen de katten bij degene blijven bij wie ze op naam staan.

lastig om advies te geven, succes!!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Anne87 »

I. en ik hebben hier kortgeleden ook serieus over gepraat. We zijn niet tot een oplossing gekomen, maar hebben wel besloten te kijken naar wie de katten financieel kan onderhouden, incl. alle mogelijke dierenarts kosten en dergelijke, en wie er de meeste tijd aan kan besteden. Dat gaat bij ons, mochten we ooit uit elkaar gaan, de doorslaggevende reden zijn. Maar goed, laten we er maar vanuit gaan dat dat nooit nodig zal zijn.

Misschien handig om wel die overwegingen mee te nemen. Wie kan ze onderhouden? Wie kan er het meeste tijd aan besteden? Hoe zit het met vakanties? Noem dat soort dingen maar op.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door nellebel »

wij hebben het ook wel eens besproken. ook als we allebei er niet meer zijn.
maar mochten we uit elkaar gaan (wat niet de planning is) blijven de katten bij mij. ze staan op mijn naam en ik verzorg ze het meeste. mijn man kan niet eens de kattenbakken uit doen zonder te moeten overgeven. hij zou geen medicijnen durven geven en weet nu ook niet wanneer ze wat moeten krijgen en hoeveel. ik maak het klaar hij geeft het natvoer. brokken zitten in een bakje afgetekend tot hoeveel ze mogen per dag, maar hij vraagt het toch altijd na. hij geeft zelf ook toe dat hij er nooit zelf voor zou kunnen zorgen. volgens hem de beste reden dat ik nooit bij hem weg mag, want hij kan niet zonder katjes, dus ik moet wel blijven. hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Cerna »

Anne87 schreef:........ hebben wel besloten te kijken naar wie de katten financieel kan onderhouden, incl. alle mogelijke dierenarts kosten en dergelijke, en wie er de meeste tijd aan kan besteden.
Bij ons zou dat niet werken want ik verdien nauwelijks wat (werk maar 12 uur per week), maar besteed wel de meeste tijd aan de katten. De verzorging komt ook voor het grootste deel op mij neer. Dus ik heb geen andere keus dan om bij mijn man te blijven :eshifty:

Ik vind het ook een lastig probleem: allebei emotioneel verbonden met de katten en geen van beide die de knoop doorhakt. Ik zou denk ik - net als bij kinderen - een bezoekregeling treffen (niet de katten de hele tijd heen en weer slepen) en de katten in het huis laten die het meest geschikt voor hen is en waar ze al gewend zijn.
Dat zal moeilijk zijn voor de andere partij, maar wanneer hij/zij dan zelf nieuwe katten aanschaft zal dat voldoende afleiding geven om de ergste pijn te verzachten.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Anne87 »

Tja.. Bij ons is dat ook lastig. I. kan het financieel het beste dragen, maar ik besteed de meeste tijd aan de katten. Maar goed, dat is iets wat gelukkig nu niet van toepassing is. Maar het zijn wel dingen die meespelen in de overweging.
MotsieKnor
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jun 2013 23:55

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door MotsieKnor »

Heel erg bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad ook heel lastig. Om financiële redenen wil ik het niet laten afhangen, als ze naar de dierenarts moeten zou ik mijn inboedel verkopen om het te betalen, mocht dat natuurlijk nodig zijn. Ik heb gewoon een inkomen.

Op basis van jullie reacties ben ik tot een besluit gekomen, wat meer uitstel is van het besluit:

Omdat mijn ex in een tijdelijke woonsituatie verkeert heb ik besloten: Eerst een eigen vaste plek, en dan praten we verder. Tot die tijd moet mijn ex maar de sleutels houden om ze te allen tijde te kunnen zien, we gaan binnenkort afspreken om onder vier ogen eens goed te praten erover.

Nogmaals dank. Ik had daarnaast nog een ingeving, maar waarschijnlijk reageert men er negatief op, en dat is goed want dan stop ik met de overweging:

Het is namelijk zo: mijn katten zijn nooit buiten geweest, het zijn echt binnenkatten. Ze wennen daarom snel, merk ik, ze zijn al 3 keer verhuisd en al was de reis vervelend, ze wenden echt binnen een aantal dagen voor mijn gevoel. Ik vroeg mij daarom af, hoe erg is het als we ze bijvoorbeeld om de 6-8-12 maanden omwisselen van huis? Ze zullen stress ervaren door de verhuizing, maar als die in mijn stad plaatsvindt, en het 1 keer per jaar gebeurt, hoe erg is het dan voor de diertjes?

Heeft iemand daar een idee over?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Adriana »

wij hebben een poes die al jaren tussen twee locaties heen en weer reist: de flat van haar baasje en de boot van haar baasje.
ze is ongeveer de helft van het jaar aan boord en reist dan iedere maand voor een kleine week mee naar de flat en buiten zeilseizoen woont ze op 15-hoog. ze is gewend aan autorijden en is liever aan boord dan in de flat.
dat gaat van begin af aan prima, aan autorijden heeft ze moeten wennen en ook dat gaat goed.
buiten zeilseizoen komt ze regelmatig met haar baasje naar mijn volkstuin en is daar ook nog regelmatig in het tuinhuisje van mijn tuinvriendin.
ze was ongeveer 5 jaar toen zij en haar broer bij ons kwamen en heeft dat vrij snel geleerd, in het begin en soms met hulp van een beetje telizen.
twee van mijn katers gaan regelmatig mee naar mijn volkstuin en op het forum heb ik weet van meer 'reis'katzels, die meegaan naar vakantiehuisje of volkstuinhuisje.
het scheelt dat ze samen zijn en ieder van jullie kennen en ik denk dat ze zich snel zullen aanpassen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door AnneLore »

pfoei. zie je dat zelf zitten? ik denk dat je voor de katten goed moet kijken hoe het voor ze is en hoe ze erop reageren. maar het is helemaal niet onmogelijk. persoonlijk zou ik alleen iedere keer tranen met tuiten staan brullen, en dat ieder half jaar... dan is 6 maanden lang hoor.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door Ikey »

Ik denk ook dat het best kan. Toevallig hebben mijn eigen katten net 1,5 week gelogeerd bij mijn broertje en schoonzusje omdat wij op vakantie waren. Ze waren binnen 24 uur gewend en hebben het ontzettend naar hun zin gehad. Het was een reis van een uur en ook dat ging prima.

Maar ik ben het met AnneLore eens, zie je dat zelf zitten? Ik denk persoonlijk dat dat niet echt een oplossing is. Ik denk dat het beter is als jullie tot een besluit komen wie de katten krijgt en dan zoals eerder voorgesteld, een bezoekregeling treffen. Ik denk dat dat voor jullie beide veel prettiger is. Degene die ze niet krijgt, kan op den duur eigen katten nemen en daar een net zo'n mooie band mee opbouwen en dan doet het zoals gezegd minder pijn voor degene die ze niet heeft. Maar ik snap ook heel goed dat je nu denkt, ja, dag, andere katten? Dit zijn mijn katten!
en misschien kunnen jullie een regeling treffen dat als degene die de katten krijgt op vakantie gaat, de ander dan de katten te logeren krijgt. Zoals gezegd, kunnen ze daar best heel goed aan wennen :)

Succes en sterkte met deze moeilijke beslissing! Ik zou zelf hetzelfde zijn als jij, als mijn vriend en ik uit elkaar zouden gaan, neem ik de katten mee. No way dat ik ze laat gaan.. Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, dus veel sterkte en trek je niks aan van mensen die zeggen 'het zijn toch maar katten?!' Die mensen snappen er niks van.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Relatie uit elkaar, wie krijgt de katten?

Bericht door lisaasil12 »

ben het helemaal met ikey eens en ook met AnneLore, misschien kun je zoals in eerdere reacties al is vermeld een "speelafspraak" voor je ex maken om met te katten te spelen etc. Maar ja dan zit je er wel mee dat je elke keer met je ex word gecomfronteerd. Veel succes met deze moeilijke keuze!
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Plaats reactie