Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
b0lino

Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door b0lino »

In een ander subforum had ik een topic aangemaakt over mijn nestje zwerfkittens die ik a la minute ter opvang in huis had gehaald. Ze waren toen ik ze kreeg vermoedelijk een week of vijf. Inmiddels zijn ze bijna drie weken hier en doen ze het ontzettend goed. Ze groeien als kool, zijn al twee keer ontwormd en worden volgende week geent, zijn kattenbak-zindelijk en verbouwen inmiddels mijn hele huis :)
Omdat ik pas 's morgens hoorde ze 's middags zouden komen, met nul verstand van kittens, heb ik a la minute wat spullen in huis moeten halen. Inmiddels heb ik me wat meer ingelezen en zie ik dat Whiskas junior niet echt de voedingstoffen biedt die ze nodig hebben. En aangezien ik inmiddels helemaal weg ben van dit stel heb ik besloten twee bij mij te houden, dus wil ik ze toch graag overzetten op goed voer. Nu is de grote hamvraag: welk voer is nu goed en wat zijn nu nog de verschillen tussen Royal Canin, Hill's, Iams, Orijen, Pro Plan, Sanabelle, Smilla etc? Of is het tussen deze merken maar een beetje om het even en zijn ze allemaal goed? Ik heb inmiddels begrepen dat het voer uit zo veel mogelijk vlees en zo min mogelijk granen moet bestaan en op zooplus kan ik die merken zo wel een beetje vergelijken, maar de informatie qua ingredienten zegt me niet zo veel. Bovendien weet ik ook niet of deze stelregel al helemaal op gaat voor zulke jonge kittens.
Aangezien ik het maar met een klein inkomen moet doen weegt mijn portemonnee ook mee, dus ik ben een beetje op zoek naar de balans tussen goed voer en een behapbare prijs.

Op dit moment krijgen ze nog onbeperkt brokjes van Whiskas Junior. Verder krijgen ze ongeveer 2 keer per dag een beetje natvoer en af en toe nog wat kittenmelk. Maar zoals bij RC hebben ze ook nog speciaal kittenvoer voor 1-4 maanden. Is dit nu een pre of volstaan andere merken kittenbrok ook? Want ze hebben al vanaf ongeveer 5 weken oud gewoon brokjes gegeten omdat ze al zonder moeder zaten (de kleinste zat toen nog helemaal op kittenmelk overigens. Die wilde de brokjes nog niet oppakken, maar dat kwam vanzelf en na een paar dagen deed ze gewoon mee).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door mittenslief »

ik voer hier aan de kittens RC babycat 34 (brokjes) en 4 keer per dag 1 kuipje euroshopper pate en ze groeien als kool, melk krijgen ze hier niet meer (zijn nu 6 weken)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door alyda »

Ik ga ook voor royal canin babycat en anders royal canin kitten.
Brokjes zijn iets groter dan babycat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door eveline1982 »

Babycat is voor kittens die gaan leren brokjes te eten. Op deze leeftijd mogen ze en kunnen ze echt al de kitten variant eten :) . Fijn om te horen dat het stel nog lekker samen is, en dat er 2 kunnen blijven :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
lindekind
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2013 07:52

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door lindekind »

Hallo,

hier krijgen ze ook Royal Canin Babycat. Ze vinden het erg lekker en groeien er goed op!!!
b0lino

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door b0lino »

Bedankt voor alle reacties! Hoewel jullie allemaal Royal Canin noemen, heb ik toch Pro Plan gekocht. Simpel om het feit dat ik bij reviews van Royal Canin meerdere ervaringen las over diarree (naast alle goede ervaringen, overigens), en aangezien de kleine in het begin ook al wat diarree had leek het me beter om dan Pro Plan (kitten) te proberen. Heb de zak net binnen dus ga er zo langzamerhand maar eens mee beginnen om ze over te zetten. Hun vacht is wat dof dus hoop dat dat ook wat zal opknappen met het voer.
b0lino

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door b0lino »

Trouwens even een vraag over hun gedrag wb voer; met brokjes reageren ze normaal en ze eten ook niet meteen het hele bakje leeg. Ze pakken elke keer een paar brokjes en later weer wat, dus ik kan het bakje rustig de hele dag laten staan. Met natvoer reageerde de kleine in het begin wat extreem; zodra ik het schoteltje tevoorschijn haalde lag álle focus daarop en neigde ze wat meer naar het agressieve om dat eten te krijgen. De eerste keer dat ik haar even vasthield zodat de andere twee ook wat konden eten beet ze zelfs in mijn vingers. Inmiddels gaat dat goed, ik heb haar elke keer even vastgehouden als de andere twee al mochten eten voor ze er ook bij mocht en nu reageert ze er een stuk rustiger op. Ik laat haar nu direct erbij en nu wordt de boel netjes verdeeld. Maar als ik ze een snoepje geef vertonen ze allebei (de derde is inmiddels naar een nieuw thuis) soort voedernijd; ze grommen en blazen zowel naar mij als naar elkaar. Is dat normaal? (ik heb een kat nog nooit horen grommen)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door eveline1982 »

Dat is normaal hoor, je hebt 2 pittige kittens :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door Adriana »

we hebben een recent topic met grote problemen met pro plan.
heb hun reclameteksten gelezen en die zijn indrukwekkend maar voer met 47% eiwitgehalte voor kleine kittens, waarvan de stofwisselingsorganen nog lang niet uitontwikkeld zijn, lijkt me vragen om problemen..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ee#p580234

er staan bij Zooplus 26 klantenreacties over RC babycat en die zijn allemaal positief tot zeer positief...
en houd in je achterhoofd dat goedkoop in deze tak van sport heel vaak duurkoop is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
b0lino

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door b0lino »

Om eerlijk te zijn heb ik dit nergens op internet gelezen over pro plan, terwijl ik toch heel wat topics e.d. doorgespit heb voor ik het kocht. Ik wil niet zeggen dat het niet waar is, alleen dat ik dit nergens terug heb kunnen lezen. Zo slecht zal het dan toch niet zijn? Zonder RC af te kraken heb ik niet alléén maar positieve reacties gelezen over RC. De 34 wel, maar ik las meerdere reacties dat de overstap naar de 36 niet goed ging omdat het diarree gaf. Daarom heb ik die niet gekocht. En wat betreft goedkoop-duurkoop, het verschil in prijs tussen RC en Pro Plan is vrij klein dus om die reden had ik het niet hoeven doen.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door AnneLore »

ik heb de samenstelling even gecheckt op zooplus. ik vind er goed aan dat er geen tarwe in zit, dat is echt een pré. ik vind ze wel echt heel hoog in de eiwitten, en dat is zwaarder voor de nieren. ik begrijp jouw redenatie ook wel trouwens.

Rc is niet alleen maar goed, mijn ervaringen ermee zijn fijn, maar ik ben uiteindelijk overgestapt op Porta 21 holistic. daarin zijn de toevoegingen completer. en het is grotendeels bio, wat ik erg fijn vind. en niet apert duur. (zelfs goedkoper dan proplan, zie ik nu ;) )
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
b0lino

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door b0lino »

Daar ben ik weer :)

Met de twee kleintjes - inmiddels bijna grote katten - gaat het erg goed. Ze zitten mooi in hun zachte, glanzende velletje. Na de reacties op Pro Plan (die ik al had besteld en dus ook maar gewoon wilde opmaken) wil ik wel overstappen op toch ander voer. Nu heb ik alvast een vraag voor de toekomst; de kater wil ik over ongeveer anderhalve maand laten castreren want dan is hij vermoedelijk een half jaar. In hoeverre is kitten sterilised van RC een pré en in hoeverre kun je ze de gewone kittenbrok geven? En moet ik ze dan beiden apart brok zien te geven? (wat hier niet te doen is, maar ok). De poes wordt niet gesteriliseerd namelijk (ze komen niet buiten dus is voorlopig niet nodig), en zij is wel echt een rank poesje die wel een extraatje kan gebruiken. Met de kater echter zal ik een beetje moeten opletten.

Ik twijfel wel of ik het goed doe qua hoeveelheid. Ze mogen volgens de verpakking tussen de 50 en 90 gram p.p. hebben (wat ik nogal een grote variabele vind). Lange tijd hadden ze aan 50 g p.p. genoeg en kwam het bakje vaak niet eens leeg. Inmiddels geef ik ze ongeveer 75 g p.p. maar ze lijken hier soms wat weinig aan te hebben. Ik weet niet goed of ik dan toch gewoon nog maar wat op moet bouwen naar de 90 g of niet (ik wil geen dikke katten, maar ik wil ze ook niet ondervoeden uit angst dat ze te dik worden).

Verder doen ze het hartstikke goed en geniet ik enorm van ze!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door mittenslief »

daar gaan we weer...wil niet zeuren maar het feit dat een poes niet buiten komt is geen excuus om haar niet te laten helpen, ook poesjes kunnen flink gaan sproeien en krijgen snel last van hun baarmoeder, als ze krols zijn eten ze bijna een week niet en het gekrijs niet te onderschatten, laat haar lekker helpen, scheelt jouw en de poes een hoop stress en er kan dan ook geen nestje meer komen.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
b0lino

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door b0lino »

Sorry, maar vind zo'n reactie een beetje kort door de bocht. Niet iedereen heeft het geld op de rug groeien en zo lang het niet nodig is om het mes in zo'n klein beestje te zetten ga ik dat ook niet doen. En mocht je willen reageren met 'dan neem je ook geen kat' is in deze kul, want ik heb ze als zwerfkittens opgevangen. Anders waren ze nu nergens geweest of hadden ze in het asiel gezeten zonder de aandacht die in de eerste weken nodig was en die ik wél kon geven. Mocht poes krols worden en daar erg last van hebben, gaan sproeien of wat dan ook wordt het een ander verhaal. Ik zorg zo goed mogelijk voor ze met de middelen die ik heb en vraag af en toe om advies om het binnen mijn macht zo goed mogelijk te doen. Ik moet met weinig rondkomen en ondanks dat vind ik het wel belangrijk om voor hun zo goed mogelijk voer te kopen dus dan leg ik daar prioriteit. En nogmaals, mocht sterilisatie tzt nodig zijn dan doe ik dat. Maar wel/niet steriliseren was op dit moment niet mijn vraag.. Het lijkt hier verdorie wel of je een rijke stinkerd moet zijn om een kat te mogen hebben. Pro Plan was ook al niet goed 'want goedkoop duurkoop' - Pro Plan is nagenoeg even prijzig als RC.. Kom op zeg.
Sorry dat ik zo bot reageer, maar zo'n opmerking valt me wel een beetje verkeerd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk merk voer het best? (kittens van 8 weken)

Bericht door Adriana »

wat fijn dat ze het zo goed doen en dat je er zo van geniet.
jonge dieren eten niet snel te veel en de hoeveelheden op de verpakking zijn gemiddelden.
en als jonge dieren tot anderhalf een beetje bol zijn dan is dat babyvet om de volgende groeifase op te vangen. en het is er zo weer af.

je zou eens kunnen kijken bij Happy Cat en Sanabelle voor kwalitatief goed en minder prijzig voer.
en jammer dat je je zo aangevallen voelt maar ik lees in de tekst van mittenslief echt niet de felheid waarover je het hebt in je bovenstaande bericht.
het is altijd goedbedoeld en gewoon waar, krolsheid put poesjes heel erg uit en ze is al zo tenger. praat er eens over met je da als katermans wordt gecastreerd..
en we hebben hier veel meer personeeltjes, die heel zuinig moeten leven, maar onze ervaringen met pro plan zijn voor kittens niet goed en daarover hebben we je geinformeerd.
gelukkig is het bij jou wel goed gegaan.. maar veel kittens kunnen niet tegen die hoge eiwitgehaltes en kittens met gierende diarree is geen pretje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie