porta21

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

porta21

Bericht door Dinky »

Ik ben inmiddels zover dat ik Dinky wil laten overstappen op "normaal" voer in plaats van de Trovet ASD die ze nu nog krijgt (ergens zit bij mij nog altijd het vermoeden dat haar struvietgruis te relateren is aan stress omdat ze het in het asiel had waar ze totaal niet kon aarden. Inmiddels hebben we een compleet andere poes in huis dan een jaar geleden)

Nou heb ik een proefzakje Porta 21 Feline Finest Sensible - Grain Free en een proefzakje Porta 21 Feline Finest Cats Heaven in huis.

Waarom deze?
+ hoog aandeel vlees
+ geen graan in de vorm van tarwe of mais
+ prijs

Nou heb ik Dinky gisteravond en vanmorgen al wat brokjes gegeven van de sensible en deze verkiest ze duidelijk boven de Trovet ASD. Hebben namelijk zo'n dubbele voerbak en ik had dus in de ene helft de Trovet en in de andere helft Porta21.

Wat ik net alleen wel zag is dat de sensible erg hoog zit in eiwitten (47% volgens zooplus) en de Heaven ook wel behoorlijk (38%).
Nou vroeg ik mij af wat de nadelige gevolgen zijn van eiwitten in de voeding want ik denk dat het hoge aandeel eiwitten het gevolg is van het hoge vleesgehalte?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: porta21

Bericht door Robijn »

Mirjam, type bij de zoekfunctie 'hoog eiwitgehalte' in, en je krijgt antwoord op je vraag. M.n. Adriana legt uit waarom voer met een hoog eiwitgehalte niet gezond is; vooral niet voor oudere katten.
Ik kijk altijd bij droogvoer, of het eiwitpercentage niet hoger is dan 40%. Zit het hierboven (zoals Porta), dan koop ik het niet.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: porta21

Bericht door Adriana »

ja en ik weet dat een aantal katzels het niet zo goed doen op dit soort voer.
katzels kunnen uiteindelijk toch niet zonder zetmeel/koolhydraten en zo eten ze in de natuur ook niet.
voor mij zijn katzels niet puur en alleen vleeseters, wat wel regelmatig wordt geroepen.
bovendien zijn zulke hoge eiwitgehaltes altijd een m.i. onnodige belasting voor kattennieren.

we hebben daar in de voedingstopics eindeloze en vrij felle discussies over gehad en ik blijf nog steeds van mening dat de alg dagelijks noodzakelijke hoeveelheid (of hoe dat heet..) eiwit veel lager is dan men denkt.
k kijk altijd naar het gehalte eiwit in muis en in poezenmoedermelk.. bij mensen trouwens ook zo en vrijwel iedereen eet veel meer (dierlijk) eiwit dan nodig en zelfs wenselijk...

tarwe in katzenvoer zou ik vermijden maar rijst en mais zijn echt niet zo schadelijk als soms wordt geroepen. en doorgaans vraag ik dan op welke punten dat schadelijk zou kunnen zijn...
en dan komt er weinig antwoord.
ja, overwicht, gebit, diabetes maar dat krijg je alleen bij heel grote hoeveelheden en dat is ook afhankelijk van het stofwisselingssysteem van het betr dier.

k zou nog eens heel goed bij de analyses kijken naar de onderlinge verhoudingen en de ingredienten.. er is dacht ik een porta die vrij goed scoort.. met veel natuurlijke ingredienten zoals kruiden en zo..

p.s. hihi..... mariska ;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: porta21

Bericht door Robijn »

Duidelijk verhaal, Adriana. Alleen de laatste zin begrijp ik niet zo goed??...: ?? :nerd: ?? :?: :icon_shifty:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: porta21

Bericht door Dinky »

Ben inderdaad niet tegen koolhydraten want die zitten ook in prooidier (muis). Had zelf gelezen (weet niet meer precies waar) dat zowel tarwe als mais moeilijk verteerbaar zijn als koolhydraten/zetmeelbron en dat beter gekeken kon worden naar andere bronnen van koolhydraten/zetmeel. Rijst en aardappel werden als alternatieven genoemd ;)

Dat katten niet alleen vlees eten heb ik overduidelijk aan den lijve ondervonden, ik noem Dinky niet voor niets wel eens konijntje als ze weer eens aan het gras zit te eten :lol:

Blijkbaar heb ik in mijn proefpakketje porta21 net de varianten gekregen die hoog in de eiwitten zitten want als ik bij de "normale" adult kijk dan is er sprake van 32% eiwit. Bovendien zitten daar als "verzuurders" veenbessen en alfalfa in tegen urineweginfecties.
Dan zou ik die dus beter kunnen proberen om de nieren niet onnodig te belasten?

@mariska: denk dat het slaat op het feit dat jij Adriana noemt als uitlegger ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: porta21

Bericht door AnneLore »

porta holistic zit een stuk lager in de eiwitten, rond de 31% zo uit mijn hoofd. de toevoegingen zijn heel compleet, bessen en kiemen indd. holistic is iets duurder, maar ik ben er enorm tevreden over. blije kat, mooie vacht, goeie poep, enz. het is vrij zuinig in gebruik, joost at van rc echt meer. oh ja, en holistic is grotendeels bio. vind ik ook erg fijn.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: porta21

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:p.s. hihi..... mariska ;-) ;-)
@mariska: dit is van mij een onhandige manier om even iets aardigs aan mijn bericht toe te voegen
over dat je aan mij gedacht hebt in het ineens tussengeplaatste bericht,
hihi alleen vormgeving gehaast en k ben niet zo goed in turbo/facebook-etc -taal! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: porta21

Bericht door Robijn »

:thup: :grin:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: porta21

Bericht door castratenkoor »

Dit topic heet Porta 21. Heb ik ook geprobeerd, toen Orijen steeds slecht te verkrijgen was.
Het beviel hier barslecht. Ik heb zelfs de tweede zak weggegeven. zakken waren kapot, materiaal van verpakking vind ik ook niet zo goed als bij andere goede merken, dus kwetsbaar en onderweg snel stuk. De brokken roken muf en de katten trokken massaal hun neus ervoor op. Ze liepen dus constant om feestbrokjes te zeuren.

Sanabelle Urinary vonden ze wel lekker en die zakken waren wel prima gesloten. Maar helaas ging het daarmee mis met Teun. Blaasgruis dus.
Helaas komt dat er ook niet meer in hier. En ik ben niet de enige op het forum met die ervaring.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: porta21

Bericht door Adriana »

er zijn intussen een aantal porta's bijgekomen en die scoren anders met andere en ook bredere samenstelling.
probleem is dat er nergens op de ned. zooplussite analyses van die - b r o k s - te vinden zijn en dat je daarvoor moet uitwijken naar bv zooplus.de.
met sanabelle jaar geleden giga botsing hier gehad, voer rook zurig en na een half middagje in lauw water volstrekt bedorven.

en waarom brokjes met spaties? net ontdekt dat het vertaalprogramma van de kattensite iedere keer als ik de korte vorm schrijf dat verandert in brokjes voluit.. (da's voortaan dus erg makkelijk....) en danks daarvoor! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: porta21

Bericht door kansarmedieren »

Dinky schreef:Ik ben inmiddels zover dat ik Dinky wil laten overstappen op "normaal" voer in plaats van de Trovet ASD die ze nu nog krijgt (ergens zit bij mij nog altijd het vermoeden dat haar struvietgruis te relateren is aan stress omdat ze het in het asiel had waar ze totaal niet kon aarden. Inmiddels hebben we een compleet andere poes in huis dan een jaar geleden)

Nou heb ik een proefzakje Porta 21 Feline Finest Sensible - Grain Free en een proefzakje Porta 21 Feline Finest Cats Heaven in huis.

Waarom deze?
+ hoog aandeel vlees
+ geen graan in de vorm van tarwe of mais
+ prijs

Nou heb ik Dinky gisteravond en vanmorgen al wat brokjes gegeven van de sensible en deze verkiest ze duidelijk boven de Trovet ASD. Hebben namelijk zo'n dubbele voerbak en ik had dus in de ene helft de Trovet en in de andere helft Porta21.

Wat ik net alleen wel zag is dat de sensible erg hoog zit in eiwitten (47% volgens zooplus) en de Heaven ook wel behoorlijk (38%).
Nou vroeg ik mij af wat de nadelige gevolgen zijn van eiwitten in de voeding want ik denk dat het hoge aandeel eiwitten het gevolg is van het hoge vleesgehalte?
Ik gebruik hier ook de Porta 21 voor mijn diabeteskat omdat er weinig koolhydraten in zitten, ik heb persoonlijk liever een hoog eiwit gehalte dan een hoog koolhydraat gehalte. Want koolhydraten hebben katten niet nodig en in veel voer zitten maar zo 30 tot 40% koolhydraten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: porta21

Bericht door Dinky »

Even een Update:
Dinky eet nu sinds enkele weken de porta21 adult gemengd met de laatste Trovet ASD.
Het wordt in elk geval met smaak gegeten ;)

Het lastige is dat mijn vriend doordeweeks nu de bak schoonmaakt en ik alleen in het weekend maar ik heb het idee dat ik de ontlasting nu meer ruik dan op de Trovet (anders gezegd, nu ruik ik het bij het schoonmaken en daarvoor rook ik niets). Ben er daarom nog niet over uit of ik het wil blijven geven (in combi met het feit dat het niet in een gewone dierenwinkel te krijgen is).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie