kat wil niet meer naar buiten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
bender
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2013 21:37

kat wil niet meer naar buiten

Bericht door bender »

Hallo allemaal
Wij hebben nu een jaar een super lieve kat. Die normaal gesproken elke dag naar buiten ging en meestal steeds rond de zelfde tijden weer binnen kwam.
We zijn in februari verhuist en na ongeveer 2 maandjes binnen geweest te zijn was het niet meer te houden met hem ;-) en hebben we hem weer naar buiten gelaten.
Nu is het zo dat hij de afgelopen 2 dagen eigenlijk niet meer naar buiten wil. Hij slaapt vooral in zijn kinderstoel en als hij al naar buiten gaat is het richting zijn plasplek en daarna bijna direct weer naar binnen.

Ik heb vanmiddag geprobeerd hem naar buiten te 'lokken' maar hij kwam niet verder dan een poot op het kozijn om daarna weer linksomkeert te maken en weer naar boven te gaan.

Ik weet wel dat de kat van de vorige bewoners weer in de buurt rondhangt, en deze was een paar dagen geleden ook zo brutaal om naar binnen te komen. Maar onze kat heeft hem niet binnen gezien (gelukkig) zou dit er iets mee te maken kunnen hebben of moet ik aan heel wat anders denken?

Eten doet hij nog wel aangezien ik zijn bak 's ochtends nogsteeds bij moet vullen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door eveline1982 »

Klinkt alsof er iets gebeurt is wat hem angst aan heeft gejaagt. Zou het niet dwingen en hem zelf laten kiezen of hij liever buiten is als binnen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door Ms Maaike »

Misschien voelt hij zich niet lekker en wil hij daarom niet naar buiten. Is hij medisch gezien helemaal ok?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
bender
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2013 21:37

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door bender »

In principe is hij medisch oke als ik kijk naar hoe hij eruit ziet. Hij voelt niet warm aan, geen vieze ogen o.i.d., vacht glanst en is glad en eet naar mijn idee ook nog goed.

Hij is 2 jaar oud en vorig jaar augustus geënt in het asiel waar hij vandaan komt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door eveline1982 »

Is hij nog wel speels of doenig in huis, of slaapt hij veel? Als hij veel slaapt en niet actief is dan zou een bezoekje aan de dierenarts geen kwaad kunnen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Wat mij opvalt is o.a. dat de kat van de vorige bewoners weer rondhangt. Hebben ze die achter gelaten of is hij teruggelopen? Zijn de eigenaars wel gewaarschuwd?

Als je kat niet meer naar buiten wil zou ik hem niet dwingen. Er is vast iets gebeurd waar hij van geschrokken is. Overigens zal hij ook wel ruiken als de andere kat binnen is geweest. dat verhoogt zijn gevoel van veiligheid ook niet.
Wellicht zou hij op den duur wel weer naar buiten willen, laat het aan hemzelf over zou ik zeggen.
En bij twijfel, als hij veel slaapt en weinig doet, zou ik hem toch even na laten kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
bender
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2013 21:37

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door bender »

Vorige bewoner is verhuisd naar een huis wat hemelsbreed 300 meter verderop ligt. Dus haar kat is ook zo weer bij zijn ouserlijk hui. Eigenaar weet er van. Heeft hem al aantal keren weer opgehaald. Maar mensen uit de buurt 'zijn zo vriendelijk' de kat telkens te voeren want anders is het zooo zielig.... en wij en eigenaar zitten ermee.

Maar terug naar onze kat. Ik heb hem toen meegelokt meer om te zien hoe hij reageerde. En zijn reactie was behoorlijk duidelijk. Slapen doet hij wel iets meer.
Maar update nu hij is nu buiten. Heeft buiten water gedronken. En is schutting op geklommen.

Nu las ik gister ook iets dat als er gespannen sfeer in huis is katten zich soms ook afzonderen. Iets hiervan bekend bij jullie?
Ben namelijk zwanger en zou officieel over 3 dagen moeten bevallen. Misschien dat dat anders een oorzaak kan zijn ?
Renatevanderveer

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door Renatevanderveer »

Onze kater is vrij recent aangevallen door de kat van mijn schoonouders, min of meer onze buren.
Helaasch tot bloedens aan toe, de arme ziel liet alles lopen..
Sindsdien merk ik dat hij erg op zijn hoede is, zodra iets te eng word of er een vreemd geluid is, vlucht hij naar binnen.
Ik ben er altijd bij als onze katten buiten lopen, ik laat ze nooit alleen achter, ook niet een paar minuten.
Zodra er dan wat gebeurd, sta ik paraat om ze te ondersteunen of op te vangen.

Wat betreft je update; dat gebeurde hier ook.
Onze kater was duidelijk geschrokken van het akkefietje en heeft dan even de tijd nodig weer aan alles buiten te wennen.
Fly2005
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2013 19:56

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door Fly2005 »

gewoon lekker binnen houden toch, de mijne gaan zo wie zo niet naar buiten.
vind ik veel te gevaarlijk
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door Ms Maaike »

Even hele topic lezen Fly, kat wilde erg graag naar buiten. 'gewoon lekker binnen houden' is dan wel erg sneu en veel buitenkatten die echt graag buiten willen zijn trekken het niet om ineens binnen te moeten zitten.

Hoe gaat het nu met hem Bender? En hoe gaat het met jou? Is de kleine er al? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door pinguin »

Ik heb echt geen idee waar de rest van het verhaal staat. Vandaar dat ik het nu baseer op de teksten die ik hier lees.
Ik zou niks forceren maar toch proberen te zoeken naar een oplossing. Kan je de tuin niet afzetten zodat als die naar buiten kijkt geen andere katten meer ziet en zo langzaam aan naar buiten probeert te krijgen. Ik neem aan als je thuis ben met dit lekkere weer je ook de deur open heb staan? Hoe reageert die daar op? Vermeid die de deur of wat doet die?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door Ms Maaike »

Oh wat stom... Ik zie net dat ik op het verkeerde topic heb gereageerd. :oops: Schaam schaam. Laatste regel meen ik wel. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Fly2005
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2013 19:56

Re: kat wil niet meer naar buiten

Bericht door Fly2005 »

Ms Maaike schreef:Even hele topic lezen Fly, kat wilde erg graag naar buiten. 'gewoon lekker binnen houden' is dan wel erg sneu en veel buitenkatten die echt graag buiten willen zijn trekken het niet om ineens binnen te moeten zitten.

Hoe gaat het nu met hem Bender? En hoe gaat het met jou? Is de kleine er al? :)
ik heb ook 2 echte buiten katten binnen gehaald, en ze zien er nu zelfs veel gelukkiger uit.
moet wel zeggen dat ze veel vriendjes en vriendinnetjes hebben.
Plaats reactie