Astérix mankt!

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Astérix mankt!

Bericht door Katelijne »

Gisteren was er nog niets aan de hand, en deze voormiddag (rond 11u) merkte ik plots op dat Astérix mankt. T.t.z.: hij steunt weinig op zijn rechtervoorpootje. Hij gaat het wel een beetje gebruiken bij het stappen of lopen, maar meer niet, en je ziet hem ook echt manken.

Ik heb al gezocht naar een ingegroeide nagel of een stekertje van een plant, maar vind niets.

Mijn man denkt dat hij zijn poot verzwikt heeft door wild te doen. ;-) Ze kunnen hier niet onbeperkt buiten, maar wel in een grote kattenren en we hebben hem al een paar keer bovenaan de tralie zien hangen (het is ook bovenaan afgesloten, dus ze kunnen niet weg). Mijn man denkt nu dat hij bij het afspringen zijn pootje heeft pijn gedaan.

We kijken het nog even aan nu, maar als het morgen niet beter is, gaan we naar de da. Voor de rest eet en drinkt hij, en heeft hij de hele dag liggen slapen, zoals gewoonlijk. We zouden ook deze nacht het luikje naar de ren dichthouden, zodat hij niet nog meer schade kan aanrichten.

Zijn er nog andere mogelijkheden behalve een verzwikte poot?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Astérix mankt!

Bericht door eveline1982 »

Voelt de poot heet aan? Dan is de kans groot op een infectie. Verzwikking is natuurlijk heel goed mogelijk, zou het even goed in de gaten houden.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Astérix mankt!

Bericht door Adriana »

is de poot dik?
kun je hem tempen?
heeft hij alleen pijn aan zijn poot of ook aan zijn lijf?
het kan zijn dat hij bij het naar beneden komen ongelukkig terecht is gekomen en ik zou toch ook alert zijn op een breuk..
kun je zijn urine opvangen? daar mag geen bloed inzitten.
en morgen voor alle zekerheid even naar de dierenarts want dat zijn wij niet en wij zien hem/poot ook niet....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Astérix mankt!

Bericht door Katelijne »

Hoihoi,

Sorry dat het zo lang duurde eer ik antwoordde. Had vandaag zelf iets aan de hand waarmee ik naar de dokter moest. Wel een aantal keren ingelogd via smartphone, maar dat typt niet zo makkelijk, he.

Om even te antwoorden op jullie vragen: de poot voelt niet warmer aan dan normaal en hij lijkt ook geen pijn te hebben aan zijn lijf. Gisteren was zijn pootje een beetje gezwollen, maar da's vandaag weer voorbij. Hij loopt ook al een stuk beter, je ziet het enkel nog een klein beetje.

Hij eet en drinkt nog altijd goed en gedraagt zich normaal. Geen bloed in de kattenbak ook, en in de kattenren doen ze geen behoefte. De heren verkiezen een toilet binnenshuis. :lol:

Ik wacht nog even af, aangezien het verbeterd is.

O ja: luikje naar ren dichthouden bleek geen optie. Vijf minuten nadat ik ze binnen had geroepen en het luik had gesloten, liepen ze al op adhd-wijze het hele huis rond, ondersteund door vele miauwtjes!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Astérix mankt!

Bericht door eveline1982 »

Zou het dan even aankijken, zolang hij eet, drinkt en geen koorts heeft zal het ws wel een verzwikking zijn waar hij met een paar dagen wel van opknapt. Gaat hij zich lusteloos gedragen dan wel zsm naar de dierenarts
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Astérix mankt!

Bericht door Dinky »

Fijn dat het alweer zo'n stuk beter gaat :) waarschijnlijk dan inderdaad verzwikking geweest.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie