Gebitsoperatie en herstel

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

nee hoor, er zitten heel goeie stofjes (vits+mineralen+enzymen) in gras en ook katten hebben levend voedsel nodig. de meeste katten soppen op gras, nemen grassprieten dwars in hun bek om sap op te lebberen. maar kijk uit voor een aantal soorten kattengras uit de winkel, dat moet heel zacht zijn zonder weerhaakjes. je kunt zelf ook tarwe zaaien, yammie yammie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Kimba eet meestal het gras bij ons in de tuin of in de winter koop ik soms als ze het hebben kant en klaar kattengras, maar dan het hele zachte.

Groetjes,
Nova en Kimba
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Hallo allemaal,
Ik moet jullie dringend iets vragen. Kimba ging net een heel klein beetje a/d voer met water eten (drinken). Hij wilde niet echt eten, dus het ging maar heel weinig in. Hierna heb ik hem met een beetje water zijn bekje schoon gespoeld en ineens begon hij heel plat op de grond te liggen en hart te "hoesten"?? Soort benauwdheid?? Wat is dat??
Ik ben gelijk helemaal bang.
Heb hem snel een beetje Reaktiv gegeven, zodat hij een beetje iets kon slikken. Hij slikte ook moeilijk na deze aanval??
Kan mij iemand zeggen wat dit kan zijn????
Ben bang...heb zoveel met hem meegemaakt en nu dit??

Groetjes,
Nova
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Heeft hij dat in al zijn 10 jaren nog nooit gedaan?

Je hoeft niet te schrikken hoor, het is meestal een haarbal(letje) die dan dwars zit. Onze Cerná doet dit zeer regelmatig. Het lijkt inderdaad op hoesten.
Heeft hij soms net kattengras gegeten? Dan doen ze het ook vaak.
En anders misschien morgen wat lax-a-past halen, dat lost evt. haarballen op en dan wordt het uitgespuugd of uitgepoept. Bevordert ook de eetlust (wanneer Milka slecht eet, weet ik dat ze weer last heeft van de spijsvertering en dan geef ik haar een beetje lax-a-past met een voedingsspuitje.Een uurtje later gaat ze eten). Cerná likt het zo van mijn vingers en bij Amber smeer ik wat op de voorpoten, dan likt ze het er wel vanaf want: bah, vieze poten! Milka weigert dat echter pertinent.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

dankjewel voor je snelle reactie. Ik ben gelijk helemaal in paniek.
Volgens mij is het geen haarbal, dat klinkt anders bij hem. Kan het ook zijn dat hij een beetje water in zijn luchtpijp gekregen heeft, als ik zijn bek ging schoon spoelen. Of kunnen dat al hechtingen die los komen? Of kan dat nog niet...die dan dwars kunnen zitten. Was alleen zo vreemd dat het precies begon nadat ik beetje water in zijn mond deed. (en ik probeer echt naar de zijkant te spuiten)
Hierna begon het gelijk. Was echt een eng geluid. Hij slaapt nu.

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door eveline1982 »

Zou kunnen dat er wat water in zijn luchtpijp terecht was gekomen. En wat Annet zegt, hoesten voor een haarbal kan ook een akelig geluid geven. Als hij nu weer lekker slaapt, geen zorgen maken ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Dank jullie wel...ik hoop dat het eenmalig was... De schrik zit er nog in, na alles wat Kimba in de laatste weken heeft doorgemaakt!

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

beetje water in Kimba's luchtpijp terechtgekomen, net wat je dacht en Eveline ook schrijft.
dat kriebelt en moet eruit gehoest worden en hier gaan ze soms ook langgerekt plat om flink te hoesten.
kan me voorstellen dat je ervan geschrokken bent als je het nog nooit hebt meegemaakt.

kun je in zijn bekje kijken? moet op dag 4 dicht en redelijk glad eruit zien en je deed er Kimba toch al geen plezier mee.. hoeft niet meer denk ik. en hardstikke goed dat je het gedaan hebt!
nee, hechtingen zijn nog niet aan oplossen toe.

is-ie verder vrolijk tussen het gesnurk door? en a/d gaat erin als koek? eet hij dat nu al zelf van een schoteltje of moet jij nog spuitjevoeren?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door BloemTetsu »

Onze Kathy heeft dit ook gedaan. Met man en macht probeerde ik medicijnen en laxeermiddel in haar te krijgen met een dwangbuis van handdoeken. Wat een gevecht en dat leverde ook het platliggen en naar adem happen op. Water was het niet.
Dat ze toen al van chronische naar acuut nierfalen was gegaan wisten we niet....na bloedonderzoek waaruit een crea van 1600 kwam hebben we haar naar een infuus met onvoldoende effect laten inslapen. Als (gaan we weer) we dat hadden geweten was haar laatste week zonder stress...
Ondanks het adem happen ben ik door gegaan, het moest. Ik moest het wel alleen doen, vriend kan er helemaal niet tegen. Hij weet ook niet dat ze naar adem hapte. :(
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Wat erg van jullie Kathy...ik hoop dat Kimba dit bespaart blijf.
Ik hoop maar dat het met het water drinken te maken had bij hem gisteren avond, want het is tot nu toe niet meer gebeurd.
Adriana: Met het spuitjes naspoelen wilde ik vanaf vandaag ook niet meer doen....ook vanwege gisteren avond. Eten deed hij vanaf dag 1 zelf ik hoefde hem niet dwang voeden.
Wat me wel opvalt is dat Kimba weer wat meer ligt en slaapt en terug getrokken is. Hij kwam weliswaar gisteren nog eventjes naar beneden en spelde een beetje maar het was anders als zondag avond.
Ook het eten gaat weer minder goed. De ene keer eet hij goed de andere keer laat hij het eten staan?? Hier krijg ik weer een heel naar gevoel van....zit allemaal nog erg gevoelig bij mij en daarom ben ik ook gelijk weer onzeker wat er weer aan de hand is?? Misschien weer meer pijn? Toch maar Analgos erbij geven? 'k weet niet of Onsior voldoende is. Ik wil ook niet zo veel pijnstillers geven en ik dacht misschien hoeft het ook niet meer, maar nu ben ik weer onzeker?

Groetjes,
Nova & Kimba (10)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

Enzo heeft denk ik vorige herfst een gelijksoortige operatie als Kimba gehad, alleen minder en aan één kant. hij is, in tegenstelling tot de eerste Kn-operatie, een kleine week stil, teruggetrokken en moe geweest.
vanaf dag 8 (heb ff in mijn aantekeningen gekeken) ging het wat beter en werd hij wat meer zichtbaar en toen ging het ook snel.

dit is dag 4 en je hebt nog even te gaan. dat hij zo jolig was komt door de buprecare, daarmee kunnen ze helemaal uit hun dak gaan en dat is een bijwerking hihi
in de bijsluiter van Onsior stond nadrukkelijk dat je het niet mocht combineren met andere NSAID's.
nu is analgos geen nsaid maar combineren zou ik, als het hier speelde, niet doen.
en dan is het dilemma nog een paar dagen Onsior geven of stoppen en over op analgos.
en de gok is dan de ontstekingsremmende werking over boord gooien en vandaag over op analgos.
of nog een dagje wachten en dat zou ik doen..

vergeet niet dat hij bij moet komen van een forse ingreep en die is veel zwaarder geweest dan de operatie door dierenarts 1. ik denk dat zo ongeveer die hele kaak aan beide kanten heeft opengelegen...
ook hier is het belangrijkste woord g e d u l d ..
tuurlijk wil je veel sneller want je bent al vele weken aan het tobben.. maar dit is nog maar dag 4 hè..?
en ik vind dat het heel goed en snel gaat op basis wat je vertelt. hij eet en plast en poept en heeft veel rust en slaap nodig.
dat ie af+toe zijn eten laat staan komt omdat hij heel weinig verbrandt en a/d hoog energetisch is.
dus kleine hoeveelheid nodig dus geen trek/hongergevoel. maar hij krijgt echt bijna alles hiermee binnen. en het weer werkt ook niet mee, koud, somber en vochtig..
in de loop van volgende week wordt ie weer de oude, zeker weten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Dankjewel, voor je rustgevende woorden....ik maak me inderdaad snel druk, maar dat komt omdat ik/hij in de laatste weken zoveel meegemaakt hebben en dan ben ik gelijk bang dat het de verkeerde kant op gaat.
Ik wil liever nog doorgaan inderdaad met Onsior ook inderdaad vanwege de ontstekingsremmende werking. Ik heb nog 3 tabletjes. Dus tot donderdag. Stel dat hij donderdag nog zo is, moet ik dan nog een paar Onsior van mijn DA halen? Wil deze natuurlijk ook niet te lang geven?
En geloof me geduld heb ik zeker en al het werk wat erbij hoort vind ik helemaal niet erg....alleen die verschrikkelijke onzekerheid dat alles weer goed komt.
Vannacht om 4 uur heeft hij dan voor eten gevraagd. Ik had hem gisteren na deze hoestbui gelijk een flinke scheut Reaktiv gegeven. Hij dronk het ook helemaal op en ik dacht, misschien wel lekker eventjes beetje nattigheid voor zijn keel na het hoesten. Hierna ging hij slapen en om 4 uur ga ik dan een beetje a/d. Om half 7 vroeg hij weer voor eten, maar daar ging heel weinig in.
En net heb ik hem weer een flinke scheut Reaktiv gegeven en dat gaat keurig in.
Nu slaapt hij weer...

Groetjes,
Nova
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Hallo allemaal,
Kimba ligt voor eerst vandaag weer eens beneden bij ons op de bank. Daarom heb ik gelijk een foto van hem gemaakt en die wil ik graag met jullie delen.
Ik hoop dat we nu met grote stappen vooruit gaan... :grin:
Afbeelding

Groetjes,
Nova en een slaperig pootje :lol: van Kimba
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door nellebel »

wat is het toch een dotje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

dankjewel Wendy...

Groetjes,
Nova & Kimba
Plaats reactie