Gebitsoperatie en herstel

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Dank jullie wel...
De nacht ging goed, heb Kimba toch maar in zijn klein kamertje de hele nacht gelaten en de deur dicht gedaan. Hij gaf geen kick. Laatste maaltijd om half 12 gegeven, mond gespoeld (hahaha...hij wordt hier denk ik zo langzaam gek van...) :smile: en nu om half 7 de eerste maaltijd weer gegeven. Alles ging goed. Nu geef ik hem weer om de 2 uurtjes eten, omdat ik het eten heel dun hou (ik mix nu ook stiekem RC Convalescence onder zijn a/d voer). Hij lustte dat namelijk niet en zo had hij het nu niet door.
Hoe ik hem aansterkt zodat hij een beetje meer op zijn rippen krijgt weet ik nog niet, hij is verschrikkelijk kieskeurig en ook snel aan de dunne. Van Annet heb ik Periactin gekregen en hier zal ik het in begin proberen om hem wat voller te krijgen.
Als jullie nog adviezen hebben om hem wat ronder te krijgen....GRAAG!
Gek genoeg moet ik niet terug bij Knaake (volgende week is hij er niet). Alleen als er iets is, dan wil hij ook dat ik naar hem kom en niet naar een andere DA ga.
Maar hij wil wel dat ik hem over een week bel. Want hij wil wel weten hoe het met Kimba is gegaan.
Bedankt Adriana voor de site van het veterinair tuchtcollege, hier zal ik me echt in verdiepen. Zo'n prutser komt bij mij ook niet zomaar weg....in de hoop dat andere diertjes hier baat bij hebben.
Voor mij nog steeds ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren. Had het "maar" met een tand geweest dan had ik nog gezegd, hhmmmm kan een keer gebeuren, maar bij alle 5!!NEE... :evil:
Slapen heb me goed gedaan...voel me opgeluchter, relaxter. Ik heb ook het gevoel dat Kimba deze keer veel beter bij is. Hij eet en hij is een beetje meer zichzelf. Vorige keer bij de prutser stond ik al de volgende dag weer op de mat omdat Kimba gewoon weg niks deed en niet at. Toen voelde ik al nattigheid. Helaas (en natuurlijk ook gelukkig) voel ik zulke dingen aan, ben dan weliswaar onzeker over mijn gevoelens, maar achteraf denk ik vaak....JE HAD TOCH WEER GELIJK. Meer naar mezelf luisteren... :lol: (gelukkig ik kan weer lachen). Heb 4 nare weken achter de rug en zonder jullie was ik waarschijnlijk nooit zover gekomen....IK KAN HET NIET VAAK GENOEG ZEGGEN MIJN GROTE DANK AAN IEDEREEN DIE HIERBIJ BETROKKEN WAS/IS.
En ik blijf zeker op het forum en hou jullie ook zeker op de hoogte. En ik zal ook zeker weer met de ene of andere vraag komen. :lol:
Liefs,
Nova ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

voller krijg je hem met meer energie in zijn voer en met name vet.
en ieder dier reageert individueel op voer, er is niet zoiets als standaard aankom of afval-voer voor alle katzels (m/v hihi..).
welk voer kreeg hij precies voorheen en zou de soort voer missch aanleiding kunnen zijn voor zijn gebitsellende?

Enzo heeft na zijn gebitsoperaties fijngeknipt rauw vet lamsvlees gekregen met pietseltje fijngeknipt zacht gras er door voor de vits+mins+enziempjes. eerst op mijn vinger en aflikken/in bekje stoppen en erna zelf van het schoteltje (bergje maken) likken.
en hij krijgt dat nog iedere dinsdag want dan hebben ze hier het meest verse vlees. en hij komt daar goed op aan, maar valt ook heel snel af na wat stress en het blijft een mega-angsthaasje..

blij/blij dat we je zo goed hebben kunnen helpen en heel fijn dat je het forum gevonden hebt!
er staat heel veel informatie over allerlei onderwerpen op - je kunt het zo gek niet bedenken
- en met de zoekfunctie heb je het snel boven water.

ja, Knaake wil altijd wel weten hoe het verder ging en er zijn meer artsen die hun patienten goed willen volgen. ik laat nog ieder jaar T-4 schildklier prikken bij Enzo om door te geven aan de da van de Lingehoeve waar hij een radio actief jodiumbehandeling heeft gehad.
en met de oncoloog in Gouda heb ik dezelfde ervaring en echt, er zijn ook nog wel goeie da's met hun hart op de juiste plek. t is alleen ff zoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Ja, gelukkig wel zijn er nog goede DA, alleen wat je al zegt dit is hart zoeken...
Kimba heb ik vorige jaar een paar keer (heel langzaam) geprobeerd aan vers vlees te wennen. Ik heb van een fokker van die kattenworstjes gehaald en dan in begin met heet water verdund gegeven. Ook gaf zij mij het advies om runderhartjes te kopen, te koken en de bouillon erdoorheen te doen. Heb van alles geprobeerd, maar Kimba heeft het niet gegeten. Heb ook ooit vis gekookt ook daar liep hij met een grote boog eromheen.
Heb het 2 keer apart van elkaar dagen lang geprobeerd, maar kreeg hem niet aan het verse vlees.
Kan men rauw voeding überhaupt combineren met brokjes of blikvoer? Ik dacht altijd dat het of het ene of het andere is anders is vanwege de darmen??

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door castratenkoor »

Je kunt b.v. Carnibest door blikvoer mengen. Puur Carnibest eten de meesten hier niet maar als ik 200 gram blik meng met 50 gram Carnibest dan gaat het er prima in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Cerna »

Rauw eten bij Britten: ze lusten het of niet en wanneer ze eenmaal aangegeven hebben dat ze het niet willen, dan kun je op je kop gaan staan, maar je trekt altijd aan het kortste eind.

Milka wil absoluut geen zacht voer uit blik, maar is (zo nu en dan) fan van rauw runderhart of Applaws ocean fish (verkrijgbaar via Zooplus). Noa vindt ocean fish ook erg lekker, dus dat zou je kunnen proberen (Cochi deed er een moord voor!) Maar Amber haalt hier haar neus voor op. Die eet hoogstens een enkele keer wat rauw kipfilet.
Mijn ervaring is echter dat Britten brokjeseters zijn (en daarom moeten we Noa spuitjevoeren) en heel moeilijk op andere ideeën gebracht kunnen worden.

AD is wel vrij vet, dat zou je een tijdje kunnen blijven geven en met Periactin krijgt hij sowieso meer eetlust. Maar de kieskeurigheid zal waarschijnlijk blijven. Ik hoef Milka echt geen Gourmet mousse voor te zetten wanneer ze Periactin gehad heeft want ook dan eet ze het niet.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

hahaha....dit herken ik heel goed. Ik heb bij Kimba Carnibest ook onder zijn eten gemengd, maar ook dan liep hij met een grote boog er omheen. Maar kan je dat dan gewoon zomaar een stukje kip of tartaar of runderhart geven terwijl Kimba ook op diezelfde dag brokjes en blikvoer op heeft? Ik dacht namelijk altijd je mag het niet mengen??op een dag?? Of zo heeft mij dit iemand verteld (zij heeft een hondenkennel). En vriezen jullie dit eerst in vanwege bacterien, wormen??

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door castratenkoor »

Ik vries alles inderdaad in kleine porties in. Ik geef elke dag wat rauw Carnibest, kipfilet, eens per week rund, eens per week kuiken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

En ernaast nog brokjes?

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door castratenkoor »

Ja er staan altijd brokjes. Dieetvoer Specific Crystal Prevention. ik heb 3 blaasgruis-gevoelige-katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

proberen kan niet schaden...dus als hij weer de "ouwe" is gaat ik het nog eens uitproberen.

Dankje!

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door castratenkoor »

Bij mijn oude kat van 15 heeft het voor zijn gebit enorm goed geholpen om de dag op vleesjes te kluiven. Door het zagen van de kiezen slijt tandstaan eraf. Die van 15 kan zelfs nog een kuiken wegbuffelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Behalve dat Kimba dat tot nu toe niet lustte, was ik ook altijd bang voor alle bacterien die in zo'n rauw stuk vlees zitten en omdat hij dit nooit gegeten heeft, leek het mij moeilijk om zijn darmen hieraan te laten wennen.

Groetjes,
Nova
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

Annet, Kimba heeft trouwens ook een tijdje Applaus natvoer gegeten en vooral lam vond hij erg lekker. Maar heb ooit iets vervelends over Applaus droogvoer gelezen en dat deze niet zo gezond waren en was toen ook gelijk genezen van het natvoer.
Maar ook hier wilde hij het niet meer na een tijdje. En dan liever weer Felix, maar waarschijnlijk ligt dat aan de suikers die helaas hier in zitten.

Groetjes,
Nova
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Adriana »

het katten-maagzuur maakt korte metten met bacteriën!
wat je zou kunnen proberen is zachtgekookte eidooier en missch wil ie dat van je vinger aflikken!
in eidooier zitten allemaal goeie stofjes en veel katten eten het graag.
kan misschien bij de ad/convalescence smurrie..

hihi, zit dat extra in de genen bij britjes, dat halsstarrige koppige gedrag? het is ook wel katten-eigen..
Laatst gewijzigd door Adriana op 18 mei 2013 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Gebitsoperatie en herstel

Bericht door Nova »

kom net terug van de winkel...ik heb net koolvis gehaald...
Nu zit ie in het water....ik probeer even of hij dat eet...gaat het niet dan probeer ik de eidooier.

Groetjes,
Nova
Plaats reactie