Poes met koortslip

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
Gast

Poes met koortslip

Bericht door Gast »

Ik zit met een groot probleem: Afgelopen week is een van mijn vijf poezen ziek geworden, ze at en dronk ineens niet meer en sliep de hele dag door. Dit is voor haar heel vreemd gedrag, dus ben naar de dierenarts geweest. Die constateerde 3 blaasjes op haar tong, en 1 op haar onderlip. Ik dacht zelf dat ze uit een pan heet vet of jus had gelikt, en de DA kon daar wel in mee. Ik kreeg voor haar pijnstillers en antibioticum mee, en moest 2 dagen later terug komen.
De antibioticum sloeg goed aan, en dankzij de pijnstillers eet ze weer prima. Ze heeft normale trek, eet weer net zoveel als anders, en de blaasjes worden rap minder. Ik na 2 dagen weer terug naar de DA voor controle. Omdat ik bij een dierenkliniek zit, heb je bij ons steeds een andere DA, en deze vertelde mij dat mijn poes waarschijnlijk Niesziekte heeft (ze zijn allemaal geent bij mij thuis) en dat hij zelfs denkt aan Kattenleukemie of Fiv, en dat ik maar een bloedtest moet laten doen om dat uit te zoeken. Ik vind dit raar, want ze vertoont buiten die blaren op haar tong verder totaal GEEN symptomen van 1 van deze 2 ziekten.
Ik heb eigenlijk meer het idee dat ik een pootje gelicht wordt.
Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet namelijk wel dat niesziekte toch kan opspelen ookal is de poes geent, en denk daar eigenlijk meer aan.
Als ik haar nu zie lopen is ze volkomen genezen, en is er helemaal niks meer mis met haar. Als ze Fiv of Leukemie zou hebben, dan zou ze nu toch niet 100% hersteld zijn??
Wie kan mij antwoord geven op deze vraag?
****wat ik vergeten ben te vertellen is dat zij nooit buiten komt, dus de kans op besmetting verkleint??

PS. Ik denk aan een second opinion.

***update**** 27november****
Poes is weer helemaal genezen verklaard door een andere da.
Inderdaad, ik heb een poes met een koortslip. Maar dat is altijd nog beter dan al die engen dingen die de eerste da heeft genoemd. Ik ben ook per direct overgestapt op de andere DA.
Laatst gewijzigd door Gast op 27 nov 2003 17:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Een second opinion is altijd een goed idee als je het niet eens bent met een diagnose.

Onze kat had leukemie en worstelde telkens met infecties en ook heeft hij niesziekte gehad. Telkens gingen deze klachten wel over, om weer plaats te maken voor een andere infectie. Bij leukemie bestrijd je dan eigenlijk de symptomen en niet de ziekte zelf.

Aan je verhaal te horen is het m.i. een beetje te voorbarig om aan deze ziektes te denken. Je zou wel eerst aan die DA kunnen vragen waaróm hij aan FeLv of Fiv denkt, zodat je zelf kunt bepalen of er een kans bestaat dat je kat eventueel een van die ziektes zou kunnen hebben.

Verder begrijp ik niet uit je verhaal dat je kat ook daadwerkelijk loopt te niezen, dus hoe de DA daaraan komt begrijp ik niet. Laat die DA eerst maar eens vertellen waarop hij zijn bevindingen baseert.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind het zelf erg vervelend dat wij niet steeds dezelfde dierenarts hebben, we hebben het meegemaakt met de hond, de één zei dit.... de ander zei dat, en dat schept in jezelf heel veel verwarring. Nu met de katten hetzelfde probleem, het lijkt alsof geen diagnose hetzelfde is. Ik ben er nu achter wanneer welke dierenarts dienst heeft, of vraag specifiek naar hem want dat gedonder van elke keer iets anders was ik goed zat. Ik sluit me daarom ook aan bij Roland en zou vragen naar de specifieke bevindingen. Daarnaast zou ik proberen steeds weer dezelfde dierenarts te krijgen. Ik weet dat het moeilijk is omdat ze niet elke dag dienst hebben maar voor controle etc. kan je het vragen en plannen. Ik wens je heel veel succes en sterkte toe!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vind het ook maar vreemd inderdaad. Heb je wel het verhaal verteld van de pan? als je kat niet niest snap ik ook niet hoe je dierenarts hierbij komt. Je kat heeft verder ook helemaal geen klachten meer dus ik zou het inderdaad niet vertrouwen en nog eens vragen naar de vorige da, bel desnoods even om met deze arts te overleggen.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De blaasjes kunnen ook wijzen op herpes; in dat geval zij het geen blaren maar blazen en dat ze met antibiotica minder worden, wijst meer in de richting van dit dan van blaren. Blaren door verbranding verdwijnen namelijk niet door antibiotica, dus ik vind het vreemd dat de eerste da je dat voorschrijft terwijl hij in jullie verhaal meegaat.

Herpes komt bij een aantal ziektes voor, dus ik begrijp wel dat de tweede da deze ziektes opperde, maar vind het inderdaad nogal voorbarig om dat zo te stellen. Laten ze eerst goed kijken naar de blaasjes en de algehele conditie van de kat, voordat er over andere dingen gesproken wordt.

Ik zou in ieder geval vragen waarom er antibiotica is voorgeschreven als er gedacht werd aan blaren, en waarom de tweede arts een heel ander idee heeft. Laten ze onderling dan eerst maar eens uitvechten wie wat denkt en waarom. Een second opinion is wel een goed idee, maar het kan zijn dat je dan wéér een ander verhaal krijgt..... Een bloedonderzoek lijkt me dan slimmer (om herpes uit te sluiten).
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Ik vind het allemaal ook maar een vreemd verhaal en inderdaad ik heb ook kans op meerdere dierenartsen hier. Gelukkig heb ik meestal wel dezelfde. Maar er is er eentje waar ik dus geen vertrouwen in heb. Ik zou zeker vragen om een second opinion.
Sterkte,
Elsje
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het herpesvirus (wat bij mensen een koortslip veroorzaakt) bij katten heet rhinotracheitisvirus, waarbij er ook meestal niezen en een slijmafscheiding uit de ogen en neus komt.

Er is ook een soortgelijk virus, het calcivirus. Bij een kat met dit virus zijn kenmerkend, zweren op de tong en in de bek. Deze kunnen pijnlijk zijn waardoor de kat weinig tot niets eet. Dit virus is wel besmettelijk, maar omdat het buiten het lichaam maar kort (ca. 24 uur) kan overleven, wordt dit virus voornamelijk overgebracht door direct contact, niezen en hoesten. Een kat met het calcicvirus heeft vaak koorts en verliest gewicht door het niet eten. Afscheiding uit de neus en ogen is bij dit virus meestal niet aanwezig. De ziekte duurt meestal ca. tien dagen en de meeste katten genezen ervan. Soms kan dit virus longontsteking veroorzaken, wat bij kittens en oude, verzwakte katten fataal kan zijn.

Dragers van het calcivirus verspreiden dit virus voortdurend en kunnen het virus jarenlang met zich meedragen, maar er zijn proeven om dit virus te identificeren.

Er zijn vaccins tegen dit virus die voornamelijk bestaan uit antibiotica, sommige vitaminecomplexen en soms steroïden. Verder zijn vooral nodig: warmte, rust, veel vocht en voedzaam eten (bijv. in vloeibare vorm).

Je kunt (wellicht bij een andere DA) misschien vragen of hij op dit virus gecontroleerd kan worden. Daarnaast is het ook belangrijk dat je je andere katten in de gaten houdt en hun bek van binnen even controleert op eventuele besmetting.

Natuurlijk is het niet gezegd dat je kat het calcivirus heeft, maar van alle symptomen lijkt dit er toch wel het meeste op.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Het is heel moeilijk hier een antwoord op te geven. Een test op FIV of FeLV kan natuurlijk nooit kwaad. Maar zelfs al is het FIV of FeLV dan moeten de blaren/blazen wel goed behandeld worden! Ik kan me voorstellen dat er bij brandblaren anti-biotica voorgeschreven wordt omdat het risico op infectie erg groot is. Maar de anti-biotica werkt dan eigenlijk alleen maar om infectie te voorkomen en niet om de blaren/blazen te genezen.

Vraag eens waarom de 2e DA denkt aan FIV of FeLV?
_____________________________________________________________
Kijk voor meer informatie over FIV eens op mijn FIVsite http://pages.ivillage.com/sakee/fiv
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Roland bedoel je met calcivirus niet calicivirus? Dat virus is nl. ook verantwoordelijk voor niesziekte.
Ik had hier een kitten met blaasjes op de tong en in de bek (gediagnosticeerd als calicivirus) en dat werd met antibiotica behandeld. Nu heeft een ouder kitten blaasjes rond de bek; ik geef weer antibiotica en zacht voer en smeer bovendien de blaasjes in met Bach crab apple. Na een dag zien we al verbetering; ze eet zelfs alweer brokjes.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Emma Boom schreef:Roland bedoel je met calcivirus niet calicivirus?
Dat zou heel goed kunnen. Bij mij in de boeken staat het echter beschreven als calcivirus :geenidee:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten