Nieuwe kat bang in huis

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GarField000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2013 16:58
Locatie: IJsselstein, UT

Nieuwe kat bang in huis

Bericht door GarField000 »

Hallo,

Ik ben 2 dagen terug bij iemand geweest om naar 2 rode poezen te kijken (zusjes, beide 1 jaar oud).
1 was een ontzettend knuffelkont en kwam gelijk naar me toe.
De ander was iets afwachtender maar gaf toch kopjes tegen mijn schoen en liet zich wel aaien.

Ik had niet verwacht dat ze direct zo dichtbij zouden komen. Ik heb ze dus meegenomen.
Ik heb gelijk hun eigen kattenbak, krabpaal, speeltjes, eten, etensbakjes en reismandje met kussen meegenomen. Hoe meer eigen hoe beter dacht ik.
Ze wilde niet echt in het mandje maar de vorige eigenaar deed ze er in.

Thuis gekomen eerst de kattenbak schoon gemaakt, en gevuld. Deze op de plek neer gezet waar ik hem wilde, en het reismandje er naast gezet. Deurtje open gedaan en kom maar snuffelen dames.
De knuffelkont zat helemaal bang en verschikt achter de koffer en kwam er niet uit. De andere kwam snel naar buiten .. na wat onderzoek in de woonkamer en overal even tegenaan schuren :) .....
Maar de andere bleef in de reiskoffer. Mocht haar wel aaien, maar zat stijf van de angst. Dus ik dacht ik laat haar er gewoon in en dan kan ze er zelf uit. De volgende morgen zat ze er nog in. Dus ik heb de bovenkant van de reiskoffer eraf gehaald en toen ging ze eruit, richting slaapkamer.
Daar heeft ze de hele dag gezet. Dus haar daar maar weer weg gehaald (onder het bed) en toen ging ze naar beneden naar de woonkamer. Gelijk onder de trap ........... Ze blijft ERG bang.
De trap is een open trap en eronder is niet echt verstopt zeg maar.
Vanmorgen haar er onder weg gehaald en op schoot genomen .... stijf van de angst. Echt zielig. Toen ging ze naar de keuken, en van de keuken naar de trap en ze ging boven aan de trap liggen, maar ze kan wel de woonkamer inkijken.
Ze ligt daar nu al de hele dag. Ik heb net geprobeerd of ze een brokje wil. Snoepje. Een eigen speeltje. Haar zus ... maar ze blijft maar verschikt liggen.

Hoe kan ik dit nu het best aanpakken? Ze blaast niet, ze is alleen erg bang terwijl ze in haar eigen huis zeg maar juist de meest brutale was.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door Freya13 »

Na één dag? Dat lijkt mij een heel normale situatie hoor. Heeft ze gegeten? Is ze op de bak geweest? Dat is op dit moment het belangrijkste.
Onze kat (Suzy, nu 1 jaar) heeft een week achter de boekenkast gezeten. Ze kwam er wel 's nachts van achter om te eten enzo. En nu zoveel maanden later loopt ze vol zelfvertrouwen in huis rond. Ze speelt, knuffelt alsof ze nooit iets anders gedaan heeft.
Ik zou ze dus nog wat tijd geven. Heel rustig tegen haar praten, voorzichtig lokken misschien ... en verder tijd geven. Maar zeker met een andere, meer avontuurlijke poes in huis, ben ik ervan overtuigd dat dat helemaal goedkomt.
Gebruikersavatar
GarField000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2013 16:58
Locatie: IJsselstein, UT

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door GarField000 »

Hallo. Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga er ook vanuit dat het goed komt. Alleen ze is zo bang en ik wil haar graag helpen. Volgens mij zit ze waar ze zit en blijft daar. Ik denk niet dat ze naar de bak gaat of eet. Ze zit vlak bij de kattenbak. Als ik haar brokjes of vlees aanbied draait ze haar kop weg.

Wat wel een oorzaak kan zijn is dat ze erg geschrokken is. Ik had haar vast toen de eigenaar de andere ging pakken. Die trapte toen per ongeluk tegen het deurtje met een klap en daar schrok ze heel erg van. Daarna pakte de man haar en deed haar bij haar zus in het mandje.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door Dinky »

Als ze daar niet bang was dan zou ik denken dat geduld het toverwoord is.
Je kan eens kijken wat ze doet als je snoepje neerlegt en dan zelf wat afstand neemt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door Chiquita98 »

Zeker niet steeds met het diertje gaan slepen. De reismand was haar veilige haven. Weet heel zeker dat ze daar wel uit is geweest hoor 's nachts en dan gauw weer terug.
Geduld geduld geduld en laat haar maar komen. Dan komt het echt wel goed. Blijf zelf ook vooral ontspannen want ze voelt haarfijn aan dat jij dan gespannen bent
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door BillyJean »

Hoi
ben heel benieuwd naar je katten ( foto?) . Ik herken het van Billy Jean, de eerste week zagen we die niet, maar 's nachts ging ze op onderzoek uit. We lieten de slaapkamerdeur open en opeens werd ik wakker omdat ze aan me zat te snuffelen. Het heeft wel een maand geduurd voordat ze spontaan naar me toe kwam, geduld en liefde, dat is het sleutelwoord. Succes!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
GarField000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2013 16:58
Locatie: IJsselstein, UT

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door GarField000 »

Nu we een paar dagen verder zijn gaat het steeds een stukje beter.
Ik ben begonnen door verschillende soorten speeltjes te halen en kijken wat ze leuk vondt.
Ze reageerde bij zo'n touwtje met bolletjes, en aan het einde een muisje.
Daarna was het net of de blokkade weg was ..... later ging ze naar de keuken en heeft wat gegeten.
Ik heb ook alvast de 2e kattenbak beneden neergezet.
Ze komt nog niet bij je, maar ze is een stuk relaxter ...
Ze ligt naast me op een stoel aan de keukentafel terwijl ik dit aan het typen ben ....

Ik kan haar zelfs aaien zonder dat ze weg gaat ...

Ik heb ook de vorige eigenaar nog even gebeld, en die gaf aan dat ze dit bij hem de eerste keer ook gehad hadden, later zal ze de grootste knuffelkont worden.

Ik ben dus benieuwd, maar het gaat de goede kant op.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Nieuwe kat bang in huis

Bericht door Freya13 »

super! dat komt helemaal goed :-)
Plaats reactie