Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Bericht door starr »

De laatste tijd valt het mij op dat Pim regelmatig (zeg 2 a 3 keer per week) niest. Soms heeft hij dan ook een wat nattig neusje en als hij met zijn kopje snel beweegt dan vliegt er wel eens een druppel door de lucht.
Ik weet niet of dit normaal is? Hij vertoont verder namelijk geen symptomen. Hij eet goed, ziet er goed uit, geen verandering in gedrag etc. Misschien wel wat stress omdat onze kat reeds is overleden en hij heeft altijd wel moeite met veranderingen en is wel stress gevoelig.

Hij heeft ook vaak gewoon een 'droge' neus, en sowieso zie ik nooit echt van die slierten slijm of zo. Het zijn gewoon af en toe wat druppeltjes.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Bericht door flower1980 »

Hoe is het verdere gedrag? Eet en drink Pim als normaal? Hoe is de gang naar de kattenbak? Hoe is het speelgedrag?

Kate heeft nu net voor de 2e keer in 2 maanden de diagnose niesziekte gehad afgelopen weekend (zeer milde variant) en ik merkte op bovengenoemde vlakken een duidelijk verschil.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Bericht door eveline1982 »

Zou een virusje kunnen zijn. Zolang de kat goed eet, drinkt, geen koorts heeft en zich niet anders gedraagt dan anders zou ik het gewoon even goed in de gaten houden. Vaak zijn ze hier met een paar weekjes wel overheen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Bericht door castratenkoor »

Een kat kan ook chronische niesziekte hebben. En dan is het niet verstandig om de haverklap aan de medicijnen te gaan. Mijn Sjaak is nu 15 en snottert zijn hele leven al. Als hij in een bak met droge brokken niest, lusten de anderen het niet meer. Hij heeft er zelf weinig tot geen last van. Neusvocht is altijd helder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Bericht door starr »

Hmm.. Ik heb zelf ook een heel ander beeld van niesziekte, omdat ik wel eens katten heb gezien met niesziekte in het asiel waar ik werkte en dat zag er toch wel heel anders uit. Maar je hebt er dus meerdere vormen van.
Als hij niest, is het ook maar één keertje zeg maar.
Bij mijn andere katten is me dat toen nooit opgevallen , vandaar dat ik het even na vraag.

Hij eet prima, drinken zie ik hem niet zo vaak doen omdat hij ook veel buiten is. Op de kattenbak zit hij nooit omdat hij alles buiten doet.
Zijn oogjes staan helder, hij is net zo speels als anders en wil ook graag kroelen.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kat af en toe snotteren en niezen: niesziekte?

Bericht door flower1980 »

Ik zou me niet druk maken dan, als Pim zich normaal gedraag en goed eet.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie