Cuba Kalium tekort

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

hoi hoi iedereen!!..

ik had vorig jaar februari ook een bericht op deze forum gezet.. maar nu een jaar later hebben we meer antwoorden gekregen op onze vragen wat er met onze mooie man is.

Cuba is 16 jaartjes jong en is een rooie kater.. en is een ongelooflijke vechter!. Hij is nu al iets langer dan een jaar bezig met zijn gezondheid. en vandaag hebben we eindelijk te horen gekregen wat er met hem is. het afgelopen jaar hebben we in het duister gezeten en zijn we meerdere keren bij dezelfde dierenarts en dieren ziekenhuis geweest met hem en niemand wist wat het was... er zijn foto's van zijn ruggengraat gemaakt en bloed onderzocht en zijn bloeddruk is opgemeten en die was een jaar geleden te hoog.. daar heeft hij medicijnen voor gekregen.. in de zonder van 2012 leek het weer helemaal goed met hem te zijn... okal wist niemand wat er met hem aan de hand was.. jammer genoeg..

nu dit jaar en het einde van 2013 begon hij weer een beetje te sukkelen met zijn gezondheid... hij maakte zichzelf niet meer schoon en hij heb een paar dippies gehad dat hij zijn koppie niet omhoog kon houden en beetje als een oude dronken man rond liep.. maar hij at wel veel en dronk ook veel (eigenlijk dronk hij teveel) en ging zelf naar de wc.... maar de afgelopen week ging het helemaal mis... hij bleef alleen maar in zijn mandje en wou niet gaan lopen om te eten en te drinken.. dus had ik het maar bij hem neer gezet.. hij stond ook niet op.... toen hebben we voor vandaag een afspraak gemaakt bij een andere dierenarts.. want die dierenarts had een tijdje geleden onze andere kat Giyar geholpen met zijn blaasgeruis in het weekeind..

nu zijn we dus met Cuba ook naar die dierenarts gegaan.... en weer zijn bloed laten onderzoeken.... voor we de uitslag kregen.. hadden we ook zijn bloeddruk weer laten meten... die was 190 en die mag 150 zijn? en hij heeft hartgeruis gekregen artrose aan zijn pootjes en hij heeft kalium tekort hij had 2.5 en moet 3.5 zijn.... de rest was wel goed... hij is nu gelijk opgenomen en hij blijft een nachtje bij de dierenarts slapen om zijn kalium omhoog te krijgen en zijn bloeddruk omlaag te krijgen... als dat morgen niet lukt moet hij nog een nachtje blijven....

na een jaar zijn we dus veel verder dan toen omdat we naar een andere dierenarts zijn gegaan... hij heeft achteraf ook geen hernia want dat dacht de oude dierenarts... de foto's waren niet goed genomen hoewel hij in narcose lag. ze had hem niet goed neer gelegd toen ze die foto nam...zo zijn er wel meer dingen over die oude dierenarts...

maar die nieuwe zij ook tegen ons.. dat een symptoom is als hij zo loopt en zijn koppie zo naar beneden heeft kan wijzen op kalium te kort..


nu is mijn vraag... iemand dit ook gehad? hart geruis artrose en kalium te kort en hoge bloeddruk? beetje veel voor zo een klein beesje...

ik mis hem nu al nu die een nacht ergens anders slaapt... ik hoop niet dat hij zich alleen voelt......

bedankt alvast!...

Groetjes van me babytjes en mij!!!



p.s. ik was benieuwd waar het door kwam die kalium te kort.. en het kan door de schildklier komen.. daar krijgen we morgen de uitslag van.. hypokaliëmie wordt het ook wel genoemd..
weet iemand waar het nog meer door kan komen?? niet met eten want er staat genoeg eten omdat er nog eentje moet groeien... en hij eet genoeg.. daar heb ik streng op gelet....
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Ms Maaike »

Hoi, hartruis en artrose komen vaker voor bij oudere katten. Ik weet niet of je dit samen moet zien met een kaliumtekort. Als het niet door het voer komt (welk voer zet je je katten voor?) dan kan het een opnameprobleem zijn (in de darmen). Hoe is zijn ontlasting? Schildklier laten onderzoeken is ook slim; vaak is dit een probleem dat bij oudere katten vaker voorkomt. Vooral het veel eten en de hoge bloeddruk zijn symptomen van een te snel werkende schildklier (hyperthyreoidie).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door nellebel »

hartproblemen en kaliumtekort hangen samen want van een kaliumtekort kun je hartproblemen krijgen. en vrij acuut ook.ik werk met ouderen dus sommige klachten van "oudere" katten zijn herkenbaar bij de mens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Adriana »

we hebben een aantal gevallen van kalium tekort bij katzels op het forum en vooral het baasje van i.m. patiani - guusje heeft er veel mee te maken gehad (pb..?)
rechtsboven zit een zoekfunctie en met 'kalium tekort' krijg je alle berichten.
wat ik me nog herinner is dat de vorm waarin het wordt gegeven, erg belangrijk is voor een goede opname..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Ms Maaike »

Kalium is nodig voor een goeie werking van spieren. Wat je met een kaliumtekort krijgt is bijvoorbeeld het onregelmatig kloppen van het hart. Een hartruis (= niet goed sluitende kleppen of een gaatje in de boezem-/kamerwand) in combinatie met kaliumtekort ken ik niet, maar ik zal het forum eens afstruinen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

hoii iedereen!!

bedankt iedereen voor de reakties!...

we zijn net gebeld door de dierenarts... en we zijn iets verder weer... zijn kalium gaat maar niet omhoog... ze geven via infuus en via voer maar hij plast het er net zo hard weer uit....

nu denken ze dus aan een hormoon Aldosteron...dat het daar door de kalium niet in zijn lichaam wil blijven... maar ja.. ze kunnen dat niet gelijk testen omdat ze geen koelbox hebben zodat het naar Duitsland gestuurd moet woorden en het moet 12 uur gekoeld blijven... dus nu zijn we op zoek naar een koelbox...

allemaal moeilijke woorden wat we te horen krijgen... en allemaal gedoe... ik hoop dat die zich snel wat beterder voelt.. want ik mis hem wel heel erg...en hij blijft nog een nachtje...

:(


en daarbij... we geven het niet op want hij eet en drinkt gewoon goed....
en artrose heeft ook niks met die kalium tekort te maken... maar dat heeft hij dus ook... en dat kalium tekort daardoor werkt zijn hartje niet goed genoeg..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Ms Maaike »

Oh... Hij heeft toch een te hoge bloeddruk? Moet je geen aldosteron geven eigenlijk... Aldosteron zorgt ervoor dat water niet meer uitgescheiden wordt en het weer terugkomt in het bloed. Dan is er 'meer' bloed en stijgt de bloeddruk daardoor. Wat ze hiermee willen doen is zorgen dat kalium niet wordt uitgescheiden door de nieren. En kalium wordt inderdaad niet goed via een infuus opgenomen, het wordt het beste opgenomen via de darmen. Maar ik vraag me af in hoeverre ze nu het ene probleem oplossen en een andere (ergere?) probleem creëren. Hebben ze nagedacht over het geven van kaliumsupplementen?

Heel veel sterkte, kan me voorstellen dat er veel op je afkomt en dat de termen voor je ogen dansen. Google helpt veel! Schrijf dingen op als je bij de dierenarts bent; emotie maakt het onthouden van dingen best lastig. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

hoi maaike...

hij had al een hoog bloeddruk.. dat heeft hij dus iedere x jammer genoeg....
maar ze had het ook over Syndroom van Conn en dat klopt wel een beetje met wat hij allemaal heeft mee gemaakt... zijn gezichtje was vorig jaar voor de helf verlamd en dat voor enge dingen allemaal...

daar willen ze naar kijken als er een koelbox is... dus nu zoeken we een koelbox....... en geen bbq koelbox :shock:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Adriana »

Giyar0Cuba0Bear schreef: we zijn net gebeld door de dierenarts... en we zijn iets verder weer... zijn kalium gaat maar niet omhoog... ze geven via infuus en via voer maar hij plast het er net zo hard weer uit....

nu denken ze dus aan een hormoon Aldosteron...dat het daar door de kalium niet in zijn lichaam wil blijven... maar ja.. ze kunnen dat niet gelijk testen omdat ze geen koelbox hebben zodat het naar Duitsland gestuurd moet woorden en het moet 12 uur gekoeld blijven... dus nu zijn we op zoek naar een koelbox...

allemaal moeilijke woorden wat we te horen krijgen... en allemaal gedoe... ik hoop dat die zich snel wat beterder voelt.. want ik mis hem wel heel erg...en hij blijft nog een nachtje...

:(


en daarbij... we geven het niet op want hij eet en drinkt gewoon goed....
en artrose heeft ook niks met die kalium tekort te maken... maar dat heeft hij dus ook... en dat kalium tekort daardoor werkt zijn hartje niet goed genoeg..
stuur even een pb naar patiani-guusje, zij heeft grote ervaring en heeft een prima dierenarts (Almere dacht ik) die weet waarom kalium niet wordt opgenomen.

daarom heb ik daar in mijn eerdere bericht ook een opmerking over gemaakt..

en lees eerst de bijsluiter voordat dit soort middelen/aldosteron hormonen worden gegeven!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Conn
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NCVOOOL1AL2o.php#03
er staan zeer ernstige waarschuwingen in bij de contra indicaties en ik zou nog eens een paar keer nadenken voordat ik toestemming gaf dit middel in dit geval toe te passen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

ze heeft nog niks tegen die hormoon.. we moeten eerst een koelbox hebben en de testen moeten gedaan woorden voor we weten of dat het echt is.. heb ook op internet gelezen dat een van de 2 bijnieren weg gehaald kan woorden... maar geen idee of een kat er ook 2 heeft.. volgens mij wel toch?

en op dit moment geeft ze alleen medicijnen tegen die hoge bloeddruk en die kalium te kort...

groetjesss melissa
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

We hebben een koelbox :D dus nu de test... en dan moet die naar duitsland en over een paar dagen weten we meer...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Ms Maaike »

Ze gaan testen hoe hoog het aldosteronlevel in het bloed is. Daarna kunnen ze bepalen hoeveel aldosteron ze gaan geven. Dat luistert nogal nauw en daarom zijn die tests zo belangrijk. Waarom bijnieren weghalen? Dan is er geen productie van aldosteron meer en plast hij helemaal veel (= nog groter kaliumtekort, want kalium wordt dan uitgeplast). Syndroom van Conn, daar past het kaliumtekort helemaal niet bij... Want in dat geval is er een overproductie van aldosteron en plast hij dus slecht. Dan houdt hij meer kalium vast. Een tekort is dus helemaal niet logisch. Maar op wikipedia lees ik juist dat het syndroom gepaard kan gaan met te weinig kalium, maar dat is dan niet logisch wanneer aldosteron juist toegediend wordt als er een kaliumtekort is (en ik weet zeker dat ze dat doen). Ik snap het niet meer. Ik kan niet genoeg informatie vinden.

Wat voor medicijnen krijgt hij tegen kaliumtekort? En welke tegen te hoge bloeddruk?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

@maaike..

die Syndroom van Conn klopt wel...
Hij drinkt en plast veel hij heeft een hoge bloeddruk en een laag kalium.. we horen zo snel mogelijk of hij te veel van die hormoon aan maak..en dan is het de bedoeling om die naar beneden te krijgen...

hier een stukje over die syndroom--->

---------------------------------------------


Bij het syndroom of de ziekte van Conn (ICD-10 E26.0) (ook genaamd: primair hyperaldosteronisme, aldosteronisme, hyperaldosteronisme) maken de bijnieren te veel van het hormoon aldosteron aan. Dit hormoon regelt de zout-[1] en waterhuishouding in het lichaam, en daarmee de bloeddruk. Door een teveel aan aldosteron ontstaat een (soms ernstig) verhoogde bloeddruk (maligne hypertensie). Dit kán gepaard gaan met een laag kaliumgehalte in spieren en bloed, maar dit is lang niet altijd het geval, omdat het kaliumtekort pas na verloop van enige tijd optreedt. Een nulmeting kan worden verricht om bij een volgende meting een eventuele dalende trend in het kalium aan te tonen.



---------------------------------------------

en dat klopt wel een beetje en de Symptomen ook

---------------------------------------------

Klachten kunnen zijn:
Algemene (ernstige) moeheid
Spierzwakte
Spierkramp
Vaak hoofdpijn
Stemmingswisselingen ("kort lontje")
Overmatige dorst (polydipsie)
Vaker plassen (polyurie), vooral 's nachts
Hartritmestoornissen, hartkloppingen (tachycardie)
Tinteling in bijvoorbeeld handen en voeten
Tijdelijke verlammingen


Klinisch:
Hoge bloeddruk
Hypokaliëmie
Hypernatremie
Hypomagnesiëmie

-----------------------------------------------

als hij slaapt lijkt het wel of die schokjes krijgt in zijn lichaam hele kleinetjes maar toch.. en zijn gezichtje was half verlamd vorig jaar.. dat is wel weg gegaan...

toen kon die andere stomme dierenarts niks vinden maar we zijn nu naar een andere gegaan... en die zag hem en dacht gelijkt aan kalium te kort voor ze de test deed en uit die test is gebleken dat ze gelijk had... koppie omlaag.. wankel op zijn voetjes... zijn spiertjes zijn wat minder in zijn beentjes....
veel komt overeen....

maar ja.. als iemand zegt dat kan het zijn.. zie je al vaak dingen wat overeen komen... soms is het dan helemaal niet waar.. dus eventjes een paar dagen op de uitslag wachten... en hopen dat die kalium omhoog gaat..want dan kan hij thuis afwachten op de uitslag...
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Brittenbolletje »

Ik weet dat je ook een kalium te kort heb van veel vuldig braken. Dat had mijn kater.

Maar dat is wat anders als bij jou kat.
Ik wil je succes en sterkte wensen. Kan je niet helpen.
Gebruikersavatar
Giyar0Cuba0Bear
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2013 22:00

Re: Cuba Kalium tekort

Bericht door Giyar0Cuba0Bear »

@ Brittenbolletje

ja die van mij spuugt ook wel... maar niet over dreven veel... vaak als die eten wil.. in de ochtent.. en nee niet elke dag... 1x in de zoveel tijd...
dank je wel voor je reactie
Plaats reactie