virus/bacterie en gevoelige keel

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

Nou, dat was me het ochtendje wel. ik vond Joost al en poosje zo 'vol' klinken, alsof zijn holtes vol zaten. gisteravond ging het eten er maar mondjesmaat in (zelfs het natvoer, en dat is uitzonderlijk) vanmorgen stond de helft er nog. ik vond hem ook 'anders' dan anders, kreeg er niet goed de vinger achter. vanmorgen toch maar gebeld voor advies, en alles op een rijtje gezet. geen koorts, klinkt wel 'vol' ademt vrij snel, geen uitloop uit neus of ogen. weinig eetlust.

toch maar even komen, zei ze. dus wij daarheen, de schat (Joost) klom zelf in zn mand toen ik vertelde wat we gingen doen. het leek wel of hij er blij mee was. uitgebreid onderzocht, ze vond zijn keeltje erg gevoelig, hoorde in de bovenste luchtwegen inderdaad irritatie en wat zwaardere ademhaling. hartje klonk super (pfoei) dat, in combinatie met een keer overgeven afgelopen week en de verminderde eetlust, toch maar een kuurtje.

hij heeft een tolfedine-injectie gehad, en een kuurtje ab (doxycycline 100 mg, 0,5 tablet per dag, 7 dagen) en een kuurtje tolfedine 6 mg, 2dd 1 tablet, 5 dagen)
dat laatste leek mij heel veel, wat vinden jullie daarvan? da zei, wel doen, vanwege de ontstekingsremmende werking.

nou , tot zover even wordt vervolgt.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door Ms Maaike »

Och, arme Joost. Tolfedine wel doen in het begin; is behalve een ontstekingsremmer ook een pijnstiller en dat heeft hij wel nodig nu (anders eet hij slecht). Vijf dagen is vrij gebruikelijk geloof ik. Joost nu maar lekker verwennen met natvoer, dat zal er nu even gemakkelijker ingaan dan brokken denk ik. :) Beterschap voor het ventje. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

merci!

ik reageer straks uitgebreid, moet even weg en nog langs de pets place. (luxe natvoer, want dat ging er goed in gelukkig.)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door Adriana »

gut, eindelijk een dierenarts die niet onmiddellijk metacam spuit
en van harte beterschap, Joost!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

heb ik ook nadrukkelijk nagevraagd, wat ze gaf. ;) ik heb de metacamtopics iets te goed in mijn hoofd ;) ze deden het overigens nooit, zei ze, dus ergens is er misschien een begin met de bewustwording van da's???

alright, gotta run. tot straks ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Cerna

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door Cerna »

Hoeveel weegt Joost? Ik vind 2x2 tabletjes Tolfedine wel erg veel. Dat is voor een kat van 4 kilo.

Je weet wrsch wel dat de Tolfedine-injectie 24 uur werkt, maar indien niet: niet eerder beginnen dan na 24 uur dus!

Sterkte met Joost.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door Brittenbolletje »

Er staat volgens mij bij de tolfedine 2x daags 1 tablet :)

Maar fijn een Da die tolfedine gebruikt. Ja 3 tot 5 dagen is wel het minimum wat gegeven word qua tolfedine. Maar je kan ook kijken hoe je kat reageert he. Ik heb een kat die het prima kan met 1 keer per dag 1 tabletje ondanks volwassen kat en 5 kg.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

Joost weegt (ahum :oops: ) 4.6 kilo, schoon aan de haak. er mocht 3-4 ons vanaf, vond ze, maar verder was zijn gewicht passend bij zijn postuur. overigens ga ik daar wel pas over nadenken als hij zich beter voelt ;)

@Cerna, ja, wist ik :) maar dank voor het meedenken!

ben wel blij om te horen dat het niet zoveel is als ik dacht, en dat het normale doseringen zijn. :) daar heb ik dan weer te weinig kaas van gegeten.
nu nog easypill aanschaffen, want verpulverd in gimpet pasta is ook geen onverdeeld succes. hij voelt niet warm, maar ik ben nog niet erg blij met hoeveel hij eet. het is meer drinken van het vocht wat bij het natvoer zit, (ik leng maar extra aan met water) met mondjesmaat wat hapjes nat en brok... hopelijk morgen meer als de ab even in het systeem zit.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

ik weet het niet hoor. dat eten houdt echt niet over. hij poept wel dagelijks, en eet ook wel, maar niet veel, en ik heb de indruk dat dat vooral 0,5 tot 1 uur na het geven van de tolfedine is. een half uurtje nadat hij dat heeft gehad zit er ook veel meer beweging in.

het zint me niks, eerlijk gezegd, maar misschien ben ik over overbezorgd? nog steeds geen temp, dus dat is goed. ik ga zo nog eens een uitgebreide observatie doen van ademhaling en of dat zonder geluid gaat, maar als dat 'snurkje' er nog steeds inzit vandaag en morgen hang ik maandag om 8 uur aan de lijn bij de da.

wat me ook enorm dwarszit eigenlijk, is dat dit heel erg veel lijkt op bronchitis. vooral de snelle ademhaling, die al een tijdje is, en dat hij de neiging heeft om steeds halverwege het spelen te gaan liggen. het is net of hij wel wil spelen, de behoefte is er wel, maar dan wil dat lijf weer niet, en dan stopt het maar weer. zo lijkt het toch althans. en dan dat snurkje/vol klinken...
nogmaals, misschien zie ik spoken, maar toch...

kittens van 8 maanden horen toch redelijk onvermoeibaar te zijn?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
paasnini

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door paasnini »

Ja.
Ik vind je zeker niet overbezorgd hoor. Als er in 3 dagen helemaal geen verbetering is dan moet je zeker contact opnemen met de dierenarts.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

dank je wel :)
vanmiddag gebeld, en morgen even terugkomen. gelukkig eet hij beter, en speelt hij meer, maar omdat het hoorbare ademen blijft nog even goed checken. hij was ook echt goed ziek, dat eten ging zo mondjesmaat de eerste dagen, en hij liep echt als een ouwe vent.

ze zei wel (dat heb ik afgelopen donderdag niet zo meegekregen, maar misschien was dat ook mijn stress) dat het kennelijk toch een forse infectie van de bovenste luchtwegen was, dat hij daar een flinke klap van heeft gehad, en dat het dan ook echt even duurt voor alles terug bij het oude is, zeker bij die jonkies...

arm beestje.
is het een idee om hem ook iets weerstandverhogends te geven?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

alright. de voorlopige conclusie is dat Joost aan het herstellen is van de infectie (hij had nog wat rode slijmvliezen in zijn keel en ogen) en er zat iets viezigheid in zijn neus. maar hij eet beter, is actiever, dus dit moet zichzelf oplossen.

het hoorbare ademen wijst waarschijnlijk op een allergie/milde astmatische aanleg. voorlopig niks aan doen, tenzij het erger wordt.

wat vinden jullie? (ik heb een fijne da, en ik vertrouw hem, maar nou ja, jullie kennen ook het klappen van de zweep, en ik hecht waarde aan jullie mening en ideeën... ;))
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Renatevanderveer

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door Renatevanderveer »

Ik denk dat het wel klopt.
Hier is Bounty ook herstellende en die heeft zo ongeveer hetzelfde als Joost.
Als Bounty te actief geweest is, word ze voor de rest van de dag gestraft en ligt ze te slapen.
Ook hier een zware, soms piepende ademhaling, die ze wellicht altijd zal blijven houden.

Ik denk even terug aan de periode in december/januari.
Je omschrijft dat Joost weinig eet en weinig poept.
Ik denk dan altijd aan mezelf. Als ik me niet lekker voel, eet ik ook erg weinig, omdat het vaak niet zo lekker valt.
Logischerwijs ga je dan ook minder vaak naar de wc. Joost dus ook.

Ik zou me pas zorgen gaan maken als Joost niets wil eten en dat is vooralsnog niet het geval.
Ik denk dat je wel op het advies van je dierenarts kunt vertrouwen, ik ervaar hier ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door Dinky »

Ik vind het positief dat er vooruitgang is in de zin van beter eten en actiever zijn ;)

Denk dat weerstandsverhogers geen kwaad kunnen om het herstel te ondersteunen maar heb zelf geen ervaring daarmee ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: virus/bacterie en gevoelige keel

Bericht door AnneLore »

dank jullie wel :) dat stelt toch wel gerust. :) ik ga eens even vergelijkend warenonderzoek doen!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie