De buitenwereld maakt Tipi bang.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Ik ben wel vegetarisch @Adriana, niet veganistisch. Maar een dier kwellen om te eten is minder erg dan om een beetje plezier te hebben, denk ik.
Je hebt een paar ware punten @ Eveline. Maar diezelfde punten gelden ook voor de mens ( we zijn met veel te veel, bijna geen natuurlijke vijanden, medicijnen, kinderbijslag, sociale woningbouw voorrang indien armoede etcetera). Onszelf doen we het toch ook niet aan?
Evengoed Tipi is inmiddels weer vrolijk en blij aan het springen.
Jammer dat de pil zo slecht voor ze is.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door eveline1982 »

En daarom breken er zo nu en dan epedimieen (schrijf het weer helemaal fout) uit waardoor er weer een boel mensen het loodje hadden moeten leggen, zodat het zwakkere ras niet meer voor een zwak ras had kunnen zorgen. Maar omdat de mens tegenwoordig zo slim is zijn die uitbraken al opgelost voor het zijn werk had kunnen doen ;) . Wij ontnemen ons inderdaad niet de kans op kindjes krijgen, maar kijk wat we daar allemaal mee bereikt hebben, veel te veel mensen, waardoor steeds vaker armoede en we verkloten onze planeet. Nou alsof je daar zo enorm trots op mag zijn ;) .

Fijn dat Tipi weer helemaal vrolijk is! En haar karakter behoud ze gewoon hoor, alleen de drift is weg :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Adriana »

Rob O schreef:Maar een dier kwellen om te eten is minder erg dan om een beetje plezier te hebben, denk ik. .
bedoel je een dier vermoorden/doden en slachten om als mens een beetje plezier te hebben en lekker te kunnen eten? ..
want mensen eten vlees omdat het zo lekker is.. uiteindelijk kunnen ze makkelijk zonder ..
dit is volledig off-topic en waarom waarom zijn het altijd mannen die hierover beginnen?

begrijp dat Tipi weer helemaal blij en gelukkig is? nu de vreemde katten nog buiten je huis houden. kwestie van deuren dichthouden denk ik en zonder foto's kunnen we daarover verder niet meedenken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door BillyJean »

De pil is niet alleen slecht voor katten, ook voor vrouwen. De borstkanker onder vrouwen is een epidemie aan het worden. Hormonen zijn gewoon slecht, castratie is goed.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Ms Maaike »

Rob, jammer dat je alles om Tipi heen zo vermenselijkt. Het is een kat, geen mens, maar toch ga ik weer een reactie typen om dat uit te leggen. Het wordt geen lange reactie; da's kennelijk zonde van m'n energie.

Katten hebben geen kinderwens, alleen instinct. Katten kunnen er niet voor kiezen om hun krolsheid uit te stellen, mensenvrouwen kunnen wel kiezen om hun menstruatie uit te stellen dan wel minder erg te laten worden. Katten denken niet na over de gevolgen van seks (aids, nestjes). Ze zorgen niet dat ze hun kittens bij andere baasjes onder brengen. Ze hebben geen keuze of ze nu wel baarmoederontsteking willen (één van de vele mogelijke gevolgen van het nog hebben van eierstokken). Ze hebben in vrij weinig dingen een keuze, daarom is de mens die ze verzorgt verantwoordelijk voor ze.

Anyway, ze is gecastreerd, dus waarom deze zinloze discussie? Ik wens je veel plezier met Tipi.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Maaike. Ik ben geen kat, dus kan weinig anders doen dan me een voorstelling proberen te maken, net als jij? Inlevingsvermogen begint altijd bij iets te plaatsen op je eigen gevoel, daarna is er ruimte voor andere ideeen. Ten minste als je zin hebt in andere invalshoeken dan die van jezelf. Tipi is inderdaad gecastreerd, daar veranderd niks meer aan. Maar om dit af te doen als een zinloze discussie komt op mij over als vreemd voor iemand met jouw onderschrift (diervriendelijke groeten). Jij hebt het idee dat een kat instinctief is, een mens niet. Ik deel dat idee niet: De mens is instinctiever dan ze zich voordoet, en een kat toont veel meer gevoelens dan alleen 'instinct' rechtvaardigt. En de enige manier voor de vrouw om haar menstruatie uit te stellen is de pil, die ik dus ook aan Tipi wilde geven (was 12 jaar geleden nog heel normaal, heb mijn vorige kat dus kanker aangedaan).
Wat jij zonde van je energie vind weet je zelf het best, ik kan je melden dat ik jouw idee meeneem in mijn oordeel over de materie. Bedankt daarvoor.
Renatevanderveer

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Renatevanderveer »

Het word gezien als een zinloze discussie omdat het niet strookt aan de titel van je topic.
De buitenwereld zou jouw poes bang maken en je wijkt af naar een sterilisatie? Dat is zinloos.

Ik vind je manier van denken interessant, maar ik kan er helemaal niet in vinden..
Allereerst de meerdere vergelijkingen met de mens..
Ik denk dat wij mensen meer verschillen van katten dan dat we gemeen hebben.
Je denkt vanuit jouw eigen visie en belevevingswereld, maar waarom niet vanuit je kat?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Ms Maaike »

Het is een zinloze discussie omdat de castratie niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Dat heeft niks met mijn diervriendelijke groeten te maken. :) Ik zeg ook nergens dat een mens niet instinctief is. Bedoel je met 'meer gevoelens' dat Tipi een kinderwens heeft? Ik snap dat je je probeert in te leven, maar ik blijf erbij dat je dat te veel vanuit de menselijke invalshoek doet. Een mens gebruikt rede en ratio, katten niet. Ik zeg niet dat katten geen gevoelens uiten; ik zie precies aan de koppen van mijn katten wanneer ze tevreden/blij zijn, wanneer ze zich niet lekker voelen, wanneer ze pijn hebben, wanneer ze aanhankelijk zijn of liever met rust gelaten willen worden. Welke gevoelens vind jij dan niet te herleiden op instinct? Ik ben van mening dat alle gevoelens (ook die van de mens) met instinct te maken hebben. Hoe je daarmee omgaat heeft veel meer met ratio te maken, iets dat katten niet hebben.

Ik had bij mijn vorige post het idee dat mijn energie nuttiger besteed kon worden omdat ik denk dat je je kat blijft benaderen vanuit de menselijke ratio. Ik vind het een prettige gedachte dat je mijn ideeën meeneemt, maar ben wat dat betreft gewoon een beetje een scepticus en dat komt met name door je vorige reacties. Maar ben benieuwd hoe Tipi gaat wennen aan de buitenwereld. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Adriana. Ik bedoel dat het minder erg is om een dier te eten om te overleven, dan om een dier te kwellen omdat je het fijn vind om een bijvoorbeeld een poes in je huis te hebben. Dat je geen dieren meer hoeft te eten om te overleven heb je gelijk in, hoewel het hard werken is om alle voedingsstoffen te vervangen (duur ook). Waarom mannen hier over beginnen? De meeste mannen die ik ken willen iedere dag een lap vlees op hun bord. Groenten zijn bijzaak. De vrouwen die ik ken eten vaak lekkere groenten en salades, dus ik weet niet zo goed waarom juist mannen hier vaak over beginnen. Misschien voelen wij ons dan stiekem toch een beetje schuldig omtrent ons gedrag?
Tipi is inderdaad blijer met de deur dicht. Ze is weer vrolijk. Dus die deur blijft dicht tot ze zelf vraagt of ie weer open mag. Ik zou niet weten wat voor foto's ik zou moeten plaatsen (ook niet hoe ik dat zou moeten doen trouwens).
Dan zie je een immense binnentuin 50meter bij 350meter rondom afgesloten door huizen met vier en vijf verdiepingen allemaal met balkon. De tuinen hebben allemaal eigen hekjes en bomen. Er staan tuinhuizen, er is een enorm plat dak van de supermarkt. Een groot stedelijke jungle is het. Er lopen honderden katten en mijn bovenbuurvrouw heeft me verteld dat mijn balkon alleen voor haar kat al belangrijk is om thuis te komen. Afsluiten zou asociaal zijn. Eigenlijk is het niet raar dat Tipi het maar eng vindt.
Mede door jullie reacties heb ik mijn gedrag veranderd, krijgt de poes haar veilige plekje terug (ik dacht echt dat katten graag naar buiten gaan) en wacht ik tot ze zelf duidelijk maakt dat ze niet meer bang is.
Bedankt dus.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Renate. Ik probeer te denken vanuit mijn kat. Ik kan me dan dus nog niet voorstellen dat ze het fijn vind om gecastreerd te worden. Dat ze bang is voor buiten heeft denk ik niets te maken met haar sterilisatie. Dat komt denk ik door haar opgroeien in een afgesloten ruimte. Ik heb mijn problemen aangaande castratie eerder terloops genoemd maar daar is veel meer op gereageerd dan op mijn oorspronkelijke vraag. Sorry daarvoor, maar is niet alleen mijn schuld.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Maaike. Xkuus voor mijn wat boude reactie. Ik voel me instinctief een beetje aangevallen :) Ik ben een kattenmens en hoop gewoon het beste te doen. Als er dan repliek komt valt dit moeilijk te verteren. Mijn laatste poezen (erfenis uit relatie) kregen de prikpil, geen dokter die toen zei: "Dat is slecht!" Toen ik Tipi ging halen was ze krols. Ik vertelde de jongen die haar tot die dag eten gaf: "Je kat is krols!" Hij wist niet wat dat was, vertelde mij dat ze alleen een beetje miauwde.
Toen heb ik drie dagen wakker gelegen van het gemiauw, de dokter gebeld, (prik)pil is heel slecht, tijdje gebabbeld, en heel snel besloten om te castreren. De dokter was net als iedereen hier heel lovend over het castreren. Ja, er zijn alleen voordelen.
Toch knaagt er iets in mij. Misschien door de snelheid van mijn beslissing.
Je hebt wel gelijk dat het krijgen van baby's voor een katje instinctief is. Mijn probleem is alleen dat dat instinct door mij zomaar is afgenomen, en instinct is een heel groot gedeelte van een karakter (Katers worden ineens schootpoezen, velen worden moddervet. Benieuwd of rugby nog zou bestaan als alle mannen waren ontbalt, enzo.)
Ik ga beter mijn best doen om Tipi als kat te benaderen want ze heeft inderdaad niks aan een al te menselijke benadering.
Dan ga ik nu stoppen met schrijven over de castratie want het is offtopic, en evident dat mensen zich daar aan gaan storen. Dus dit was mijn laatste gezever.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Dinky »

Mag ik je complimenteren met het feit dat je in elk geval open staat voor andere meningen ;-)
Je bent niet de enige man die er moeite mee heeft een poes te hebben die het niet leuk vind om naar buiten te gaan, mijn vriend heeft hetzelfde. Ik ben juist erg blij dat ze niet zo nodig naar buiten wil vanwege alle gevaren die daarbij horen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Hallo @ Eveline. Nee, dat is inderdaad niks om trots op te zijn (kijk wel uit met wat je schrijft want zulke ideeen doen het niet zo goed in deze tijden). Ik bedacht me een paar jaar terug dat ik nooit behandeld zou willen worden in een ziekenhuis. Niet omdat ik niet wil leven, maar het is belachelijk dat ik niet kan kiezen voor een dierproefvrije behandeling. Het idee dat (bijv) een mensenaap wordt gemarteld om mij een paar jaartjes ouder te maken is deprimerend. Dus ik besloot om daar niet aan mee te doen. Toen werd ik op een dag wakker in een ziekenhuis, ander land, en vergat meteen die gedachte. Eenmaal weer half levend besloot ik om mijn oude stokpaardje in ere te herstellen. Nu ben ik blij dat ik er nog ben. Ofwel ben ik net zo hypocriet als iedereen, ik had mezelf hoger ingeschat.
Als we zo doorgaan is het einde van de mensheid nabij, en dat zou zonde zijn. Want wij kunnen samen hele leuke en mooie dingen doen! Voor mij is het dus wel moeilijk om de 'eigenaar' te zijn van een ander levend wezen. Vooral als ze zo stilistisch zijn als een kat. Ik wentel me dan maar in al jullie positivisme omtrent mijn keuze, en ga genieten van mijn wonderlijke bastaardboskat.
Groeten, rob
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Dinky »

Wij zeggen dat onze poezen personeel hebben en geen baasjes zoals een hond ;-) eigenaar is slechts een juridisch begrip.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Adriana »

Rob O schreef:Adriana. Ik bedoel dat het minder erg is om een dier te eten om te overleven, dan om een dier te kwellen omdat je het fijn vind om een bijvoorbeeld een poes in je huis te hebben.

Dat je geen dieren meer hoeft te eten om te overleven heb je gelijk in, hoewel het hard werken is om alle voedingsstoffen te vervangen (duur ook).

Waarom mannen hier over beginnen? De meeste mannen die ik ken willen iedere dag een lap vlees op hun bord. Groenten zijn bijzaak. De vrouwen die ik ken eten vaak lekkere groenten en salades, dus ik weet niet zo goed waarom juist mannen hier vaak over beginnen. Misschien voelen wij ons dan stiekem toch een beetje schuldig omtrent ons gedrag?

Als we zo doorgaan is het einde van de mensheid nabij, en dat zou zonde zijn.
eerste alinea
!!joepie, jij laat ze vermoorden en eet ze op - en dat is volgens jou minder erg want ik kwel ze, omdat ze door mij als huisdieren (gecastreerde katers) gehouden worden ..

tweede alinea
baarlijke nonsens! lees je in over voedingsstoffen en algemeen dagelijkse behoefte.
veel minder duur, minder dierenleed, veel gezonder en zeker weten goedkoper!

alinea drie
zolang ik schrijf en berichten langs zie komen zijn het altijd mannen die over het castreren beginnen..
dat is wat er geschreven stond en zo heb ik het ook bedoeld.. en retorische vraag overigens..

alinea vier
de mens is te dom om te overleven!
we verkloten deze planeet met ons onverantwoordelijke graaigedrag.. en zijn al aardig op weg om het op aarde onleefbaar te maken.. maar ach, moeder natuur stuurt een paar rampen en ook weer opgelost..
dàg mensheid (jij bent toch asjeblieft niet iemand die die doorgeevolueerde aap als kroon op de schepping ziet hè..?

;-) en dat was het dan wat mij betreft.
hoop dat je volgende topic of vraag over de verzorging van katzels gaat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie