De buitenwereld maakt Tipi bang.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Hoi Dinky. Ik heb een katje die zo is gemaakt om naar buiten te gaan: Soms zit ze stil op de grond en springt dan ineens tegen mijn plafond (3 meter 20 uit stilstand), stuitert tegen een boekenkast, en eindigt op de schouw. Kijkt even om haar heen, rent naar het uiterste puntje van mijn huisje, weer terug, en dat dan dertig keer. Ze zit op de rand van mijn bad, springt erin, schrikt van het water, maar weet zich op dat water af te zetten en klapt tegen het plafond, draait in de lucht, eindigt op mijn wastafel. Dan ruikt ze aan mijn tandenborstel alsof er niks is gebeurt. Ik heb echt nog nooit zo iets gezien, heb vanaf mijn geboorte 20 katten gehad.
Vandaar dat ik dacht dat het voor haar zo fijn zou zijn als ze een kilometer springplezier zou hebben. Ja, ik zou het ook heel leuk vinden om te kijken naar die mafkees 'in het wild'.
Maar nu wil ze dus niet. Nu springt ze liever tegen mijn plafond. Door jullie begrijp ik dat mijn idee omtrent de kat duidelijk niet klopt.
Jij bent duidelijk van een ander uiterste? Risico's en risico's nemen zijn gevaarlijk, maar juist die risico's zorgen bij mij uiteindelijk toch voor de mooiste herinneringen, voor zuurstof in de aderen, voor een kloppend hart? Ik begrijp (langzaamaan) dat mijn idee van een fijn leven niet valt te projecteren op het leven van een kat. Toch, Dinky denk ik dat het beter is om het fijn te hebben met wat gevaar, dan gezapig zonder gevaar.
En dat gevoel zal jouw man wellicht ook op jullie kat projecteren?
(maar ik ga mijn leven beteren)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Dinky »

Beste Rob,
Toen ons vorige poesje is aangereden (en overleden) heb ik van vele mensen op mijn toenmalige werk de vraag gekregen of ik een volgende poes weer naar buiten zou laten. Heb toen ook elke keer geantwoord dat een volgende poes weer naar buiten zou mogen. Ik zag namelijk dat ons vorige poesje er enorm van genoot en die was dan ook standaard 5 uurtjes weg per dag. Ook onze huidige poes krijgt dus zeker de mogelijkheid om lekker buiten te lopen ;-) deze blijft alleen liever op de vensterbank naar buiten kijken met de kop uit het raam gestoken met af en toe een uitstapje van een minuut naar buiten.
Daarom ben ik nog wel blij dat ze binnen blijft maar ik ontneem haar dus de mogelijkheid zeker niet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Renatevanderveer »

Met dat laatste deel ik je mening, om eerlijk te zijn.
Mijn poes en mijn kater gaan ook naar buiten (nu niet, omdat ze beide wat ziekig zijn).
Ze hebben zo'n twee hectare terrein tot hun beschikking en ze zijn hier nog niet van het terrein geweest.
Halverwege komen ze namelijk de Berner Sennen Waldo tegen, dan maken ze rechtsomkeerd.
Hier word altijd met volle teugen genoten van alle buitenlucht.

Er is natuurlijk altijd een risico, maar ik heb liever een kat die geniet met een beetje risico, als een kat die erg ongelukkig is.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Adriana. Doe niet zo agressief, alsjeblieft.
Ik ben vegetarisch (op een paar weken per jaar na) dus vermoord vooralsnog helemaal niks.
Ik heb jou en jouw katers helemaal niet aangeschreven als een mishandeling, hooguit mijn verwondering omtrent het gemak waarmee de mens een dier iets aan doet, terwijl wij het onszelf helemaal niet aan doen.
Ik mag een mens niet vergelijken met een kat, maar een kater spuit zijn zaad en doet vervolgens helemaal niks voor zijn nageslacht. Jouw katers zijn daarom zowiezo onvergelijkbaar met mijn poes. Een poes vecht zich dood voor haar kittens. Daarom denk ik dat er wel een verschil is tussen de man en de vrouw, veelal ook in de mensenwereld.
Om dierlijke eiwitten en ijzers te vervangen tot een niveau waarop je ook topsport, of topwerk kan leveren is helaas heel veel duurder dan het eten van wat plofkip, of hormoonkoe uit Amerika. Ga zelf maar eens lezen, en je verdiepen zou ik zeggen.
Dat ik dacht dat jouw vraag ging omtrent het eten van vlees is logisch; lees je eigen post maar even na. Daar staat dat wij mannen iedere keer vragen stellen omtrent het eten van vlees, ik kan er niks aan doen dat jij het zo hebt geschreven.
Een retorische vraag stel je aan jezelf op bijvoorbeeld het toilet, en dan geef je jezelf antwoord op je eigen vraag. Als je iemand een vraag stelt op zijn 'draadje' dan vraag je om antwoord van die persoon, anders hoef je de vraag niet te stellen.
De mens is de uitgeevolueerde modderschuit op onze planeet, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik weet niet waarom je zo boos bent? Ik heb daar volgens mij nergens aanleiding toe gegeven. Maar zonde van de energie, hoe dan ook.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Beste Dinky,
Het is vreselijk als je katje wordt doodgereden. Mijn zusje had vroeger een poes 'snoepie', en die kwam nooit meer thuis. Mijn zus en Snoepie waren twee handen op 1 buik. Snoepie was dan ook echt heel erg lief (ze deed dingen die ik niet echt kat waardig vind als: de hele tijd in je nek likken enzo). Mijn zusje heeft nu een ? zo'n engelse (dikke) korthaar zoals in de reclames. Toen ze hem kreeg (Boris) was ze net als jij; bezorgd en behoudend. Twee jaar later werd Boris gewoon, en meteen in dat jaar kreeg de kat aids.
Jij hebt helemaal gelijk dat je het eng vind, dat jij wilt zorgen voor wat jouw zorgen verdient, dat je blij bent dat ze niet de wereld in gaan; daar waar jouw zorg niet meer help.
Toch..
Boris is er 7 jaar later nog steeds, en hij is soms thuis, meestal buiten. Ik denk dat wij ons een beetje teveel zorgen maken? En dat die zorgen dan vaak komen omdat we bang zijn om een slechte (aangaande jouw eerder post: Een kat heeft inderdaad geen baas en geen eigenaar. Ik vind het woord 'baas' zowiezo vreselijk, maar aangaande een kat is het echt een stom woord) hoeder te zijn. Is 'hoeder' geen goed woord?
Het is fijn dat jouw kat nu niet vaak naar buiten gaat. Maar probeer je eigen angst niet de overhand te laten krijgen? Mijn Tipi snuffelt door het open raam, soms ben ik bang dat ze naar beneden springt... Is aan de voorkant, daar waar auto's zijn. Dan denk ik: Ik ben zelf gelukkig vaak gesprongen, daar waar auto's zijn.
Rob O
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2013 06:01

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Rob O »

Renate. Jaloers op jouw terrein. Wat de Berner Sennen Waldo is durf ik me even geen voorstelling over te maken. Hier in de buurt 'hangt' een Bernen, dat wel.
Maar ons gevoel aangaande de vrijheid is als ik alle reacties lees toch een mensending? Katten zijn gewoon anders?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Dinky »

Ik denk wel eens dat het zo heeft moeten zijn dat ik na loulou onze huidige poes dinky tegen ben gekomen die echt liever niet buiten is (maar wel graag met haar kopje in de buitenlucht, kijk maar eens in mijn album via mijn onderschrift ;) )
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Renatevanderveer »

Rob O schreef:Renate. Jaloers op jouw terrein. Wat de Berner Sennen Waldo is durf ik me even geen voorstelling over te maken. Hier in de buurt 'hangt' een Bernen, dat wel.
Maar ons gevoel aangaande de vrijheid is als ik alle reacties lees toch een mensending? Katten zijn gewoon anders?
Een Berner Sennen is een hond en Waldo is de naam van die hond, hihi!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door eveline1982 »

Het ligt er ook aan in wat voor wijk of op wat voor plek je woont. Hier rijden ze allemaal hard (regelmatig ongelukken) en hebben veel mensen grote terriers in hun tuin die niet zijn opgevoed of opgegroeit met katten, in de meeste gevallen allebei ;) . Ook lopen er allemaal joekels van katers rond die constant vechten, moet er niet aan denken dat me doetje van een kater in elkaar word gemept (en dus kans maakt op ziektes) van schrik in zo een tuin valt (en opgereten word) of de weg opschiet en word doodgereden! Als ik in een autoluw gebied had gewoont of in een rustige wijk zonder allemaal enge honden of rare buren die mekaars dieren vergiftigen, tja dan hadden ze lekker vrij naar buiten gekunt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door nellebel »

ik dacht nog een keer dit onderwerp te lezen, zie ik staand dat kat boris met aids nog buiten rond loopt. lekker de buurt aan het besmetten. ik haak weer af.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Anne87 »

Waarom laat ze een kat met aids buiten lopen om de boel te besmetten? Ik kan dat namelijk niet begrijpen, je hebt daarin verantwoordelijkheid, ook naar de andere katten in de buurt.


Ik eet overigens ook geen vlees en vis. Veganistisch zou ik graag zijn, maar dat vind ik lastig. Ik heb geen enkele moeite om voedingsstoffen te vervangen. Een kwestie van inlezen en opletten. Je valt makkelijk in een goed ritme. En nu met alle vleesschandalen ben ik alleen maar blij dat ik me daar in ieder geval geen zorgen om hoef te maken. Maar goed, dat is allemaal behoorlijk off topic.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door castratenkoor »

Ik durf dat bijna misdadig te noemen een kat met aids buiten te laten lopen. Straks zijn alle katten in de buurt besmet. Dat is nou precies waarom ik iedereen aanraad zijn kat(ten) binnen te houden of in een ren of afgescheiden tuin. Er zijn nou eenmaal helaas mensen die katten met besmettelijke aandoeningen los laten lopen. Dat is eigenlijk nog dieronvriendelijker dan een boze buurman die zijn plantjes zonder kattenpoep wil houden en met benzine oid gaat gooien.

Een van DE grote risico's van katten los laten lopen is het oplopen van ziektes en ziekmakende bacteriën.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door BillyJean »

Het is puur egoïsme om een kat met aids buiten te laten, dan ben je echt niet goed bij je hoofd. Moet je nagaan wat een verdriet je anderen aandoet. Bah!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door eveline1982 »

Ik ben hier ook wel klaar, zoveel onnadenkendheid! Ik ben blij dat mijn katten niet vrij buiten kunnen rondlopen, een kat met aids in contact laten komen met andere katten, waar zit je verstand!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: De buitenwereld maakt Tipi bang.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ongelofelijk......
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie