Kat erg druk als ik thuis ben

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Michael1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2013 10:25

Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Michael1986 »

Hallo,

Ik heb sinds eind januari een turkse Van van 6 maanden oud. Hij is heel lief ;)

Ik werk 40 uur per week en ben savonds af en toe ook niet thuis. Als ik thuis ben is de kat gigantisch druk, miauwt bijna constant. Springt overal op, klimt overal in. Na +/- 2 uur is dit over en gaat hij rustig bij mij liggen.

Ook als ik naar het toilet ga of naar de slaapkamer is schreeuwt de kat alles bij elkaar, het lijkt bijna op janken.

het lijkt er naar mijn inziens op dat hij misschien eenzaam is.

Nu weet ik dat er als eerst gezegd gaat worden dat er een kat bij moet komen, maar dit is helaas geen oplossing aangezien mijn appartement daar gewoon te klein voor is.

Dus: Hoe kan ik de kat meer vermaken? Ik heb veel speeltjes liggen maar het lijkt net alsof het hem niks interesseert als ik thuis ben. Als ik achter de computer zit even wat voor het werk te doen gaat hij onder mijn bureau zitten om ook in de kabels etc te bijten.

Wil ik hem aanhalen dan begint ie mij vervolgens te bijten en heel hard met de nagels te krabben, alsof ie een prooi vast heeft..

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Dinky »

Als je geen ruimte hebt voor twee katten dan vraag ik mij sterk af waarom je bent gegaan voor een Turkse Van?

De omschrijving van het karakter en de verzorging van een Turkse Van:
Karakter:

Wat is nou precies een Turkse Van? De Turkse Van is een natuurras. Zijn vacht past zich aan aan het seizoen: In de winter is de vacht lang en vol, in de zomer verraadt soms alleen de staart dat je niet met een korthaar van doen hebt.
In Turkije zelf wordt hij Van Kedi (Kat uit Van) genoemd. Daar is alleen de geheel witte kat het liefst met odd-eyed erkend, hier juist niet, er moeten juist allerlei kleuren in zitten. Maar daarover later meer.
Het karakter van de Turkse Van moet je aanspreken. Als je houdt van een actieve kat, die alert, speels en héééél lief is, dan zit je met een Turkje heel goed. Ook de niets vermoedende gast wordt vaak overladen met liefkozingen of betrokken in het spel van apporteren. Ze zorgen ervoor dat je je geen moment verveelt. De Turkse Van is een gezelschapsdier en kan beslist niet tegen alleen zijn. Hij/zij moet tenminste 1 speelkameraadje hebben van een ras dat bij de Turkse Van past. Verder heeft de Turkse Van ook regelmatig aandacht nodig van de mens, want als deze kat teveel alleen gelaten word dan is hij/zij al heel snel terug bij de natuur en word het weer een wilde kat. Nog leuker is het natuurlijk om twee Turkjes te hebben. Zelfde temperament, lekker spelen en ravotten en samen in elkaar verstrengeld liggen. Turkse Vans zijn net zo trouw, speels, enthousiast (vooral als je net thuiskomt, dan springen ze recht in je armen!) en aanhankelijk als een hond. Meestal kiezen ze één persoon van het gezin uit, die dan ook geadoreerd wordt waar je verlegen van wordt. Hun genegenheid laten ze op allerlei manieren kennen, één ervan zijn de zgn. "liefdes beten", wanneer ze je heel zacht, maar indringend bijten, bij voorkeur in je kuiten...... Ze bemoeien zich ook overal mee, wat je ook aan het doen bent, ze willen daar continu bij zijn, ze helpen ook mee (niet altijd zoals jij dat wilt). Over het algemeen gaan ze zeer goed om met kinderen en honden. Kinderen kunnen tijden lang met ze spelen, apporteren doet bijna elke Turkse Van. Het zijn ook echte praters, hele gesprekken moet je aanhoren en begrijp je het dan nog niet, dan wordt het balletje of muisje wel gehaald en laten ze zien wat ze willen. Over het algemeen kunnen ze ook heel goed samen met andere rassen, het zijn wel zeer dominante katten. Ze willen graag wel wat ruimte en het liefst ook een buitenverblijf hebben (afgesloten tuin of balkon). Het zijn zeer goede jagers, waar u rekening mee moet houden, ze zijn niet snel onder de indruk of bang. Met spelen kunnen ze vaak erg wild overkomen. Ze kunnen zeer goed springen en klimmen, vliegen soms tegen de muren op (omdat er een klein vlekje zit of zo). Het is een zeer actieve kat.

Verzorging:

Omdat ze zo speels en actief zijn heeft de Turkse Van echt de ruimte nodig om te kunnen rennen en springen. Een ren of een afgezet balkon, daar doe je ze een groot plezier mee. Een beetje regen, daar trekken ze zich niets van aan. Aan hun vacht heb je eigenlijk geen onderhoud, die onderhouden ze zelf. Een keer per week kammen (niet borstelen) is voldoende. Het is een enkele vacht. Omdat deze geen ondervacht heeft, zoals bij een dubbele vacht, klit deze niet gemakkelijk. Over het algemeen duurt het 3 tot 5 jaar voordat een Turkse Van uitgegroeid is en het kan daarom ook wel iets langer duren voor de vacht zo mooi is als dat zij zou moeten zijn.
bron
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door BillyJean »

als ik bovenstaand bericht lees, heb je de verkeerde keuze gemaakt met het ras van de kat. Een tweede kat vraagt echt geen extra ruimte en je doet je eigen kat er alleen maar plezier mee, het beest is nu dood-ongelukkig als ik het zo lees, sneu gewoon.
Ik hoop dat je een oplossing vindt.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Michael1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2013 10:25

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Michael1986 »

Leuk dat je dit opsomt. Erg bedankt in ieder geval. De fokker heeft me vertelt dat de kat perfect alleen kon zijn en een extra kat niet per definitie nodig was. Ik denk dat ik even met de fokker ga praten hierover.
Michael1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2013 10:25

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Michael1986 »

Ik ga denk ik dan maar een 2e kat aanschaffen. Lijkt me dan de beste oplossing.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Moet je zeker doen! Hebben wij gedaan omdat onze Brit juist lui was nU stuk minder
en jou kat Jan zijn energie niet kwijt dus gaat etteren en tweede wat ouder speels kitten zou super leuk zijn voor m! Je zult zien dat dan beter gaat :)
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door BillyJean »

Ik vind het wel sneu, dat een fokker dit zo vertelt en je zo op het verkeerde been zet, dat is gewoon niet netjes. Ik heb nu ook 2 katten en je hebt er minder werk aan dan als 1, alleen moet je een plekje zoeken voor een tweede kattenbak. Ga je nog een turkse Van ( wat zijn ze mooi zeg) nemen of een asielkatje???
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Michael1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2013 10:25

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Michael1986 »

Ik zit er aan te denken om er een tweede turk erbij te nemen, of een angora of een Van :) Maar daar moet ik dan eerst even voor sparen.

Tot die tijd zal hij het nog even zonder maatje moeten doen en zal ik er alles aan doen om zoveel mogelijk met hem te spelen in de tijd dat ik thuis ben. Is dat ook een goed remedie totdat een tweede kat er is?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Dinky »

Vind het erg spijtig te horen dat juist de fokker je heeft vertelt dat de kat perfect alleen kan zijn :( Want ik snap heel goed dat je voor het uiterlijk van een Turkse Van valt (helemaal in combinatie met de makkelijke vachtverzorging die bij langharigen juist vaak extra aandacht vraagt).

Wat je zou kunnen doen om zijn leefomgeving als het ware te vergroten is plankjes aan de muren bevestigen op hoogte. Hierdoor creëer je meer ruimte ;) Voor een voorbeeld kan je eens kijken in dit topic ;)

Veel spelen is altijd goed bij een actieve kat ;) Weet niet of je wel eens hebt gehoord van voedselverrijking? Is ook een goede manier om de kat bezig te houden. Zo zou je voor je weg gaat overal brokjes kunnen verstoppen (zo heb ik zelf een leeg eierdoosje met wasbollen waarbij het uit de wasbollen gehengeld moet worden), op die manier heeft de kat ook wat te doen als je er niet bent.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Michael1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2013 10:25

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Michael1986 »

Dat van die plankjes aan de muur is zeker een goed idee! Maar van voedselverrijking heb ik nog niet gehoord.

Wat is dat precies?

Ik verstop af en toe wel snoepjes en heb een speeltje waarin in snoepjes heb gedaan, het speeltje kun je vervolgens sluiten met klitteband. Maar meneer heeft hem nog steeds niet los en doet er niet veel moeite voor.

Zou het zo zijn dat ik de kat minder makkelijk aan z'n voedsel moeten laten komen? Dus dat ie er meer moeite voor moet doen?

Zijn er leuke voorbeelden van speeltjes waarbij dat gedaan kan worden?

Wat ik eigenlijk wil is de kat overdag meer bezig houden, zodat ie niet helemaal het gevoel heeft dat ie alleen is. Dus als jullie voorbeelden hebben, hoor ik het graag. Geld speelt hier in dan even geen rol, dus maakt niet uit wat die speeltjes kosten :)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door BloemTetsu »

Ik ben benieuwd wat de fokker te zeggen heeft.

Qua voedselverrijking: hier en ik zelf ben er erg actief met mijn kat Bloem. Zie mijn fotoalbum

Een maatje kan hij zo snel mogelijk gebruiken. Je mag best aantal weken wachten, maar geen maanden. Zou ik tenminste doen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nou ik zou niet te long wachten hoelanger en kat alleen is hoe minder die straks vrolijk woord van een maatje
en gewoon kitten uit asiel kan ook hoor
zijn ook leuk :)
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Michael1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2013 10:25

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Michael1986 »

BloemTetsu schreef:Ik ben benieuwd wat de fokker te zeggen heeft.

Qua voedselverrijking: hier en ik zelf ben er erg actief met mijn kat Bloem. Zie mijn fotoalbum

Een maatje kan hij zo snel mogelijk gebruiken. Je mag best aantal weken wachten, maar geen maanden. Zou ik tenminste doen.
bedankt voor je info!

tja een kwestie van weken zal het eerder worden, wil het wel dat deze katten gewoon gigantisch duur zijn ik het niet zo maar even heb liggen dat geld.. En vanwege de karakters lees ik dat een kat van het zelfde ras / gebied beter is als een HTK kat :)

Daarnaast heb ik net even met iemand overlegd die ook veel met Turkse katten doet en die heeft het erover dat deze katten juist einzelgangers zijn en dat zo'n ras beschrijving onzin is.. Tot zo ver dus de gelovigheid van bepaalde mensen...

help :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Dinky »

Pfff dat maakt het niet echt makkelijker :(

Wat betreft voedselverrijking kan je hier in mijn album kijken. Heb zowel snoepjes in de rails als in de wasbollen ;) Wanneer een wasbol uit de eierdoos kukelt dan wordt het nog wat uitdagender want de bol rolt dan weg ;)
Daarnaast heeft ook zooplus een heel assortiment denkspeelgoed voor voedselverrijking.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat erg druk als ik thuis ben

Bericht door Robijn »

Eén kitten, ongeacht het ras, de hele dag alleen thuis binnen laten zitten, is niet verstandig. Die gaat zich vervelen en kan ongepast gedrag gaan vertonen... Ik raad je aan om zo snel mogelijk een maatje van dezelfde leeftijd voor jouw kat te gaan zoeken; en gelukkig ga je dat ook doen. Jippie!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie