Veilige pijnstilling?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Chiquita98 »

Jeetje dat verschil zie je echt goed zeg. Ik hoop ook dat je nog even van hem kan blijven genieten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Net belde de dierenarts met de uitslag en niets verrassends:
T4 (schildklier): 15 (10-60); prima dus
Ureum: 21.1 (bij de laatste meting, anderhalf jaar geleden: 17.5) (5.7-13.5)
Creat: 258 (vorige keer: 220) (max. 168)
En verder zijn alle waardes goed!

Het snelle afvallen heeft dus niets te maken met de schildklier, maar met de verslechterde nierwaardes waar ik niets aan kan doen want ik doe wat nodig is. Ik ga nog eens zoeken of er nog andere ureumverlagers zijn: MacSam doet niets en Urémyl is uit de handel.

Toen natuurlijk over een evt. operatie gesproken, maar de dierenarts ziet het somber in. Volgens hem krijgen de nieren dan zo'n klap (veel meer dan met dagelijks Tolfedine) doordat de bloeddruk tgv de narcose verlaagd wordt, dat hij dan de operatie misschien wel mag overleven, maar dan toch al vrij snel daarna zal overlijden aan nierfalen.

Voorlopig blijft alles dus zoals het is, zij het dan dat ik nu 2x daags 1 Tolfedinetabletje ga geven plus een tabletje Analgos. Het eten is op dit moment weer slechter dan een paar dagen terug en helemaal stoppen met Tolfedine durf ik voorlopig niet. Eerst deze combinatie maar eens uitproberen en kijken wat het effect is.

De second opinion van onze vorige dierenarts heb ik nog niet. Afwachten wat zij adviseert.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja wel er is nog wel wat om het te verlagen.

Solodago virgaurea en lespedezasiebaldi beide in de D6 potentie van VSM.
Wel prijzig maar wie weet helpt het jou kat.


Anders fortekor maar daar daalt bloeddruk van.

Ander bouillon laten drinken, veel laten drinken daalt het ook van. Ik weet dat spoelen geen optie meer is maar dat verlengt ook.
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

In Mac Samuel niertonicum zit ook Lespedeza sieboldi D3 en Solidago virga aurea en dat deed niets bij Cochi en had bij Noa zelfs een averechts effect (ureum steeg).

Fortekor krijgt hij al en hij drinkt ook heel veel. Onderhuids infuus doet het ureum inderdaad dalen, maar dat is maar tijdelijk en dat lukt niet meer bij Cochi.
Het enige wat zal helpen is consequent nierdieet, maar vandaag heb ik moeten constateren dat hij Beaphar ook niet meer zo lekker vindt of lastig vindt om te eten.
Vanmiddag had ik voor Cerná Sheba kipbolletjes in saus en opeens ging zijn neus omhoog en liep hij linea recta naar Cerná's bakje. Toen heb ik hem ook maar wat gegeven met Ipakitine. Schoon ging het bakje op.

Ik merk nu dat bolletjes in saus makkelijker te eten zijn voor hem dan paté (ook al maak ik het wat ruller en doe er 5 ml. water doorheen. Daarna ga ik bij hem zitten en maak het steeds weer los wanneer hij het plat likt. Wanneer ik er echter zoveel water bij doe dat hij het soep/saus wordt, wil hij het niet meer. Dan is het ook smakeloos lijkt me).
In het verleden ging hij echter spugen wanneer het voer met saus was. Nu gaat het wel goed (afkloppen).

Morgen maar eens Royal Canin Renal zakjes kopen. Kijken of hij dat wil en binnen kan houden. Is in ieder geval beter dan Sheba (maar of het ook lekkerder is???).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Goed lezen meid. Ik heb het over de D6 er zit verschil in de D3 en de D6 :).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Adriana »

dat zijn altijd van die puzzles en bij Cochi is het natuurlijk een kaartenhuis. sleutel je aan het ene dan loop je de kans dat het andere omdondert en omgekeerd.

wat mij bij T4 opvalt is dat deze - zeker gezien de leeftijd - heel erg laag is.
ik weet van da AH van de Lingehoeve dat ik bij een t4 van rond 15 bij Enzo aan de bel moest trekken (want veel te laag..!!).
ik weet van de bijsluiter van Felimazole dat het tot eetstaking kan leiden en als je beide bij elkaar optelt zou daar wel eens een oorzaak van het slechte eten kunnen zitten..
wat zou er op tegen zijn om de felimazole wat te minderen zodat de t4 wat kan stijgen en de hele stofwisseling wat minder geremd wordt....?

er zijn meer middelen om ureum omlaag te brengen, rehmannia, iets dat rubenal heet geloof ik. k zal morgen ook even zoeken, staan die niet in het topic nierfaalkatten?
rc renal natvoer wordt over het algemeen graag gegeten is mijn ervaring..
(ik heb nog urémyl van Mo en als ik je daarmee kan helpen.. is wel aangebroken maar altijd koel en donker bewaard..)

enne ik geloof niet in de werking van homeopathie bij dit soort nierfalen.. want daar waar nierweefsel niet meer functioneert omdat het dermate beschadigd is, lijkt me dat je dat ook niet meer tot leven kunt wekken met een dergelijk verdund middel .. zou dat wel zo zijn, dan was het welkom wereldnieuws....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Brittenbolletje schreef:Goed lezen meid. Ik heb het over de D6 er zit verschil in de D3 en de D6 :).
Ik had dat wel gelezen :smile: , maar ik begin niet aan nog meer pillen, korreltjes of wat dan ook. Hij krijgt op dit moment 10 (!!) pillen en tweemaal daags een spuitje, een met lactulose en een met Trias Omega. Eens is het genoeg.
Itt Adriana geloof ik echter wel in de werking van homeopathie bij ernstig nierfalen want dankzij Mercurius Corrosivus is Noa al 2 jaar stabiel!

Wat betreft de T4: ik was juist zo blij dat het laag was want een te snelle schildklier zorgt voor nog meer afvallen. Hij krijgt nu 2 dagen 10 mg en 1 dag 7,5 mg en ik heb net even met de dierenarts overlegd en we gaan nu naar dagelijks 7,5 mg. Zodra ik merk dat hij rusteloos wordt en grote pupillen krijgt, moet ik de dosering weer verhogen, maar de dierenarts verwacht niet dat dat zo snel gaat gebeuren.
Bedankt voor de tip!

Heb je nog veel over van Urémyl, maw is het nog de moeite van het opsturen waard? En wat is de houdbaarheidsdatum? Anders even een PB-tje?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Dan niet vragen of er meer opties zijn als je verder niks meer wilt geven :).

Succes met hem. Houd voor mij de suggesties even op :).
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Sorry hoor, maar er zouden misschien opties kunnen zijn die je over het eten kunt doen (zoals Urémyl) en dat mag bij homeopathie niet.
En daar zoek ik dus naar.

Ik weet niet of ik het me verbeeld, maar ik heb de indruk dat hij weer wat levendiger is. Kijkt ook weer helderder uit zijn ogen vergeleken bij gisteren. Of het door Analgos komt of vermindering van Tolfedine (Noa werd heel lusteloos van Metacam en wilde ook niet meer eten) of een momentopname is? Hij heeft in ieder geval vanmorgen al 2 kleine porties (ongeveer 25 gram per keer) eten op. En dat is meer dan gisterenmorgen. :eclap:
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Chiquita98 »

Wow dat is al weer fijn zeg! Als ie een beetje eet voelt ie zich ook weer lekkerder. Hopelijk zet dit door.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Je begrijpt me niet meid :).

Op zich kan je namelijk als je die granules oplost ook over het eten doen. Dan val je hem niet lastig verder.

Wees niet boos op me aub bedoelde het niet vervelend. Sorry
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Onze Noa staat onder behandeling van een homeopatisch dierenarts en die heeft ons geadvisserd om de korreltjes op te lossen in een spuitje en dan rechtstreeks in de bek. Alleen dan is de werkzaamheid optimaal.

Ik heb zelf ook wel eens homeopathie gebruikt en dan moest je zo'n korreltje onder de tong leggen en langzaam laten smelten (is bij een kat een beetje lastig).

Homeopatische korreltjes oplossen en door het eten doen, ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik zal het eens met Atjo bespreken.

En ik ben niet boos, maar de zin: "Dan niet vragen of er meer opties zijn als je verder niks meer wilt geven", gaf even wat lichte irritatie alsof er buiten die hom. korreltjes niets anders meer mogelijk is (wat, daar ben ik nog niet uit).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door nellebel »

ik mocht van atje gijs zijn mercurius ook niet onder het eten doen. hooguit oplossen met water en evt een heel klein beetje koffiemelk (dit omdat het voor gijs te traumatscih is hem te dwingen iets in zijn bekkie te doen)
hij mag een half uur er voor en half uur er na niets eten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Adriana »

heb met twee katzels consulten bij AW gehad en mij werd sterk aangeraden het stofje van de granule in contact te brengen met slijmvlies van een schoon bekje. dan is de opname optimaal.
dan gaat het stofje via het slijmvlies rechtstreeks het systeem in, terwijl als het wordt ingenomen samen met eten de concurrentie erg groot is en met name maagzuur niet bevorderlijk is en er dan dus weinig wordt opgenomen.

of homeopathie (of is het toch fytotherapie..) werkt bij ernstig nierfalen hangt - denk ik - af van het functioneren van de restcapaciteit van de nieren. die kun je ondersteunen en dan kan het verbetering opleveren zoals Annet ervaren heeft. maar ik geloof niet dat litteken of afgestorven nierweefsel nog met homeopathie tot leven te brengen is, laat staan kan worden aangezet om weer te functioneren/filteren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Het klopt wat jullie beide ook zeggen. Dat het beter word opgenomen (beetje ook kat afhankelijk) zonder voedsel en direct in de bek al dan niet met water en opgelost. (vind zelf granules slecht oplossen jullie niet?).

Maar aangezien ik weet dat je ouwe mannetje al genoeg geplaagd word om hem te helpen kan het dus wel. Het is beetje kat afhankelijk.

Ik ga even verder neuzen wat ik nog kan verzinnen Cerna goed :)
Plaats reactie