Veilige pijnstilling?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Cerna

Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Beste mensen
Vorige maand verdrietig en boos het forum verlaten, maar nu heb ik toch jullie inbreng weer nodig en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

Het gaat om Cochi. Even jullie geheugen opfrissen: Cochi is vorige week 18 geworden, een fantastische prestatie voor een kat die altijd ziekelijk is geweest.
Hij heeft al 6 jaar nierfalen en een jaar of 5 een te snel-werkende schildklier. Hiervoor heeft hij tabletjes. Daarnaast krijgt hij tweemaal daags een kwart Zitac vanwege zijn gevoelige maag en omdat oude(re) katten vaak last hebben van brandend maagzuur. Dat zijn dus 5 pillen op een dag.

Sinds begin maart geef ik hem ook standaard een halve Stomorgyl per dag omdat ik heb gemerkt dat hij zich hierdoor veel beter voelt. Cochi heeft tandvlesproblemen en kan hier niet meer aan geholpen worden.
Maar sinds een paar dagen eet hij veel slechter. Hij heeft wel eetlust, maar het kost hem heel veel moeite. Ik heb al geprobeerd om in zijn bek te kijken, maar hij staat het niet toe. Ik vermoed echter dat hij - ondanks de Stomorgyl - pijn heeft en overweeg pijnstilling.

De dierenarts adviseert tweemaal daags Tolfedine te geven. Volgens hem is alle pijnstilling slecht voor de nieren. Ik weet dat Tolfedine op de bijsluiter heeft staan dat er voor de pillen geen bijwerkingen zijn, maar volgens de dierenarts is dat onzin. Pillen of injectie, het maakt volgens hem geen verschil.
En nu twijfel ik. Wat moet ik doen? Wat zouden jullie doen?

Inslapen is op dit moment nog niet aan de orde. Wanneer ik zie hoe hij nog kan genieten wanneer de zon schijnt en iedere streep zonlicht probeert mee te pakken, dan gun ik hem dat nog voor zolang het nog mag duren.
Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik eigenlijk geen keus heb. Hem pijn laten lijden is geen optie, hem langzaam dood laten gaan van de honger omdat hij niet meer kan eten vanwege de pijn, is al helemaal geen optie.
Ik zal dus pijnstilling moeten gaan geven. Maar welke? Is Tolfedine de beste optie? Onsior had de dierenarts niet, maar kan wel besteld worden. Ik wil echter niet nog een week wachten.

Toch maar Tolfedine geven? Graag jullie mening.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Adriana »

oei, best wel gecompliceerd...

want pijn èn nierpatient èn schildklierpatient èn ongeneselijke tandvleesproblemen
en daardoor niet eten, waarsch door pijnklachten maar wèl eetlust.
en beetje haast..

hoop dat het compleet is samengevat.
dilemma is nu tolfedine en hopelijk beter eten want moet niet uithongeren..
typisch geval van de minst kwaaie van de twee kiezen en tolfedine is natuurlijk al 'beter' dan de meloxicam-club..

is tolfedine dan tijdelijk totdat onsior is besteld? en injecteer jij zelf?
zoek je naar meer alternatieven (bv analgos van huisdierendokter..)?

http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#tolfedine
tolfedine is 24 uur lang werkzaam dus twee maal per etmaal hoeft dan eigenlijk niet..
heb je wel eens gedacht aan buprecare in heel lage dosis? dat is een opiaat en in lage dosis geeft het hoogstwaarschijnlijk geen bijwerkingen en mijn ervaring is dat het vrij lang werkt..

en krijgt Cochi wat ontzuurde vit c om zijn weerstand wat te helpen? (calcium ascorbaat via vitamineshop of apotheker - Mo reageerde er heel goed op..)
Laatst gewijzigd door Adriana op 12 apr 2013 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Mag ik reageren? :oops:

Tolfedine gaat meer via de lever weg dan via de nieren dus worden de nieren niet zo belast.

Je kan onsior gaan geven maar daar heb ik super slechte ervaring mee. Voor welke pijn dan ook werkte onsior op geen 1 pijn. Ik zou dus kiezen uit tolfedine.

Heb je al die Ab injecties gegeven die 14 dagen werken? Ben even vergeten hoe ze heten maar dat verlicht misschien voor hem wel de pijn in zijn bek. Is tegen ontsteking in de bek. Ik kan er niet op komen sorry daarvoor misschien iemand anders? Het enige is dan wel dat hij dan 14 dagen lang echt geen andere AB mag hebben.
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Bedankt zover voor jullie reacties.

Ik wil/kan Cochi niet injecteren want hij is bot met een velletje, dat is veel te pijnlijk. Het moeten dus pilletjes worden (dan heeft hij er dus 8 per dag :-( ). En pilletjes moet volgens de dierenarts twee keer per dag. Dat betekent dat de dosering ook niet zo hoog is als bij de injectie en dat lijkt me dan ook minder schadelijk.
Of Onsior pilletjes heeft, weet ik niet (ik zal even googelen).

Het alternatief wat jij noemt Adriana, ken ik niet. Ik zal eens via de zoekmachine kijken naar ervaringen met dit middel.
Cochi krijgt naast al die pillen ook nog 3 ml lactulose en 5 ml. Trias Omega, dat is speciaal voor oudere katten. Ik denk dat ik het hierbij moet laten want ook nog Vit-C erbij wordt, denk ik, echt teveel van het goede. Die jongen komt helemaal niet meer aan zijn rust toe :smile: En Trias Omega laten schieten doe ik liever niet want hij reageert hier heel goed op.

@ Brittenbolletje: tuurlijk mag jij ook reageren, ik zou niet weten waarom niet. Ik wist niet dat Tolfedine via de lever gaat, dat is een hele geruststelling want voor zover ik weet, is er niets mis met zijn lever.
En Onsior doet dus niets? Ik zal vanmorgen eens flink op Onsior gaan zoeken of anderen diezelfde ervaring hebben want dat schiet natuurlijk niet op.

Cochi krijgt al Stomorgyl. Dat is antibiotica wat vooral op het gebit werkt en dat gaat dus heel goed. Maar vorig jaar constateerde de dierenarts dat er een kies los zat en ik denk dat die voor de problemen zorgt en daar helpt natuurlijk geen antibiotica tegen. Kon ik er maar een touwtje om leggen, dan trok ik hem er zo uit :smile: Maar ook die kies kan alleen mbv narcose verwijderd worden en dat durft de dierenarts dus niet meer.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja onsior is er ook in pilletje. Je kan ook kijken wat hij 2 keer per dag met 1 pilletje tolfedine doet. Hij kag er 2 keer per dag 2 dat klopt maar sommige katten doen het met de helft van de dosis ook goed. Dat is kijken naar je kat. Inslapen zou ik ook mee wachten.

Ja grootste gedeelte van de tolfedine gaat via de lever net als onsior. Maar geen 1 pijnbestrijding is 100% safe. Ik denk dat je moet gaan kiezen tussen 2 kwaden. Of je kat wat langer bij je zonder pijn of de optie die je nog niet wil.

Nee ik heb onsior nu voor 3 dingen wel eens gehad bij ook 3 verschillende katten ik weiger dat dus nu. Vind het erg om te zien dat mijn katten bleven kruipen van de pijn.

Maar dat is mijn ervaring :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Adriana »

http://www.huisdierendokter.nl/
analgos staat in het linker verticale menu bij gewrichten/spieren vierde van onder pijnbestrijding en wordt niet alleen toegepast bij gewrichtspijn maar ik zag ook reacties bij blaasontsteking en pijn bij tandvleesproblemen (icm gingivit)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Zo, gelijk maar spijkers met koppen geslagen en Analgos besteld. Ik ga vanmiddag dan Tolfedine voor een paar dagen halen (levertijd Analgos zou 1, 2 dagen zijn) en daarna over op Analgos. Recensies zijn lovend, dus ik hoop dat het Cochi ook zal helpen. En het werkt tevens tegen pijnlijke gewrichten, dus dat is 2 vliegen in een klap.

Onsior doe ik dan maar niet. Wanneer jij zo'n slechte ervaring hebt bij 3 katten, is dat voor mij voldoende reden om het niet te doen.

WAT ZOU IK MOETEN ZONDER DE KATTENSITE??? :eclap: :eclap:
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

misschien kan je er arnica bij geven? is ook pijnstilling. In druppels eventueel. Misschien met spuitje met beetje water. nou weet ik niet of je kat makkelijk is met dat. Maar ook dat helpt. of over zijn natvoer? ligt eraan of hij makkelijk eet als hij iets ruikt wat anders ruikt geen idee.

Traumeel helpt ook ook pijnstilling. Dat heb je in zalf, in injectie maar ook in pilvorm.

Zijn alle 2 homepatische middelen.
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Cochi is gelukkig heel gemakkelijk anders kreeg ik er ook niet zoveel pillen per dag in, maar ik wil eerst even afwachten wat Analgos doet. Mocht het niets doen, kan ik altijd nog over gaan op de middelen die jij noemt. Goed?

Voor Cerná zou Analgos ook heel goed zijn want zij wordt steeds stijver in de gewrichten, maar itt Cochi krijg ik er bij haar geen pil in. Ze is echter gek op Lax-a-past (likt het zo van je vinger), maar of ik dat zo vaak mag geven? Vanmiddag maar eens aan de dierenarts vragen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Arnica of Traumeel is een goeie basis. Maar prima. Houd ons maar op de hoogte als het werkt en zo :) wat je besteld heb.
Cerna

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Cerna »

Cochi heeft om 17.00 uur zijn eerste 2 tabletjes Tolfedine gehad (hij moet er 2x2 per dag; dat is dus nu 10 tabletten per dag!). Om half 5 had ik hem eten gegeven en hij vloog er op af, was er heel lang mee bezig en had nog nauwelijks wat op en nu, 2 uur na de tabletjes, eet hij weer normaal.
Mijn vermoeden dat het een mondprobleem is, bleek dus juist.

Ik hoop dat ik snel Analgos krijg, dan kan ik stoppen met Tolfedine en dan hoop ik dat het net zo goed werkt.
Mijn man en ik hadden het er al over dat, mocht het niet werken, wij zijn gebit toch schoon laten maken. Het risico dat hij het niet overleeft is erg groot, maar niet kunnen eten resulteert ook in euthanasie. En wanneer hij het wel overleeft, kan hij er weer een tijdje tegenaan.

Maar eerst maar eens afwachten wat Analgos (of de homeopathie die Brittenbolletje adviseerde) gaat doen en niet op de feiten vooruit lopen. We hebben dus nog wat mogelijkheden.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Brittenbolletje »

Je kan ook kijken wat de helft van de dosis van tolfedine doet. Dat zei ik al eerder :). sommige katten hebben daar al voldoende aan. 1 van mijn poezen namelijk wel. Die mocht ook 2 keer 2 tabletten per dat maar kreeg dus de helft dus 2 keer 1 tablet per dag.

Succes met hem
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Adriana »

voorzover ik weet/heb gelezen is Cochi geen hartpatient maar wel oud met gezondheidsklachten, waaronder gebitsproblemen.
en die laatste beinvloeden negatief zijn verslechterende nierfunctie.
weet niet of er reactie is tussen de narcosemiddelen en felimazole, maar spoelen tijdens de operatie geeft al een veel minder grote belasting, met name op de nieren denk ik..

alles op een rijtje denk ik dat het inderd verstandig is om te proberen iets aan dat gebit te laten doen en ik neem aan dat dit via de dierentandarts Kn. in Wageningen loopt.

ik heb prima ervaringen met beide kaakingrepen bij Enzo. er zijn goede afspraken te maken en als er iemand in Nederland ervaring heeft met moeilijke gevallen dan is hij het. Enzo is tijdens de operatie gelijk gespoeld en heeft na de operatie nog vloeistofinfuus gehad om zo snel mogelijk met zo min mogelijk risico voor zijn nieren, schoon te spoelen.
en het zal de kwaliteit van leven van Cochi als hij die behandeling overleeft, zeker verbeteren.
er is altijd het risico van omvallen bij een operatie maar niet-ingrijpen is eigenlijk ook geen optie.
en dan gaat het over schoonmaken en losse kies verwijderen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door artemis »

Traumeel (wat o.a.arnica bevat) en arnica zijn mij voor humaan gebruik welbekend bij verrekkingen, kneuzing, spierpijn.... Sport- en bewegingsblessures ten gevolge van een trauma of letsel zeg maar. Maar als algemene pijnstiller bij bv ontstoken tandvlees??? Vreemd
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben toch wel blij dat je er weer bent Annet!

Ik ben zelf totaal niet bekend met veel dierenmedicatie, maar omdat Cochi nierpatiënt is lijkt mij het ook een verstandig idee om toch zijn gebit te laten doen. Alles beter dan een pijnlijke langzame dood door niet meer te willen eten en pijnlijk gebit. Denk dat jij en je man hierin de goede keus gemaakt hebben. Cochi verdient dat ook.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie