Poes plast in mandje van andere poes

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Leor »

Een van onze poezen heeft een mandje en is hier dolgelukkig mee.
Ze ligt er ontzettend vaak in en ze beschermd het ook. Echt haar plekje dus.
Onze andere kat (de baas van de twee overigens) lijkt dit niet te accepteren en plast dan een heel klein beetje in het mandje, zodat de andere kat er niet meer in gaat.
Ik doe dan het mandje in de wasmachine, laat het een paar dagen drogen en daarna komt het terug.
Omdat het zo'n fijn mandje is voor haar wil ik het ook niet gelijk omruilen voor een ander.

Iemand een verklaring en of tips hoe we dit kunnen oplossen?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Ms Maaike »

Wellicht de plas van de plassende kat even laten controleren. Kleine plasjes kunnen op een blaasontsteking duiden en hoeft niet per se met dominantie te maken te hebben.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Leor »

Maar ze plast normaliter nergens. Ik denk dat het puur om dat mandje gaat
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door nellebel »

is dit dan sinds het mandje er is, of heeft ze voorheen wel altijd het mandje met rust gelaten. denk ook dat ze het niet zomaar ineens gaat doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Leor »

Het mandje heeft ze nooit met rust gelaten.
We tobben er al heel lang mee.
Het gebeurd ook niet gelijk, soms na dag 1 ... soms na dag 7 etc
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Ms Maaike »

Katten met blaasontsteking kunnen op zachte dingen gaan plassen. Mocht het een blaasontsteking zijn is dat erg vervelend en doorgaans ook erg pijnlijk, daarom denk ik (zeker in dit geval) dat het niet onverstandig is een urineonderzoek te laten doen. Je kan zelf het plasje opvangen door Katkor-kattenbakkorrels te gebruiken (die nemen de urine niet op) en vervolgens de urine met een spuitje opzuigen en naar de dierenarts brengen.

Je kunt altijd een zelfde mandje halen, kijken of daarmee het probleem is opgelost (maar ik zou zelf eerst het plasje laten controleren).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door nellebel »

mijn ervaring is ook dat de geur nooit helemaal eruit gaat. hier gehad met mandje en deurmat. op 30 graden gewassen maar volgens mij bleef de kat het ruiken. zou wel jammer zijn van je andere kat, maar misschien toch eens proberen het mandje een tijdje weg te zetten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Ms Maaike »

Iets warmer wassen met een scheut azijn helpt goed hier. :) Voorweken in een bak met Biotex schijnt ook te helpen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Leor »

Die azijn neutraliseert?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Ms Maaike »

Ik weet eigenlijk niet precies hoe het werkt. Maar ook extreme zweetlucht gaat er goed uit met een flinke scheut azijn. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Leor »

Goed om te weten. Ik probeer het zo nog eens en als ze er weer in plast heet wassen met azijn.
Dank voor jullie bezorgheid om de blaasontsteking.
Maar ik denk dat ze dan meer in het mandje zou plassen, of zoals nu als het mandje er niet staat ze dan ook ergens moest plassen
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Ms Maaike »

Blaasontsteking gaat gepaard met kleine beetjes plassen en dat vaak een stuk vaker dan een paar keer per dag. Plast ze niet op de kattenbak dan? Of op andere zachte dingen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Leor »

Plast altijd op de kattenbak en nooit op andere dingen. Af en toe dus een heel klein beetje op dat mandje.
Maar denk dat dat puur is om iets duidelijk te maken tegen de andere.
Blaasontsteking symptomen heeft ze niet. Gaat ook niet vaker dan anders naar de bak om te plassen
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Ms Maaike »

Hm. Even afwachten wat ze de komende dagen gaat doen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Poes plast in mandje van andere poes

Bericht door Renatevanderveer »

Houd er rekening mee dat áls je de urine opvangt, dit binnen twee uur bij de dierenartsenpraktijk behoort te zijn.

Ik zou eerst uitsluiten of ze een blaasontsteking heeft.
Hier plaste onze kater op handdoeken en in mandjes, door stress.
Is er vrij recent iets veranderd in jullie huis/gezinssituatie?

Hier werd onze kater gestresst door zijn zieke vriendinnetje die vocht tegen een longontsteking.
Toen zijn vriendinnetje genezen was verklaard, belandde ik zelf een kleine week in het ziekenhuis.
Inmiddels is onze situatie weer stabiel en heeft hij niet meer elders geplast als op de kattenbak.
Plaats reactie