Paniek aanvallen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Hoi,

Ik heb een Maine Coon kater van 10 jaar oud. Sinds afgelopen zaterdagmiddag heeft Nico paniekaanvallen. Hij blaast en het lijkt net alsof hij ergens een pijnscheut heeft. Hij vlucht weg alsof hij van zichzelf wil vluchten.

De DA heeft niets kunnen vinden. Alle standaardbloedwaardes waren goed. Nu heeft hij een algemeen ab gekregen en metacam.

Heeft iemand dit weleens meegemaakt? Ik zit echt met mijn handen in het haar. Het is echt een lieve knuffel. Maar als hij in paniek is dan is hij echt onberekenbaar en niet meer te benaderen.

Wie weet raad?

Christine
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Dinky »

Heb geen raad wat betreft de paniekaanvallen.
Wel wil ik je aanraden metacam rechtsboven in de zoekfunctie in te typen en je dan nog eens goed af te vragen of je het wel wilt geven of dat je gaat vragen om een andere pijnstiller zoals tolfedine.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien moet je denken aan dementie of andere neurologische aandoeningen. Die vind je doorgaans in een standaard bloedonderzoek niet terug. Zomaar ab of pijnstillers geven zou ik zelf niet doen, zeker niet als de kat al wat ouder is en de nierfunctie vaak aan het afnemen is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Ik ga even zoeken naar de verschillen. Tolfedine ken ik nog niet. Van metacam wist ik niet dat er narigheid van zou kunnen komen. Bedankt voor de tip!

Wat wel raar is dat Nico sinds het bezoek aan de DA gisteren niet meer normaal door het huis loopt. Hij sluipt een beetje ipv normaal te lopen. De DA opperde nog een MRI als het gedrag komende dagen niet verbeterd. Maar ik weet niet of dat zo zinvol is. Ik heb al jarenlang katten, maar dit soort paniek aanvallen zonder aanwijsbare reden heb ik nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5471
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Paniek aanvallen

Bericht door nellebel »

is hij niet ergens heel erg van geschrokken?
ik zou ook niet zomaar wat geven. al helemaal geen metacam bij een kat van 10 jr.
hoor je vaak hoor. als de DA het niet eet dan maar pijnstiller en AB zonder aanleiding.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Adriana »

:roll: wel ja! :-( :-(

antibiotica, terwijl hij blijkbaar nergens een infectie heeft....
en metacam, terwijl hij geen duidelijke pijnklachten heeft.. kan niercrisis veroorzaken en dan heb je pas echt een probleem...
valt me nog mee dat je geen clomicalm hebt gekregen, kan bij katten eetstaking veroorzaken.. ook niet handig!

zou mijn dierenarts niet zijn..
kijk eens bij http://www.medpets.nl/cholodin/ en/of bij http://www.huisdierendokter.nl naar destress..
Laatst gewijzigd door Adriana op 11 apr 2013 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Als hij eenmalig ergens van geschrokken was dan was ik niet met hem naar de DA gegaan. Hoewel ze heel aardig zijn bij de DA is het altijd een stressvolle aangelegenheid.

Maar hij ligt ergens rustig. Gaat dan heel erg blazen en vlucht weg. Als hij weer rustig is dan mag je overal aankomen en is hij weer helemaal zichzelf. Uit het bloedbeeld komt geen enkele aanwijzing. Behalve een verhoogde suikerwaarde. Maar dat kan heel goed vanwege de stress komen. Het is wel een kat met een gevoelig darmgestel. Dus dacht ik zelf aan darmkrampjes, vandaar dat ik ook geen kwaad zag in de pijnstilling. Wellicht niet zo een goede keuze. Hij heeft nog geen metacam gehad en gaat hij ook bij nader inzien niet meer krijgen. Ga wel even kijken naar andere eten wat lichter verteerbaar is. Wie weet is het 'gewoon' een voedsel probleem.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Adriana »

wat krijgt hij te eten en ook natvoer? het zou best wel kunnen dat er iets in die darmen niet goed kan passeren en dat dit pijn en schrik veroorzaakt. en met heen en weer sjezen komt het missch los...
drinkt hij goed, dwz plast hij goed en voldoende?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Hij krijgt versvlees. Dat krijgt hij zijn hele leven al.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Ms Maaike »

Misschien heeft hij een speeltje opgegeten en zit dat hem dwars? Kan hij wellicht ook heel veel last van parasieten hebben?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Adriana »

maar toch niet alleen maar rauw vlees....?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5471
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Paniek aanvallen

Bericht door nellebel »

trouwens mensen kunnen van te hoges suiker in het bloed erge jeuk krijgen hoor. en dan hoor je mensen zeggen jeuk in de huid ipv op de huid.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Hij krijgt uitgebalanceerd kip/ duif/ eend/ gans/ fazant/ rund. In de juiste verhoudingen spier/ bot/ orgaan. Dit stellen we al jarenlang zelf samen. We malen zelf. Eerst alleen voor de honden en de katten hebben zichzelf jarenlang geleden overgezet op het versvlees.

Nico is een van de jongste van het stel. En is altijd al een beetje schrikkerig geweest. Maar dat waren altijd dingen die ik ook kon zien. Op dit moment lijken het ongefundeerde paniekaanvallen. Daarom dacht ik aan buikkrampjes. De duif is een recent toegevoegd diersoort. Wellicht dat dit niet goed 'valt' bij Nico. Wie weet ....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Adriana »

en kan hij rauw gras eten?
ik wil niet verzeild raken in de discussies over het juiste kattenvoer en barf en zo..
hebben we hier ook erg veel topics en berichten over.

vogels/muis is het basisvoer en naast vacht/veren, botjes, vet, vocht en spiervlees bestaat vogels/muis ook nog uit maaginhoud, dwz (half) verteerd plantaardig voedsel..

zou het kunnen dat hij toch niet helemaal goed uit de voeten kan met zijn 100% vleesdieet?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Maar dat krijgt hij al jarenlang. Zou dat nu opeens problemen kunnen geven???
Plaats reactie