Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag mijn kat gekamd met een vlooienkammetje en vond een paar verdachte, donkerbruine 'zandkorreltjes'. Heb de grote truc gedaan, ze op een nat wc-papiertje gelegd, en ja hoor, even later waren het allemaal donkerrood-bruine vlekken... Dat betekent voor zover ik weet dat het vlooienpoepjes zijn, toch?? Ik heb nog geen levende vlooien gezien, maar die moeten er dus wel zijn. Kunnen jullie me vertellen wat ik nu het beste kan doen?

Mijn kat is recentelijk ontvlooid, maar niet met het beste middel (denk ik). Wat kan ik het beste gebruiken? Ik heb een beperkt budget... En hoe maak ik mijn huisje vlo-vrij? Ik raak een beetje verdwaald in alle chaotische informatie op google...

Ik heb ook nog twee (langharige) konijntjes rondhuppelen hier in huis. Wat doe ik daarmee? Moeten die ook worden ontvlooid?

Is het mogelijk om helemaal van de vlooien af te komen of blijft het dweilen met de kraan open? Voel me beetje wanhopig, ben bang dat ik ze nooit allemaal weg krijg... :(

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door mittenslief »

ik gebruik hier altijd advantage kat (wel ff kijken welke dat je nodig hebt er zijn 2 soorten voor kleine en grote kat), vroeger wel frontline gebruikt maar dat werkte ook niet meer, verder heel goed stofzuigen en de kat gewoon overal laten komen, want als er dan nog vlooien zijn springer ze er toch wel op en dan gaan ze alsnog dood.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Sterretje90 »

Dankje voor je antwoord! Hoef ik niet met van die omgevingssprays aan de slag dan? Dat lees ik namelijk wel overal maar dat lijkt me toch echt onbegonnen werk?? :|

Oh en nog een vraagje, met die pipetjes, moet ik even opletten qua gewicht. Pieter weegt namelijk iets meer dan 7 kilo, maar zijn ideale gewicht is 5,5 kilo (weet het, we zijn druk aan het dieten ;) ). Moet ik dan kijken voor een pipetje voor 7 kg of voor 5,5 kilo?
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Ms Maaike »

Voor 7 kg, anders doseer je te weinig. Ik weet niet of het verstandig is je konijnen ook te ontvlooien eigenlijk. Misschien even een telefoontje naar de da.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door mittenslief »

kijk uit met konijnen ontvlooien daar mag bijna niets op hoor....dan zijn ze zo het haasje zeg maar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Zuri »

Nee konijnen niet ontvlooien! De soort vlooien die een kat heeft lust geen konijnen. En ook geen mensen trouwens. Een vlo kan eens per ongeluk een mens bijten, maar de eerste mens met vlooien moet (gelukkig) nog gevonden worden.

Omgevingsspray kan, maar hoeft niet. Als je het niet doet, blijven er nog even eitjes en larven levend in de omgeving, die weer opnieuw je kat vinden. Als je je kat goed en regelmatig blijft ontvlooien gaan ze vanzelf allemaal dood. Stofzuigen met een vlooienbandje in de stofzak schijnt ook goed te werken om de omgeving te ontdoen van vlooieneitjes en -larven.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Ms Maaike »

Ah, weet ik dat ook weer. :) Nu ik erover nadenk heb ik mijn konijn vroeger ook nooit moeten ontvlooien. :)

Heb positieve verhalen gehoord over stofzuigen met vlooienbandje in de zak, zou ik zeker proberen. Omgevingsspray kan altijd nog.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door artemis »

Advantage wat ik ook een prima pipet vind komt in de uitvoeringen -4kg en +4kg, dus je zit sowieso in de laatste met het gewicht van je kat.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Robijn »

Vroeger gebruikte ik Frontline, maar dit middel is al zo lang op de markt, dat veel vlooien hier resistent voor zijn geworden; het werkt dus niet meer goed (het werkt wel goed tegen teken).
Ik gebruik nu sinds enkele jaren ook de pipetjes van Advantage (+ 4 kg). Ik vind het zelf het beste middel tegen vlooien. Er zitten 4 pipetjes in een doosje, en ik koop ze bij de apotheek voor iets meer dan 15 euro.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door lidewij020 »

Een groot deel (ca. 90% (m.n. ei, larf en popstadium)) van de vlooien zit niet op de kat maar in het huis.
Het kan nooit kwaad om naast het gebruik van een goed vlooienmiddel op de kat het volgende te doen:
* Heel goed stofzuigen. Gooi de stofzuigerzak daarna buitenshuis weg of sluit luchtdicht af. Vlooienbandje erin helpt niet, ze kruipen er gewoon weer uit. Denk om alle kiertjes, hoekjes en ligplekjes van de katten.
* wasbare mandjes, kleedjes, ligplekjes in de wasmachine.
* Kam de kat als deze het toelaat dagelijks even met een vlooienkam. De vlooien kun je verdrinken in een sopje of fijnknijpen met je nagel. Zo hou je ook in de gaten hoe de besmetting verloopt.
* Zet een schaal afwaswater met een kaars in het midden in de kamer. Vlooien komen af op warmte, licht en CO2, dus ook op de kaars. Ze verdrinken dan in het afwaswater.

Elke vlo (of larf of ei of pop) die je hebt verdronken of opgezogen hoeft de kat niet meer te bijten. Het vlooienmiddel werkt namelijk via het bloed van de kat. Door te bijten krijgen vlooien het binnen en sterven vervolgens binnen 24 uur. In die tijd kunnen ze nog meermalen bijten.

Veel succes! Als je er aan het begin van een besmetting op tijd bij bent, dan ben je er vaak ook snel weer vanaf. ook ik heb goeie ervaringen met advantage.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Sterretje90 »

Hey allemaal,

Had helemaal niet gezien dat er nog zoveel reacties bij zijn gekomen, wat fijn, dankjulliewel! Ik heb meteen advantage besteld, dus dat zou ik woensdag binnen moeten krijgen. Ook tegelijk nieuwe ontwormingspilletjes. Hoe zit dat eigenlijk, kan dat tegelijk? Of moet het één of het ander eerst, en hoeveel tijd moet er dan tussen zitten? Omgevingsspray wacht ik nog even mee, voorlopig eerst ontvlooien, stofzuigen en alles van textiel goed wassen. Heb tot nu toe alleen nog maar poepjes gevonden en geen levende vlooien gezien, dus hopelijk valt de plaag nog mee...
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Adriana »

niet tegelijk ontwormen met ontvlooien.. t is toch een heleboel troep.
en het heeft ook geen zin om te ontwormen als niet alle vlooien zijn verdwenen en dat weet je pas na ongeveer anderhalve maand want de eitjes kunnen ook nog uitkomen.
katten lopen vaak een wormenbesmetting op via vlooien.. dus nog even geduldig doorkammen totdat je ze allemaal te pakken hebt. ze worden langzamer van het anti-vlooienspul en iedere vlo die je wegkamt wordt niet opgegeten (bij het wassen)..
denk dat het meevalt en als je nu een tijdje goed volhoudt, dan ben je er vrij simpel en vrij vlot van af..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Sterretje90 »

Goed, doe ik het zo. Bedankt voor de tips! Hoop inderdaad dat ik er snel vanaf ben... Zelf ook al paar keer gebeten, wat jeukt dat ze! Als m'n arme Sir Pieter dat de hele dag moet verdragen... :(
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Moeshie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2013 16:20

Re: Help, vlooienpoepjes gevonden! Wat moet ik doen??

Bericht door Moeshie »

Stronghold blauw voor katten werkt uitstekend. 3 pipetjes voor 20€ kan je ze van mij overnemen
Plaats reactie