natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door snorrebaard »

Dag.

Ik zoek voer, hier en op zooplus en vind tussen de bomen het bos niet meer...

Ik ben op zoek naar een natvoer voor mijn oudere kattin. Ze heeft idiopatische cystitis en eet hiervoor met perioden RC Urinary. Nu lees ik dat dit niet zo goed is, en bovendien heb ik lang geen bloed meer in haar urine gezien. Ze plast wel weinig.
Ze is een echte korreleter, en daarnaast geef ik haar RC Ageing 12+. Maar ook dat vind ik niet zo gezond.
Om toch wat natvoer binnen te krijgen, eet ze Sheba zalmpate bij. Dat is zowat het enige wat ze lust van natvoer.
Overigens heeft ze heel erg last van constipatie (gemiddeld om de 36 uur op de bak).

Voor haar plassen en ontlasting zou ik haar het liefst zo veel mogelijk natvoer laten eten en zoek nu op Zooplus een natvoer dat gezond is, natuurlijk, zonder granen en natuurlijk ook goed voor een oudere kat met weinig eiwitten.
Ik zie dat Almo Nature een goed voer is, maar is dat wel goed voor oudere katten?
En zo niet, wat dan wel?

alvast bedankt.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Dinky »

Haalde zelf schesir wat puur vlees was (volgens mij is almo nature dat ook).
Zou eerst eens een blikje bij de dieren speciaalzaak halen zodat je kan testen of het gegeten wordt voordat je met een hele voorraad zit ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door snorrebaard »

OK dank je Dinky; helaas is België niet zo ontwikkeld; wij hebben vooral merken van de grootindustrie: RC, Hill's etc. (tenzij iemand mij tegenspreekt).
Zal dus best bij Zooplus iets laten opsturen.
En die Schesir is ook goed voor oudere katten?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Adriana »

er is Almo natvoer tonijn en jonge sardientjes, dat is geen compleetvoer maar wel nat en vrij vet.
er zijn geen graanloze brokjes omdat je ze dan niet aan elkaar kunt plakken.
er zijn wel brokjes met heel laag graangehalte en deels ook voorverteerd à la de muizenmaag.
er is cystease (medpets) voor idiopatische cystititis (bacterieloze blaasontsteking), dat versterkt en ondersteunt de blaaswand.
waarom ben je zo gebrand op graanloos voer, spuit je insuline?
waar je ook nog naar zou kunnen kijken is vrij verkrijgbaar nierdieet van Happy Cat. voorverteerde kh's, veel vezels, zeer brede samenstelling met natuurlijke/plantaardige bestanddelen en weinig chemisch, goeie vetten en laag, makkelijk verteerbaar eiwit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder additieven

Bericht door snorrebaard »

Dank je voor je antwoord.

Wel, ik bedoel eigenlijk natvoer zonder additieven, zo natuurlijk mogelijk. Of brokjes zonder granen.
Nee, geen insuline, maar ik meen hier gelezen te hebben dat graan en andere additieven slecht is voor een kat. En natvoer is altijd beter voor de urinewegen en tegen constipatie.

Ik zou graag een zo natuurlijk mogelijk dieet hebben voor een oudere kat, dus opteer ik voor zo veel mogelijk natvoer. Maar in natvoer vind ik minder de 'senior'-versie.
Wat is dat eigenlijk qua concept, die senior-uitvoering? Minder eiwitten? Iets om de nieren te ontzien?

Het is sowieso om bij te voeren 's morgens en 's avonds want als ik ga werken moet ze haar brokjes voorradig hebben, en daar wil ze toch niet van af.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Adriana »

senior staat voor lage fosforgehaltes, minder en makkelijk verteerbaar eiwit (gevogelte) en wat aanvulling. wat dat precies is kun je makkelijk via Zooplus uitzoeken.
een aantal grote merken heeft ook senior uitvoeringen voor brokjes en in de beschrijving lees je wat zo specifiek aan senior-voer is (volgens de mensen van dat merk dus) en als je dat zowel bij Hills, Roy Canin, Happy Cat e.d. doet, dan heb je een aardig overzicht.
natvoer is er vrijwel niet in senior variant, ik weet van Iams en Purina One. is kwestie van ingredientenlijstjes vergelijken. ook hier lagere eiwitgehaltes en lager fosfor.
is veel werk, ik weet het, maar de enige manier om erachter te komen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door snorrebaard »

OK Adriana, zo heb ik al iets om mee van start te gaan. Bedankt.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Ms Maaike »

Er bestaan wel volledig graanvrije brokken, de fabrikant ervan gebruikt bijvoorbeeld aardappelzetmeel om de brokjes brokjes te laten zijn. Een voorbeeld waar ik zelf erg tevreden over ben is Taste of the Wild Canyon River feline, met gerookte zalm (bij zooplus verkrijgbaar). Ik begrijp niet goed waarom de zalm gerookt is, maar ik heb geen negatieve ervaringen ermee en de bloedwaarden van de oudste (hij is 14) zijn prima. Fosforgehalte weet ik zo niet uit m'n hoofd, maar het eiwitpercentage is 32%. Verder geef ik nog Bozita natvoer erbij (ook bij zooplus te bestellen). Hier zitten vrij weinig toevoegingen in.

Als je echt een voer zonder toevoegingen wil hebben zul je volledig rauw moeten voeren; aan alle brokken zijn dingen toegevoegd. Die hoeven alleen niet per se slecht te zijn voor je kat. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door snorrebaard »

Dank je Ms Maaike, mijn kat is ook 14! Die Taste of the Wild had ik ook al gezien.
En rauw had ik al eens gegeven van Bandit, maar de firma is ermee gestopt om dit te importeren uit Nederland. Dus is het weer zoeken naar een nieuwe verdeler - is niet meteen bij de deur.
In Nederland is dat veel beter.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Adriana »

het eiwitgehalte in taste of the wild is veel te hoog voor wat oudere katzels!
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... 7#analysis
:eshifty: .....en dat geldt - zeker weten- ook voor het fosforgehalte!!
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 mar 2013 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Ms Maaike »

Je hebt twee soorten Adriana; Canyon River en Rocky Mountains (of zo). Jij hebt de Rocky (inderdaad veel te hoog eiwitgehalte van 42%) voor je neus liggen; in de Canyon River zit 32% eiwit en dat kan prima. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door artemis »

En wat te denken van Sanabelle Urinary? 24,5% eiwit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Adriana »

extra methionine toegevoegd en vrij vroeg in de volgorde en gerookte? zalm..? dat is dan blijkbaar afval van de zalmrokerijen.. maar je weet niet welke stofjes (zout bijvoorbeeld) daar dan nog aan zijn toegevoegd....

de samenstelling is vrij breed met de nodige plantaardige stoffen maar samenstellingen van beide TOTW's vind ik (ja ik..) niet erg geschikt voor een wat oudere katzel.
en waarom er in beide soorten zo hoog fosforgehalte zit, is me ook een raadsel. voor jonge katten in de groei, prima maar wat oudere katten hebben grote problemen om dat via de nieren eruit te filteren en hebben het in die hoeveelheid niet nodig! ;-)

maar je kunt je snorrebaardje toch ook lekkere rauwe vleesjes van de mensenslager geven? bijvoorbeeld kip of kalkoen of wat lamsvlees, zou snorrebaardje best wel jammie jammie kunnen vinden.....
moet altijd erg lachen om je avatar foto..
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 mar 2013 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Ms Maaike »

Ok, wat zou dan het ideale fosforgehalte voor een oudere kat moeten zijn?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natuurlijk natvoer voor oudere kat zonder granen

Bericht door Adriana »

voor droogvoer rond 0,5 % en zeker weten niet boven 1,0%.....
te veel fosfor in het bloed is giftig en slecht voor nierweefsel...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie