Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door mittenslief »

het is misschien niet leuk om hem te zien aftakelen, maar aan de andere kant er zijn er zoveel die al veel te vroeg gaan hemelen, flink van hem genieten, ze hebben helaas niet het eeuwige leven.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ik weet het, ik ben verwend!

We hebben een plank voor de trap beneden gezet, zo kan hij 's nachts niet naar boven en van de trap donderen. Ze hebben beneden alles: eten, drinken, kattenbak en zachte dekens en kussens.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

Maar binnen enkele dagen zal hij er minder afgetakeld uitzien. Hoedanook, elke dag is er een om te koesteren met je kat. En als ze ouder worden besef je dat des te meer.
Ja, typisch, als ze thuiskomen zijn ze zo blij dat ze maar aan 1 ding denken: eten, ETEN, ETEN!
Hoe reageerde hij op jullie als je hem ging halen bij de dierenarts? Grolde hij? Of was hij blij?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Hij miauwde toen hij nog in z'n kooitje zat en ons zag. :grin: De dierenarts zei meteen: "Die herkent z'n volk!" En toen ze hem op de behandeltafel zette om het infuus eruit te halen (wat ze dus eerder alleen had geprobeerd, maar waarbij meneer protesteerde door te krabben en te bijten), begon hij met z'n kopje tegen mijn buik te duwen.

Hier thuis was hij dus wel wat onwennig nog, vind ik. Ging ook deze ochtend nog liggen op de vreemdste plaatsen: in de opening tussen keuken en woonkamer, aan z'n drinkbak boven, ... Hij ligt nu al sinds deze voormiddag op ons bed.

's Nachts mag hij dus niet meer naar boven, voor de veiligheid. Vorige nacht is dat goed gelukt, nu maar afwachten wat het de volgende nachten geeft.

Hij ademt wel vrij snel, vind ik. Zou dat door de stress komen of doordat hij zijn felimazole vier keer niet heeft gehad? We zijn er gisteravond opnieuw mee begonnen.

Hij ziet er al iets beter uit nu. Hij begint ook weer z'n vertrouwde geur te hebben, want gisteren rook onze hele woonkamer naar dierenartsenpraktijk!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

O, ik kan het me zó voorstellen! Dat is een buitengewoon moment wanneer je mekaar terugziet. En voor hem zeker: het beestje weet niet op voorhand wanneer en of hij wel naar huis mag. Niet te verwonderen dat hij zo inschikkelijk was bij het verwijderen van het infuus.

ja, hij zal wat uit zijn normale doen zijn. Toen Mieke naar huis mocht, bewoog haar kopje in schokjes, precies zoals een robot. Ook van de stress denk ik want na enkele uren was het wel over.
Ik heb geen ervaring met schildklieraandoening maar zijn ze dan niet hyperactief, dus ook snel ademen?

Dierenartsenpraktijkgeur, eeek, nee dat is een echte stressgeur. Geef mij dan maar een onvervalste kattengeur (wat overigens helemaal niet stinkt - als ze gezond zijn toch). Mieke haar pels ruikt heel neutraal, of soms zelfs naar zeep (als ik haar wat veel gestreeld heb).
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

En wat ik nog vergat te zeggen: ik heb vandaag al drie bolletjes ontlasting gevonden! En ze zijn zeker van Azraël, want gewoon op de grond i.p.v. in de bak ;-) . Ze waren iets minder hard dan voorheen, al zo'n beetje plakkerig. :lol:

Bij een versnelde schildklier zijn ze inderdaad hyperactief, rusteloos, enz. Dat alles is hij nu niet, hij ademt enkel sneller dan normaal.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

Mieke ademt ook nogal snel vind ik. De dierenarts zei dat ze haar volledige longcapaciteit niet gebruikt (kan stress zijn bij dokterbezoek natuurlijk). Maar als ze slaapt, ademt ze wel diep in. Ik kan haar moeilijk yoga aanleren.
Wat ik wil zeggen is: is er een verschil tussen wakker en slaap, want als het rustiger is bij slaap, is het eerder en stressprobleem zou ik denken?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ik denk dat het van z'n hyperthyreoïdie zal komen. Hij gaat in de keuken ook weer op de stenen vloer liggen. Vreemd dat twee dagen geen felimazole zo'n effect kan hebben!

Hij is op positieven aan het komen, denk ik. Hij lijkt wel nog boos op mij. Ik heb hem uiteraard in de kattenbox gestopt en meegegeven met de dierenarts. :icon_shifty:

Hij is nu aan het drinken. Eten heeft hij vandaag nog niet heel veel gedaan, maar toch al iets. Gisteren een beetje te veel gegeten, zeker?

Even een kleine aanpassing: uiteraard is meneer nu net beginnen eten!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

Drinken, eten, naast bak gaan... hij wordt stilaan de goeie 'ouwe' Azzy! Het komt allemaal in orde! En zeggen dat het zo triest had kunnen aflopen...
Uiteindelijk was het een goede 'oefening'. Want als het acuut is en je moet snel handelen, en info opzoeken als het bijna te laat is, dan kan het snel slecht aflopen met de verkeerde beslissingen vandien etc. etc. Nu weet je wat zijn zwakke punten weeral zijn en wat ertegen te doen.

ik ga de oude berichten over Azzy ook eens lezen, want nu is het alsof ik hem een beetje ken. :smile:

Voor mij ook toen met Mieke: ik heb b.v. altijd een flesje Viyo in huis: dat zijn vitaminen die ik haar kan geven met spuitjesdrinken als ze niet meer wil eten. En als het lente wordt borstel ik haar uitgebreid om haarballen te voorkomen, wat een oorzaak kan zijn van niet meer willen eten in combinatie met constipatie.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ik maak me weer een beetje zorgen, hij eet niet genoeg volgens mij.

Gisteren heeft hij wat gegeten, maar niet erg veel. Vandaag heeft hij enkel z'n gehaktbal al gewild (met de felimazole in), natvoer wil hij niet (heb al Hill's K/D, Hill's Adult + én Whiskas geprobeerd).

Ik ben nu op het werk, maar mijn mama is bij ons thuis. Hij heeft ondertussen nog niet gegeten, wel al gedronken. Hij ligt nu te slapen.

Er lagen wel weer twee keuteltjes deze ochtend.

Kan het zijn dat hij niet eet door de metacam? En dan? Hoe los ik dat dan op?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Dinky »

Er zijn verhalen op het forum bekend dat er nierfalen is ontstaan na toediening van metacam. Één van de kenmerken bij nierfalen is dat ze misselijk zijn en niet willen eten en daarnaast veel drinken. Wanneer het zo blijft zou ik bloedonderzoek laten doen of het inderdaad de nieren zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Misselijk lijkt hij me niet, wat hij eet, blijft wel binnen (gisteren dan).

Nu kan het uiteraard zijn dat hij vannacht gegeten heeft; ze hebben altijd droogvoer staan en 's avonds vullen we de bakjes met natvoer ook nog eens aan.

Het valt mij op dat onze andere kat ook bijna niets gegeten heeft. Misschien zijn ze het eten wat beu? Ik ga straks eens langs de dierenwinkel om een ander merk te kopen. Het zal dan wel geen nierdieet zijn, maar als hij eet, is het al goed.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door BloemTetsu »

Nu ik dit lees schiet met wat te binnen. Staat zijn voerbakje op de grond?
Het kan zijn dat de het bukken pijnlijk aanvoelt. Misschien het bakje op een verhoging zetten of schuin vasthouden voor hem?
Hoe zijn de tandjes?
De brokjes kan je weken, hierdoor is het makkelijker te eten en ruikt het.
Het opwarmen met warm water raad ik af. Dit meurt.
Ook het natvoer niet uit direct uit koelkast voeren, maar opwarmen via warm water uit de kraan.

Ducky kreeg een lage dosis metacam, net genoeg tegen pijn, maar voldoende om haar nieren zo lang mogelijk te laten werken. Als het zo ver is dat de nieren echt op zijn ging ik dit merken (eten bleef ze doen), mede door ervaring met haar zus, die geen artrose had met wel crea van 1600!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

Ik geef dit
http://www.zooplus.nl/feedback/shop/kat ... oer/239099
zie ook reacties, is voor oudere katten met minder eetlust.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Hij ziet er ook wat lomer uit, vind ik. Net alsof hij plots veel verouderd is, sinds hij bij de dierenarts is geweest. Hij slentert door het huis en ziet er ook niet meer zo vrolijk uit. 't Is alsof hij depressief is of zo.

Hij spint wel nog en geeft likjes. Drinkt ook goed. Zoekt wel nog altijd koele plaatsen soms.

Ik heb soms het gevoel dat het einde in zicht is. Erg, hè. :cry:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie